Jump to content
Annons

Droger och musik, hör de ihop?

Recommended Posts

Postat

Man kan nog generalisera såpass mycket och säga att 90-95% av den rock som spelats in sen 60 talet till dags dato, är drog influerad om man räknar alkohol som drog, annars sjunker den nog några procent men inte så mycket som man skulle vilja tro. 😎

• 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

För mig, är drogbruk en längtan efter lindring

.. en lindring emot ett problem som man upplever här och nu. I de enstaka fallen, och med ett långsiktigt mål etablerat, så kan de vara en hjälp i sig själva - t.ex. en värktablett mot extrem huvudvärk eller benzotablett mot ångest. Men utan långsiktigt mål om att lösa problemet i sig självt, så är droger bara en kortsiktig lindring, som i det långa loppet ger upphov till större problem än de löser för stunden.

Att sen folk får för sig att droger gör det ena eller det andra med en, som kan vara positivt på det ena eller det andra sättet, det har man hört. Jag minns Trafikmagasinet, där man lät vanliga svenssons dricka olika mängder alkohol, sitta och låta den verka, och sen göra en känslomässig uppskattning över hur pass bra de trodde de skulle klara att köra en hinderbana med koner. Samma hinderbana de just provkört som nyktra. Så gott som alla gjorde uppskattningen att det skulle nog gå ungefär lika bra, eller en mer optimistisk uppskattning än de gjorde när de var nyktra. Men likafullt visade verkligheten på exakt det motsatta förhållandet - de körde mycket sämre, medan övertygelsen var svår att rubba: de var nästan lika bra bilförare berusade som nyktra. Den övertygelsen släppte förstås, ju nyktrare de blev 😉

Jag tror man ska vara försiktig med att göra observationer av vilka effekter droger (i alla former) utövar på en, när man själv är under påverkan. Verklighetsuppfattningen rubbas ofta mer än man förstår eller märker själv.

Så ser jag på saken.

Jag har aldrig använt eller provat mer än lite morfin (smärtlindring på sjukhus) samt vanligt feströka ibland och alkohol. (om man inte räknar in kaffe förstås). Jag lär nog aldrig prova annat/mer heller. Min anledning är dels den ovanstående, men mest är det av andra, ännu mer personliga skäl. Det är dock min ensak och inget som andra ska förhålla sig till om de vill ta beslut om att testa eller använda.

Redigerat av Opus99
DieHard (oregistrerad)
Postat
Så gott som alla gjorde uppskattningen att det skulle nog gå ungefär lika bra, eller en mer optimistisk uppskattning än de gjorde när de var nyktra.

Ja den slutsatsen brukar killar/män göra på krogen också efter allt för mycket alkohol i kroppen när de druckit sig modiga för att gå fram till den där bruden. 😉😄 Och sen fattar de inte varför de får nobben.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag har dragit i mig allt utom heroin och ghb etc, typ inte sånt som inte fanns förr på hippie tiden. Men i övrigt har jag avverkat x antal kilo röka, ett gäng tripper, testat opium, kokain, amfetamin, preludin och moffe (när jag bodde i Danmark, moffe är starkt det höll på att gå åt helvete) i mina dar. Ingen lurar mig jag har sett för mycket, det finns inte en chans på jorden att nån drogande konstutövare överhuvudtaget hade kunnat få ur sig nåt vettigt utan nyktra medarbetare som håller ställningarna och samlar ihop trådarna. Det handlar bara om att våga öppna spjället ändå. Så är det så behöver man inte fundera på det.

Det finns inga lyckliga drog användare varken bland oss vanliga dödliga eller inom kultur/konsteliten, vore dom lyckliga så skulle dom aldrig behöva droger. Det är för övrigt inte meningen att man ska springa runt och vara lycklig alltid, det är i vardagen vi ska leva och den har ett ganska jämngrått skimmer och det är det som är tjusningen med livet.

Att vi däremot per någon slags automatik skulle ha rätt att nedlåta oss till att ha förutfattade meningar om personer som mår kasst och hamnar i drogberoende det är åt helvete. Det finns mycket gott som dessa personer skulle kunna bidra med om dom fick chansen.

