FreddeHstd Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att spela in kontrabas, och som kanske har lite tips och ideér att dela med sig av. Ska spela in min akustiska bluesorkester, och har aldrig tidigare spelat in kontra själv. Sättningen är trummor, två ackegitarrer, sång samt kontrabas. Studion är ett hus på landet, tänkte separera alla instrument för sig (utom gitarristerna) samt sångaren för sig. Och sen kör vi allt live! Finns det något speciellt att tänka på vad gäller själva basen, tänker på val av mikrofon, avstånd, dämpning etc. Alla tips mottages tacksamt! (Även kring de andra instrumenten). Mickbudgeten är begränsad, men i arsenalen finns i dagsläget bl. a Röde K2, Nt5, Line Audio CM3, Shure Sm57. www.myspace.com/bigbagofblues www.myspace.com/nystromfredrik Fredrik
DrHans Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att spela in kontrabas, och som kanske har lite tips och ideér att dela med sig av. Ska spela in min akustiska bluesorkester, och har aldrig tidigare spelat in kontra själv. Sättningen är trummor, två ackegitarrer, sång samt kontrabas. Studion är ett hus på landet, tänkte separera alla instrument för sig (utom gitarristerna) samt sångaren för sig. Och sen kör vi allt live! Finns det något speciellt att tänka på vad gäller själva basen, tänker på val av mikrofon, avstånd, dämpning etc. Alla tips mottages tacksamt! (Även kring de andra instrumenten). Mickbudgeten är begränsad, men i arsenalen finns i dagsläget bl. a Röde K2, Nt5, Line Audio CM3, Shure Sm57. www.myspace.com/bigbagofblues www.myspace.com/nystromfredrik Fredrik Av de mickarna hade jag valt K2:an. Har inte mickat kontra men akustiskbasgitarr.
joachime Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Stormembran (kondensator eller bra dynamisk) framför f-hålet någonstans mellan 20-40 cm ifrån, beroende på läckage från andra instrument och akustiken i rummet. Ju längre ifrån desto mer får du med av hela basen. Angående inspelning live så skulle jag satsa på att ha alla i samma rum, eventuellt flytta ut trummisen om han/hon spelar för starkt i förhållande till de andra instrumenten.
FreddeHstd Postat 9 januari 2009 Trådstartare Postat 9 januari 2009 Stormembran (kondensator eller bra dynamisk) framför f-hålet någonstans mellan 20-40 cm ifrån, beroende på läckage från andra instrument och akustiken i rummet. Ju längre ifrån desto mer får du med av hela basen. Angående inspelning live så skulle jag satsa på att ha alla i samma rum, eventuellt flytta ut trummisen om han/hon spelar för starkt i förhållande till de andra instrumenten. Tack för de här ideérna! Kanske lite off topic (men egentligen inte) - varför satsa på att ha alla i samma rum? Vi snackar rum på cirka 20 m2.
joachime Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 varför satsa på att ha alla i samma rum? Vi snackar rum på cirka 20 m2. Främst för framförandets skull. Jag tycker att akustisk musik ofta tjänar på att framföras tillsammans. Separerar du musikerna förlorar de ögonkontakten och behöver lyssna i lurar vilket gör att en del av här-och-nu-känslan försvinner. Dessutom låter det ofta bra med lite läck mellan mickarna. Jag brukar se det som ambiensljud som kompletterar närmickarna.
IDF Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Sist jag spelade in kontra körde jag med 421:a närmickat vid f-hålen ungefär, sen en 414 (njure, XL tror jag modellen heter.. den har massa lampor o skit) ca 1,5m från kontran för att få lite liv i instrumentet. micken var riktad mot nedersta delen av greppbrädan. men pröva lite olika mickar o så på den, typ närmicka med stormembranare, distansmicka med en småmembranare etc. pröva olika riktningar på micken och olika positioner med..
Larsson Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Sist jag spelade in kontra körde jag med 421:a närmickat vid f-hålen ungefär, sen en 414 (njure, XL tror jag modellen heter.. den har massa lampor o skit) ca 1,5m från kontran för att få lite liv i instrumentet. micken var riktad mot nedersta delen av greppbrädan. men pröva lite olika mickar o så på den, typ närmicka med stormembranare, distansmicka med en småmembranare etc. pröva olika riktningar på micken och olika positioner med.. ett litet ljudklipp kanske?
IDF Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Sist jag spelade in kontra körde jag med 421:a närmickat vid f-hålen ungefär, sen en 414 (njure, XL tror jag modellen heter.. den har massa lampor o skit) ca 1,5m från kontran för att få lite liv i instrumentet. micken var riktad mot nedersta delen av greppbrädan. men pröva lite olika mickar o så på den, typ närmicka med stormembranare, distansmicka med en småmembranare etc. pröva olika riktningar på micken och olika positioner med.. ett litet ljudklipp kanske? har nog inget här.. kan försöka fixa!
