Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är på jakt efter nya monitorer. Mitt slutsteg heter ALESIS RA-300. jag har tidigare b.la. erfarenhet av event 20/20 som jag gillar men lite för mycket pengar för min budet som ligger på runt 4-6000 kr.

Mina två frågor är:

1) Vilka studiomonitorer skulle ni rekommendera i den här prisklassen?

2) Hur är det med mitt slutsteg. jag skulle gärna vilja ha kvar det då jag nyligen köpt det och det fungerar bra men hur är det med anpassning till passiva monitorer. Kan det hända jag stöter på något problem. och kanske en dum fråga men det är väl inte så att jag behöver dubbla slutsteg för tvåvägs monitorer?

Tack för tips och råd

Mvh

Per

Annons
Postat

Har inte så mycket erfarenhet av passiva lådor (förutom NS-10… huvvaligen…) men den passiva versionen av BM5 (Dynaudio) kan ju inte låta så mycket sämre än den aktiva (och du behöver bara ett slutsteg då det oftast sitter ett passivt delningsfilter i passiva monitorer).

Postat
Jag är på jakt efter nya monitorer. Mitt slutsteg heter ALESIS RA-300. jag har tidigare b.la. erfarenhet av event 20/20 som jag gillar men lite för mycket pengar för min budet som ligger på runt 4-6000 kr.

Du borde hitta ett par beggade 20/20 för det priset.

Postat

Du får ett par passiva Dynaudio BM5 hos tysken för strax över 6. Har sett dom gå för under 6 begagnade men dom brukar inte vara så vanliga. Har själv BM5A dvs den aktiva och jag är fånigt nöjd med dom.

Postat

hej

tack för svar. kan bli så att jag köper begagnade event 20/20 aktiva varianten. men då jag har kvar mitt steg som då står oanvänt funderar jag på att köpa några kompletterande hyfsat billiga passiva högtalare. något förslag?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tyckte nån nämnde NS10... 🙂

Postat

jag har aldrig förstått vad som gjort dem så erkända. jag har förvisso inte gett dem en rejäl chans men den chans jag har gett dem har gjort att jag tackat nej till närmre bekantskap.

något annat förslag?

Postat

ADAM ANF10 har ett listpris på 3295:-/st, så den ligger i rätt prisläge ungefär.

Om du gillar Event 20/20, så kommer du inte att göra det efter att ha lyssnat på ANF10... 😉 Det är mycket bättre detaljupplösning och transientsvar i ANF10, tack vare deras banddiskant. Du har visserligen kraftigare bas i 20/20, men ANF10 är inte bumlig, utan tydlig och distinkt även i basen.

Dynaudio, som Gilbert nämnde, har också bra monitorer, men jag har inte lyssnat på BM5 själv, så jag vet inte hur de låter.

Postat (redigerat)

hej

ok, ska försöka låna hem ADAM ANF10 och Dynaudio BM5 och lyssna. någon mer monitor som skulle till bland dessa två?

någon som vet vilka som kan tänkas ha denna service eller ens dessa i monitorer i Göteborg?

de här monitorer skryter dem om på jams hemsida: ESI nEar05 eXperience aktiva studiomonitorer

kan dem vara något att ha?

tack för er hjälp!

Per

Redigerat av Perik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.