När det gäller drogande konstutövare/artister som antingen lever under en sån press eller mår så kasst att dom inte kan prestera nåt vettigt utan droger så tänker i alla fall jag att det är ju fan så tragisk för tänk bara hur bra det hade låtit/blivit om vederbörande hade fått må så bra så han/hon slapp droga sig. Kort sagt att någon skulle kunna prestera bättre/mer fullödig konst under drogpåverkan = Bullshit.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det är för övrigt inte meningen att man ska springa runt och vara lycklig alltid.

Nej och det är en lögn som sprids i framför allt media att om man inte är lycklig så är det något fel. Det är konstlad lycka som sprids där. Lycka är ett tillstånd, energi som vi alla har behov av då och då periodvis. Det ger livet en mening och man känner sitt liv är meningsfullt och det man ägnar sig åt. Men däremot är lycka inget självändamål. Springer man omkring och är lycklig hela tiden så får man inte mycket gjort, lika lite som om man är deprimerad. Söker man och försöker vara konstant lycka så finner man snabbt motsatsen och hamnar i den för att man inte lyckas leva upp till det som man tror är livets mening, lycka. Det är i tillståndet mellan dessa polära tillstånd som vi är som mest kreativ och får som mest gjort. Lycka är mer en belöning än just ett självändamål. Ja sådär lite djupa funderingar snar klockan 4.30 och fortfarande inte kan somna 😉

Postat
Det är i tillståndet mellan dessa polära tillstånd som vi är som mest kreativ och får som mest gjort.

Det har jag inte tänkt så mycket på, men det stämmer ju faktiskt med min erfarenhet. Det finns folk som säger att de skapar bäst när de är fullständigt nere i skiten, men jag har alltid upplevt att det är lättast att komma på bra grejer när man varken är jätteledsen eller jätteglad.

Postat (redigerat)
Ps Det är bara att hoppas på att Pete Doherty gör en Ozzy istället för en Cobain Ds

the doherty's?

för övrigt om ämnet: om jag brukar det jag vill så får du bruka det du vill

men kom inte å gnäll om eller skyll på ditt missbruk inför mig, för det är ditt problem å ditt ansvar

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Sträcker sig längre än din i alla fall och det är inte så svårt. Och hur många musiker är inte alkisar också? Ta nåt som hasch nån enstaka gång är en sak men hur många klarar det i en bransch där drogerna flödar och det är fest väldigt ofta? Har hört flera säga att de klarar ta bara när de festar och sen festar de jävligt ofta och sen sitter de i skiten. Har du inte hängt med överhuvudtaget?

nittiotalet ringde och ville ha tillbaks sina filmer om musiker och festande!

Hehehe. Fick mig att tänka på en tjock Roffe Lassgård i Angel. "Det är ju rock'n'roll för faan!".

Postat (redigerat)

Jag använder cannabis, inte på daglig basis men någon gång ibland och ibland med längre mellanrum. Jag tycker att det inte ha gjort mig till en bättre musiker men dock ger det mig inspiration och jag är ärligt jävligt tacksam för att jag började röka. Men sen har det ju självklart en baksida också, om man använder det dagligen så ger det ju negativa effekt, det är ju så med allt, godis, öl, you name it. Vissa klarar inte ens av det en gång.

Det är viktigt också att man inte använder det i syftet att slippa saker, Mera som en input och inspiration.

Jag uppmanar alltså ingen att börja röka för att göra bättre musik, då det finns många människor med beroende personligheter som redan sitter i skitiga situationer och även många som har anlag för att få psykoser, dom skall inte röra droger.

Ja, det var väl ungefär vad jag hade att säga den här gången.

Ta han om varandra och ta det lugnt.

Redigerat av Stonerbox
Postat (redigerat)

Så klart måste jag ge mig in i debatten. OCH! ...Jag tänker vara objektiv. Sanningen är inte svart. Den är inte vit.. Inte grå heller faktiskt. Snarare randig. I alla möjliga färger beroende på person och mål.

Om man t.ex. röker i sin vardag så inspireras man av det tillståndet, och kanske intresserar sig mer för sådan musik som låter/känns bra när man röker. (Bandekon och flummiga basgångar t.ex.) Man analyserar hela tiden saker som intresserar en i sin omgivning, och då är det självklart att man blir bättre på just de sakerna man analyserar.

