Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vissa installationsprogram verkar dras med eviga problem. Jag har ofta haft problem med Cubase-installationer. I Windows vill säga. I OS X är det löjligt enkelt. Klicka, peka, dra.

Nu har jag fastnat i installation av drivrutinerna till iLok. Sitter på en Mac Pro med Windows XP Pro via Boot Camp. Kör MacDrive för att komma åt HTFS-formaterade diskar i Windows.

När jag startar 32-bitars installationsprogrammet för iLoks drivrutiner poppar ett fönster upp där man ska klicka nästa och en stapel börjar fyllas (en sån som går till 100 % ni vet). På ungefär 80 % stannar den och rör dig sedan inget mer. Klickar jag på cancel-knappen får jag frågan om jag verkligen vill avbryta och jag klickar ja. Inget händer.

Ctrl+alt+del och avsluta process får installationsprogrammet att avslutas och jag startar om. Andra gången kommer jag längre, ända fram till fönstret där man kan välja modify, repair eller remove (vilket är konstigt eftersom jag ännu inte installerat några drivrutiner). Oavsett vad jag väljer kommer ett felmeddelande upp som säger att programmet redan är aktivt i en annan process. Antagligen den jag nyligen dödade i aktivitetshanteraren. Suck!

Jag testar också att stänga av MacDrive, men då blir XP loco och ger felmeddelanden om att disken E: saknas. (Mac-disk som används till XP's "mina dokument"). Varken installationsprogrammet eller operativsystemet ligger dock på E:

Pace/iLoks hemsidor ger lite hjälp till hur man installerar och flyttar licenser på sin iLok, men ingen support på drivrutiner till själva iLok-stickan.

Vad göra? Är det någon som råkat ut för något liknande och hittat en lösning?

Annons
Postat

Inte för att jag har någon lösning, men dina installationsproblem beror kanske på att du kör genom bootcamp och inte i en "riktig" windowsburk...? 🙂

Det var i alla fall löjligt enkelt att installera iLok-drivern på min PC, så det känns ganska sannolikt att det skulle kunna vara något sådant som bråkar hos dig... 😆

Postat
dina installationsproblem beror kanske på att du kör genom bootcamp och inte i en "riktig" windowsburk...? 🙂

Kanske det. Å andra sidan har du aldrig haft problem med Cubase, så jag vet inte riktigt hur mycket jag kan lite på ditt omdöme i frågan. 😆

Postat
Hallå, jag har haft strul med Ilok drivers också. De gånger det har strulat har jag packat upp EXE filen med winrar och sen installerar jag dem manuellt. (pekar på dem när guiden lägg till maskinvara ploppar upp) Det funkar alltid.

/Pär

Tack, jag testar...

Postat

Till Pär:

setup.exe (installationsprogrammet) är inte ett självuppackande arkiv så jag lyckades inte packa upp det med Win RAR. Har du lust/möjlighet att försöka?

Postat
dina installationsproblem beror kanske på att du kör genom bootcamp och inte i en "riktig" windowsburk...? 😛

Kanske det. Å andra sidan har du aldrig haft problem med Cubase, så jag vet inte riktigt hur mycket jag kan lite på ditt omdöme i frågan. 😉

😆

Jag har kanske extrem tur i så fall - men gör man rätt och om programvaran fungerar som den ska så finns det egentligen inget som heter tur eller otur... 😉

Postat
gör man rätt och om programvaran fungerar som den ska så finns det egentligen inget som heter tur eller otur... 😛

Och du menar att programvaran fungerar...

Jag tror så här: Endera döljer du att mjukvara ibland strular - även för dig. Eller så använder du knappt de program du köpt/rekommenderar.

Sidospår: Jag har installerat iLok tidigare i Windows och det fått det att fungera. Däremot tycker jag att den installerare som iLok/Pace använder sig av känns instabil. Den stannar gärna upp mitt i installation. Tillräckligt länge för att man ska börja undra om det verkligen ska vara så. Sedan rullar det igång igen. Precis så fungerar installationsprogrammet för Cubase också. Det är med en lättnadens suck man konstaterar att allt gick bra.

Postat
gör man rätt och om programvaran fungerar som den ska så finns det egentligen inget som heter tur eller otur... 😛

Och du menar att programvaran fungerar...

Jag har bara installerat iLok en gång - och då rann det på smidigt och bra, så jag har ingen anledning att tro något annat än att det fungerar.

Jag tror så här: Endera döljer du att mjukvara ibland strular - även för dig. Eller så använder du knappt de program du köpt/rekommenderar.