Anders F Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 (redigerat) Jag kan bidra med ett litet ljudklipp av kontrabas. Använda mig av två mikrofoner. Den första kommer jag ihåg va en Röde Classic (den gamla modellen med rören från tyska fabrikerna som la ner efter kriget). Denna ställde jag inte mitt framför f-hålet utan någon centimeter in mot strängarna från f-hålet. Sedan hade jag en liten kondensatormikrofon mot halsen. Kommer dock inte ihåg modell eller exakta placeringen då detta va väldigt länge sedan. Det är lite läck i ljudfilen då jag spelade in det live i samma rum med en harpa också. Ljudet är rent råmaterial. Ingenting är ändrat förutom en liten panorering som jag minns jag hade som tanke på basen när jag spelade in den. småmembranaren är en aning panorerad till höger. Inga nicåer ställda mellan mikrofonerna. http://www.speedyshare.com/242700672.html MVH Anders EDIT: Bara röde mikrofonen: http://www.speedyshare.com/810392640.html EDIT: ändrade länken nu då till kontrabasen. Nu är det de micksr som jag skrev att det är 😏 Redigerat 9 januari 2009 av Gizmozis
andreasb Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Jag kan bidra med ett litet ljudklipp av kontrabas. Använda mig av två mikrofoner. Den första kommer jag ihåg va en Röde Classic (den gamla modellen med rören från tyska fabrikerna som la ner efter kriget). Denna ställde jag inte mitt framför f-hålet utan någon centimeter in mot strängarna från f-hålet. Sedan hade jag en liten kondensatormikrofon mot halsen. Kommer dock inte ihåg modell eller exakta placeringen då detta va väldigt länge sedan. Det är lite läck i ljudfilen då jag spelade in det live i samma rum med en harpa också. Ljudet är rent råmaterial. Ingenting är ändrat förutom en liten panorering som jag minns jag hade som tanke på basen när jag spelade in den. småmembranaren är en aning panorerad till höger. Inga nicåer ställda mellan mikrofonerna. http://www.speedyshare.com/208698290.html MVH Anders ??? låter som line signal från en kontrabas? Var e botten?
Anders F Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Jag kan bidra med ett litet ljudklipp av kontrabas. Använda mig av två mikrofoner. Den första kommer jag ihåg va en Röde Classic (den gamla modellen med rören från tyska fabrikerna som la ner efter kriget). Denna ställde jag inte mitt framför f-hålet utan någon centimeter in mot strängarna från f-hålet. Sedan hade jag en liten kondensatormikrofon mot halsen. Kommer dock inte ihåg modell eller exakta placeringen då detta va väldigt länge sedan. Det är lite läck i ljudfilen då jag spelade in det live i samma rum med en harpa också. Ljudet är rent råmaterial. Ingenting är ändrat förutom en liten panorering som jag minns jag hade som tanke på basen när jag spelade in den. småmembranaren är en aning panorerad till höger. Inga nicåer ställda mellan mikrofonerna. http://www.speedyshare.com/208698290.html MVH Anders ??? låter som line signal från en kontrabas? Var e botten? Att du upplever det som linesignal beror (tror jag) på småmembranaren. I mixen hade jag ju självklart ställt in nivåerna 😏 Botten finns, men denna kontrabasen hade väldigt mycket kropp i sin karaktär och den där sugbasen fanns inte riktigt i instrumentet. Men det va inte heller något vi sökte efter till musiken. MVH Anders
Anders F Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 haha..lyssnade på filen jag la upp. Hade ju faktiskt råkat sätta på linekanalen istället för småmembranaren av misstag. Då förstår jag varför du reagerade som du gjorde 😏 Så går det ibland om man inte lyssnar först. Lägger upp nytt alldeles strax och ber om ursökt. Men rödemicken är korrekt fil. MVH Anders
FreddeHstd Postat 9 januari 2009 Trådstartare Postat 9 januari 2009 Sist jag spelade in kontra körde jag med 421:a närmickat vid f-hålen ungefär, sen en 414 (njure, XL tror jag modellen heter.. den har massa lampor o skit) ca 1,5m från kontran för att få lite liv i instrumentet. micken var riktad mot nedersta delen av greppbrädan. men pröva lite olika mickar o så på den, typ närmicka med stormembranare, distansmicka med en småmembranare etc. pröva olika riktningar på micken och olika positioner med.. Jag vill ju gärna ha med en mick en bit ifrån basen också, just för att få lite rum, men det får mig samtidigt att känna att det kanske vore bra att separera musikerna i olika rum. Å andra sidan så är ju den här akustiska bluesen inte direkt lidande av att finns ett visst läckage, tvärtom. Blir nog till att prova en hel del innan man börjar spela in, känns som att det blir en styv uppgift rent psykologiskt att få musikerna att behålla tålamodet...
