Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ett av mina favoritband all times är instrumentalbandet The Ventures. Vore hemskt om nån skulle missat de tidigare grejerna de här gjorde. Trummisen, kolla bara, sanslöst. En blandning av punk-ös, fruktansvärt medryckande rytmer och enorm spelskicklighet. Lyssna på sologitarren strax efter mitten på första låten. I en bok om rocknrollhistoria stod det att The Ventures gjorde sig kända med mullrande trummor och vinande gitarrer. De spelade in mycket skräp också, men de gamla grejerna är för grymma. Från början var de bara två i bandet, två som spelade gitarr. Han som spelar bas på filmerna var sologitarrist från början, sen tog de in en bättre sologitarrist plus trimmisen och han gick över till elbas. De var och är fullständiga gudar i Japan.

http://www.youtube.com/watch?v=FGPSnB93vo4...feature=related

Här min favorit "Slaugther on Tenth Avenue", med riktigt hyfsat ljud. Så som de där spelade då kan ingen spela idag. Inte ens de själva fast de håller på än. Vilken jävla bra låt, vilket underbart trumkomp.

http://www.youtube.com/watch?v=qOUh1K14BTU...feature=related

Ramones framförde sin musik med lika gitarr, en Mosrite Ventures modell. Ventures gick sen över till fender, då blev det mesigare soppa.

Jag och kompisen hade en LP med dem som heter Live around the world som vi spelade tusen ggr när vi söp, hade den på kassett i raggarbilen också. Till slut en morron när vi vaknade hade nån av oss ätit en stor bit ur skivan så det gick bara att spela det sista på varje sida. Och så är det, är man onykter blir man helt knäpp av The Ventures mullrande trummor och vinande gitarrer.

Så här lät de i tidiga studioinspelningar, det är så ruggigt bra att man skiter på sig. Det är ett knippe covers av hits från den tiden. De spelade in egna versioner av allt som andra artister gav ut.

When you walk inte room igen fast live och ännu bättre. De presenterade alltid låtarna på det där släpiga viset. Sen började vinandet och mullrandet obönhörhörligt. Tårarna rinner när jag hör det här, det är bättre än allt. Sång är helt onödigt.

Ventures har gjort massor med orginal filmmusik som tex till Hawaii Five-O, en stor TV-serie. Här är det rejält med blås och läcker stereo.

Hoppas i alla fall nån fick ett nytt band att älska eller hata av det här.

Här är ett japanskt band som fanatiskt kopierar allt, uppställningen och tom filmtekniken. Men inte blir det samma ös för det inte...

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.