Jump to content
Annons

Focusrite Saffire LE

Recommended Posts

sirecordings (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jan Destner här som undrar om jag kan få ett tips om varför

utgångarna på mitt Focusrite Saffire LE ljudkort har ett

konstiigt svagt sprakande ljud?

Det låter som en "kall lödning" om ni vet vad jag menar.

krrrrslsvischkrrshhh osv.

Det ökar när jag rör musen, så något med kopplingen mellan G5an och ljudkortet

är det ju... antar jag.

Frågade i affären där jag köpte kortet men dom vet inte orsaken.

Finns det någon hjälp för detta för mina inspelningar låter "skit" i tystare partier.

Tackar på förhand!

Mvh/Jan

Annons
Postat (redigerat)

Tack för tipset men jag har ingen trådlös mus! :-)

Någon annan som vet något?

/J.

Redigerat av sirecordings
Postat
Det låter ungefär så när jag kopplar ut från G 4:ans (hemdatorn) hörlursutgång - dålig jord?

OK, tack!

Jag kollar!!

Mvh/Jan

Postat (redigerat)
Sitter du hemma med datorn (ojordat uttag)?

Sitter i studion med datorn kopplad i ett jordat uttag... :-)

Ljudkortet driver jag via firewire och det spelar ingen roll om jag har i strömadaptern eller ej.

Shoot, upptäckte just att den "vanliga" utgången låter likadant fast mycket mindre!!

Jag bli inte klok på det här...

Mvh/Jan

Redigerat av sirecordings
Postat

Gick in på Focusrites hemsida och kollade supportsidan och fann att det spelar roll vilken firewire version man har, både i OS X och i ditt ljudkort, enligt: http://www.focusrite.com/answerbase/en/article.php?id=237.

Nästintill alla form av strömspar funktioner avrådes normalt, har läst någonstanns att nätverkskort och trådlösa enheter i vissa fall kan ställa till det för ljudkortet men jag är inte säker om det är för OS X och/eller i Windows problemen uppkommer.

Postat

Tack för detta!

Jag kollar och återkommer!

Mvh/Jan

Postat

Hej igen!

Nu har jag provat allt...

Inget strömsparande på, inget trådlöst, exakt rätt Apple FW Audio uppdatering (2.4.4 i OSX 10.5.6).

När jag skulle uppdatera Saffire kortet så går det inte med den versionen jag laddade ner från Focusrite.

Datorn sa bara: "Validation failed" och tog bort Saffire kortet från preferences i Logic Pro 8 så jag fick starta om och göra en "reset-all"

i Firmware.

Håller på och pratar med Focusrite om detta.

Bloody mess... :-)

Mvh/Jan

Postat

Det kvittar vad jag gör... det surrar och låter illa som ***

/j 😄

Postat (redigerat)

Verkar ju skumt att uppdateringen inte funkar, men det vet nog focusrite bäst hur man löser, själv kan jag bara gissa...

Har läst om andra med liknande problem, där har det hjälpt att mata med den externa adaptern (sitter och googlar Saffire LE inför eventuellt köp).

Kanske om du testar att stänga ner datorn, och plugga ur strömen (och kanske firewire) till saffiren, vänta några sekunder (så att saffiren släcks ner), plugga i strömmen till saffiren och sen starta datorn igen? Är inte säker på hur den känner av vilken matning den skall välja, men om du gör så borde den nästan garanterat använda nätadaptern.

Har du något annat inkopplat till saffiren än datorn? Det kan bli jordloopar och andra störningar, beroende på vad du har inkopplat. Det verkar som att det är jord/strömproblem från datorn, eftersom det varierar med musrörelser o liknande.

Testa med enklast möjliga inkoppling (dator->ljudkort->hörlurar, med eller utan adapter) och se om störningarna finns kvar (förhoppningsvis inte). Bygg sen på steg för steg tills problemet återkommer, så ligger förmodligen problemet i den sista inkopplingen du gjorde.

Eventuellt kan du testa att vända på nätadapeterns väggkontakt, det är ett långskott, men vissa adaptrar funkar bättre om nolla/fas ligger på "rätt" stift. Om du ändå är igång kan du testa att vända på sladden för datorn också...

Om inget annat funkar kan man testa att stänga av/plugga ur annan utrustning som ligger på samma fas i elnätet (börja med det som sitter i samma jack, sen andra grejer i rummet osv).

PS. Har det varit samma sen du köpte kortet, eller har det dykt upp plötsligt? Om det var så från början kan det ju helt enkelt vara ett måndagsex. Annars kanske du minns om du ändrade något strax innan problemet uppstod?

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat

Hej och jättetack för dessa tips!!!

Skall undersöka under dagen!

Mvh/Jan 😄

Verkar ju skumt att uppdateringen inte funkar, men det vet nog focusrite bäst hur man löser, själv kan jag bara gissa...

Har läst om andra med liknande problem, där har det hjälpt att mata med den externa adaptern (sitter och googlar Saffire LE inför eventuellt köp).

Kanske om du testar att stänga ner datorn, och plugga ur strömen (och kanske firewire) till saffiren, vänta några sekunder (så att saffiren släcks ner), plugga i strömmen till saffiren och sen starta datorn igen? Är inte säker på hur den känner av vilken matning den skall välja, men om du gör så borde den nästan garanterat använda nätadaptern.

Har du något annat inkopplat till saffiren än datorn? Det kan bli jordloopar och andra störningar, beroende på vad du har inkopplat. Det verkar som att det är jord/strömproblem från datorn, eftersom det varierar med musrörelser o liknande.

Testa med enklast möjliga inkoppling (dator->ljudkort->hörlurar, med eller utan adapter) och se om störningarna finns kvar (förhoppningsvis inte). Bygg sen på steg för steg tills problemet återkommer, så ligger förmodligen problemet i den sista inkopplingen du gjorde.

Eventuellt kan du testa att vända på nätadapeterns väggkontakt, det är ett långskott, men vissa adaptrar funkar bättre om nolla/fas ligger på "rätt" stift. Om du ändå är igång kan du testa att vända på sladden för datorn också...

Om inget annat funkar kan man testa att stänga av/plugga ur annan utrustning som ligger på samma fas i elnätet (börja med det som sitter i samma jack, sen andra grejer i rummet osv).

PS. Har det varit samma sen du köpte kortet, eller har det dykt upp plötsligt? Om det var så från början kan det ju helt enkelt vara ett måndagsex. Annars kanske du minns om du ändrade något strax innan problemet uppstod?

/Andreas

Postat

HELLÅ OCH JÄTTETACK FÖR ALLA TIPS JAG FÅTT och...

när jag drog ur kabeln från G5ans interna ljudutgång så försvann surret!

HURRA facking HURRA! Tänka sej så enkelt det kan vara!

Äntligen håller kortet käften och låter kanooooon!

TACK ÄN EN GÅNG alla ni vänliga människor!

Mvh/Jan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.