Jump to content
Annons

Röde NT5 vs Line Audio CM3

Tophe

Recommended Posts

Hade nästan bestämt mig för Line Audio's cm3'or när jag nu ska införskaffa två småmembranare till gitarrinspelningarna.

Men jag har ju faktiskt inte provat något annat. Även om CM3 ska ha en väldigt rak och ärlig kurva så undrar jag om jag inte ändå

vill ha lite mer bett i toppen. Mer krisp helt enkelt. Jag kommer nog alltid vilja EQ'a det som kommer ur en CM3'a.

Kanske blir det bra med ett par behringer eller jjlabs. I den här prisklassen vet man ju aldrig riktigt, de lite billigare kan ju låta bättre.

NT5 kostar ju nästan dubbelt så mycket, men låter de så bra också?

Röde har ju gott rykte i pris-mellanskiktet.

Vad säger ni som har erfarenhet?

Dela på andra sajter

Annons

CM3 låter väldigt "okej", men som sagt, du kommer vilja köra EQ på den. Det vill jag nog på det mesta jag spelar in, dock. Den enda mick jag har som jag inte vill köra EQ på är en handgjord Pearlman TM-1 från USA ☺️

Dela på andra sajter

Hade nästan bestämt mig för Line Audio's cm3'or när jag nu ska införskaffa två småmembranare till gitarrinspelningarna.

Men jag har ju faktiskt inte provat något annat. Även om CM3 ska ha en väldigt rak och ärlig kurva så undrar jag om jag inte ändå

vill ha lite mer bett i toppen. Mer krisp helt enkelt. Jag kommer nog alltid vilja EQ'a det som kommer ur en CM3'a.

Kanske blir det bra med ett par behringer eller jjlabs. I den här prisklassen vet man ju aldrig riktigt, de lite billigare kan ju låta bättre.

NT5 kostar ju nästan dubbelt så mycket, men låter de så bra också?

Röde har ju gott rykte i pris-mellanskiktet.

Vad säger ni som har erfarenhet?

NT5 låter i alla fall i mina öron mycket bra! Har än så länge bara använt den till ackegitarr och dobro, men där gör den jobbet. Nästa uppgift för den blir lapsteel, via uppmickad gitarrförstärkare. Generellt sett så vill man väl EQ:a, men var och hur mycket skiljer ju sig från instrument till instrument, och efter vilket ideal man söker.

Vad gäller CM3:an så väntar jag på att det ska dimpa ner två stycken. Ska bli jäkligt spännande att höra hur de låter. Hade tänkt använda dem till överhäng på trummor till en kommande inspelning, men kommer givetvis att testa dem på gitarr också. Återkommer så fort Posten har gjort sitt!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.