...på bekostnad av att man istället INTE analyserar/intresserar sig för de sakerna/den musiken man skulle gjort om man var nykter. Man blir alltså i min mening inte "bättre" på att göra musik om man tar droger.

Man breddar sig möjligtvis.

Jag gjorde bra visor när jag var i stort sätt nykterist. Då tyckte jag inte att psykedelisk musik var så intressant.. (Visserligen hade jag inte hört så mycket bra sådan heller.) Sedan rökte jag och tog en del psykedeliska droger och fick igång min första hemstudio. Självklart gjorde jag då musik som kändes trevlig att göra/lyssna på under påverkan. Men samtidigt hade jag uppehåll från mina visor under flera år, och gick kanske miste om en utveckling som vissångare.

Blev jag en bättre musiker för att jag lärde mig nya saker när jag rökte? Nej... Jag blev en Annorlunda musiker än jag skulle varit om jag aldrig rört en drog. Nu har jag tagit tag i mina gamla visor, och ska spela in och producera dem. De kommer självklart att nyinspireras av mitt nya synsätt i produktionen. Men hade jag aldrig rört en drog kanske jag hade varit erkänd musikpoet idag... Nu är jag bara jag. (Fast det är också rätt trefligt) 🙁

Frid

Redigerat av Knorrrr
Postat

Jag vet att det stämmer att det kan vara fruktansvärt roligt att skapa musik och spela "under the influence". Min erfarenhet är dock att det inte är lika kul att lyssna på det efteråt.

Vad gäller sk mästerverk så har jag nog uppfattat det som att artister själva genom åren oftare skyllt på drogerna för varför en skiva, spelning eller turné enligt deras eget förmenande inte varit bra.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är inte drogerna i sig självt som hjälpt till göra bra musik. Det drogerna har gjort och gör är att man tillfälligt luckrar upp alla psykiska spärrar. Spärrar som dels finns som skydd men de allra flesta är inprogrammerade för att skydda oss från oss själva. Vi lever inte i samhällen som uppmuntrar till konstnärlig kreativitet, tvärtom vad som påstås. Eller frihet och fritt tänkande. Nu går det att luckra upp såna spärrar utan droger och tar givetvis längre tid. Men det är ett säkrare sätt.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Nån som ska gå på Sonic Boom i helgen?

Och vad fan har det med den här tråden att göra?

Postat
Det är inte drogerna i sig självt som hjälpt till göra bra musik. Det drogerna har gjort och gör är att man tillfälligt luckrar upp alla psykiska spärrar. Spärrar som dels finns som skydd men de allra flesta är inprogrammerade för att skydda oss från oss själva.

De luckrar inte bara upp.. De boostar också.. Men om man klarar av att bruka bara en liten mängd av den substansen man för tillfället vill uppnå något slags resultat igenom, så går det.. För några.

Tyvärr är det inte så många som verkar klara av att ta till vara på just den spärren som säger att: "Nu blir jag inte mer skärpt om jag tar mer. Det kanske bara blir gröt om jag tar mer..." Eller: "Jag är bättre på den här saken under påverkan av den här drogen, men sämre på den här. Alltså borde jag hålla mig till den första saken och göra den andra sen när jag är nykter.."

Sedan kan man så klart inte dra alla substanser över samma kant.. Cannabis t.ex, gör vissa saker med hjärnan som kan vara "bra" för vissa saker. Samtidigt som man blir slöare och mer ofokuserad.. (Tappar tråden. "Vad var det jag skulle göra för genialt nu igen? Det har jag ju glömt..")

Medans amfetamin mest gör så att man orkar hålla på och blir energisk.. Men kan samtidigt göra att man blir "för på" och jobbar i flera timmar med något som borde slängas bort. Bara för att "jag ska bara..." Jag brukar kalla den drogen för "Hellre än bra". Jag tycker det sammanfattar den rätt bra! 😆

En kombination av ovanstående i liten dos Kan vara ganska lyckat då amfetaminet tar bort slöheten från cannabis och mycket av ofokuseringen.. Men folk verkar ha svårt att förstå när hjärnan börjar bli trött och det är dags att gå och lägga sig under påverkan av "Hellre än bra". Tar hellre mer än att gå och lägga sig när de kör fast klockan 7 på morgonen, efter en hel natts rattande. Själv tar jag inte amfetamin.. Har gjort det några gånger, (och med kontroll!) men tycker inte det känns värt det i slutändan att vara seg och utmärglad dagen efter.