Basnisse Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 (redigerat) Varför inte blanda piezo och stormembran eller valfri konding? Två kanaler och du har full kontroll! en helt suverän lösning för att minska läckage och samtidigt hålla jämna nivåer är H-Clamp: http://www.bontracasso.se/produkter/H-Clam...eBass-Black_299 ihop med en piezo. t.ex nån av dessa http://www.bontracasso.se/kategorier/PICKUPS_228 lycka till !!!!! Redigerat 9 januari 2009 av Basnisse
Umemagnus Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 å sen.. inte att förglömma... låta basisten lira lite på instrumentet och gå nära och lyssna, så kommer du att höra var, och hur ljudet förändras, beroende på hur du (läs; örat) står...
everlastingrecords Postat 20 februari 2009 Postat 20 februari 2009 Är det någon ide att använda dynamiska på konta överhuvudtaget? Jag är ute efter det där svunget, eller studset, eller suget kallade någon det. Jag har två stormembranare och ett par dynamiska.
Basnisse Postat 20 februari 2009 Postat 20 februari 2009 enligt min erfarenhet så beror det isåfall bara på hur mycket som finns runtomkring (läs läckage) Som basist tycker jag Dynamisk kan blir för "torr" Varmaste och träigaste ljudet får du med en bra stormembranare. Med piezo OCH liten Konding kan du spela starkt med bibehållen värme
everlastingrecords Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Jag ville bara återkomma om hur det gick vid min inspelningen av kontrabas i helgen. Använde 2 kondningar. En Rode NT1 ca 40 cm rakt framför stallet. Och en JJlabs riktad mot den nedre delen av greppbrädan. Precis som de flesta skrivit lät Roden som var riktad mot stallet bäst. Hade aldirg spelat in kontra förut och det var ju en upplevelse i sig! Vilket ljud! Vilken känsla. Hela låtens karaktär förändrades. Till det bättre. Eller jag var inte riktigt ärlig, bäst är ju relativt. JJlabsen plockade upp mycket fina sträng- och knäppljud från fingrarna. Så det beror väl på vilket ljud en vill ha.
Guitar Nilsson Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Intressant tråd. Jag har en dröm att spela in en jazztrio live, flygel trummor och kontra. Jag kan bara spela in på max 8 kanaler samtidigt och vet inte riktigt hur jag spendera kanaler och mickar. Flygeln är huvudinstrumentet, borde jag kanske sätta den ena av mina bästa mickar, jag har två lika Röde NT2-A i mono plus två CM3 i stereo på den? Med fyra mickar/kanaler på trummorna blir det bara en kvar till kontran. Enligt det lilla häftet som följer en AKGD112 ska den vara fin till både kagge, bastuba och kontrabas. Och kontran är väl det ljudsvagaste av de tre instrumenten så då kanske närmickning är det enda för att slippa slask in i basmicken. Och en dynamisk stänger väl ute bakgrundsljud mer? (Till baskaggen har jag en EV ND686) Svårt val. Kanske bättre att köra bara två mickar på flygeln och två även på kontran? Eller en på basen, två på flygeln och fem på trummorna?? Jag misstänker att det är samma här, ska jag hålla på skitlänge att spela in och lyssna och ändra allting gång efter gång så tappar de en del av spelglädjen och så får det ju inte bli. Med lite tankearbete i förväg kan jag nog minska tiden det tar att ändra och joxa. Jag har en liten knäpp ide att använda en trumsargs-mick-hållare och skruva fast på kontrans stall och sen sätta D112an på den ganska nära f-hålet. Då kan basisten jazza (!) runt lite som han vill med basen. Efteråt bouncar jag basen genom min Rane kompressor som jag tycker det är lätt att få bra sång och gitarrljud med. Med eq och kompressor borde det väl gå att få ett snyggt ljud? Till en sån här inspelning kan jag nog låna lite mickar om det skulle behövas. De jag har själv är 2 st NT2-A (en oh trummor, och en oh flygel?) 2 sm57 1 akg c1000s 1 adk 51 1 akgd112 1 ev nd 686 3 st cm3 1 beta58 1 sennheiser E906 (virvel?) Nån som orkar spåna lite hur ni skulle gjort med åtta kanaler och mina mickar? 😉 Er portable Håkan.
