Jump to content
Annons

heter det 303 ljud?


Ken Kängström

Recommended Posts

tjosan. Vill ha lite hjälp av er. Ett traditionellt ljud som ofta förekommer i trance och techno är ju det sk 303 ljudet (heter det va?). Och jag vil lära mig att få till ett riktigt snyggt sådant ljud i subtractorn (reason för er som inte vet.). Kan någon hjälpa mig med detta. Vet att ljudet förekommer i låten dr feelgood 2004 med Interface.

MVH//Kenny

edit: Låter lite som ett alarm ljud.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Roland TB303 är en gammal analogsynth, så "303-ljud" säger inte så himla mycket. Synthen har ett ganska så eget sound, men är kapabel att göra rätt så mycket olika saker, så man måste nog höra det för att veta vad du menar...

PS. Varför vill man låta som alla andra...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att lära mig ratta vissa specifika ljud så medför det ett underlättande om man sedan ska ratta till ett annat ljud. Man lär sig mycket på det. Plus att det ljudet är så himla gutt =).

Tja jag vet inte hur man ska förklara. Det är ju känt vad ett 303 ljud är. Alarm aktigt.

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Alarm"?

Undrar om du är rätt på det... 😉

Typiska 303-ljud kan höras i:

Josh Wink - A Higher State of Consciousness

Tyree - Acid Over

Hardfloor - Acperience

Det finns 303-presets i subtractorn. Inte speciellt bra, men dock.

Testa att dista, dra upp resonansen och sen jucka lite med filtret.

Instant knorr! 🙂

edit: felstavning

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att dista, dra upp resonansen och sen jucka lite med filtret.

så långt har jag hunnit. Men det känns som vissa detaljer saknas. Jag vet inte exakt hur precis alla rattar fungerar än men jag jobbar på det. Känns som om ljudet ska moduleras ungefär en halv sekund efter anslaget för att få den färgningen.. hur gör jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att dista, dra upp resonansen och sen jucka lite med filtret.

så långt har jag hunnit. Men det känns som vissa detaljer saknas. Jag vet inte exakt hur precis alla rattar fungerar än men jag jobbar på det. Känns som om ljudet ska moduleras ungefär en halv sekund efter anslaget för att få den färgningen.. hur gör jag?

Kan du inte posta ett klipp från låten? Du syftar på själva lead-ljudet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

man tackar. =). Kul att ni kunde hjälpa till. MVH//Kenny

PS. Om nån har fler varianter på detta ljud att föreslå så är det bara att hojta till =).

Nemas problemas 😛

Om du vill komma ännu närmare så kan du testa en 303-klon.

Min favorit är Audiorealisms bassline -> http://www.audiorealism.se/

Det kräver dock att du har en VSTi-kompatibel sequencer.

Det har nyligen kommit en till klon som har devilfish-modden. Ser rätt intressant ut 😄

http://www.d16.pl/

phoscyon.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Om nån har fler varianter på detta ljud att föreslå så är det bara att hojta till =).

Snälla du...

Finns cirka 300 042 olika hårdvaruburkar som härmar 303-or och i runda slängar 45 099 program och pluggar som gör samma sak.

Dessutom finns det cirka 4309133 låtar som använder 303-soundet på alla möjliga och omöjliga vis.

Det finns absolut ingenting du kan göra med en 303:a som inte gjorts bättre av någon annan, gånger hundra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab (oregistrerad)

Rebirth då?

ReWajra in den i Reason och lattja lite med Scream 4 och lite delay så är man ju på banan!

Om man nu vill ha det däringa ljudet...

303:an använde sig ju av lite billiga (läs: dåliga) kretsar, eftersom den på sin tid var en billig liten synt. Lite svårt att härma, då dessa kretsar bidrog till det säregna och så älskade (och hatade) ljudet.

Fast Phoscyon verkar ju intressant! Ruskigt snygg i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rebirth då?

ReWajra in den i Reason och lattja lite med Scream 4 och lite delay så är man ju på banan!

Om man nu vill ha det däringa ljudet...

