Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu drar det ihop sig till en liveinspelning av polarnas rockgäng på min Tascam 2488mkll. Jag har läst om både de som förespråkar att man på trummor och ak gitarr ska komprimera lite grann redan när man spelar in, andra säger att det inte behövs om man spelar in 24-bitars. Man kan om man vill lägga kompressor på alla 8 samtida inspelningsspår.

Jag kommer troligen att köra utan kompressorerna eftersom jag inte alls har fått nån känsla alls för hur de "låter". Jag kommer ju att ha järnkoll på om det styr över eller inte också, eftersom jag inte ska spela själv. Efteråt kan jag sitta länge och lyssna hur kompressorerna funkar.

Jag ska spela in trummorna med 4-mickars Glyn Johnsmetoden, och de andra instrumenten kommer att skramla på samtidigt i samma rum. De spelar med väldigt moderat volym på små förstärkare. Spelglädjen är desto större.

Det vore intressant att höra tankar om för, eller emot komprimering vid truminspelning.

Annons
Postat

Enda anledningen att printa kompressor vid inspelning är om man medvetet vill begränsa sina valmöjligheter vid mixläge (så det går fortare att mixa) eller att man inte har tillräckligt många enheter av ”den dyra fina hårdvarukompressorn” så det räcker till alla kanaler i mixläge. Så länge du spelar in i 24bit så har du tillräckligt med headroom för att inte förlora kvalité och kan då komprimera i lugn och ro i efterhand (med bra pluggar som oftast låter bättre än billig hårdvara i alla fall…).

Postat

Jag är en sådandär smubbe som gillar att komprimera 🙂 Men ikväll så satt jag med en trummix och gjorde som jag brukar göra med kompressorn. Men det lät skit! Problemet va att rummet inte lät så kul och vid kompression så förstärktes egentligen bara det som jag itne tyckte om i ljudet. Och lite gick med EQ:n, men sedan så började man fippla med karaktören i trummorna också för att få bort lite av det dåliga rummet, och det är ju inte så himla kul. Så i detta läge löste jag det genom att inte ha kompresion utan jobba med automatation ännu mer än vanligt. Då gick det att få ljudet OK.

Så det jag ville säga va, att om kompressorn hade legat på från början så hade inte ens audomatation hjälpt 🙂'

Men annars så om man är 110% säker på att man skall ha just den komrpessorn och den komrpessionen vid mixen så kan man helt klart lägga en komrpessor vid inspelningen. Men på trummor har jag aldrig gjort det personligen. Däremot vid bas och sånginspelning har det ibland hamnat en liten lätt kompressor.

MVH

Anders

Postat
Enda anledningen att printa kompressor vid inspelning är om man medvetet vill begränsa sina valmöjligheter vid mixläge (så det går fortare att mixa) eller att man inte har tillräckligt många enheter av ”den dyra fina hårdvarukompressorn” så det räcker till alla kanaler i mixläge. Så länge du spelar in i 24bit så har du tillräckligt med headroom för att inte förlora kvalité och kan då komprimera i lugn och ro i efterhand (med bra pluggar som oftast låter bättre än billig hårdvara i alla fall…).

I mitt fall blir det inga pluggar eller datorer alls, jag ska göra allt i portan den har inbyggda kompressorer. Har möjlighet att efteråt använda en extern stereokompressor om jag vill, men jag tror inte det ger nåt bättre resultat. Ev kan jag använda den om de vill lägga på sången efteråt.

Postat
Jag är en sådandär smubbe som gillar att komprimera 🙂 Men ikväll så satt jag med en trummix och gjorde som jag brukar göra med kompressorn. Men det lät skit! Problemet va att rummet inte lät så kul och vid kompression så förstärktes egentligen bara det som jag itne tyckte om i ljudet. Och lite gick med EQ:n, men sedan så började man fippla med karaktören i trummorna också för att få bort lite av det dåliga rummet, och det är ju inte så himla kul. Så i detta läge löste jag det genom att inte ha kompresion utan jobba med automatation ännu mer än vanligt. Då gick det att få ljudet OK.

Så det jag ville säga va, att om kompressorn hade legat på från början så hade inte ens audomatation hjälpt 🙂'

Men annars så om man är 110% säker på att man skall ha just den komrpessorn och den komrpessionen vid mixen så kan man helt klart lägga en komrpessor vid inspelningen. Men på trummor har jag aldrig gjort det personligen. Däremot vid bas och sånginspelning har det ibland hamnat en liten lätt kompressor.

MVH

Anders

Större chans att sabba än att tillföra nåt då. Och inspelningen kommer att bli i deras replokal, hur det låter där fattar inte jag. Det är en gammal träkåk med snedtak och krypin och vinklar och vrår. Och enligt "gammalt" så blir inspelningar bäst just i denna lokalen, det finns ett gäng replokaler där. Det ska bli skitkul att äntligen få montera upp mikrofoner och doningar! 🙂

Postat

Ska själv trigga kagge och virvel på min senaste insp. Brukar ni både trigga och komprimera? El räcker det med att bara trigga?

Självklart är det ju olika och man får anv öronen och jadda jadda men skulle va tacksam för å höra lite hur fölk brukar göra.

mvh jonte

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jaha så du ska jaddajadda du?

Postat
Ska själv trigga kagge och virvel på min senaste insp. Brukar ni både trigga och komprimera? El räcker det med att bara trigga?

Självklart är det ju olika och man får anv öronen och jadda jadda men skulle va tacksam för å höra lite hur fölk brukar göra.

mvh jonte

Förstår inte frågan????

Om man skall komprimera triggspåret menar du?

Eller om man skall komprimera samplingen som triggspåret spelar upp?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jaha så du ska jaddajadda du?

ajjajjddadda 🙂

Postat

Trigga och komprimera är två helt skilda produktionstekniker. Lite som att fråga om det är bättre att sjunga än att spela gitarr.

Mitt tips är att du gör fyra testmixar. En utan triggning eller kompression, en med triggning, en med kompression och en med både triggning och kompression. Lyssna sedan igenom resultatet så kommer du få en bättre uppfattning om de olika teknikerna.

Postat (redigerat)

Jag undrade om ni brukar komprimera det blandade original+triggljudet el låta det vara okomprimerat.

Ok jag hajar lite bättre nu, att man använder det som olika produktionsmetoder. Ska definitivt prova lite olika.

mvh jonte

Redigerat av jonte82

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.