Sedan finns det många droger som inte tillför Någonting (enligt mig) när det gäller att skapa musik.. Ecstacy (lyckokänsla, naivitet och spända käkar på piller) t.ex. Eller diverse fludder (mediciner)..

Psykedeliska droger hjälper så klart till att förstå just psykedelisk musik.. LSD går till och med att göra riktigt smarta saker med, i vilken musikgenre som helst.. För mig iaf. Och i lagoma doser. (Precis som med allt. Inte bara när det gäller droger..)

Kom ihåg att alla agerar och reagerar olika på olika saker.. Precis som att vissa blir sugna på att slåss och vissa att kramas, när de dricker öl.

Puss på er

Postat
Antar att jag bara är på ett petigt humör, Knorrrr, men när du du skriver "över samma kant" menar du

rimligtvis "över samma kam".

Jag antar att det är samma sak jag menar.. Blandade nog ihop orden en aning.. Jaja.. Det finns kanske en kant på kammen också? 🙁

Blir lite sugen på aromat när jag läste Knorr. Längesen man brukade den substansen, gott på ägg! 🙂

Jag har aldrig testat droger annat än alkohol.

Jag är också ganska god på ägg!

...och förresten är aromat en riktigt farlig dödsdrog. Jag vet många som varit beroende av det. Antagligen fick några i sig för mycket salt och skitade ner levern av den substannsen. Aromat ska man akta sig för! För att citera Michael B Tretow: "Stäng centralen även för de som saltar sin mat för mycket..!"

Postat

Ja herrejösses så dant det blir. Jag kan garantera att det inte finns nån på hela planeten som kan göra något överhuvudtaget som är bättre eller för den delen så speciellt mycket mer annorlunda under ruspåverkan oavsett drog, det är en myt helt enkelt. Det handlar bara om att våga öppna portarna utan droger, att våga ge sig hän utan. Det finns ju där redan i hjärnan, det är ju inte så att det kommer in som nåt jävla rymdskepp med en last influenser och idéer och tippar av riff och soundscapes.

Det finns inget individuellt med det där, alla torskar som fortsätter droga oavsett hur ofta eller sällan dom tänder på. Man kan känna igen det på att man börjar planera nästa gång det ska ske. När det gäller röka så blir det ett mentalt beroende som kan vara lika jävligt som ett fysiskt beroende. Framför allt så utvecklar man ett socialt handikapp, det kan bli riktigt besvärligt att kommunicera och närminnet får en smäll som kanske aldrig repar sig om man har otur. Brass kanske egentligen är den värsta drogen iom att det finns så många myter om just den, det blir inget fysiskt beroende och bla bla bla, helt oskadlig kanske i värsta fall lite bronkit. En av mina favoriter det var den där historien om Cab drivern i New York som bjöd alla han körde som såg lite skumma och våldsbenägna ut på en joint för då slogs man inte så då blev det lugnt i baksätet. Så är det ju inte heller nu för tiden för nu är det inte bara hippies som röker utan nu blandas det vilt med preparaten och användningsmönstren och de grupper som använder ser helt annorlunda ut. Våldet på tex Jamaica majans hemland nr 1 har väl så vitt jag begriper alltid varit ett stort problem.

Kort sagt man invaggas på ett lömskt sätt i en föreställning om att det inte är farligt iom att man inte blir fysiskt beroende som gör att det kan ta år att fatta läget och jävligt svårt att bryta. Detta iom att det ska junte va farlit att röka lite fan det e ju bara en blomma hörru hur farlit kan det va etc etc bullshit. Som sagt jävla larv helt enkelt våga må som du gör och dra på kranen bara. Det kommer att låta bättre, det kommer att gå att sjunga bättre och framför allt du kommer att lira jävligt mycket bättre. 25 års erfarenhet kan ni nog lita på så det är bara att lägga ner och som ett tips på vägen det blir heller aldrig roligare än det blir med ett sixpack folkpils 3,5or.

