Jump to content
Annons

Ombyggnad av Studion, göra ett större rum?!


iGnu

Recommended Posts

God kväll allihopa!

Det är äntligen dags för det årliga "nöjet" att bygga om i studion 😎 . Eftersom våra behov och mål har ändrats lite sedan starten så har studion fått gå igenom ett par ombyggen.

Studion idag består av två rum, ett större och ett mindre, avskiljda med dubbla väggar och en stor ruta 2,5m x 1,2m.

istället för att ha ett helt rum för att spela in sång så tänkte vi riva väggarna och istället bygga ett hyffsat stort sångbås istället. Den totala ytan för det nya rummet blir på 32kvm så det borde bli rätt stort.

Första frågan är om det är en bra ide?

Det blir alltså ett 4,9m brett och 6,5m långt rum.

Rummet blir inte helt symetriskt:

-taket lutar från ena kortsidan till den andra (3,3m till 2,9m)

-Sångbåset blir enklast att bygga mellan de dubbla väggarna (som inte finns i det lilla rummet ännu). när vi ändå ska smälla upp en ny (dubbe-)lvägg känner vi att det är enklare att låta den väggen gå snett ut i stora rummet för att bilda ett sångbås på 2,5m x 1,5m.

-nere i det andra hörnet "går väggen innåt" enligt bilderna..

Så mina första frågor till er proffs är:

Verkar detta bra?

Blir det för stort rum?

Var är det bäst att ha mixplatsen?

Så här ser det ut NU:

post-15191-1231533727_thumb.jpg

Så här är första ritningen (med enkel absorbent ide):

post-15191-1231533744_thumb.jpg

post-15191-1231533740_thumb.jpg

Övriga tankar:

istället för heltäckningsmatta tänkte vi lägga trägolv.

antingen lägga undertak eller bygga "moln" med inbyggda spottar

kanske bygga igen det svarta stora "hålet"??

För själva ljudabsorbenterna tänkte jag bygga ett gäng moduler likt ritningen

240x60x15 med först (utifrån) ett lager ljudskiva 2cm, sedan isolering 10cm, en ljudskiva till 2cm och tillslut 6 cm luftspalt till väggen.

i de tre hörnen där modulerna står snett reglar vi upp och fyller uttrymmet bakom med isolering.

på golvet kommer vi väl ha några tjocka mattor. en större soffa ska in, kanske hörnsoffa?

Design, färgval och liknande är inte klart ännu, ritningarna är mest för demosyfte

Vad tror ni om detta?

Puss o kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skrivbordet på bilden är 2,30 långt så det ser nog inte så stort ut som det kommer göra:) det ska bytas mot ett mindre och jag ska ha monitorer på stativ istället.

sen monitorer... Jag funderar på att uppgradera från mina A7or med sub till kanske Dynaudio BM15A, Adam P22/P33, Focal Twin eller något liknande.. Vill ha monitorer med ordentlig basåtergivning. Med ett större rum så får det bli större monitorer va?

Var inne på 4sound häromdagen och provlyssnade.. där var alla monitorer upphängda direkt mot vägg och de första jag lyssnade på (genelec 8040) hade ett enormt tryck i basen.. lyssnade sedan på A7orna och jäklar, de pumpade på de med! mer än vad de gör i studion. Men det måste väl vara väggen bakom? kan inte påstå att det lät särskilt bra där dock.

Däför är jag lite fundersam om placeringen av monitorerna.. jag KAN ju ha dem typ 1,5 meter från närmsta vägg.. just nu står de också rätt fritt. typ 1 meter från den heldämpade väggen bakom och ännu mer till sidorna.

Vad rekommenderas? folk man känner har monitorerna nära bakväggen p.g.a platsproblem och basåtergivningen (eller kanske mullert) ökar gigantiskt.. tycker mina a7 är rätt klena i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har parallella väggar i alla rum. Alla musikrum jag har varit inne i har sneda väggar för att undvika stående vågor. När du ändå ska göra om från början så är det lika bra att tänka på akustiken från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har parallella väggar i alla rum. Alla musikrum jag har varit inne i har sneda väggar för att undvika stående vågor. När du ändå ska göra om från början så är det lika bra att tänka på akustiken från början.

Tack för tipset! Tyvärr är det inga av de långa väggarna som ska byggas om så frågan är hur man löser problemet... Kommer problemet med stående vågor öka p.g.a rummets storlekt tro?

du skulle ju kunna regla upp hela fronten av rummet och fylla med glasull och klä med tyg. då kan du även fälla in monitorerna i väggen.

ungefär såhär:

k-rumstudio1.jpg

de vita väggen är ljudisolerad gipsvägg.