Guitar Nilsson Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 enligt min erfarenhet så beror det isåfall bara på hur mycket som finns runtomkring (läs läckage) Som basist tycker jag Dynamisk kan blir för "torr" Varmaste och träigaste ljudet får du med en bra stormembranare. Med piezo OCH liten Konding kan du spela starkt med bibehållen värme Kan en ADK 51 vara nåt? Känns spontant som dåligt...
everlastingrecords Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Nån som orkar spåna lite hur ni skulle gjort med åtta kanaler och mina mickar? Er portable Håkan. Utan att ha en massa erfranhet av varken det ena eller andra när det gäller jazzinspelning så känns det som om mikval och placering beror HELT på vilket typ av läckage du tror det kommer att bli och vart det spelas in. Hur hårt spelar trummisen? Vart i rummet befinner sig de olika instrumenten? Osv... Jag postade en en länk om att mika en flygel i en sv flygeltrådarna som är uppe på tapeten här på analog inspelning. Där stod det en del om vad man kan göra när det finns risk för läckage vid flygelinspelning. Ett alternativ är ju att stänga locket. Tydligen blir det rätt så muffligt ljud men det stänger ute en hel del. Speciellt om man lägger filtar och annat över flygeln. Sedan funderar jag rent spontant om du inte ska köra bara ett stereopar till trummorna, en liten bit ifrån. Fångar hela trumsetet och lite av rummet och de andra instrumenten. Och sedan en stormembran på kontran 30 cm från stallet framifrån. Om du har tid att lyssna av så tror jag att färre mikar rätt placerade är att föredra än många mikar lite här och där. Men som sagt, detta svar med reservation för min ringa kunskap i ämnet.
Guitar Nilsson Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 (redigerat) Inför min åstundande live jazzinspelning av piano, bas, sångerska och trummor har jag googlat typ dygnet runt. Det jag sett är att "uprigth piano" och kontrabas anses som de svåraste instrumenten att spela in. Trummor och sång har jag skaplig erfarenhet av men inte ståpälsbas och piano. Man får ju tänka på att basen är ganska volymsvag och att andra instrument finns alldeles intill, i mitt fall piano, sångerska och trummor. Basisten står mellan pianot och trummorna, trummisen spelar väldigt soft fick jag reda på i går av en annan jazzmusiker Hur brukar ni göra? Det bästa är väl att ta två fina mickar på lite olika höjd, en ca 20, 40 cm framför stallet samt en högre uppåt greppbrädan. Många skriver om att sätta nån liten konding inlindad i "foam" (bomull?) på stallet pekandes uppåt halsen. En del förespråkar att ta signalen från basens inbyggda mick (piezo oftast), andra varnar i stälet för den, det låter kanske bra i en liten basstärkare, men till inspelning låter det fult. Å andra sidan slipper man slask från trummorna i den inbyggda stallmicken. Jag har tänkt göra så här. Enligt medföljande häfte till min AKG D112 är den förutom till baskagge bra till bla tuba, trombone och kontrabas. Provsnackade i den i går, och man.. vilket läcker mjukt bottenfläsk! En liknade snygg djupbas har jag aldrig hört i nån annan mikrofon. Den har en frekvenskurva från 20 hz ända upp till 17000 hz krisp saknas inte alls. Jag blev helt förälskad. Provade även att köra den genom ARTs lilla billiga mikpreamp med rör i, det lät svinbra, nästan helt brusfritt. Så jag tänker sätta micken som AKG rekomenderar, strax framför stallet. Men de (AKG) skriver också att det bästa är att även spela in kontrans inbyggda mick på en separat kanal och sen blanda dessa ljud efteråt, så det tänker jag troligen göra. Jag har spelat in elbascombo med micken förut, det blev rena reggeadjupet fast stärkaren var en mini-liten Hartke combo. Men, jag har ett svårt val att göra. Jag kan bara spela in på 8 kanaler samtidigt och har bestämt följande: Pianot får två spår, Trummorna tre, Sången ett. Då har jag bara två kanaler kvar och två möjligheter. Antingen använder jag min Soundcraft livemixer och kör in kontrans line på en kanal, mikrofonen på den andra, panorerar bägge åt vänster och tar sen left master ut in på ett av spåren på portastudion. Då måste jag redan vid Soundcraftmixern ha blandningen klar, jag kan då sätta min bra kompressor att jobba lite lätt på linesignalen, och låta micken gå okomprimerad. Den "äkta" micken låter jag ligga lite starkare i volym för att det inte ska låta