Jump to content
Annons

Allmänna frågor kopplade till Reason

Recommended Posts

museo12 (oregistrerad)
Postat

För ganska många år sedan så spelade jag i ett rock/popband och det gick ganska bra med våra låtar och spelningar. Men, eftersom vi inte fick vårt efterlängtade skivkontrakt och slutade vi. Det är väl 10 år sen nu och mycket är förändrat. Har många gånger funderat på att ta upp musiken igen, men läget har inte infunnit sig. Spelat lite jazz en period, men inte mer.

Men, så efter att varit på en konsert med Front 242, så bestämde jag mig. Nu är det dags att börja igen. Är väl ganska duktig på att spela, men det tekniska är inte mig grej.

Är nybörjare på det här, men hoppas på hjälp här!?

Har idag en bärbardator modell strax under 10.000 kr. PC.

Har också mikrofoner med det vi kallade sångmixerbord, inköpta ca. 1990.

(Har instrument, men de vill jag inte använda, utan något nytt är det dags för.)

Tänkte prova med att köra Reason 3,0 först innan jag går på mer avancerat, som Cubase, Logic o.s.v.

Nu till frågorna:

1.Vilken Midi-keyboard tror ni skulle funka för mig, som är nybörjare?

2.Skulle jag kunna på något sätt att använda mina gamla mikrofoner med sångmixerbordet och köra in det i datorn på samma sätt som med midi-keyboarden?

3. Om det går (se fråga 2) hur bra ljudkort måste man ha? Kan man börja med en vanlig bärbardator? Funkar det bra med Cubase också? Andra lösningar? Kan man köra med externt ljudkort?

4.Andra tillbehör som behövs, typ hörlurare etc?

Tänkte prova mig fram med lite olika musikstilar och se vad jag känner för....!

Hoppas på lite svar!

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Jag lovar inget.. men ett sånt här externt ljudkort lr liknande skulle kunna passa kanske.

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm

Den har Mic-preamps så att du kan spela in sång/gitarr osv. Obs att Reason inte har stöd för sådan direkt inspelning dock. Och så behöver du ett MIDI-keyboard, här finns några att välja mellan

http://www.thomann.de/se/masterkeyboards_bis_49_tasten.html

Du kommer troligen inte ha någon nytta av ditt gamla mixerbord längre, mycket enklare att göra allt i datorn.

Och du slipper analoga störningar när du spelar in.

Postat

Jag har lite liknande historia som du beskriver: är själv återfallsmusiker.

Reason 4 är en bra start, det kan faktiskt i princip allt utom att spela in audio. Ett bra alternativ till cubase/protools/logic är Reaper (kostar 500 kr, och kan laddas ner kostnadsfritt...vill du använda det så betalar du senare).

En bra setup annars vore ju ett Dididesign Mbox mini (3000 kr), reason, och ett tangentbord för en tusenlapp. AKG K271 är bra lurar, men det finns också betydligt billigare sennheiser och beyerdynamic som låter kalas.

Köper du digidesigns ljudkort ingår ProTools utan extra kostnad, och då har du ju ett "proffsprogram". Ljudkortet kan du också använda till alla andra program.

Keyboardet körs numer mest på USB. inga problem att köra in gamla mickarna via ljudkortet, om de kräver fantommatning kan du köpa ett kort (tex Mbox eller det som SLC skriver här) som har det.

Lycka till!

• 1 månad senare...
Postat

Nu kanske det är lite för sent, men kolla även in Presonus Firebox, MEN tänk i så fall på att det firewire-anslutning på det och INTE usb. De flesta bärbara har inte firewire. Det är det jag kör med själv och jag är helnöjd med ljudkvaliteten. Har iofs börjat krångla, men det kan lika gärna bero på att det har använts av en annan kille en lång period... 🙂 Har hört att Presonus är kända för sina suveräna mic preampar. Har inget att jämföra med själv tyvärr...

Man får med Cubase LE, dvs en lightvariant av programmet.

Hoppas du hittar nåt bra som funkar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.