Jump to content
Annons

mattson

Recommended Posts

Håller på och bygger dator exklusivierad för protools (mbox&LE), upptäckte den s k "allenstein"-varianten och blev skitnojig för att allt annat utom exakta angivelser komma krascha PT rakt ner i helvetet.

för att komma till saken; nätdelen, hur viktigt är bra kvalitet på den? funkar en billig Sweex CL4, 300watt eller kanske Colorsit 8007-C43 400Watt?

blir det knas om man har två hd med olika märken och storlek (80gb seagate, 160 gb hitachi)?

upptäckte det finns olika amd 64 3400+, dvs med olika L1 och L2 cache. mest cache=bäst eller?

tack så hjärtligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag byggde en liknande burk fast något annpassat efter vilka delar jag kunde få tag på lätt till bra pris i Sverige. Ett litet problem är att AMD 64 inte längre görs med 1mb cache minne förutom det allra dyraste modellerna. Jag har uppfattat cachminnet som en viktig del för att få en fet musikdator, men har också hört andra med andra åsikter. Hur som hälst funkar min maskin klockrent med PTLE. Har inte lagt av eller kronglat en ända gång på det halvåret jag haft den. Du kan kolla in tråden som heter DaveC test som ligger här om du bläddrar ngra sidor tillbax, om du vill gämnföra lite datorer.

MIn dator byggdes i alla fall som följer, jag har också skrivit in vilka delar de rekade:

Aspire X-Dreamer II case with 350W PSU bytte jag mot ett antec sonata istället

Asus K8V Deluxe Motherboard-Retail använde jag

Athlon 64 3400+ 2.2Ghz byttes ut mot en 3200+ istället då den var nästan 1000kr billigare. Det viktiga är att man har en av de modellerna med 1024kb icach minne. Dvs 3200+ är antagligen bättre lämpad för PTLE än 3600+

Micron PC3200 512 MB DDR SDRAM hittade jag inte så det blev Kingston minnen i stället. Dessa rekomenderades av datorbutiken

ATI Radeon 9200 64Mb DDR 8x Dual Video Card hittade något liknande med samma chip men 128 mb ram.

Western Digital 80GB 7200RPM 8MB CACHE Hard Drive x 2 dock tog jag en på 120Gb och en på 200gb då det inte skilde mer än några hundra i pris.

Lite-On DVD/CDRW Combo Drive jag körde en NEC DVD brännare i stället. Denna strulade dock lite när jag skulle instalera Windows. Fick använda disketer för att få igång det.

I priset ingick och ett acustik pack, ett tangentbord och en tyst processor fläkt.

Det kan se ut som jag nästan inte använde några samma delar. Men det viktigaste är att man har rätt moderkort till rätt processor och att man har ram som funkar bra med övriga datorn och grafikkorts chip.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, schysst. exakt vilket moderkort använde du? Asus k8v-SE är ju det som rekommenderas.

såg dock på länken (på DUC-sidan, allensteins rek) att det moderkortet innehåller två chipset (som jag för övrigt inte har en blekaste vad det är), på de svenska beskrivningarna (t ex på pricerunner) finns endast det ena (K8T8nånting). är det bara skillnad i beskrivn. eller är korten annorlunda? är det viktigt?

något om olika märken på HDsarna, kan det strula (med PT eller generellt)?

ok, tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde K8V-SE Delux. Det funkar jätte bra. Tror inte att det är så mycket skilnad.

angående HD:ar så finns det många olika bud. Själv körde jag på WD men det var mest för att jag ville ha alla delar så fort som möjligt och Sergate fanns inte inne. Personligen gillar jag inte hitachi för fem öre. Många här på forumet värkar gilla Sergate. De skall vara tysta och är billiga.

Det kanske skall tilläggas att jag kör på digi 002r och inte m-box. Dock tror jag datorn bör funka lika bra med en mbox.

Edit: Typ allt men direkt.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...