Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har suttit fyra timmar och surfat runt om micpreamps. Av de billigare verkar man ganska samstämmigt hålla Arts grejer för bäst. Bluetube hålls för skit, "Dont buy it!" Jag skulle vilja ha nåt simpelt som jag kan göra ljudet rörskitigt med. Art DPS ll har detta plus digital utgång, då kan jag komma runt mina mickingångar och omvandlare på portan, de är väl inte världens bästa. Den här har även insert där jag kan tjoppa in min kompressor som jag lärt mig att utnyttja nu efter fem år typ.

Sökte i forumet på Art DPS ll, hittade inte nånting alls. Jag tycker sökfunktionen är svår...

Nån som testat en Art DPS ll? Har sett en del kommentarer att Art, även deras dyrare pryttlar är ojämna i kvaliten, tom trasiga vid leverans.

Drygt 2700 är inte mycket pengar:

http://www.soundslive.co.uk/product~name~A...ier~ID~3718.asp

Fast då får man inte ha bråttom med beställningen

Hos snabba Wille i Tyskland är den dyrare

http://www.thomann.de/se/art_dps_ii.htm

Annons
Postat
Har suttit fyra timmar och surfat runt om micpreamps. Av de billigare verkar man ganska samstämmigt hålla Arts grejer för bäst. Bluetube hålls för skit, "Dont buy it!" Jag skulle vilja ha nåt simpelt som jag kan göra ljudet rörskitigt med. Art DPS ll har detta plus digital utgång, då kan jag komma runt mina mickingångar och omvandlare på portan, de är väl inte världens bästa. Den här har även insert där jag kan tjoppa in min kompressor som jag lärt mig att utnyttja nu efter fem år typ.

Sökte i forumet på Art DPS ll, hittade inte nånting alls. Jag tycker sökfunktionen är svår...

Nån som testat en Art DPS ll? Har sett en del kommentarer att Art, även deras dyrare pryttlar är ojämna i kvaliten, tom trasiga vid leverans.

Har en ART DPS II i nyskick. Bara använd till ett projekt. Sålde ett av mina ljudkort och då fick jag preampen över.

Har inte hunnit testa den så mycket utan körde ett par oh mickar genom den en gång bara.

Samt att jag användt den en gång för att placera ett par mickar i fas.

Den är din för 1900:- + frakt

Postat

Har en ART DPS II i nyskick. Bara använd till ett projekt. Sålde ett av mina ljudkort och då fick jag preampen över.

Har inte hunnit testa den så mycket utan körde ett par oh mickar genom den en gång bara.

Samt att jag användt den en gång för att placera ett par mickar i fas.

Den är din för 1900:- + frakt

Nu har du PM. Jag har funderat klart.

Postat

Nu sitter jag med just en ART DPS ll två här, shit vad den är läcker. Jag blir alldeles skakis!!!

Men en sak oroar: På baksidan sitter det en ingång, "world clock input", den ser ut ungf som en tv-antennskontakt. Måste jag ha en motsvarande utgång på digitalportan för att koppla ihop dem så de kan jobba i lag? På portan sitter det bara en digital in och en digital out i form av rca-liknande komtakter.

Svar till villrådig femfemma.

Postat

Kan man sabba nåt om man kopplar det digitala mellan preamp och porta med en vanlig rca-kabel? Jag vill ju testa det i kväll, outhärdligt att vänta tills i morrn när när coaxialkabelaffären öppnar. 😲

post-8284-1232482558_thumb.jpg

maart (oregistrerad)
Postat

Koaxial S/Pdif i/o går bra att köra med vanlig rca-kabel men då måste du synka klockorna i båda enheterna med varandra, t.ex. via World clock om din porta har stöd för det. Annars är ju det enklaste att köra analogt som DrHans skrev.

Postat

Har testat lite analogt nu... Det blev avgjort lite mer "karaktär" med rördriften ikopplad.

I manualen står det nåt om att ett svagt brum kan uppträda vid analog koppling, det skulle avhjälpas med att klippa jorden i XLR-kabeln. Och jag hade ett svagt brum där faktiskt. Jag bor ganska nära järnväg, och brukar kunna få det nätsurret i gitarrstärkaren när jag gasar mycket gain och pedaler. Så det lilla surr jag hörde kan komma därifrån. I morrn ska jag till Gävle, får köpa en riktig coaxsladd då.

Jag testade att spela bas genom den, tyckte det lät very bra.

Återkommer när jag testat lite mer. Vi ska göra ett till sångpålägg med Buzz Kings, då kan jag jämföra de sångspår jag redan spelat in utan preamp.

Postat

Har testat digitalt nu! En "äkta" digitalkabel skulle kosta över 500 kr, och var enligt musikbörsen onödig, under en meters längd på kabeln funkar en vanlig rca-sladd, så jag chansade på det, såna hade jag ju hemma redan. Och mycket riktigt, efter en stunds tryckande på knapparna på både preampen och portan så kom det rör-digitala ljudet i hörlurarna. Det analoga ljudet jag hörde igår var inte mycket att hurra för, men nu lät det nåt grymt bra. Precis hur mycket gain som helst utan brus. Och Art DPS ll har nån sorts digital clip-protection så det inte distar digitalt i portan. När man använder den digitala ingången på portan finns det ingen gain alls att ställa på portan, allt ställs på preampen. Jag tyckte ljudet var ruggiegt bra både med rördrift och utan. Det jag mest testade ikväll var mickning av ak gitarr. Kopplade två Line Audio genom Art-preampen, plus en Röde NT2-A direkt i portan. Preampen kan köras utan rör eller med, det finns några färdiga program bla ak gitarr, det gjorde ljudet helt grymt! Varmt, stort, botten, mid, topp. Jag har börjat tröttna lite på min Epiphone Jumbo, nu lät den som en riktigt bra gitarr helt plötsligt.

