Jump to content
Annons

Rode NT1k - värdelös för sång?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vi spelade in sång med Rode NT1000, och nu i efterhand när jag ska mixa märker jag att det låter illa.

Det finns ingen närhet i ljudet och det är dovt. Det låter illa när man drar på diskant, det ger ingen "äkta närhet", men självklart låter det bättre när man eq:at lite, men såhär dåligt grundljud på sången ska det inte vara.

Vad beror det på? Ska man ha något dämpade bakom micken eftersom en sån här mick tar upp ljud från två håll? (eller har jag fel?)

Vi hade ett vanligt puffskydd precis framför micken, jag lät tjejen stå så nära hon kunde. (uppskattningsvis var munnen 1-2 cm ifrån micken)

Eller ska man stå på lite avstånd?

Det kan vara så att denna mick inte är nån höjdare för sång, men bättre såhär ska det allt gå att få tycker jag.

Rummet var litet, kanske 25 kvadrat och väldigt torrt.

Ljudklipp: http://www.sendspace.com/file/si3lfd

Redigerat av creel
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Tja, micken är det inget större fel på. Och den tar inte upp från två håll. Den är fast cardioid. Du har inte lyckas spela in med baksidan mot sångeskan?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Släng upp ett klipp.

Min gissning förutom att du använt fel sida är om ni inte spelat in i en studio är att rummet kommer med och det blir dålig närhet i ljudet.

När kompressor kommer på förvärras effekten.

Micken är det troligen inte fel på, men som sagt skicka upp ett klipp!

Redigerat av drloop
Postat

Du har väl sjungit in i "sidan" på mikrofonen, det är trots allt inte en SM58 som man sjunger in i änden? Och är det framsidan du sjungit in i, inte baksidan. Funkar micken som sådan, det händer att saker är trasiga. Vilken mickförstärkare har du använt, ger den full spänning 48V.

Många frågor som sagt.

Och ja, det händer att folk sjunger in i änden på stormembranare av misstag.

// gunnar

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tja, micken är det inget större fel på. Och den tar inte upp från två håll. Den är fast cardioid. Du har inte lyckas spela in med baksidan mot sångeskan?

INTE?! 😛🙂

Fan... hur vet man vad som är fram- och baksida? 😉

Jag antar att jag gjort det 🙁

Släng upp ett klipp.

Min gissning förutom att du använt fel sida är om ni inte spelat in i en studio är att rummet kommer med och det blir dålig närhet i ljudet.

När kompressor kommer på förvärras effekten.

Micken är det troligen inte fel på, men som sagt skicka upp ett klipp!

Fixat ett ljudklipp åt er:

http://www.sendspace.com/file/si3lfd

Inga effekter alls.

Rummet är ganska torrt som sagt, lite större än ett vanligt sovrum.

Du har väl sjungit in i "sidan" på mikrofonen, det är trots allt inte en SM58 som man sjunger in i änden? Och är det framsidan du sjungit in i, inte baksidan. Funkar micken som sådan, det händer att saker är trasiga. Vilken mickförstärkare har du använt, ger den full spänning 48V.

Många frågor som sagt.

Och ja, det händer att folk sjunger in i änden på stormembranare av misstag.

// gunnar

Antingen sjöng vi in i fel sida eller rätt sida, vi sjöng inte in på kortsidan. Så dumma är vi inte.

Micken ska fungera som den ska, den gör rumsinspelningar som låter helt okej.

Preamp som användes var Fireface 800. Full spänning 48V vet jag inte? Jag antar det då jag hade fantommatning på iaf.

1-2cm från munnen låter lite nära tycker jag. Fantastiskt att du fick plats med puffskyddet.

20-30cm kanske kan vara en bra start nästa sångtagning.

Jasså, ja mer än 4 cm var det iaf inte. Jag tejpade fast puffskyddet så det låg an mot micken 😄

20-30 cm låter ju galet mycket, det var väl att ta i, eller?

Vad brukar de flesta proffs köra på för avstånd? 5 cm?

Tack för alla svar! Ska bli kul att höra vad ni säger om ljudklippet.

Redigerat av creel
Postat

Ljudklippet lät ju inte sådär jättekul. Tyckte det lät som om ni sjöng in i fel sida av micken. Röde mickar brukar ha en liten guldprick på mikrofonen o den ska var mot ljudkällan, var det så?

creel (oregistrerad)
Postat
Ljudklippet lät ju inte sådär jättekul. Tyckte det lät som om ni sjöng in i fel sida av micken. Röde mickar brukar ha en liten guldprick på mikrofonen o den ska var mot ljudkällan, var det så?

