Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Första inlägget här och jag hoppas jag placerar det i rätt kategori. Hursomhaver sökte jag mig hit för att jag behöver hjälp med min kära vox ac30 som nu låter som en arg bisvärm. Den surrar, sprakar och tjuter. Inledningsvis lös det rött i den. Gissningsvis är det de/det trasiga rören/röret som blivit mikrofoniska och skapar massa missljud. Har haft stärkaren i snart ett år och den var begagnad när jag köpte den så drifttiden för rören är nog slut. Nu är det så att jag tyvärr inte vet exakt vilka rör som används i den och gör då antagandet att det kanske är klokast att lämna in den.

Så nu undrar jag vet det kostar att byta rör och hur det går till? Är det något man SKULLE kan göra själv (med tanke på om man behöver ställa in bias osv)? Om jag behöver lämna in, vad kan det kosta? Och hur stor sannolikhet är det att det är just rören som spökar?

Tack för svar!

Ioni

Redigerat av Ioni
Annons
Postat

Har själv fått lära mig att om man spelar 4 - 10 timmar i veckan bör man byta rör en gång per år. Jag har aldrig ägt en Vox men på de rörförstärkare som jag haft har det varit lätt att byta själv. OBS Koppla ALLTID ur kontakten från väggen - ingen ström! Skruva isär, plocka ur rören och ta med dem till musikaffären. Se till att få exakt samma rör, både vad gäller fabrikat och modell. Min absoluta erfarenhet att rör av olika kvalitet kan låta rätt olika bra. OBS Ta aldrig direkt på de nya rören med fingrarna! Hur väl Du än tvättat fingrarna så fastnar alltid "mojs" på rören och det kan förkorta livslängden väsentligt. Köp gärna en uppsättning till att ha i reserv. Rätt surt om rör går när det är dags för spelning och man inte har något att byta med. Sätt alltid på en rörförstärkare i god tid innan Du skall börja spela, gärna 5 - 10 minuter så får rören en chans att jobba upp sig i temperatur - bra för hållbarheten o ljudet. Se till att inte utsätta stärkaren för stötar o slag när rören är varma. Stäng alltid av och låt rören svalna i minst en kvart innan Du kånkar iväg med den.

Postat

Hmm. Ingen större expert på sånt här, men några saker kan jag lägga till.

1 - om stärkaren är gammal, sådär 15 år eller mer, kan det vara dags att byta kondensatorer.

2 - det kan vara värt att kolla andra saker också, kanske är det de som gjort att rören gått sönder

Slutsatsen är att det är bra om du kan hitt nån som vet vad han håller på med för en rejäl service.

Byter du själv så är det inte så himla dyrt. Värt att prova. Vanligen är det nog slutstegsrören som går sönder, inte det som sitter i frontenden.

-- och det spelar ingen roll om du tar i rören direkt med fingrarna, påverkar inte livslängden.

// Gunnar

Postat

Tack för svar!

Råkar någon vad service och byte av rör kan kosta för en VOX? Googlade lite men fick inte ut mycket av det. Har hört att man i Sverige skeppar iväg voxstärkarna till London för att deras verkstad finns där och spontant blir jag lite kinkig om kostnaden då uppgår i kronor om tusentals samtidigt som stärkaren ska fraktas och jag behöver vara ifrån den ett tag.

Postat
Tack för svar!

Råkar någon vad service och byte av rör kan kosta för en VOX? Googlade lite men fick inte ut mycket av det. Har hört att man i Sverige skeppar iväg voxstärkarna till London för att deras verkstad finns där och spontant blir jag lite kinkig om kostnaden då uppgår i kronor om tusentals samtidigt som stärkaren ska fraktas och jag behöver vara ifrån den ett tag.

Om du lämnar in den hos någon kunnig, som t ex Halkans i Sthlm. Borde det inte kosta mer än en dryg 500-1000 kronor plus själva rören. Om man vet vad man gör går det ganska fort att byta rör på en gitarrförstärkare.

Postat

Jag servar lite stärkare år en PA firma i min hemstad. Byta rör på en vox skulle jag ta ett par hundra för exl. rör. Ställa bias ja det beror ju lite på man behöver ju också kolla övergångsdistortionen om man byter slutrör... Men jag tycker att allt över 500 pix är ett överpris även om man kollar över lite av varje i förstärkaren. Sen tror jag att en del får för sig att det ska kosta mer bara för att det är en VOX eller någon annan hypad förstärkare, men faktum är att de flesta rörförstärkare är precis som transitorförstärkare uppbyggda efter ungefär samma idéer och konstruktion.

Kolin

Postat
Jag servar lite stärkare år en PA firma i min hemstad. Byta rör på en vox skulle jag ta ett par hundra för exl. rör. Ställa bias ja det beror ju lite på man behöver ju också kolla övergångsdistortionen om man byter slutrör... Men jag tycker att allt över 500 pix är ett överpris även om man kollar över lite av varje i förstärkaren. Sen tror jag att en del får för sig att det ska kosta mer bara för att det är en VOX eller någon annan hypad förstärkare, men faktum är att de flesta rörförstärkare är precis som transitorförstärkare uppbyggda efter ungefär samma idéer och konstruktion.

Kolin

Alright! VAr finns du? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.