Jump to content
Annons

Ska mixen låta perfekt i monitorer?

Recommended Posts

Postat
*borde* det inte vara bäst att mixa i ett par perfekta*) monitorer där man verkligen "hör hur det låter"?

Naturligtvis, men jag tror det är minst lika viktigt att man känner lyssningen bra. Så om man har en väldigt begränsad budget så tror jag man lika gärna kan mixa i de högtalare man vanligen lyssnar på musik i vid datorn istället för att köpa ett par billiga studiomonitorer som man bara använder till mixning.

Det funkar naturligtvis bara om man använder datorn och högtalarna till annat än bara studioarbete.

Annons
Postat (redigerat)
Jag vet inte om detta är tokigt, men på nåt sätt så "talar ingenjören i mig" :rolleyes: och viskar att:

*borde* det inte vara bäst att mixa i ett par perfekta*) monitorer där man verkligen "hör hur det låter"?

Ah, en ingenjör till en annan då (dock maskinare så knappast så relevant för denna fråga) 😉

Jo, det stämmer nog till stora delar.

Jag tror dock att risken finns att du låter tex basen gå väldigt djupt etc och att en sämre ljudanläggning sen kommer dista/gå på knäna. Och att du mixar så att extem lågbas behövs för att man ska höra kick och basgång men att detta inte sen hörs/känns i en "vanlig" stereo.

Förmodligen borde detta dock kunna åtgärdas med lite ”fasta regler” för då man sätter högpass mm?

EDIT: förtydligande

Redigerat av ONSatan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.