Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

Jag ska nu göra 3 låtar åt en grupp. spela in sång och mixa låtarna. de är tre låtar och vi ska spela in sammanlagt ca 12 timmar.

hur mycket ska jag ta betalt?

Mvh/

adam.

Annons
Postat (redigerat)

12 timmar för att skriva 3 låtar. Spela in dem och mixa. Är du inte lite väl positiv nu 🙂

Kommer skivan att släppas? Om så är fallet så kanske du kan ta lite procentuellt istället för en större klumpsumma. Du kan förlora på det, men även tjäna på det. Jag brukar ta 200/timme + moms. Kommer ihåg när jag hoppade in i en proffsstudio för att vara ljudtekniker för en dag och det blev strul med ägandet av filerna senare. Bara för att släppa filerna skulle den studion ha 60 000 kr, så den skivan såg man aldrig röken av sen, tråkigt.. Sedan brukar jag bestämma ett fast pris för mixningen då jag inte tycker om att jobba på det sättet att jag har någon över axeln som säger att klockan tickar. Jag vill att mixen ska bli så bra som möjligt helt enkelt.

Om det är vänner till dig så kanske du kan prata med dem och komma överrens om ett pris. Det gäller att ta så mycket som möjligt, men att kunden ska känna att det va billigt/värt pengarna för det kunden fick.

Det va bara lite av mina tankar iaf 🙂

MVH

Anders

EDIT: när jag läste din tråd igen så tolkade jag den anorlunda. Nu tölkar jag den som du bara ska spela in sången och sedan mixa tre låtar. är det kanske så du menade?

Redigerat av Gizmozis
Postat

Skriv lite mer om det är i din egen studio tex. Eller är utrustningen någon annans. Håller med om mixningen, ta inget timpris där, utan håll på tills det inte kan bli bättre, blir det lite halvslarvigt pga tidspress blir det dålig reklam för dig. När kritiska öron i andra grupper lyssnar sen tar inte de hänsyn till att de inte hade råd att betala för mer. En etablerad studio kan kanske göra ett snabbjobb med snabbresultat, är det fösta jobbet för dig så strunta i om timpenningen blir 20 kr. Blir det skitbra får du kanonrykte direkt.

Postat
Skriv lite mer om det är i din egen studio tex. Eller är utrustningen någon annans. Håller med om mixningen, ta inget timpris där, utan håll på tills det inte kan bli bättre, blir det lite halvslarvigt pga tidspress blir det dålig reklam för dig. När kritiska öron i andra grupper lyssnar sen tar inte de hänsyn till att de inte hade råd att betala för mer. En etablerad studio kan kanske göra ett snabbjobb med snabbresultat, är det fösta jobbet för dig så strunta i om timpenningen blir 20 kr. Blir det skitbra får du kanonrykte direkt.

Precis.

Räkna aldrig vad du tjänar per timme i början. Gör ett bra jobb och lär dig av det!!

Postat

Jag ska göra låtarna/musiken, sen ska vi spela in i min studio. och efter de så ska jag mixa allt. tänkte att man tar en klumpsumma för musiken och mixningen och sen timmpris på inspelning?

Postat
Jag ska göra låtarna/musiken, sen ska vi spela in i min studio. och efter de så ska jag mixa allt. tänkte att man tar en klumpsumma för musiken och mixningen och sen timmpris på inspelning?

Om du ska göra låtarna varför tar du betalt för inspelning ? för det är väl ändock du som spelar in dina egna låtar ?.

Om nu så inte är fallet är timpris bra men ange även ett pris för heldag så att kostnaderna inte skenar iväg för dom du ska spela in.

Och en viktig sak tycker jag är att du informerar bandet om att det faktist är en studio dom ska till inte en replokal och A&O är att dom

är väl-inrepade och införstådda i vad det är dom ska utföra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.