Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Ingen? Jag är ju nybörjare på detta så det är svårt för mig att avgöra om de lämpar sig för mixning eller ej utifrån tekniska specifikationer. Men kanske någon annan här kan göra bedömningen?

Här är specifikationerna:

Audioengine 5:

Uteffekt: 45W RMA / 70W peak per kanal (AES)

Ingångar: 2st 3.5mm stereokontakter

Utgångar: USB typ A (endast ström)

Spänning: 110-230V 50/60Hz

Förstärkare: Dual Class AB monolithic

SNR: >95dB (A)

THD: <0,05%

Crosstalk: <50dB

Frekvens: 60Hz-22kHz +/-1,5dB

Skydd: Utgångsströmskydd, termiskt skydd, transientskydd.

Storlek: 25 x 18 x 20 (HxBxD cm)

Vikt: Högra 6,4kg, vänstra 4kg

Nettovikt: 12,6kg

Ingångsimpedans: 10 kOhm obalanserad

Material och konstruktion

- 2,5cm tjock MDF chassi

- 12,7cm kevlar woofers med avancerade spolar

- 20mm silk dome diskanter med neodymium magneter

- Torroidal ström adapter

Audioengine 2:

Uteffekt: 15W RMS / 30W peak per kanal (AES)

Ingångar: 1st 3.5mm stereokontakt och RCA

Spänning: 110-230V 50/60Hz

Förstärkare: Dual Class AB monolithic

SNR: >95dB (A)

THD: <0,05%

Crosstalk: <50dB

Frekvens: 65Hz-22kHz +/- 2dB

Skydd: Utgångsströmskydd, termiskt skydd, transientskydd.

Storlek: 15 x 10 x 13 (HxBxD cm)

Vikt: Högra 1,6kg, vänstra 1,4kg

Nettovikt: 4,6kg

Ingångsimpedans: 10 kOhm obalanserad

Material och konstruktion

- 18mm tjock MDF chassi

- 2,75” kevlar woofers med avancerade spolar

- 20mm silk dome diskanter med neodymium magneter

- Torroidal ström adapter

Postat

Prisvärda ingick i frågan, men vad är priset?

Kostar de en krona styck är de prisvärda, för 10.000 styck inte. Ligger väl nånstans däremellan.

Tvekar på om du kan hitta någon på forumet här som nånsin sett de här, så det är svårt att ge några svar.

Specifikationen är extremt bra, inom 1,5dB är närmast omöjligt med högtalare, se till exempel raden:

B&W-s dyraste högtalare (sådär 100.000 och uppåt per styck) har motsvarande beskrivning:

32Hz – 28kHz ±3dB on reference axis

Antingen är detta ungefär de bästa högtalare som nånsin gjorts, såna siffror hittar man inte hos de bästa högta eller också ljuger specen. Jag gissar på det senare, tyvärr. Det innebär då att siffror på papperet är meningslösa, vilka fler är ljug? Återstår då bara att lyssna. Kanske funkar de här skitbra för mixning, kanske inte alls.

// Gunnar

Postat

audioengine 5 har rekommenderat pris på 3500:- inkl moms (paret antar jag). Bra pris för aktiva 5-tums högtalare.

Men blygsam kraft (45 W per kanal) och obalanserade minitele-kontakter övertygar iaf inte mig att de funkar för musikproduktion.

Gå till någon musikaffär och kolla igenom utbudet.

Postat
Prisvärda ingick i frågan, men vad är priset?

Sorry, ca 3000 pix för de stora (Audioengine 5) och 1800 kr för de små 2:orna (enligt prisjakt).

De verkar inte ha någon balanserad ingång vilket kanske inte är så bra för en hemstudio med kablar kos och tvärs?

Jag ska iaf provlyssna 2:orna hos en kompis kompis som använder dem för musikproduktion och mixning.

Postat
B&W-s dyraste högtalare (sådär 100.000 och uppåt per styck) har motsvarande beskrivning:

Är inte Nautilus deras dyraste modell!? Jag har för mig att de kostade motsvarande ca 800 000:-/stycket..

nautilsnekb.jpg

Postat
Men blygsam kraft (45 W per kanal) och obalanserade minitele-kontakter övertygar iaf inte mig att de funkar för musikproduktion.

Jag har för mig att högtalarna marknadsförs som "Lyssning för den mobila studion" el. liknande. De är nog inte ämnade för fast installation i en studio.

Därav avsaknaden av XLR/Balanserad tele typ.

Postat (redigerat)

Är inte Nautilus deras dyraste modell!? Jag har för mig att de kostade motsvarande ca 800 000:-/stycket..

Fast det är väl 800-serien som har blivit lite poppis i riktigt stora studios?

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

Vi ska kanske sluta använda termen "monitorer" i den här diskussionen och istället prata om dessa högtalare... a010.gif

Jag stötte på Tobbe7 på MediaMarkt här nere och vi kikade just på Audioengine 2, vilka han hört gott om. Så jag var tvungen att efterfråga en provlyssning.

Självklart är det helt omöjligt att få ett sunt omdöme om en högtalare på en så högljudd plats som ett mediavaruhus, men ändå... Jag lyssnade på en DVD-film i lådorna och fick ett positivt intryck om dessa högtalare. De gick långt ner i basen och med bra tryck, trots att lådorna är hur små som helst.

Hursomhelst skulle jag vilja lyssna på dem någon annanstans för att bilda mig en riktig åsikt.

För visst var de intressanta. Och små. Och billiga. Och Mac-vita. 🙂

EDIT: Audioengine 5 fanns uppställda på annan plats, men de spelade en fisig internetradio (Real Audio 44kbps)... och skit låter skit oavsett högtalare. 😆

Redigerat av Linus
Postat
Vi ska kanske sluta använda termen "monitorer" i den här diskussionen och istället prata om dessa högtalare... a010.gif

Bortsett från rubriken är det just det vi har gjort också! 🙂

Postat
Specifikationen är extremt bra, inom 1,5dB är närmast omöjligt med högtalare, se till exempel raden:

Antingen är detta ungefär de bästa högtalare som nånsin gjorts, såna siffror hittar man inte hos de bästa högta eller också ljuger specen.

jaha

är 32 = 60 å 22k = 28k helt plötsligt?

spannet är ju liksom något större på B&W än på dessa... 😄

Postat

Well,

Jag lyssnade på dessa HÖGTALARE 😉 hos min kompis kompis, och jag måste säga att de lät bra! Eftersom jag precis gett mig in i denna värld (musikproduktion/ljudteknik/ljudnörderi) så är jag lite rädd för att bara släppa iväg och köpa det bästa av allt bara för att folk här säger att man måste ha det här och det där. (Det är något som jag är ganska lätt påverkad av för den delen.)

Så jag övervann stoltheten i att inte använda riktiga studiomonitorer och beställde ett par. Jag tror de kommer att funka jättebra som kombinerad mixningslyssning och vanlig musiklyssning i vardagsrummet. Får skaffa ett par hörlurar för referenslyssning bara. Visar det sig att jag växer ur dem så kommer vi i alla fall ha bra högtalare till iPoden.

Jag återkommer väl med lite reaktioner när jag fått dem.

• 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.