Du får förstås tro vad du vill, men det är extremt sällan det dyker upp några problem alls hos mig - och jag sitter ibland och jobbar exempelvis i Cubase i 8-10 timmar i sträck, med bara korta break då och då för att inte ryggen ska ta stryk av allt sittande...

Postat
Jag har bara installerat iLok en gång - och då rann det på smidigt och bra, så jag har ingen anledning att tro något annat än att det fungerar.

Bra så. Tyvärr hjälper det inte mig.

Problemet har dock löst sig på annat sätt. Precis som Pär Ekberg skrev så var det inga problem att få iLoken att fungera när man struntade i installationsprogrammet och istället installerade drivrutinerna manuellt.

Jag tror på allvar att det är klåpare, andra klassens programmerare, som skriver några av de vanligare installationsprogrammen för windows. 😄

Postat (redigerat)

Bra så. Tyvärr hjälper det inte mig.

Problemet har dock löst sig på annat sätt. Precis som Pär Ekberg skrev så var det inga problem att få iLoken att fungera när man struntade i installationsprogrammet och istället installerade drivrutinerna manuellt.

Jag tror på allvar att det är klåpare, andra klassens programmerare, som skriver några av de vanligare installationsprogrammen för windows. 😄

Det verkar minst sagt underligt när det funkar så smidigt på en dator men inte på en annan. Det är därför jag undrar om det kan handla om kompatibilitet. Den typen av installationsproblem har jag aldrig sett röken av - men skönt att det löste sig till slut i alla fall. 😮

Redigerat av Claes
Postat
Det verkar minst sagt underligt när det funkar så smidigt på en dator men inte på en annan. Det är därför jag undrar om det kan handla om kompatibilitet. Den typen av installationsproblem har jag aldrig sett röken av - men skönt att det löste sig till slut i alla fall. 😏

Du får det att låta som att det finns en "normal" windows-dator och att jag skulle sitta på en "onormal"!

Att du inte har upplevt några problem med installationsprogram säger antagligen mer om ditt datoranvändande än din dator. 😄

Tvärtom är sådana här problem mycket vanliga, tyvärr. Vi pratar ju Windows.

Ingen setup är den andra lik och program som funkar supersmidigt på en dator (ofta utvecklarens egen) kan ge blå skärm på tusen andra.

Och just installationsprogram är helt klart en av de mest förbisedda kategorierna när det gäller betatestning etc.

Postat
Det verkar minst sagt underligt när det funkar så smidigt på en dator men inte på en annan. Det är därför jag undrar om det kan handla om kompatibilitet. Den typen av installationsproblem har jag aldrig sett röken av - men skönt att det löste sig till slut i alla fall. 🙂

Du får det att låta som att det finns en "normal" windows-dator och att jag skulle sitta på en "onormal"!

Att du inte har upplevt några problem med installationsprogram säger antagligen mer om ditt datoranvändande än din dator. 🙁

Hur då, menar du?

Menar du att jag inte använder datorn alls då, eller...? 😆

Det är så fruktansvärt tråkigt när somliga vägrar tro på det man säger, utan i stället utgår från att man ljuger (dock utan att säga det rent ut 😆 ), bara för att deras egen dator krånglar på något sätt. Du kan komma hem till mig och testa själv hur bra det funkar, om du vill.

Jag kör Office på den, firmans bokföring, mail och allt möjligt annat. Jag kör Cubase 4, Wavelab 6 och har ett femtiotal kommersiella pluggar och VSTi (om inte fler - det är nog närmare 5 hyllmeter med kartonger till alla musikprogram+pluggar i alla fall...), som jag installerade helt smärtfritt på den gamla datorn - och som jag snart är klar med installationerna på den nya (som jag byggde klart för någon månad sedan). Inga problem ännu så länge, utan det har fungerat utmärkt hela tiden. Jag har även installerat musikprogram, pluggar och VSTi på några maskiner som jag har byggt åt andra också - och inte heller där har det blivit några problem. De senaste maskinerna jag byggde till andra var för omkring 2 år sedan - och de har inte haft några problem hittills. Det är folk jag känner och har kontakt med då och då - och åtminstone två av dem används våldsamt mycket till musikskapande, bl a en som står i en mycket välanvänd studio och dagligen får jobba väldigt hårt med stora orkesterbibliotek och stora produktioner. Jag använder också min egen dator ett antal timmar varje dag och upplever inte några problem. Den står igång dygnet runt och jag startar om den de gånger ett installationsprogram kräver det, men inte annars. Inga hängningar, inga bluescreens (förutom när systemdisken rasade på den gamla burken... 😉 ).

