Gäst Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Tänkte kolla om nån kan hjälpa mig med ett litet problem. Jag skulle installera in en ny fläkt i datorn vilket gick helt utmärkt men när jag startade datorn så hittar den inte drivrutinerna till mitt ljudkort m-audio audiophile2496. Eftersom jag inte har kvar skivan med drivrutiner så laddade jag ner drivrutinerna från deras hemsida och då fick jag hem en .exe fil som jag körde men den frågar bara om man vill avinstallera drivrutinerna???? sen hittade jag nån gammal drivrutin på nätet som jag försökte med men datorn hittar inte ens de filerna när jag uppdaterar drivrutinerna. skulle bli glad för alla tips
Kringlan Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 (redigerat) Alltså, jag har liknande helsjuka problem med mitt Juli@ Ibland funkar allt och ibland bara dör det utan någon anledning. Enda förklaringen jag har fått är att det kan vara program som Office och NAV som styr ut drivrutinerna. Vilket måste betraktas som ett jävla skämt. JAA, nu gör vi ett skitbra ljudkort för musikintresserade sen ser vi till att det inte är kompatibelt med två av dom mest använda programmen som finns? Så det förvånar mig inte alls att en så helt orelevant grej som att installera en fläkt kan få ljudrivrutinerna att försvinna. Vad det gäller hjälp kan jag inte göra mycket. Försök få tag i drivrutin-skivan och testa kan du inte det så formatera c: rensa datorn ominstallera allt optimera xp och be. Ibland fungerar ju faktiskt saker också. [edit] denna borde vara på dator/tillbehör avdelningen. Redigerat 23 november 2004 av Kringlan
Pusa Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Det är inte så att du råkat stöta ur 2496-kortet.. för om du installerar en ny fläkt så skall ju inga drivrutiner försvinna?.. det verkar som om du antingen.. A. Råkat dra ur ett PCI-kort motsvarande.. eller: B. Kortat någon krets eller nå´t.. (Men det skall ju inte hända normalt för.. du hade väl dragit ur strömmen till datorn när du satte i fläkten förmodar jag?)
Kringlan Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Ja det där låter troligt. Det är faktiskt lätt hänt. Har du desstomsom jag inte orkat skruva fast korten i slottsen så kan dom faktiskt lägga av bara du flyttar datorn.
Gäst Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 jag förklarade kanske lite dåligt, datorn hittar ljudkortet och startar guiden lägg till ny maskinvara men det e när jag ska installera drivrutinerna som det strular den säger bara kan inte fortsätta insallationen inga drivrutiner hittades, eller nåt liknande. Men jag har laddat ner flera olika drivrutiner både gamla och nya till kortet och talat om för datorn vart den ska leta men den hittar ändå inte filerna. Jag har haft samma problem än gång innan men jag kan fan inte komma på hur jag löste det då 🙁 , känns som jag provat allt blir snart helt tokig. Tack för svaren föresten
Kringlan Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 ja komemr du på vad som e fel kan du gärna berätta för mig jag har liknande problem men inte fan har jag fått sktien att funka.
gol Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Se till att avinstallera de gamla drivrutinerna innan du installerar dom nya, men det har du kanske testat.
Pusa Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 (redigerat) Men alltså.. du installerade en fläkt, jag antar att det är en fläkt som endast går på el?! Det skall ju inte påverka datorns drivrutier i sig.. Men nu verkar det ju ha gjort det.. jäkligt skumt verkar det måste jag säga.. Jag har en drivrutin här som jag vet funkade med mitt kort kan msn:a den om du inte får igång det.. kanske har nå´t med service-pack eller nå´t att göra?! Bjornie@hotmail.com Se oxå till at du föjlt rådet innan detta! Att du avinstallerar de tidigare drivisarna.. Redigerat 23 november 2004 av Pusa
Kringlan Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 jag sitter å trycker på samma problem... Igår funkade ljudkortet finfint, idag har det lagt av helt. fick höra att jag måste ominstallera xp och inte ha NAV eller office på datorn... zzzzzzzzzzz
Pusa Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 (redigerat) jag sitter å trycker på samma problem... Igår funkade ljudkortet finfint, idag har det lagt av helt. fick höra att jag måste ominstallera xp och inte ha NAV eller office på datorn... Lämna tillbaka ljudkortet och skaffa ett annat.. sådär skall det ju inte behöva vara.. man måste ju kunna använda den till mer än att bara skapa musik.. (iaf ett såpassbilligt hemstudiokort som Juli@.. Verkar dåligt!! Edit: Ordval.. *s* Redigerat 23 november 2004 av Pusa
Mantel Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Gör såhär: Restore BIOS Defaults. Hade precis samma problem med mitt trådlösa nätverkskort. Funkar skitbra nu. Värt att testa iaf!
Kringlan Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 (redigerat) sant sant.. ska testas. Fast som sagt ska nog lämna tillbaka och skaffa annat. Att snubbarna på jam säger att ljudkortet "får problem" med NAV och office är ju skrattretande. Sluta sälj skiten i så fall. Exakt hur ska jag göra för att kunna fixa BIOS? Redigerat 23 november 2004 av Kringlan
Gäst Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 (redigerat) jag lyckades till slut, gjorde restore bios defaults och sen installerade jag en lite äldre drivrutin från m-audios hemsida så fixade det sig!! 😉 tack som fan för all hjälp, måste passa på att säga att detta forumet e helt klockrent när man inte får iordning på sina saker själv. 😎 Redigerat 23 november 2004 av martinhallberg
Mp3chrille Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Kringlan! Vad menar du med NAV? För du menar väl inte att du använder Norton Anti Virus på musikdatorn? Det har jag hört nånstans kan ställa till problem. Du har alltså en och samma "burk" till hemstudio som att läsa här på Studio forum med. Du har inte löst detta som jag, för det är ju ett problem när övriga i familjen ska in å klåpa på "min" dator. Jag har ju löst detta med att helt enkelt ha två OS på "burken". Win 2000 till hemstudion (funkar klockrent) och Virus XP (som jag inte gillar) 😛 till annat. Jag tycker detta funkar jä___gt bra + att jag då kan styra och ställa totalt på min del, alltså 2000partitionen - ingen kommer åt mina musikgrejer utan lov. 🙂 Jag slipper blanda in "onödiga" progz, ha det så cleant som möjligt. Detta har hjälpt mig mycket.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.