Jump to content
Annons

32 rösters polyfoni


lagoon

Recommended Posts

Annons
En fråga till alla synth-nissar där ute:

Klarar man sig bra med 32 rösters polyfoni på en synth eller ett stagepiano eller är det på tok för lite?

Om du ska handspela på den räcker det säkert. Fler röster behövs mest om man tänker köra synten multitimbralt från en sequencer. Fast behovet av det har väl minskat, nu när det finns så många mjukvarupluggar och man så enkelt kan spela in stämmor som audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 32 röster i min Virus och de tar slut förvånansvärt fort. Inga större problem egentligen, bara att bounca ut lite spår sen är man bäck on track. Handlar väl snarare om bekvälmlighetsfråga, jag är helt enkelt lite lat.

Edit: Kanske borde tillägga att jag uteslutande använder min Virus via sequencer.

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du tänkt för användningsområde?

Live, inspelning, komp, solo, musikstil, etc... ??

Vad är det för typ av synth vi talar om?

Tänkte använda den till allt det du nämnde. Musikstil ofta åt pop singer/songwriter-hållet men även jazz.

Kurzweil

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Normalt sett funkar 32 röster polyfoni bra till det mesta.

Jag har varit med om att feta på dvs köra stora eller snabba ackord eller slingor + sustain som t.ex i nåt snitsigt avslut med ett piano från en 32-röstersburk och det kan faktiskt märkas ibland. Kanske mer sällan men däremot om du kör lager på lager med ljud så tar det ju slut dubbelt så fort och det kommer du säkert märka nån gång om du kör live.

Vid inspelning kan man alltid fixa till sånt.

Vanligt komp till pop och jazz funkar nog bra annars såvida du inte menar ett helt arr från synthen.

Beroende på hur synthen använder rösterna så kan den också "äta" extra polyfoni om man kör med många oscillatorer eller kombinerar samples. Men det är inte säkert att det funkar så med Kurzweil (har inte jobbat så mycket med deras synthar tyvärr).

Tja, det är väl det jag kan komma på att tänka på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

32 rösters polyfoni räcker väl till det mesta som livemusiker.

Jag håller med ovanstående. Tänk på att du har 10 fingrar. Har du sedan sustain på och lägge oktav bas, sedan ett 6 färgad ackord, och ska lägga lite solo så använder du redan 18 toner ur synthen. (ca)

Använder ljudet som redan beskrivit några lager. Till exempel om du har ett pianoljud med stråkar eller pad i bakgrunden, dvs 2 lager så blir ju var je tangent du trycker ner 2 i polyfoni. vid tidigare nämnt situation så blir det alltså 18x2 = 36. Har du dessutom piano+pad+stråkar som kan vara riktigt snyggt så blir det 18x3= 54 röster.

tänk på att vissa el pianoljud använder sig av 3 lager fast jag kan inte säga hur det är med kurzweil...

Jag skulle föreslå att du lånar hem synthen, provar och spelar, spelar,spelar och spelar. Då märker du om det räcker till.

Kort sagt: använder du endast för att lira piano så räcker det gott och väl

Link to comment
Dela på andra sajter

32 rösters polyfoni räcker väl till det mesta som livemusiker.

Jag håller med ovanstående. Tänk på att du har 10 fingrar. Har du sedan sustain på och lägge oktav bas, sedan ett 6 färgad ackord, och ska lägga lite solo så använder du redan 18 toner ur synthen. (ca)

Använder ljudet som redan beskrivit några lager. Till exempel om du har ett pianoljud med stråkar eller pad i bakgrunden, dvs 2 lager så blir ju var je tangent du trycker ner 2 i polyfoni. vid tidigare nämnt situation så blir det alltså 18x2 = 36. Har du dessutom piano+pad+stråkar som kan vara riktigt snyggt så blir det 18x3= 54 röster.

tänk på att vissa el pianoljud använder sig av 3 lager fast jag kan inte säga hur det är med kurzweil...

Jag skulle föreslå att du lånar hem synthen, provar och spelar, spelar,spelar och spelar. Då märker du om det räcker till.

Kort sagt: använder du endast för att lira piano så räcker det gott och väl

Man kan utöka polyfonin på vissa synthar vad jag har förstått... Men tror 32 skall räcka för mig, det är väl i sånt fall om ljuden skulle vara trippellagrade, då går det ju åt en del där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...