Haha, nej, varför tror du jag la upp denna tråd? 😛

Det är ju det jag tyvärr inte vet. 😉 Jag hoppas att det är så enkelt. (då är ju inte micken helt värdelös)

Postat

Den var kanske något bumlig i botten och du har framförallt rejäla problem med puffarna. Puffskydd fungerar genom att dela upp luftströmen och sprida ut den, det säger sig självt att det fungerar sämre om man tejpar fast det i micken. Till modern musik eller sång som ska komprimeras en del brukar 10-20 cm avstånd vara rätt lagom, med 3-4 cm får man lite för kraftig proximity-effekt för det mesta.

creel (oregistrerad)
Postat
Den var kanske något bumlig i botten och du har framförallt rejäla problem med puffarna. Puffskydd fungerar genom att dela upp luftströmen och sprida ut den, det säger sig självt att det fungerar sämre om man tejpar fast det i micken. Till modern musik eller sång som ska komprimeras en del brukar 10-20 cm avstånd vara rätt lagom, med 3-4 cm får man lite för kraftig proximity-effekt för det mesta.

Ok! 😉

Tack.

Men låter det som vi spelat in på rätt sida? Det är avståndet som var fel?

Postat

Ok! 😉

Tack.

Förutom puffarna lät det inte helt konstigt, sen gäller det ju att förfina ljudet med eq, kompressor, reverb, delay etc.

creel (oregistrerad)
Postat

Ok! 😉

Tack.

Förutom puffarna lät det inte helt konstigt, sen gäller det ju att förfina ljudet med eq, kompressor, reverb, delay etc.

Ok, jaja, absolut.
Postat (redigerat)

Ok! 🙂

Tack.

Men grejen är ju att NT1k är mer detaljerad o öppen än så.

Det låter ju rätt ok att sjunga i baksidan av en mic också, speciellt om man står relativt nära, om rummet är bra men det låter ju alltid betydligt mkt bättre att sjung på rätt sida.

Redigerat av Apep
Postat

Ok! 🙂

Tack.

Det låter ju rätt ok att sjunga i baksidan av en mic också, speciellt om man står relativt nära, om rummet är bra men det låter ju alltid betydligt mkt bättre att sjung på rätt sida.

Sjunger man 3 cm från en stormembranig kondensatormikrofon lär man inte få ett öppet ljud oavsett om man sjunger in i rätt sida eller inte 🙂

Postat

Röde NT1000 finns med bland inspelningarna på min testsite, så du skulle kunna hämta smakprov där och jämföra med dina egna inspelningar och se vilken skillnad det handlar om. Avståndet som jag har är ca 25-30cm, med puffskyddet ungefär mitt emellan.

Postat

Ok! 🙂

Tack.

Sjunger man 3 cm från en stormembranig kondensatormikrofon lär man inte få ett öppet ljud oavsett om man sjunger in i rätt sida eller inte 🙂

Det skulle vara de där 3 cm då hehe 🙂

creel (oregistrerad)
Postat

Tack för svar. Men låter det som att vi spelat in med fel sida?

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du har möjlighet: ställ dig 15 cm från micken och skråla lite, vänd sedan på den och göra samma sak, så vet du sedan vad som är rätt sida. Det kan ju inte ta mer än 2 minuter.

Redigerat av Elof
creel (oregistrerad)
Postat

Om du har möjlighet: ställ dig 15 cm från micken och skråla lite, vänd sedan på den och göra samma sak, så vet du sedan vad som är rätt sida. Det kan ju inte ta mer än 2 minuter.

Nej, det har jag inte möjlighet till.

Postat

Det låter framförallt som att ni spelat in utan puffskydd och lite för nära micken.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det låter framförallt som att ni spelat in utan puffskydd och lite för nära micken.

Okej. Vi hade puffskydd som sagt men det var ju alldeles mot micken.

Vilket avstånd rekommenderas då? Har fått lite olika bud.

Om musiken är pop/rock/metal... modern sådan, som ska vara komprimeras osv.

Jo, jag vet at det bästa är att själv prova sig fram till vad som passar en bäst, men det kan ju vara att börja nånstans och man kanske inte har tid att testa massor.

Redigerat av creel
Postat

Jo, jag vet at det bästa är att själv prova sig fram till vad som passar en bäst, men det kan ju vara att börja nånstans och man kanske inte har tid att testa massor.