Bra ide! en liknande design har jag funderat lite på fast på den andra kortsidan av rummet! TYP sådan akustiklösning har vi nu och det känns som det dämpas fel.. nästan lite för mycket. Då enbart i ena halvan delen av rummet. Men visst det kan nog inte bli annat än bra med en så massiv lösning. Frågan är om måttet på kortsidan (4,9m) inte är för stort??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte 4,9m är för stort?

Däremot kan jag känna att man bygger fast sig lite om man flushmonterar högtalare. jag var själv inne på att bygga så, men valde att göra det kvadratiskt för att kunna behandla rummet lite enklare. (och bygga lite enklare 😛 )

Om du tycker att det dämpas för mycket med denna lösning kan du hänga paneler framför tyget. Jag tror att det ultimata skulle vara en vinklad lösning, högtalare i väggen etc, om man tar sig tiden att planera, rita, beräkna etc som en tok 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för stort? bra ju:) fick känslan av att det blir lite för stort avstånd till sido-väggarna om jag har mixplatsen i andra sidan av rummet, men då hade det ju fungerat att göra en sådan design! Där sidoväggarna går upp till och med dörren. Ska sketchupa lite sen:P

Det kanske inte går att ha mixplatsen på den "norra" sidan av rummet, brevid sångbåset, då? För sidoväggarna blir för korta?

Vet någon några direkta fördelar med att flushmounta högtalarna? För söka lite på GS men det känns inte direkt som något jag vill göra. Kanske om man skaffar sig ett par 1038or eller något:)

Även om man inte flushmountar högtalarna så kan den snea designen, just för hörnen, väl vara bra.. ser väldigt massivt ut och det lär behövas för att få bukt med basen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland annat så försvinner ju bakstudsen från högtalarna om du flushmonterar dem! Men visst, det är ju trassel med kylning o bla bla såklart. Såg nån gubbe som gjorde stora lådor (för stora) i väggarna, så man kunde trycka i sina monitorer med isolering runt, och sen byta till större om man vill...

Men om du tänker dig 4,9 meters bredd på rummet, och man rekommenderar ju helst 1,5 m avstånd från högtalare till vägg (i manualen till mina monitorer) då har du kvar 1,9 meter mellan högtalarna. Det blir ju klockrent 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland annat så försvinner ju bakstudsen från högtalarna om du flushmonterar dem! Men visst, det är ju trassel med kylning o bla bla såklart. Såg nån gubbe som gjorde stora lådor (för stora) i väggarna, så man kunde trycka i sina monitorer med isolering runt, och sen byta till större om man vill...

Men om du tänker dig 4,9 meters bredd på rummet, och man rekommenderar ju helst 1,5 m avstånd från högtalare till vägg (i manualen till mina monitorer) då har du kvar 1,9 meter mellan högtalarna. Det blir ju klockrent 😏

Flushmontering är nog inget alternativ men visst i så fall är det smart bygga större hål och sedan fylla upp runt högtalarna med annat.

Så det kanske inte blir för stort ändå? 😕 då tänker jag ha mixplatsen i den nedre halvan av rummet på bilden. Även kanske bygga igen dörrarna och ha ingången igenom sångbåset.

Bör man isåfall köra på en liknande design så som adrumdum visade? regla upp, fylla med isolering och täcka med väv/tyg

Blir det kanske FÖR dämpat? är det bättre att bygga lösa moduler (givetvis ordentligt massiva) med utrymme emellan?

diffusion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det kan bli för dämpat faktiskt... men en bra grej är ju annars att börja med mindre medel, gör på claes spegelmetod för att avögra vart det behövs, och där sätta upp enkla absorbenter av 120 mm glasull eller något.

Adrumdrums design är nog riktigt bra, men kräver nog mer insats. Dock går det ju att ordna med reflekterande ytor om man dämpar för mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Adrumdrums design är nog riktigt bra, men kräver nog mer insats. Dock går det ju att ordna med reflekterande ytor om man dämpar för mycket...

man bor nog inte bygga det längre än ungefär 2 3dje delar av rummet på längden, sedan sätter man diffusor plank och helmholz resonator(tex. Slot Resonator med Diffusor plank) i bakre delen av rummet. har man fönster till live rum på långsidan av rummet bör man sätta nån typ av diffusor(tex skyline) på väggen mittemot för bästa spegelsymetri.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-15191-1231533744_thumb.jpg
man bor nog inte bygga det längre än ungefär 2 3dje delar av rummet på längden, sedan sätter man diffusor plank och helmholz resonator(tex. Slot Resonator med Diffusor plank) i bakre delen av rummet. har man fönster till live rum på långsidan av rummet bör man sätta nån typ av diffusor(tex skyline) på väggen mittemot för bästa spegelsymetri.

