Jump to content
Annons

Min hemmastudio?

JohanSthlm (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej, är ny på forumet och tänkte posta min första tråd

Har spelat musik i ett antal år och håller nu på att fixa till min

"hemmastudio" (inget annat än ett hörn i vardagsrummet 😄 ).

Skulle vilja ha lite feedback från er proffs på min utrustning och

gärna ta emot lite tips på hur jag kan få till bästa inspelningen.

Saknar jag någon viktig hårdvara, har jag fel mickar, ska jag

byta ut något etc.

Jag spelar enbart Akustisk Gura (stålsträngad utan pickup) plus

sjunger. Behöver alltså inte micka trummor eller annat.

Min utrustning idag:

Röde NT2-A med shockmount o puffskydd

Line Audio CM3

Preamp Golden Age Pre-73

Focusrite Saffire LE

Ableton Live 7 (PC)

Kör Röden (med separata preampen) mot ljudhålet på guran och

CM3:an som overhead (över höger axel). Sjunger i Röden.

Tycker det låter riktigt bra redan nu men tar tacksam emot tips för

att förbättra ytterligare!

Stort tack på förhand!

Johan

Annons
Postat

om du tycker det låter bra, så finns det väl ingen anledning att göra annorlunda

kör på det du har, tills du märker vad du vill förbättra

😄

Postat

Har ingen erfarenhet av Golden Age Pre-73 men jag har fått för mig att det ska vara mycket preamp för pengarna.

Tycker allt verkar väldigt dugligt så jag tycker att du kör på det.

Du borde kanske istället koncentrera dig på att få till rummet så bra som det nu går i hörnan som du har och sedan se över lyssningen.

Kanske kan du till att börja med köpa ett par riktigt bra lurar. Själv tycker jag mycket om Audio Technica ATH-M50 (har också ett par M40 som är otroligt prisvärda) har även ett par gamla AKG K240 eller om det nu är S240 dom heter. Tycker AT är bättre men å andra sidan är ju mina AKG ganska gamla.

Finns dock många hörlurstrådar med tips och erfaenheter på forumet som jag tycker att du kan kolla upp. Vet att många också föredrar mer öppna lurar vid mixning än Audio Technicorna som jag föreslog.

Postat
om du tycker det låter bra, så finns det väl ingen anledning att göra annorlunda

😛

Det låter bra men som sagt jag har inte jättemkt erfarenhet av detta och det kanske

finns bättre kombinationer av mickar, annan mickplacering, placering av mig och gitarren

vid inspelning etc som gör allt ännu bättre 😄 .

Postat
Det låter bra men som sagt jag har inte jättemkt erfarenhet av detta och det kanske

finns bättre kombinationer av mickar, annan mickplacering, placering av mig och gitarren

vid inspelning etc som gör allt ännu bättre 😛 .

som sagts innan: låter det bra så är det väl bra 😛

vill du ha mer input om det får du nog lägga upp ett ljud exempel

som också sagts: ljudbehandling av ditt rum å lyssning

själv tipsar jag alltid om ökad kunskap för den som sköter utrustningen - du i detta fallet 😄

testa att micka din gura vid 12-14:e bandet, c:a 20 cm ifrån, vinklad snett mot kroppen (åt stallhållet alltså)

att micka rakt mot hålet brukar ge en något bumlig ljudupptagning

men det beror förstås mycket på hur guran i sig låter å vad du vill ha för ljud

utrustningen du redan har är det inget fel på

Postat
Har ingen erfarenhet av Golden Age Pre-73 men jag har fått för mig att det ska vara mycket preamp för pengarna.

Tycker allt verkar väldigt dugligt så jag tycker att du kör på det.

Du borde kanske istället koncentrera dig på att få till rummet så bra som det nu går i hörnan som du har och sedan se över lyssningen.

Kanske kan du till att börja med köpa ett par riktigt bra lurar. Själv tycker jag mycket om Audio Technica ATH-M50 (har också ett par M40 som är otroligt prisvärda) har även ett par gamla AKG K240 eller om det nu är S240 dom heter. Tycker AT är bättre men å andra sidan är ju mina AKG ganska gamla.

Finns dock många hörlurstrådar med tips och erfaenheter på forumet som jag tycker att du kan kolla upp. Vet att många också föredrar mer öppna lurar vid mixning än Audio Technicorna som jag föreslog.

Tack för tipset om lurar! Kör med AKG K 240 och har faktiskt lite problem med att klicket går in i mickarna (eftersom jag kör externa mickar till guran). Kanske ska satsa på något mer ljudisolerande lurar?

/Johan

Postat
Tack för tipset om lurar! Kör med AKG K 240 och har faktiskt lite problem med att klicket går in i mickarna (eftersom jag kör externa mickar till guran). Kanske ska satsa på något mer ljudisolerande lurar?

Jag kör själv med Beyerdynamic DT-250 och kan verkligen rekommendera dem. De går för en tusenlapp och jag har aldrig haft nåt problem med läck alls med dem, inte ens på hög volym (det kan vara virveltrumman som går igenom om man kör på dödligt hög volym). Funkar bra att mixa i också.

Postat

😉

vid inspelning etc som gör allt ännu bättre 😉 .

Är i liknande situation som du; har precis börjat bygga mitt musikrum hemma. Om du tycker att det redan låter bra - men misstänker att det kan bli bättre, så jämför med någon artist/producent som du har som ideal och analysera vad det soundet har som du inte har. Har man väl kommit så långt så kanske det blir enklare att veta vad som saknas! Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.