för mycket elbas. Fördelen med detta är att jag får ett spår över till en rumsmick som jag sätter nån meter ut i salongen för att ta upp rymden och publiken. Att AKg D112 är en fantastisk mick till kontra, det är jag stupsäker på i förväg. Lättdriven och tyst, plus fördelen att en dynamisk inte tar upp så mycket slask som en stormembranarare. Väldigt okänslig för fulljud runtikring... Eller ska jag skippa rumsmicken så jag verkligen kan skruva eq och komprimera de här två basljuden var för sig efteråt? Många på nätet förespråkar detta. När jazzbandet kommer till jazzklubben kanske det blir noll tid för provinspelningar och lyssningar, konserten kanske börjar direkt pga tidspress. Publikljud borde jag få med ganska bra ändå då jag tänker micka trummor och piano med kondingar som inte kommer att vara allt för nära instrumenten. Och alla tre instrumenten är väldigt lågmälda, även trummisen. Personligen tycker jag att det perfekta kontraljudet är viktigare än övertydligt publikljud. Jag har ett bra TC reverb jag kan använda och få "rummet" att låta lite större och simulera rumsmickning.... Men hur jag ska göra med salongsmick eller inte salongsmick vete 17. Oj det blev mycket det här... Vore kul med åsikter av alla de slag... Redigerat 3 april 2009 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 (redigerat) Inför min åstundande live jazzinspelning av piano, bas, sångerska och trummor har jag googlat typ dygnet runt. Det jag sett är att "uprigth piano" och kontrabas anses som de svåraste instrumenten att spela in. Trummor och sång har jag skaplig erfarenhet av men inte ståpälsbas och piano. Man får ju tänka på att basen är ganska volymsvag och att andra instrument finns alldeles intill, i mitt fall piano, sångerska och trummor. Basisten står mellan pianot och trummorna, trummisen spelar väldigt soft fick jag reda på i går av en annan jazzmusikerHur brukar ni göra? Det bästa är väl att ta två fina mickar på lite olika höjd, en ca 20, 40 cm framför stallet samt en högre uppåt greppbrädan. Många skriver om att sätta nån liten konding inlindad i "foam" (bomull?) på stallet pekandes uppåt halsen. En del förespråkar att ta signalen från basens inbyggda mick (piezo oftast), andra varnar i stälet för den, det låter kanske bra i en liten basstärkare, men till inspelning låter det fult. Å andra sidan slipper man slask från trummorna i den inbyggda stallmicken. Jag har tänkt göra så här. Enligt medföljande häfte till min AKG D112 är den förutom till baskagge bra till bla tuba, trombone och kontrabas. Provsnackade i den i går, och man.. vilket läcker mjukt bottenfläsk! En liknade snygg djupbas har jag aldrig hört i nån annan mikrofon. Den har en frekvenskurva från 20 hz ända upp till 17000 hz krisp saknas inte alls. Jag blev helt förälskad. Provade även att köra den genom ARTs lilla billiga mikpreamp med rör i, det lät svinbra, nästan helt brusfritt. Så jag tänker sätta micken som AKG rekomenderar, strax framför stallet. Men de (AKG) skriver också att det bästa är att även spela in kontrans inbyggda mick på en separat kanal och sen blanda dessa ljud efteråt, så det tänker jag troligen göra. Jag har spelat in elbascombo med micken förut, det blev rena reggeadjupet fast stärkaren var en mini-liten Hartke combo. Men, jag har ett svårt val att göra. Jag kan bara spela in på 8 kanaler samtidigt och har bestämt följande: Pianot får två spår, Trummorna tre, Sången ett. Då har jag bara två kanaler kvar och två möjligheter. Antingen använder jag min Soundcraft livemixer och kör in kontrans line på en kanal, mikrofonen på den andra, panorerar bägge åt vänster och tar sen left master ut in på ett av spåren på portastudion. Då måste jag redan vid Soundcraftmixern ha blandningen klar, jag kan då sätta min bra kompressor att jobba lite lätt på linesignalen, och låta micken gå okomprimerad. Den "äkta" micken låter jag ligga lite starkare i volym för att det inte ska låta för mycket elbas. Fördelen med detta är att jag får ett spår över till en rumsmick som jag sätter nån meter ut i salongen för att ta upp rymden och publiken. Att AKg D112 är en fantastisk mick till kontra, det är jag stupsäker på i förväg. Lättdriven och tyst, plus fördelen att en dynamisk inte tar upp så mycket slask som en stormembranarare. Väldigt okänslig för fulljud runtikring... Eller ska jag skippa rumsmicken så jag verkligen