Tack för tipsen!!

Tror du din design blir bra om jag bygger med mixplatsen på andra sidan av rummet d.v.s längsta kortsidan?

Givetvis kommer jag bygga igen hålrummet på ena långsidan... samt flytta dörrarna och göra så själva ingången till studion går igenom sångbåset.

Men..

Sångbåset.. kommer ju vara snett bakom mixplats. rummet kommer ju inte vara symetriskt?! är det något större hinder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär!

Har lekt lite mer i SketchUp nu och följt designen adrumdrum visade. reglar upp en ram som på bilden, fyller med glasull och klär med tyg.. vad tror ni?

ramen blir 1,1m på det tjockaste och 2,5m hög hela vägen runt. :rolleyes:

Gjorde sångbåset lite större så kan vi använda en av rutorna vi redan har.

vad tror ni då??😑

det känns ju som att det lär låta bättre där inne än i studion idag.. speciellt basen som bara yrar runt i rummet.

Tror ni sångbåsets konstruktion ställer till det? den rekleterade rutan?

man kan kanske bygga någon basfälla i det tomma hörnet med? tänkte typ ha soffgrupp/bar där.

kanske kan minska lite på vinklarna, göra hela ramen "tunnare" för att spara utrymme och plats. Mitt framför mixplatsen är ramen 35cm djup. kanske kapa till 15 samt flytta ut vinklarna mot hörnen lite.

post-15191-1231815583_thumb.jpg

post-15191-1231815589_thumb.jpg

post-15191-1231815596_thumb.jpg

post-15191-1231815606_thumb.jpg

Utrymmet mellan väggarna kommer fungera som förvaringsutrymme.. typ kartonger och skit 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt ritat!

Dock kommer nog den där glasskivan skapa massvis med problem... går det inte att lösa på annat sätt? Kan du tex. dra ner hela härligheten en bra bit mot "diffusorväggen" och på så sätt skapa utrymme inne bakom fronväggen för sångbås? för det borde ju räcka med ett ganska litet krypin...

skall skissa på en grej, kan du skriva ut måtten? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten amatörfråga...

Ställer inte glaset till mer än vad det faktiskt tillför?

Har egentligen aldrig varit med om en studiosituation där man behövt ha visuell kontakt mellan rummen.

Varken som ljudtekniker eller musiker. Snarare tvärt om så verkar många bli distraherade av att vara uttittade.

Om man behöver coacha den som står där inne så kan man säkert göra det ändå.

Du ska kanske spela mycket live iofs och vill köra nån gitarrstärkare eller sångare därinne.

Dessutmo tillför ju glaset en viss trevlig "proffsig" och inspirerande känsla till studion.

Men rent praktiskt skulle jag själv tänka ett par varv till om glaset...

Otroligt snygg studio för övrigt! Vill ha!

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, men det lär ju studsa massvis, och dessutom assymetriskt på detta sätt?

ja, men om det ska bli symetriskt så bygger man antingen samma vägg vinklar mittemot sångbåset eller(förmodligen bättre) så bygger man ett långsmalt sångbås längst bak i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt ritat!

Dock kommer nog den där glasskivan skapa massvis med problem... går det inte att lösa på annat sätt? Kan du tex. dra ner hela härligheten en bra bit mot "diffusorväggen" och på så sätt skapa utrymme inne bakom fronväggen för sångbås? för det borde ju räcka med ett ganska litet krypin...

skall skissa på en grej, kan du skriva ut måtten? 😕

Tack:) ja det blir ju inte särskilt optimalt för akustiken att ha sångbåset där. samtidigt är det billigast och spar mest utrymme för oss tyvärr.. har du några andra ideer så är de varmt välkommna:)

mått 4,9m x 6,5m

taket lutar från ena kortsidan till den andra (3,3m till 2,9m)

Studion_Grund3.zip

använder du sketchup så kan du ju få filen till grunden. Vi har suttit nu och gjord om grunden lite.. mindre fönster samt mindre sångbås, mindre vinkel på väggen med rutan. blir det bättre då?