Jag ser ju på folk som jag känner i min ålder som fortfarande drar på en låda eller 12 att det minst sagt sätter sina spår.

Ha det bra

Postat
Ja herrejösses så dant det blir. Jag kan garantera att det inte finns nån på hela planeten som kan göra något överhuvudtaget som är bättre eller för den delen så speciellt mycket mer annorlunda under ruspåverkan oavsett drog, det är en myt helt enkelt. Det handlar bara om att våga öppna portarna utan droger, att våga ge sig hän utan. Det finns ju där redan i hjärnan, det är ju inte så att det kommer in som nåt jävla rymdskepp med en last influenser och idéer och tippar av riff och soundscapes.

Det finns inget individuellt med det där, alla torskar som fortsätter droga oavsett hur ofta eller sällan dom tänder på. Man kan känna igen det på att man börjar planera nästa gång det ska ske. När det gäller röka så blir det ett mentalt beroende som kan vara lika jävligt som ett fysiskt beroende. Framför allt så utvecklar man ett socialt handikapp, det kan bli riktigt besvärligt att kommunicera och närminnet får en smäll som kanske aldrig repar sig om man har otur. Brass kanske egentligen är den värsta drogen iom att det finns så många myter om just den, det blir inget fysiskt beroende och bla bla bla, helt oskadlig kanske i värsta fall lite bronkit. En av mina favoriter det var den där historien om Cab drivern i New York som bjöd alla han körde som såg lite skumma och våldsbenägna ut på en joint för då slogs man inte så då blev det lugnt i baksätet. Så är det ju inte heller nu för tiden för nu är det inte bara hippies som röker utan nu blandas det vilt med preparaten och användningsmönstren och de grupper som använder ser helt annorlunda ut. Våldet på tex Jamaica majans hemland nr 1 har väl så vitt jag begriper alltid varit ett stort problem.

Kort sagt man invaggas på ett lömskt sätt i en föreställning om att det inte är farligt iom att man inte blir fysiskt beroende som gör att det kan ta år att fatta läget och jävligt svårt att bryta. Detta iom att det ska junte va farlit att röka lite fan det e ju bara en blomma hörru hur farlit kan det va etc etc bullshit. Som sagt jävla larv helt enkelt våga må som du gör och dra på kranen bara. Det kommer att låta bättre, det kommer att gå att sjunga bättre och framför allt du kommer att lira jävligt mycket bättre. 25 års erfarenhet kan ni nog lita på så det är bara att lägga ner och som ett tips på vägen det blir heller aldrig roligare än det blir med ett sixpack folkpils 3,5or.

Jag ser ju på folk som jag känner i min ålder som fortfarande drar på en låda eller 12 att det minst sagt sätter sina spår.

Ha det bra

Det där var väldigt bra skrivet, rena rama sanningen. Jag har skrivit det förr, men i en intervju med Noel Redding och Mitch Mitchell, som spelade med Jimi Hendrix, sa de att Jimi inte kunde spela alls om han druckit alkohol eller stoppat i sig knark. Allt det bra han gjorde under sin tre, fyra års karriär gjorde han nykter, vilket han också var under långa tider.

Allt annat är bara myter.

Postat

Tjena Nilsson, tack ska du ha.

Man lär ju så länge man lever och då känns det ju lite onödigt att dom som kom lite senare behöva köra samma hinderbana, jag menar varför uppfinna hjulet en gång till 🙂 .

En gång så stack några polare och jag in till Botanisk Have i Köpenhamn (jag bodde där då) dom var ju infödingar och visste om stället det gjorde inte jag. Det blev några stadiga både före under och efter men det enda jag kommer ihåg det är att vi hade några konstiga barska typer efter oss inne på kaktusavdelningen. Alltså vilka häftiga kaktusar uj uj, färgerna och växtsätten var minst sagt fascinerande. Så till den milda grad fascinerande att vi hängde och nästan kröp över dom där höga plexiglasskärmarna som dom satt upp som skydd bara för att inte dårar som vi skulle klämma och beundra växtligheten så handgripligt som vi gjorde när vi låg där raklånga över skärmarna och kladdade. Va fan äre för jävla skumma typer som hänger efter oss tänkte vi lite så där för oss själva men vi ruskade av oss känslan och kladdade på helt uppslukade i vårt euforiska utomjordiska nirvana, kaktusarna var ju sååå jävla häftiga. Dom där typerna hängde liksom efter oss som några jäkla spöken så vi liksom rappade på i vårt kladdande och tänkte det e ju fan att man aldrig får vara ifred när det är bra läge och tänkte jaja dom vill väl oxå kolla på blommorna det är kö här. Så där en kvart - tjugo minuter senare såg vi att dom hade uniformer och jobbade där och försökte köra ut oss. Snacka om tröga i roten och då var den här händelsen ändå väldigt oskyldig och nåt man kan skratta åt så där 30 år senare.