Jag lyssnade även med allt kopplad direkt i portan, preampen lyfter ljudet, det är inget tvivel om det. Med rören påkopplade ökar ett svagt brum, men samtidigt ökar också gainen. Utan rördrift får man hur mycket gain som helst med nästan inget brus alls. Ett mycket bra köp, tack doktorn för det! 🙂

post-8284-1232575549_thumb.jpg

Postat
Ett mycket bra köp, tack doktorn för det! 🙂

Så lite, kul att du vart nöjd!

Ska försöka lägga ut nåt ljudprov framöver. Har svårt för det här med att göra om till MP3 eller nåt annat format som går att ladda upp...

Postat
Hej

Jag använder db-poweramp.

Skickar en länk där kan testa olika program för konvertering. Läs där vad som passar dig.

http://www.download.com/1770-20_4-0.html?q...tform%3DWindows

Tack för den, sparade den som bokmärke.

Men vad kallas det vanliga CD-skivsformatet, det som blir om jag bränner en cd?

Och till vilket format ska man göra om? Är det bäst med MP3 i högsta kvalitet, vad nu det heter? Tänker då på att vanligt folk kanske inte har alla sorts filöppnare i sina datorer, men MP3 är väl nåt som alla använder idag? (utom jag)

Postat
Varför inte skita i att komprimera? Kör wav på en gån, handlar väl inte om några långa klipp?

Går det att ladda såna filer är väl det bäst? Jag fattar inte et skit av det där.

• 1 månad senare...
Postat

Kan man köra en sån här rörstereopreamp som en del i mastring?

Jag skulle vilja kunna mixtra med nåt mer än bara eq och enbands kompressor i masterdelen på digitalportan. Tror jag saknar excitern. En liten dragning åt nåt sorts rörsound på mastern tror jag vore fint till bluesrock.

Finns det mastringsprogram för datorn som är skitenkla? Multibandskompressor och lite exciter?

drloop (oregistrerad)
Postat

Lika enkla som något av det du använder, GN

Postat
Lika enkla som något av det du använder, GN

Förslag på enkelt mastringsprogram?

Nu har jag mixat nio låtar med Buzzkings´s. Till varje låt hade jag Los Lobos "One nigth in America" som referens, den har ruskigt bra ljud, mycket fet botten och krisp. Det jag lyckades ratta till fick inte samma superfläsk i basen, det var hela tiden lite mindre när jag mixade. Jag hade mina ganska fetbasiga JBL som extralyssning bredvid Eventmonitorerna. Men likt förbannat nu när jag lyssnar på min stora JVC-bergsprängare är det lite för mycket bas?

Postat
Förslag på enkelt mastringsprogram?

Nu har jag mixat nio låtar med Buzzkings´s. Till varje låt hade jag Los Lobos "One nigth in America" som referens, den har ruskigt bra ljud, mycket fet botten och krisp. Det jag lyckades ratta till fick inte samma superfläsk i basen, det var hela tiden lite mindre när jag mixade. Jag hade mina ganska fetbasiga JBL som extralyssning bredvid Eventmonitorerna. Men likt förbannat nu när jag lyssnar på min stora JVC-bergsprängare är det lite för mycket bas?

Eh... Nu stoppade jag i samlings-cdn med Los Lobos i samma JVC bergsprängare, det låter nästan lika som min inspelning! Mycket fetbas, fönsterrutorna skallrar, kryddburkarna flyger ner på golvet, härliga tider. Jag har nog lyckats rätt bra ändå. Jag gillar ju när det är rejält med bas som på tex Los Lobos, den cdn är remixed står det. Lyssnar man på annat, tex Status Quo, eller Blues Brothers live, sär det tvärtom lite tunt med bas, nåt rättesnöre finns ju knappast. Men Buzzkingsínspelningen kanske skulle må bra av lite mindre bas om den ska spelas i halvtaskiga bilstereos i raggarbilar...

• 1 månad senare...
Postat

I går på liveinspelningen av jazztrion körde jag Art DPS ll stereopreampen på CM3-orna och pianot. Provade själv på dan och tyckte inställningen "neutral", utan rör, läget var bäst, det brusade mindre än alla olika varianter med rördrift. Men sen när bandet kom och pianisten började spela, testade jag snabbt att vrida över till rörläget "piano". Och med de andra instrumenten igång runt i kring var det inget snack om saken, vilket lyft, nu kom både Errol Garner, Oscar Peterssen, ja tom Charlie Normans andar kom och hälsade på med stora leenden! Ett lite lätt skitigare ljud är bättre än ett helcleant, tycker jag i alla fall. Ja skitigt är det ju inte alls, det låter mycket bättre bara. Kanske CM3 är lite tråkigare utan rörpreamp?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.