Tack för all hjälp förresten 😱

så här ser grunden ut med lite ändringar.

post-15191-1231885215_thumb.jpg

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten amatörfråga...

Ställer inte glaset till mer än vad det faktiskt tillför?

Har egentligen aldrig varit med om en studiosituation där man behövt ha visuell kontakt mellan rummen.

Varken som ljudtekniker eller musiker. Snarare tvärt om så verkar många bli distraherade av att vara uttittade.

Om man behöver coacha den som står där inne så kan man säkert göra det ändå.

Du ska kanske spela mycket live iofs och vill köra nån gitarrstärkare eller sångare därinne.

Dessutmo tillför ju glaset en viss trevlig "proffsig" och inspirerande känsla till studion.

Men rent praktiskt skulle jag själv tänka ett par varv till om glaset...

Otroligt snygg studio för övrigt! Vill ha!

Glasrutan måste vi nog ha tyvärr.. 😕 för att få kontakt med sångaren/musikern. samt blir det ju snyggare. men vi siktar på en mindre ruta samt mindre sångbås enligt ritningen ovan.. vad tror du om det?😱

men om vi inte skulle ha glaset men ändå själva båset.. vad skulle vi gjort på den väggen då? diffusors/absorbenter?

tack för dina tips! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, men det lär ju studsa massvis, och dessutom assymetriskt på detta sätt?

ja, men om det ska bli symetriskt så bygger man antingen samma vägg vinklar mittemot sångbåset eller(förmodligen bättre) så bygger man ett långsmalt sångbås längst bak i rummet.

Bra ide!! 😕 men frågan är i så fall var glasrutan ska vara då? samt det blir lite onödigt med ett lååångt bås:) för det är väl ingen ide att bygga mitt på bakväggen bara? med utrymme mellan bås och båda hörn?

det skulle ju funka annars att skita i att ha dörren till sångbåset där den är på ritningen och en dörr med fönster i där fönstret är.

Skulle ju med fungera med en glasdörr:) eller bara en dörr med ruta i...

Edit: Har gjort en ny akustikkonstruktion.. lite mindre massiv för att spara plats. vad tycks?

post-15191-1231887357_thumb.jpg

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara så länge, vad bestämmer djupet på "långsmala" avdelningen?

jag skulle vilja avråda från assymetri på detta sättet, jag tror det kan ställa till bekymmer.

Hur skall sångbåset användas? Är det möjligt att men i kontrollrummet använder lurar när sången läggs på? Behöver det vara superisolerat intill sångbåset måste ni ju iallafall ha dubbelvägg in till det, och en bra ljudisolerande dörr etc.

Kan man kanske tänka sig att man löser det på ett betydligt lättare sätt?

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde nån form av snabbskiss med ett litet utäkat djup på långsmala delen. Förutom att trava lådor i mängd där så kunde ni ju micka upp förstärkare och sådant där inne kanske, så får du isobox + sångbås 😕 lite trassel med dörrar och sådant, men i detta fall ritade jag in dubbelvägg mot båsen.

bara en ide? 😱

pic.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara så länge, vad bestämmer djupet på "långsmala" avdelningen?

jag skulle vilja avråda från assymetri på detta sättet, jag tror det kan ställa till bekymmer.

Hur skall sångbåset användas? Är det möjligt att men i kontrollrummet använder lurar när sången läggs på? Behöver det vara superisolerat intill sångbåset måste ni ju iallafall ha dubbelvägg in till det, och en bra ljudisolerande dörr etc.

Kan man kanske tänka sig att man löser det på ett betydligt lättare sätt?

Tack för dina svar!🙂

Djupet på den långsmala avdelningen är redan bestämt då de väggar redan finns. (vi byggde dem för några år sen för att ljudisolera ut till resten av lokalen) Kolla på den första bilden i tråden. (fast på den bilden är det dubbla väggar även i det lilla rummet, den väggen finns ännu inte.. )

djupet är nog en 60-70 cm och vi kommer tyvärr inte kunna flytta den väggen 😕

Vi vill helst kunna lägga sång i ett separat rum. Så man slipper höra direktljudet från sångaren vid inspelning. har inga tvivel på att det kommer vara dämpat mellan stora och lilla rummet, skulle det vara att basen går igenom får man stänga av baslådan och sänka volymen en aning vid inspelning.

