Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som har koll på vilka filformat som stöds? Jag skulle vilja öppna en filmsnutt som jag spelat in med min mobil

formatet på filen är 3GPP Movie. Jag har Quicktime installerat vilket jag förstått är det program som stöds av protools.

Men som sagt vilka filformat är det som gäller? Måste man skapa ett speciellt videotrack för att öppna filen sen el är det bara att ta import video?

Mvh

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Dom flesta DAWs stöder QuickTime och jag har aldrig haft problem med synk när man kör apples .mov.

Vill du konvertera din fil så använd tex detta program, eRightsoft Super kan konvertera till QT .mov.

Postat

ok cool man Har tagit hem Super C äre det som du använder? finns så många val i det programmet bara, vad ska man ha för output options?

drloop (oregistrerad)
Postat

.mov sedan väljer den dom andra fälten automagiskt.

Postat

Du kan inte bounca bild!!!

Meningen med att kunna importera en video till olika DAWs är för att du ska kunna lägga perfekt synkad musik eller effekter till en film.

Denna mix bouncar du ut till en master som sedan importeras till en videocutter typ AVID eller liknande.

Där sammanfogar du sedan bild och ljud till det format du önskar.

Protools är en DAW! Digital Audio Workstation!!!

Inte ett videoredigeringsprogram.

Täjk käär!!!

/Cruncha'

Postat (redigerat)

Meningen med att kunna importera en video till olika DAWs är för att du ska kunna lägga perfekt synkad musik eller effekter till en film.

Denna mix bouncar du ut till en master som sedan importeras till en videocutter typ AVID eller liknande.

Täjk käär!!!

/Cruncha'

Hejsan. Du kan vista bounca ut det som film och även göra enkel videoklippning i pro tools. Välj bara bounce to quicktime movie istället för disk.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
coola bananer! Dock hamnar bilden i osynk med musiken, hur åtgärdar man detta på bästa sätt?

Är det synkat i pro tools, men det är inte i synk när du spelar upp den bouncade videofilen i quicktime? Om det är felet så låter det riktigt skumt. Har jag aldrig varit med om. Testa en annan spelare också om det inte funkar och se om det blir bättre.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Nej asså jag får inte till synken i pro tools. Musiken springer före videon...

Jag spelade in videon (mobil) samtidigt som jag spelade in musiken i PT med en konding. Sen importerade jag bara videon i PT så den ligger över audio spåret.

mvh jonte

Redigerat av jonte82
Postat
Nej asså jag får inte till synken i pro tools. Musiken springer före videon...

Jag spelade in videon (mobil) samtidigt som jag spelade in musiken i PT med en konding. Sen importerade jag bara videon i PT så den ligger över audio spåret.

mvh jonte

Börjar ljudet på rätt ställe så att ljudet går för fort och ökar mer och mer hela tiden då menar du? Jag håller inte på så jättemycket med just film så jag kan inte så mycket kring det. Men om det är bara att ljudet börjar på fel ställe och är lika mycket fel hela tiden så är det ju bara att välja slip-mode och flytta audioregionen till rätt plats.

MVH

Anders

Postat
Ja vafan det va ju så enkelt! Tack anders min ständige guru!

Vad skönt att det va så enkelt och att det löste sig!

MVH

Anders

Postat

u gotta love happy endings =)

Postat

Täjk käär!!!

/Cruncha'

Hejsan. Du kan vista bounca ut det som film och även göra enkel videoklippning i pro tools. Välj bara bounce to quicktime movie istället för disk.

MVH

Anders

Oppps!!! My bad!

Total miss av mig!!!

Antagligen för att jag aldrig skulle komma på tanken att använda Protools till att klippa film i.

Men man tager vad man haver!

Ber så väldans om ursäkt för missödet.

/Cruncharn'

Postat

Från vad jag minns kan PT dock bara bounca ner till ganska kass kvalitet. Jag vet inte om det ändrats sen 7.3 eller om man kan fixa något toolkit här men senast jag gjorde det såg filmen inte så rolig ut. Lite ironiskt med tanke på att jag spenderade en massa tid på att göra en högkvalitets-avi att lägga ljudet till. Att dra in ljudet i Final Cut t.ex ger dig en massa alternativa videoformat med bra upplösning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.