Fast du har ju redan fått rekomendationer om detta.

creel (oregistrerad)
Postat

Jo, men väldigt olika bud? 15? 25?
Postat

Claes variant att köra 25-30 cm ifrån är åtminstone på tok för mycket i mina öron. När det sen ska komprimeras får man med alldeles för mycket rum, som i en hemstudio till råga på allt inte sällan låter rätt illa. Runt 10-15 cm brukar vara lagom. Men testa hur det låter, är ju bara att sätta på sig lurarna och provsjunga i micken, gärna med en kompressor på spåret. Sen kan du höra skillnaderna på olika avstånd.

Våga släppa sargen 😄

Postat

Vad är det som gör att det är så omöjligt att prova själv? Du vill inte prova vilken sida av micen som låter bäst och du vill inte prova vilket avstånd som är lagom. Du kan inte få en exakt mall för hur allting ska göras, utan i många lägen måste man faktiskt prova sig fram för att få det så bra som möjligt. Det finns ingen allenarådande sanning, helt enkelt.

Jag tycker att ca 25-30cm avstånd är lagom, med puffskyddet ungefär mitt emellan. Någon annan kommer med ett annat svar och du blir lika förvirrad igen - och måste med andra ord ändå testa vad du tycker är lagom i ditt rum, med din sång och med din mic.

creel (oregistrerad)
Postat
Claes variant att köra 25-30 cm ifrån är åtminstone på tok för mycket i mina öron. När det sen ska komprimeras får man med alldeles för mycket rum, som i en hemstudio till råga på allt inte sällan låter rätt illa. Runt 10-15 cm brukar vara lagom. Men testa hur det låter, är ju bara att sätta på sig lurarna och provsjunga i micken, gärna med en kompressor på spåret. Sen kan du höra skillnaderna på olika avstånd.

Våga släppa sargen 😄

Okej.

Nej, det är inte bara att sätta på sig lurarna och provsjunga i micken. Så enkelt är det inte, men det ger ju en liten fingervisning. Gör man så har man ju en massa "live-ljud", allt sångljud kommer ju inte från hörlurarna, så det gör det svårt att avgöra om det låter bra i mix.

Ska man verkligen prova sig fram ska man ju göra det ordentligt, ha en som sjunger åt en och man sitter i ett annat rum där man lyssnar. Sen provar man spela in och lyssna hur det låter till mixen, då märker man ganska lätt om det känns rätt.

Jag har ingen egen studio och när jag har tillgång till denna studio har vi ofta väldigt begränsat med tid, därför har vi inte haft möjligheten att prova såhär. Sångerskan jag jobbat med har dessutom varit otålig. 🙂

Vad är det som gör att det är så omöjligt att prova själv? Du vill inte prova vilken sida av micen som låter bäst
Det har jag aldrig sagt! Var har du fått det ifrån? När jag spelade in förut så var jag inte medveten om att mickens två sidor INTE var identiska, okunnig och dum som man var tog man det förgivet.
och du vill inte prova vilket avstånd som är lagom. Du kan inte få en exakt mall för hur allting ska göras, utan i många lägen måste man faktiskt prova sig fram för att få det så bra som möjligt. Det finns ingen allenarådande sanning, helt enkelt.

Jag tycker att ca 25-30cm avstånd är lagom, med puffskyddet ungefär mitt emellan. Någon annan kommer med ett annat svar och du blir lika förvirrad igen - och måste med andra ord ändå testa vad du tycker är lagom i ditt rum, med din sång och med din mic.

Jo, självklart ska jag prova. Men jag vill höra från de med lite mer erfarenhet, vad de kör på.

Det är helt okej att folk kommer med olika förslag, då får jag bara bättre uppfattning om detta.

Det är alltid nyttigt att veta hur andra går tillväga. Det är så klyschigt att säga att man alltid ska prova sig fram och skita i vad andra säger, för det finns INGET "rätt och fel", men det gör det ju - nästan iallafall. T ex, de flesta kan hålla med om att denna inspelning var dålig. Dvs: spela inte in sång i stormembanare på väldigt nära avstånd.

Att få veta vad andra gör och hur de resonerar gör att man kan hitta rätt snabbare.

Sen är det inte alltid man "hittar rätt" heller... jag har suttit i 5 timmar i sträck och försökt få till en gitarruppmickning men det gick åt helvete.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.