Tråkigt att det inte fungerar riktigt med vår ritning.. just den designen hade fungerat klockrent speciellt vid bygget.. 😆

Frågan är om det finns enklare sätt? att typ bygga en ett minirum (utan dörrar, fönster) likt sångbåset fast spegelvänt på andra sidan?

Gjorde nån form av snabbskiss med ett litet utäkat djup på långsmala delen. Förutom att trava lådor i mängd där så kunde ni ju micka upp förstärkare och sådant där inne kanske, så får du isobox + sångbås 🙂 lite trassel med dörrar och sådant, men i detta fall ritade jag in dubbelvägg mot båsen.

bara en ide? 🙂

pic.jpg

Grym ide!! Som sagt så lär vi nog inte kunna flytta väggen... 🙂 och gitarrförstärkare spelar jag sääälllan in.. (revalver 😱 ) när det väl händer tänkte jag köra med sångbåset.. Därför har vi gjort det lite större.. för att kunna få in en hel stack typ 😆

Vad tror du ställer till mest? den reflekterande rutan eller den osymetriska konstruktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa på att assymetrin ställer till det lite, och att man faktiskt vinklar studsarna in mot mixposition. Att dygga en dummie på andra sidan gör det hela symmetriskt såklart, men man får iallafall en ful tratt som speglar tebax ljudet tokigt.

Å andra sidan kanske det inte gör så himla mycket? Går ju att dämpa väggarna med absorbenter när det skall mixas -för det är ju inte under inspelning man behöver riktigt bra akustik i kontrolldelen

Min skiss ovan funkar ju även om ni inte flyttar väggen, bara bygger en till typ? fast det kanske äter för mycket av rummet? Å andra sidan äter ju en dummie med vinkel en del också.

Av det jag begripit så hade jag valt symmetriskt rum, men vi kan väl kanske vända oss till gilbert och grabbarna och fråga hur de skulle gjort? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Emulator för att du tar dig tid att hjälpa till:)

Ja en "dummie" är nog det som skulle ta minst plats.. men som sagt, då blir det en trattkonstruktion.. dummien hade ju gått ut 70cm från väggen.

Jag litar på dig om att symetrin är viktigt.. därför spekulerar jag just nu om var annars man kan sätta sångbåset.. 😄

Några ideer?

Sångbåset bör vara minst 1,4m djupt för att man ska få plats med sångare, mic och dämpning tror jag.. och sen lagom brett för att få plats med ruta och dörr.. och ja jag vill ha rutan:) kan det vara så farligt?? ALLA stora studios jag sett har ju massvis med rutor.. vissa rutor går från golv till tak och ligger på en sned vägg direkt i kontrollrummet 😕

Så här ser det ut. De blåa/genomskinliga väggarna finns inte där nu men alla andra finns.

Vi bör ju bygga de blåa för symmetrin eller hur?

En annan fråga.. hela det tomma rummet bakom mixplats.. hur behandlar man det bäst? diffusorer just bakom mixplats men absorbenter?? hörnen?? ska man ha dead-end/live-end och inte behandla det alls? får ju planera med dörrar och så om man ska ha massiva hörnabsorbenter....

detta var lite komplicerat hahaha.. tack iaf till er som tar er tid att ge ideer:)

post-15191-1231902778_thumb.jpg

post-15191-1231902800_thumb.jpg

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

En ny ide!!! 😕

Vad tror ni om detta? sångbåset bakom mixplats med antingen dörr + glasruta eller glasdör. Passar på att göra ordentliga basabsorbenter i hörnen utanför båset med (de gula grejerna på bilden).. Det känns rätt bra, massiva basabsorbenter i alla hörn! 😄

Sätta diffusorer på sångbåsväggen.. blir kanske klydd med rutan?

post-15191-1231922344_thumb.jpg

post-15191-1231922333_thumb.jpg

post-15191-1231922318_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser snyggt ut! Du skulle ju även kunna använda hörnen där till att bygga helmholz spaltresonatorer!

Alternativt, en dubbelvägg och ingång i båset från sidan kanske?

Annars tror jag det där kan funka. Dubbelvägg runt båset dock om det skall vara ordentligt tyst. Sen dörr med glasruta, och eventuellt nån absorbent/diffusor att täcka glaset med när du mixar?

Möjligen kan man väl vara lite orolig för klanglådor i de olika rummen om du inte har dubbelväggar?

men snyggt blev det, det borde vara en riktigt bra grundide att utgå ifrån!

(

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...