kan skruva eq och komprimera de här två basljuden var för sig efteråt? Många på nätet förespråkar detta. När jazzbandet kommer till jazzklubben kanske det blir noll tid för provinspelningar och lyssningar, konserten kanske börjar direkt pga tidspress. Publikljud borde jag få med ganska bra ändå då jag tänker micka trummor och piano med kondingar som inte kommer att vara allt för nära instrumenten. Och alla tre instrumenten är väldigt lågmälda, även trummisen. Personligen tycker jag att det perfekta kontraljudet är viktigare än övertydligt publikljud. Jag har ett bra TC reverb jag kan använda och få "rummet" att låta lite större och simulera rumsmickning.... Men hur jag ska göra med salongsmick eller inte salongsmick vete 17. Oj det blev mycket det här... Vore kul med åsikter av alla de slag... Jag hittade pianisten Daniel Nolgårds Myspace, jäklar han kan spela piano! http://www.myspace.com/danielnolgard Speciellt låten "One of these things" har ett ljud jag gillar, mycket kontra och piano. Hur har de gjort? Kan det vara Peter Frykholm som basar och Lena Jansson som sjunger? Jag tycker jag känner igen hennes skratt sen vi pratades vid i telefon. Kanske borde jag ta D112 micken nere vid stallet och en CM3 på egen kanal lite högre upp vid greppbrädan och ge fan i linesignalen? Kontran är ju liksom pianot ett så stort instrument att en ensam mikrofon inte klarar att återge hela instrumentet. Med två mickar och ingen line slipper jag oroa mig för eventuellt surr som gärna vill dyka upp i linedosor och sladdar. Lokalen har ett pissigt dimmersystem till belysningen också kommer jag ihåg nu, det kan ju ge katastrofsurr i stärkare och linegrunkor. Det vågar jag fan inte riskera! Himlars och pannkakstårtor vad jag är uppåt inför inspelningen!! 😛😆😄😎😆😄😮😛😆 Redigerat 3 april 2009 av Guitar Nilsson
joachime Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 (redigerat) Hur brukar ni göra?Det bästa är väl att ta två fina mickar på lite olika höjd, en ca 20, 40 cm framför stallet samt en högre uppåt greppbrädan. Många skriver om att sätta nån liten konding inlindad i "foam" (bomull?) på stallet pekandes uppåt halsen. En del förespråkar att ta signalen från basens inbyggda mick (piezo oftast), andra varnar i stälet för den, det låter kanske bra i en liten basstärkare, men till inspelning låter det fult. Å andra sidan slipper man slask från trummorna i den inbyggda stallmicken. Jag har tänkt göra så här. Enligt medföljande häfte till min AKG D112 är den förutom till baskagge bra till bla tuba, trombone och kontrabas. Om det sitter en piezo eller liknande på basen kan du micka basstärkaren med en stormembraning mick (dynamisk eller kondensator). Eller så har basisten något mer välljudande och då kan du plocka det med en linebox. Sedan en stormembranig kondensator på kontran. Någonstans kring f-hålet. Har bassisten en riktigt välljudande mick kommer du antagligen inte behöva stormembranaren. En dynamisk mick ger eventuellt mindre läckage från trummorna. Å andra sidan tenderar kontran låta instängd och risken är att du kompenserar för det med eq istället. Och vips var läckaget på samma nivå som med en kondensatormick. Smaken är som baken. Personligen tycker jag D112 låter väldigt färgad på allt, inklusive bastrumma. Till skillnad mot kontrabas ser jag dock en poäng med ett färgat bastrummeljud. Jag kan bara spela in på 8 kanaler samtidigt och har bestämt följande:Pianot får två spår, Trummorna tre, Sången ett. Då har jag bara två kanaler kvar och två möjligheter. Antingen använder jag min Soundcraft livemixer och kör in kontrans line på en kanal, mikrofonen på den andra, panorerar bägge åt vänster och tar sen left master ut in på ett av spåren på portastudion. Då måste jag redan vid Soundcraftmixern ha blandningen klar, jag kan då sätta min bra kompressor att jobba lite lätt på linesignalen, och låta micken gå okomprimerad. Den "äkta" micken låter jag ligga lite starkare i volym för att det inte ska låta för mycket elbas. Fördelen med detta är att jag får ett spår över till en rumsmick som jag sätter nån meter ut i salongen för att ta upp rymden och publiken. Jag skulle välja bort stereobredd på trummor eller piano. Piano känns minst motiverat. Använd en mick på pianot eller mixa ihop två (kolla eventuella fasfel innan). Sedan skulle jag föredra en rumsmickning i stereo. Om du placerar den lite