Men kaktusarna är fortfarande fina, jag har sett dom sen i nyktert tillstånd så dom överlevde våra ömma smekningar.

"Nu röker dom brass igen, ligger på golvet och lyser med tändstickor"

Postat
Tjena Nilsson, tack ska du ha.

Man lär ju så länge man lever och då känns det ju lite onödigt att dom som kom lite senare behöva köra samma hinderbana, jag menar varför uppfinna hjulet en gång till 🙂 .

En gång så stack några polare och jag in till Botanisk Have i Köpenhamn (jag bodde där då) dom var ju infödingar och visste om stället det gjorde inte jag. Det blev några stadiga både före under och efter men det enda jag kommer ihåg det är att vi hade några konstiga barska typer efter oss inne på kaktusavdelningen. Alltså vilka häftiga kaktusar uj uj, färgerna och växtsätten var minst sagt fascinerande. Så till den milda grad fascinerande att vi hängde och nästan kröp över dom där höga plexiglasskärmarna som dom satt upp som skydd bara för att inte dårar som vi skulle klämma och beundra växtligheten så handgripligt som vi gjorde när vi låg där raklånga över skärmarna och kladdade. Va fan äre för jävla skumma typer som hänger efter oss tänkte vi lite så där för oss själva men vi ruskade av oss känslan och kladdade på helt uppslukade i vårt euforiska utomjordiska nirvana, kaktusarna var ju sååå jävla häftiga. Dom där typerna hängde liksom efter oss som några jäkla spöken så vi liksom rappade på i vårt kladdande och tänkte det e ju fan att man aldrig får vara ifred när det är bra läge och tänkte jaja dom vill väl oxå kolla på blommorna det är kö här. Så där en kvart - tjugo minuter senare såg vi att dom hade uniformer och jobbade där och försökte köra ut oss. Snacka om tröga i roten och då var den här händelsen ändå väldigt oskyldig och nåt man kan skratta åt så där 30 år senare.

Men kaktusarna är fortfarande fina, jag har sett dom sen i nyktert tillstånd så dom överlevde våra ömma smekningar.

"Nu röker dom brass igen, ligger på golvet och lyser med tändstickor"

Jag har missat knarkandets värld helt, har aldrig rökt cigg ens. Men hade jag ölat mindre hade jag kanske haft ett par världshits. Jag har aldrig ens försökt sälja mina låtar. Så öl är egntligen samma skit det med.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag har missat knarkandets värld helt, har aldrig rökt cigg ens. Men hade jag ölat mindre hade jag kanske haft ett par världshits. Jag har aldrig ens försökt sälja mina låtar. Så öl är egntligen samma skit det med.

Ja det går bra skylla på ölen också varför man aldrig skrev några världshits 🙂 Men appropå droger så sa självaste Alice Cooper att han skrev riktiga dyngplattor pga hans drogmissbruk. Det var ju när han tog sig ur skiten som han fick ett uppsving på 80-talet. Så så mycket för det där att man gör kvalitativ musik med droger.

Postat

Alice Cooper va inge bra DieHard 😊 men annars instämmer jag till fullo.

Postat

Baaahh,

Sitter så många här med magen full av whiskey och bärs, och ändå tycker dom att knark e kass....-för helvete, sprit är en en extremt stark drog och kan jämställas med alla övriga droger på marknaden....

http://www.expressen.se/1.397933

Tune in, turn on, drop out...

Inte för att jag är nån drogliberalist, men jag är ingen hycklare!

Tjohopp!

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.