Nu är det kanske lite skillnad på olika användare, eftersom jag har hållit på väldigt länge med PC och vet hur det funkar, så att jag undviker de värsta missarna när det gäller hårdvaran, men att jag inte får problem, måste trots allt innebära att programmen fungerar bra - för jag gör inget speciellt vid installationer e dyl, utan kör bara på precis som det är tänkt att man ska göra.

Problemet hos dig kan kanske ligga i att du kör Windows på en Mac genom någon sorts brygga (bootcamp, som du nämnde tidigare) i stället för att köra direkt på en PC, eller det tror du kanske är omöjligt att det kan orsaka kompatibilitetsproblem...? 😏

Ingen setup är den andra lik och program som funkar supersmidigt på en dator (ofta utvecklarens egen) kan ge blå skärm på tusen andra.

Och just installationsprogram är helt klart en av de mest förbisedda kategorierna när det gäller betatestning etc.

Det kan det mycket väl vara. Man ser ju ganska ofta att det kommer separata installers för nyare Mac OS och ibland separata installers för Vista. Jag kör däremot med XP (för att hålla mig på den säkra sidan) och där flyter det i alla fall på alldeles utmärkt - åtminstone med allt jag har installerat hittills.

Postat

Problemet hos dig kan kanske ligga i att du kör Windows på en Mac genom någon sorts brygga (bootcamp, som du nämnde tidigare) i stället för att köra direkt på en PC, eller det tror du kanske är omöjligt att det kan orsaka kompatibilitetsproblem...? :rolleyes:

Vad jag försöker få sagt är problemet inte ligger hos mig. Problemet ligger hos utvecklarna av installationsprogram.

Det är självklart något i den kombination av mjukvara och hårdvara som gjorde att programmet slutade svara. Det är det alltid! Och det är ingen ovanlig hårdvara jag sitter på. Tvärtom, likheterna är stora mellan varje uppsättning Mac Pro med Windows XP Pro.

Jag är fortfarande nyfiken vad menar du med:

gör man rätt och om programvaran fungerar som den ska så finns det egentligen inget som heter tur eller otur...

Det kan det mycket väl vara. Man ser ju ganska ofta att det kommer separata installers för nyare Mac OS och ibland separata installers för Vista. Jag kör däremot med XP (för att hålla mig på den säkra sidan) och där flyter det i alla fall på alldeles utmärkt - åtminstone med allt jag har installerat hittills.

Nu hänger jag inte med. Vilka separata installers menar du?

Vista? Jag har inte diskuterat skillnaden mellan Vista och XP.

Jämförelsen mellan OS X och Windows finns väl dokumenterad i andra trådar. 😏

Postat

Problemet hos dig kan kanske ligga i att du kör Windows på en Mac genom någon sorts brygga (bootcamp, som du nämnde tidigare) i stället för att köra direkt på en PC, eller det tror du kanske är omöjligt att det kan orsaka kompatibilitetsproblem...? 😏

Vad jag försöker få sagt är problemet inte ligger hos mig. Problemet ligger hos utvecklarna av installationsprogram.

Det är självklart något i den kombination av mjukvara och hårdvara som gjorde att programmet slutade svara. Det är det alltid! Och det är ingen ovanlig hårdvara jag sitter på. Tvärtom, likheterna är stora mellan varje uppsättning Mac Pro med Windows XP Pro.

Hårdvaran är lika nu för tiden, men du kör ju fortfarande med Mac OS i grunden och har någon mjukvara som brygga mellan dina OS, något som måste innebära en risk för att underliga problem ska kunna dyka upp. Det är ju inte enbart Windows som körs...

Jag är fortfarande nyfiken vad menar du med:
gör man rätt och om programvaran fungerar som den ska så finns det egentligen inget som heter tur eller otur...

Precis vad det står.

Det förekommer att program släpps, men att installationen krånglar i vissa OS-versioner och att det därför släpps nya installers lite senare, när tillverkaren har lyckats lösa problemet.

Vista? Jag har inte diskuterat skillnaden mellan Vista och XP.

Det var bara för att belysa att jag vet att det ibland har kommit nya installers till program som har släppts, där installern inte har fungerat i alla OS från början (i.e. krånglat i de senaste OS:en). Jag har däremot inte varit med om något program hittills där installationen inte har fungerat bra i XP.

Postat
Hårdvaran är lika nu för tiden, men du kör ju fortfarande med Mac OS i grunden och har någon mjukvara som brygga mellan dina OS, något som måste innebära en risk för att underliga problem ska kunna dyka upp. Det är ju inte enbart Windows som körs...

Det stämmer inte. Boot Camp gör det möjligt att starta upp en Apple-dator med ett annat OS (Linux eller Windows). Det enda som emuleras är BIOS.

