Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har stött på problem, ber om erfarenhet, elektronikråd o löddningsförslag.

Delar numera min gitarrsignal till två förstärkare med en hemma löddad 1tele-till-2tele-låda.

Båda förstärkarna är aktiva alltid, ingen A/B-grej. Men nu har jag ett problem med vad jag

tror är att jorden går tillbaka upp till gitarren. Iaf är kontentan att jag nu är stolt ägare till

alldeles förmycket brum. Provade en A/B-box där jag lyfte jorden men då skrek min

wah-wah om nåd istället.

Förstärkarna är en Orange Overdrive 90tals reissue och en MusicMan 212HD från -78 om

det kan hjälpa eller utesluta något.

Tack på förhand!

//Glenn Jönsson

Annons
Postat

Provat med någon kommersiell produkt? Jag kan knappt något om elektronik, men förstått att det här om hur man behandlar jorden vid t ex A/B-boxar är lite speciellt. Man måste verkligen dela upp signalen, det får inte bli någon slags återkopplingsloop någonstans.

På t ex www.geofex.com finns några scheman på A/B-boxar som ska funka bra.

Postat

Du har med all säkerhet skapat en jordslinga. Vill du veta mer så kan du googla på tex "ground loop".

För att bli av med oväsendet måste du se till att allt som är sammankopplat endast har en väg till jord.

Jordlyfta signalen till ena stärkaren är ett sätt.

Köra ena stärkaren ojordat är ett annat sätt. Inte önskvärt, men funkar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.