förskjutet mot pianot och mer uppvänt mot trummorna så kommer trummor och bas upplevas vara ungefär i mitten. Pianot på ena sidan och publiken på den andra. Lite udda och kul! Eller en mick på scenen (rundtagande) och en stereouppmickning i lokalen. Så att du får med både platsen och publiken. Förslag: 1 Bastrumma 2 Överhäng 3 Kontra 4 Piano 5 Sång 6 Scen (rundtagande) 7 Lokal/publik 8 Lokal/publik Ev: 1 Bastrumma 2 Överhäng 3 Kontra line/piezo 4 Kontra mick 5 Piano 6 Sång 7 Lokal/publik 8 Lokal/publik Edit: En annan ide om trummorna är att sätta en mick strax ovanför frontsargen på bastrumman riktad mot virveln (den hamnar antagligebn någonstans under/bakom riden). Det låter ofta riktigt bra! Du kan komplettera med en överhängsmick rakt ovanför virveln om du tycker virvelvisp och hihat-tramp inte kommer med. Redigerat 3 april 2009 av joachime
Guitar Nilsson Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 (redigerat) Om det sitter en piezo eller liknande på basen kan du micka basstärkaren med en stormembraning mick (dynamisk eller kondensator). Eller så har basisten något mer välljudande och då kan du plocka det med en linebox. Sedan en stormembranig kondensator på kontran. Någonstans kring f-hålet. Har bassisten en riktigt välljudande mick kommer du antagligen inte behöva stormembranaren. En dynamisk mick ger eventuellt mindre läckage från trummorna. Å andra sidan tenderar kontran låta instängd och risken är att du kompenserar för det med eq istället. Och vips var läckaget på samma nivå som med en kondensatormick. Smaken är som baken. Personligen tycker jag D112 låter väldigt färgad på allt, inklusive bastrumma. Till skillnad mot kontrabas ser jag dock en poäng med ett färgat bastrummeljud. Jag skulle välja bort stereobredd på trummor eller piano. Piano känns minst motiverat. Använd en mick på pianot eller mixa ihop två (kolla eventuella fasfel innan). Sedan skulle jag föredra en rumsmickning i stereo. Om du placerar den lite förskjutet mot pianot och mer uppvänt mot trummorna så kommer trummor och bas upplevas vara ungefär i mitten. Pianot på ena sidan och publiken på den andra. Lite udda och kul! 😆 Eller en mick på scenen (rundtagande) och en stereouppmickning i lokalen. Så att du får med både platsen och publiken. Förslag: 1 Bastrumma 2 Överhäng 3 Kontra 4 Piano 5 Sång 6 Scen (rundtagande) 7 Lokal/publik 8 Lokal/publik Ev: 1 Bastrumma 2 Överhäng 3 Kontra line/piezo 4 Kontra mick 5 Piano 6 Sång 7 Lokal/publik 8 Lokal/publik Edit: En annan ide om trummorna är att sätta en mick strax ovanför frontsargen på bastrumman riktad mot virveln (den hamnar antagligebn någonstans under/bakom riden). Det låter ofta riktigt bra! Du kan komplettera med en överhängsmick rakt ovanför virveln om du tycker virvelvisp och hihat-tramp inte kommer med. Tack för åsikter Joachime, det värdesätter jag enormt. Jag har mest pysslat med elgitarr, elbas och trummor, sällan piano och aldrig spelat in kontra. Ändå var kontrabas det instrument jag började spela. Vivaldis fyra årstider var bland det första jag lirade live, i en 40 pers stor orkester där vi var två kontarbasister! En lika månghövdad kör var också med. Pratade nyss med pianisten i värmland, mkt trevlig figur. Angående ljud tyckte han att jag fick sätta stereobild osv som jag ville, men han tyckte liksom jag att pianot i lätt stereo är roligare än mono. Pianot är ju det enda egentliga melodi-instrumentet också i det här fallet. Jag frågade om han som jag antog spelade på alla tangenter från lägsta till högsta och det gjorde han. Så jag tror själv att det inte funkar att få med hela pianots register med bara en mick. Jag har ju hemma testat CM3 genom min ART DPSll på ak gitarr, det lät enormt bra, så jag kör nog det redan beprövade konceptet på pianot. Om mickarna borde sitta i övre luckan eller framför pianot hade han ingen åsikt om. Jag tror på att ha dem på golvet 40 cm upp och ganska långt ut åt sidorna. Pianoljudet kan jag testa hela dan innan de kommer, jag och PA-Sölve sätter igång redan kl 10 på fm. Sen fick jag tag i basisten i Uppsala. Han sa att han hade en tvåmicksvariant monterad på basen som lät väldigt bra, han blandar ljudet mellan mickarna själv i en preamp, sen kan man ta line därifrån. De hade tom spelat in i studio med enbart de grejer som redan sitter på basen, vanlig mick behövdes inte hade studiokillarna tyckt, likaså