303:an använde sig ju av lite billiga (läs: dåliga) kretsar, eftersom den på sin tid var en billig liten synt. Lite svårt att härma, då dessa kretsar bidrog till det säregna och så älskade (och hatade) ljudet.

Fast Phoscyon verkar ju intressant! Ruskigt snygg i alla fall.

Själv tycker jag att ReBirth har en ganska dålig 303-emulering om man jämför med t ex Audiorealisms Bassline (har du testat den btw?)

Saker som gör 303:an unik (om jag minns rätt):

303-an ett 3-poligt 18db-filter. Dessutom så tror jag att accenten både påverkar cutoff och envelopen för filtret. En annan cool grej är att fitlret inte hinner återställa sig helt efter en accent, så om du sätter flera accenter i rad så ökas cutoff:en för varje gång 😛 Sen tror jag att det var något med 303:ans slide-funktion.. Att den inte riktigt fungerade på samma sätt som hos andra synthar.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab (oregistrerad)

Några hållpunkter då:

Använd endast en oscillator åt gången. Sågtand eller fyrkantsvåg. Fyrkanten kan ju justeras i Subtractor (vilken den också behövs). Låt anslaget styra både filter, filterenvelope och volym. 303:an hade bara två "velocities"; vanligt ljud och med accent. Ändra polyfonin till "1" (monofonisk) och aktivera lite slide/glide.

Och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Microlab (oregistrerad)
Rebirth då?

ReWajra in den i Reason och lattja lite med Scream 4 och lite delay så är man ju på banan!

Om man nu vill ha det däringa ljudet...

303:an använde sig ju av lite billiga (läs: dåliga) kretsar, eftersom den på sin tid var en billig liten synt. Lite svårt att härma, då dessa kretsar bidrog till det säregna och så älskade (och hatade) ljudet.

Fast Phoscyon verkar ju intressant! Ruskigt snygg i alla fall.

Själv tycker jag att ReBirth har en ganska dålig 303-emulering om man jämför med t ex Audiorealisms Bassline (har du testat den btw?)

Saker som gör 303:an unik (om jag minns rätt):

303-an ett 3-poligt 18db-filter. Dessutom så tror jag att accenten både påverkar cutoff och envelopen för filtret. En annan cool grej är att fitlret inte hinner återställa sig helt efter en accent, så om du sätter flera accenter i rad så ökas cutoff:en för varje gång 😄 Sen tror jag att det var något med 303:ans slide-funktion.. Att den inte riktigt fungerade på samma sätt som hos andra synthar.

Har inte testat Audiorealism Bassline.. Jag är ju så gammal så jag körde originalet 😛 Ett tag använde jag MAM (kommer inte ihåg vad den jäkeln hette..) som ju var fanastikt bra! Fast det var ju hårdvara.

Så sant med 18dB filter. Däremot har jag för mig att kvaliteten var så låg, att andra synthar (de få som kunde alstra 18dB filter) ofta lät "bättre" och i och med det, lät annorlunda jämfört med TB-303. Sliden aktiverades när två toner spelades med "legato". Annars var tonlängden ungefär 55% av en sextondel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvakt.. suck vad trött jag blir. Ja visst TB-303 är "uttömd" och väldigt väl använd. So what? Det är även elgitarren. Skulle du även vilja påstå att elgitarren har "spelat ut sin roll" eftersom allt som kan göras med en elgitarr har redan gjorts? Man måste inte använda 303-ljud på ett stereotypt vis, man kan såklart hitta nya sätt att använda ljuden på. Eller så gillar man acid-basslines och då kör man på det 😳

Det är väl förresten lite "retro" "PÅ" nu med electro/acid musik som låter lite 1990 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
lyssnade på den förut och jag tyckte det lät lite subtractor om den. Kicken är åxå fixad där va? Anslagen låter olika på kicken. Händer mig med när jag försöker göra kickar i subtractorn. Vet inte hur man löser det. =)

Hehe, man låter helt enkelt bli att göra kickar i subtractorn och använder istället nåt mer lämpligt.

Min poäng var att bara köra subtractors, men så kan man ju inte tänka när det är på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...