För OS är Mac Pro som vilken annan intelförsedd pc som helst.

Postat
Man ser ju ganska ofta att det kommer separata installers för nyare Mac OS och ibland separata installers för Vista. Jag kör däremot med XP (för att hålla mig på den säkra sidan) och där flyter det i alla fall på alldeles utmärkt - åtminstone med allt jag har installerat hittills.

Det förekommer att program släpps, men att installationen krånglar i vissa OS-versioner och att det därför släpps nya installers lite senare, när tillverkaren har lyckats lösa problemet.

Ge mig ett exempel på när det släppts separata installers för olika versioner av OS X.

Postat

Det stämmer inte. Boot Camp gör det möjligt att starta upp en Apple-dator med ett annat OS (Linux eller Windows). Det enda som emuleras är BIOS.

För OS är Mac Pro som vilken annan intelförsedd pc som helst.

...men du skrev ju redan i första inlägget att du kör ett program för att kunna läsa Mac-diskar och att det strular när du stänger av det eftersom "Mina dokument" ligger på en sådan disk. Det är kanske den kopplingen som gör att det bråkar? Det måste inte bero på Windows bara för att det ofta påstås att Windows är buggigt... 😏

På vilket sätt emuleras BIOS? Jo - med mjukvara. Är all mjukvara alltid helt kompatibel...?

Det är alltså trots allt en del som skiljer mellan din "PC" och en "riktig PC", hur gärna du än vill lägga skulden på Windows...

Postat
Man ser ju ganska ofta att det kommer separata installers för nyare Mac OS och ibland separata installers för Vista. Jag kör däremot med XP (för att hålla mig på den säkra sidan) och där flyter det i alla fall på alldeles utmärkt - åtminstone med allt jag har installerat hittills.

Ge mig ett exempel på när det släppts separata installers för olika versioner av OS X.

Det är en helt ointressant sak för mig att leta upp en massa exempel. OS=Operativsystem generellt (och inte nödvändigtvis knutet till OS X 😏 ), men jag har sett bl a hos NI, att det finns nyare installers att ladda ner till vissa program och det har även förekommit att det har kommit nya installers till Cubase och vissa Steinberg-pluggar innan de efteråt har inkluderats i nästa uppdatering av hela programmet.

Postat (redigerat)

Vad har BIOS med Windows att göra?

edit: och vad har BIOS med sökvägarna i windows att göra? Känns lite långsökt...

Min gissning är att installationsprogrammet försöker leta efter filer/mappar som inte finns eftersom mappstrukturen i windowsinstallationen inte är "standard". Det hade inte spelat nån roll om det var en mac eller en ibm eller hp eller vadsomhelst.. Som jag fattar det har Joachime en extern disk/partition där "mina dokument" finns. Installationsprogrammet fattar inte att mappen är flyttad och letar istället på systemdisken. Länk till denna mappen borde finnas tillgänglig om man kodar snygg windowskod (vilket inte är det lättaste, att koda windows är en ganska fruktansvärd upplevelse), men jag misstänker att installeraren inte tar hänsyn till detta.

Redigerat av VacUm
Postat

Jag förstår inte hur du kan tycka det är ointressant att styrka intressanta påståenden som att det släpps olika installeringsprogram för olika versioner av OS X. Jag kan ge dig en liten hint och säga att när det gäller OS X finns oftast inget installationsprogram alls. Istället installerar man program genom att dra en paketfil till den mapp man vill. En installation av t ex Cubase tar alltså lika lång tid som det tar att kopiera filen från en plats till en annan.

Programmet jag nämnde i första inlägget är ett vanligt windowsprogram som gör att det går att läsa och skriva till NTFS-diskar. Alltså inget specifikt för Appledatorer.

Slutligen har jag aldrig skyllt problemen på Windows. Det är en missuppfattning från din sida som får dig att missa en egentliga iakttagelsen: Installationsprogram är ofta slarvigt skrivna vilket ofta orsakar helt onödiga bekymmer.

Postat
Jag förstår inte hur du kan tycka det är ointressant att styrka intressanta påståenden som att det släpps olika installeringsprogram för olika versioner av OS X.

Det har jag aldrig sagt heller. Jag har bara nämnt "OS" som en allmän benämning för "operativsystem" (som t ex Win XP, Vista, OSX, Leopard och vad de nu heter...). Jag sade att det släpps nya installationsfiler för olika OS när den ursprungliga installationsfilen har visat sig krångla. Det brukar inte krångla i de vanligast förekommande OS:en, men i de nyaste är det större risk att det bråkar.

