CitizenKane (oregistrerad) Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Jag vill gärna ha en bok om grundläggande musiklära & teori och en annan bok för att lära mig spela synth... Har nån några förslag? Mvh
Ken Kängström Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 det finns extremt mycket nyttigt på nätet att få tag på numera. Kolla in http://www.wholenote.com
Tobbe Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Kolla med din musikaffär om teoribok. Det finns ett myller av sådana men nästan alla säger samma saker. Med sythbook, kolla om det finns någon i din musikaffär och gå efter låtval. Det viktigaste är att ha kul när man spelar. Du kan alltid ta någon kom igång lektion också. Det kan vara bra just för att komma igång. Lyssna gärna mycket på musik och försök ta ut skaker själv, det kommer du tjäna mycket på i framtiden.
CitizenKane (oregistrerad) Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 tack men sidan verkar vara för gitarrister...
Ken Kängström Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 I framtiden kommer du till 90% att gå efter gehör och "in mind" tänkande. Om du redan nu börjar klura ut melodier och lära dig andras låtar via cd skivor genom att bara lyssna så kommer du bli en toppenmusiker. Ligg i bara. Grunderna är dock nyggigt med hjälp av böcker.
Ken Kängström Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 njae det vet jag inte... Det ska finnas för pianister också... Kolla åxå om dom har länkar till andra nyttiga sidor.
Astor Q (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 "MUSIKENS NYCKLAR : HANDBOK I MUSIK" av Brita Markström Åkerlund är väldigt bra (används på universitetet). Finns på Akademibokhandeln.
AndyPandy Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Personligen tycker jag att när jag lärde mig den så kallade kvintcirkeln tog jag ett jättekliv framåt.
Lindh Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Rockskolan "Keyboard" är säkerligen en hyfsad nybörjar bok. Kika in på ditt närmsta bibliotek, det brukar finnas rätt många musikböcker där för att grundlägga din kunskap.
CitizenKane (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Personligen tycker jag att när jag lärde mig den så kallade kvintcirkeln tog jag ett jättekliv framåt. vad är den så kallade kvintcirkeln?
klingis Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) Personligen tycker jag att när jag lärde mig den så kallade kvintcirkeln tog jag ett jättekliv framåt. vad är den så kallade kvintcirkeln? Bb F C G D A E osv. 😉 Redigerat 25 november 2004 av klingis
klingis Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) Kvintcirkeln, google is your friend 😉 Redigerat 25 november 2004 av klingis
Stinkey (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Hans Renner: Musikens Grunder. Tysk och grundlig. 😉
CitizenKane (oregistrerad) Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 uppar en gång, kanske kommer få fler förslag eller så kan nån annan läsa om förslagen, kommer nog köpa de böckerna folk nämnde 😎
hammagrella Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Personligen tycker jag att när jag lärde mig den så kallade kvintcirkeln tog jag ett jättekliv framåt. På vilket sätt då? Komponerande eller musicerande (solo-lir)?
Stinkey (oregistrerad) Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Kolla in Guitar Players hemsida. Där finns massa gamla artiklar och kolumner som tar upp massa olika aspekter av musikteori som kan användas till vilket instrument som helst. Där ´finns också länkar till andra teorisidor.
Hwagang Postat 29 november 2004 Postat 29 november 2004 Personligen tycker jag att när jag lärde mig den så kallade kvintcirkeln tog jag ett jättekliv framåt. vad är den så kallade kvintcirkeln? Bb F C G D A E osv. 🙁 Frosten betog esters asstrar dess gesstalt -gå du axel efter håkans fisskar... 😉 Ben å kors... -sen kan man lära sej en hel massa annat, men de e ju örat som avgör till slut... -att skriva fyrstämmig sats blir man inte någon bättre musiker/arrangör/producent av...men det kan vara bra att kunna...ibland mvh/Hwagang
AndyPandy Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Personligen tycker jag att när jag lärde mig den så kallade kvintcirkeln tog jag ett jättekliv framåt. På vilket sätt då? Komponerande eller musicerande (solo-lir)? Komponerande! Ibörjan kunde man ju en del ackord, men visste inte riktigt vad som passade ihop. Visst, man hörde ju vad passade och vad som inte passade. Det var helt klart lättare att komponera en låt när man visste att om jag tar ett Cm så kan jag ta ett Bb efter det. Nästa steg var att lära sig skalor, vilket också öppnade en del dörrar.
MusicGene Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 -att skriva fyrstämmig sats blir man inte någon bättre musiker/arrangör/producent av...men det kan vara bra att kunna...iblandmvh/Hwagang det är klart man blir en bättre arrangör om man kan skriva fyrstämmiga satser. Att arrangera nån låt till t.ex stråkkvartett är något jag rekommenderar alla att testa på även om det inte öht är deras musikstil/smak.
Hwagang Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 -att skriva fyrstämmig sats blir man inte någon bättre musiker/arrangör/producent av...men det kan vara bra att kunna...iblandmvh/Hwagang det är klart man blir en bättre arrangör om man kan skriva fyrstämmiga satser. Att arrangera nån låt till t.ex stråkkvartett är något jag rekommenderar alla att testa på även om det inte öht är deras musikstil/smak. -Nej, kunskap gör aldrig ont, och jag tror inte på att allting kommer att vara gehörsbaserat i framtiden... vad jag menar är något i stil med vad John Mclaughlin sa i någon intervju att : "...det tog mej en hisklans massa år att lära mej alla dessa kyrkotonarter....det kommer att ta resten av livet att försöka glömma dom" ...(citerat ur minnet) -Jag menar bara att kunskapen måste användas rätt - om jag använder mej av "regler" från min musikutbildning så kommer det inte att låta skojj... mvh/Hwagang John McLaughlin Official Website
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.