Sveriges Radio som spelat in dem live förut. Så det blir nog väldigt bra. Då slipper han tänka på att vara helt still också. Och jag slipper vara rädd att D112an färgar ljudet... Jag frågade även om de alltid ställde sig som på den bild jag sett, pianot till v, basist o sångerska i mitten och trummorna till höger. Då sa han att pianot var alltid till vänster, men i bland hade de trummorna i mitten. Och det vore ju mkt bättre för mig. Då kan jag sätta mina NT2-A som OH över trummorna, ganska högt, vinkla mickarna så de ligger och koppla dem i omniläget, då ger de förutom fint trumljud en härligt bred stereobild av hela scenen! Fråga på det: OH-mickarna har två olika basscut, 40 och 80 hz. Ska jag använda nåt av de lägena eller köra utan basscut på OH? Jag ska testa att montera Sennheisern som du föreslog Joachim, nånstans vid baskaggens frontsarg och sikta på virveln. Det går nog att hitta ett ställe där avståndet till häng och golvpuka är lika stort också. På de inspelningar de lagt ut på myspace är inte kaggen framträdande alls, och defentivt ingen Bonhamfläskig modell. Så kaggen får även den smyga in i Sennheisern. På Daniel Nolgårds Myspace heter en låt "Snowboard". I mitten på den är det ett kombinerat sax och trumsolo där man tydligt hör trumsoundet, och det är i stereo, ingen närmickning. Nåt åt det hållet vill jag få till också. http://www.myspace.com/danielnolgard Eftersom det är så få instrument vill jag ha stereo på både piano och trummor. Gör jag så här har jag nu spenderat 7 kanaler och har kvar en till salongsmickning. Trummornas OH bör ge stereo även på applåderna. Men vilken mick ska jag välja till salongen? Att välja på i mikrofonhinken: ADK 51 A typelll AKG C1000S Line Audio CM3 SM57 finns också, men de är nog kass på avstånd. AKGn har ju två olika kapslar man byta eller ta bort helt för olika riktningskaraktär, utan kapsel kanske den har breadst upptagning av de här tre nämnda? Line Audion har väl bäst ljud? Jag har konstruerat ett speciellt högt stativ för detta ändamål. Apropå ev stereo i salongen har jag inte två lika mickar till det ifall det fanns kanaler... Fast osvuret är bäst, jag kan ju ändra mig och köra tre mickar i mono på pianot genom Soundcraftmixern.... Då kan jag ta två CM3 till salongsstereo... Känns lite scary att inte göra som Joachime tycker. Om jag nu salongsmickar i stereo, ska jag då köra på X/Y? Det kan knappast bli fel... Edit: Glömde e på slutet av Joachime. Redigerat 3 april 2009 av Guitar Nilsson
slejnard Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 Intressant. verkar vara ett bra band! Jag tror Joachimes tanke med två mikar i lokalen är att stereobilden ska komma där. Precis som när man själv sitter å lyssnar. Sen blandar du upp det med monomikarna som är nära instrumenten. Kan ha fel men. Kul kuriosa att du varit med i 40 mannaband! 😛
Niklas Gunhamn Postat 4 april 2009 Postat 4 april 2009 Om ni vill lyssna, kolla http://www.gunhamn.se, 'ny (full version)'. Bassolo vid 00:03:55 - 00:05:14. Kontrabas inspelad med en AKG C426 ca 20 cm framför F-hålet. Bås med absorbenter, tyvärr ganska mycket läck från trummor. Matta på golvet. Alla musiker i samma rum för att få ögonkontakt och tajm. Det handlar ju (tycker jag) om att soundet skall sitta ihop, satsa på att plocka fram det bästa i varje instrument, inte nödvändigtvis att vara trogen den sk verkligheten. mvh N
Guitar Nilsson Postat 5 april 2009 Postat 5 april 2009 Om ni vill lyssna, kolla http://www.gunhamn.se, 'ny (full version)'. Bassolo vid 00:03:55 - 00:05:14. Kontrabas inspelad med en AKG C426 ca 20 cm framför F-hålet. Bås med absorbenter, tyvärr ganska mycket läck från trummor. Matta på golvet. Alla musiker i samma rum för att få ögonkontakt och tajm. Det handlar ju (tycker jag) om att soundet skall sitta ihop, satsa på att plocka fram det bästa i varje instrument, inte nödvändigtvis att vara trogen den sk verkligheten. mvh N Det där var ruggigt snyggt spelat, på alla instrument, och vilken trivsamt begagligt ljud!. Nog är både pianot och trummor i stereo, ännu ett exempel på att det så det ska vara. Jag har starka tvivel att en inbyggd kontramick kan fånga det där äkta soundet. Jag måste ha mikrofon att blanda med piezon. Så är det bara. Ligger inte saxen en aning starkt? Men så brukar det förstås vara i jazz.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.