Det som däremot känns väldigt ointressant, är att fortsätta tjafsa i tråden, eftersom ursprunget till tjafsandet var att du inte verkade tro på att det var möjligt för mig att ha en välfungerande maskin, alternativt att anledningen till att den inte krånglar skulle vara att jag i princip aldrig använder den...

Jag kan ge dig en liten hint och säga att när det gäller OS X finns oftast inget installationsprogram alls. Istället installerar man program genom att dra en paketfil till den mapp man vill. En installation av t ex Cubase tar alltså lika lång tid som det tar att kopiera filen från en plats till en annan.

Som sagt, så har jag aldrig pratat om OSX.

Programmet jag nämnde i första inlägget är ett vanligt windowsprogram som gör att det går att läsa och skriva till NTFS-diskar. Alltså inget specifikt för Appledatorer.

Du menade väl ett Mac-specifikt format - och då är du inne på emulering igen, som kanske skulle kunna ställa till problem. NTFS används ju av Win XP, så det behövs inget speciellt program för att hantera det.

Slutligen har jag aldrig skyllt problemen på Windows. Det är en missuppfattning från din sida som får dig att missa en egentliga iakttagelsen: Installationsprogram är ofta slarvigt skrivna vilket ofta orsakar helt onödiga bekymmer.

Du skrev ju att det var vanligt med installationsproblem just när man kör Windows, men du menade kanske inte på det sättet som det såg ut...?

Visst kan installationsprogrammen vara slarvigt skrivna och orsaka problem, men som jag sade från början, så flöt installationen på utan problem hos mig - och därför föreslog jag att det kanske kunde handla om ett kompatibilitetsproblem eftersom du kör Windows på en Mac. Bara en vild gissning från min sida, men en i mitt tycke relevant gissning eftersom det i princip bara är mjukvaran som skiljer...

Postat

Ingen här på forumet hindrar dig från att sluta tjafsa. Det är snarare så att du väljer att fortsätta diskussionen.

Du menade väl ett Mac-specifikt format - och då är du inne på emulering igen, som kanske skulle kunna ställa till problem. NTFS används ju av Win XP, så det behövs inget speciellt program för att hantera det.

Tanken slant visst. Jag menade det applespecifika diskformatet HFS. Och emulering, nej det tror jag inte. Diskformat kan nog snarare ses som gränssnitt. MacDrive ger windowsanvändare tillgång till HFS.

Du skrev ju att det var vanligt med installationsproblem just när man kör Windows, men du menade kanske inte på det sättet som det såg ut...?

Än sen? Är man någorlunda bekant med OS X vet man att detta inte är ett problem, snarare en av operativsystemets tydliga fördelar. Jag tycker det framgick tydligt att jag riktade kritik till de som skriver installationsprogrammen, inte de som skapat operativsystemet.

• 3 veckor senare...
Postat

Jaha, då är jag tillbaka på ruta ett igen då.

Fick hjälp med filer så jag kunde installera ilok-drivisarna manuellt. Och det fungerade.

Men någon dag senare när jag startar upp XP ser jag ett utropstecken på ilok-donglen i enhetshanteraren. Det går heller inte att öppna ilok-pluggar i Wavelab eller Cubase. Pust!

Avinstallerar ilok och installerar återigen manuellt (testar även att installera med setup.exe men det hänger sig på precis samma ställe som tidigare). Inget utropstecken i enhetshanteraren längre, men fortfarande felmeddelande i Cubase och Wavelab. Typ:

Initialization Error - This software requires installation of device driver TPkd and a reboot before running. Please reboot or reinstall software.

Har googlat på problemet men inte hittat någon med liknande problem. Någon som kan bidra med tankar, tips, lösningar?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

Bara uttrycka mina sympatier och hoppas det löser sig.

För mig vart det ett mörker när USB donglarna kom in i bilden.

Aldrig har det krånglat så mycket sedan dessa ondskefulla grejer dök upp.

I någon hedenhös version av Cubase stoppade man in CD någon gång om året för att låsa upp Cubase. Det krånglade aldrig, men dom där jädra donglarna....

• 4 månader senare...
Postat

Fick ett tips av Nilsemil här på forumet: Stäng av nätverkskommunikationen inför installation av Pace drivrutiner.

Jag tog det säkra före det osäkra och disablade helt enkelt allt under fliken nätverkskort i enhetshanteraren.

Drog igång installationsprogrammet och det rullade på!

Installationen gick precis så smidigt som den borde ha gjort från början.

Har provkört ilok-pluggar i Cubase och Wavelab och det fungerar. Tack till Nilsemil!

Och återigen ett stort frågetecken till installationsprogramutvecklarna. Varför? :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.