Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Slösurfade in på Musikbörsen och såg detta:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=134285

Jag insåg ju dock rätt snabbt att ett helt "kit" för 1300 inte kan vara nåt att ha.

Jag trodde gitarrer kostade runt 20 papp?

Själv har jag bara en akustisk hemma och jag spelar mest in mindre delar åt gången (typ tabulatur), inga ackord.

Det jag skulle vilja ha är möjligheten att spela/öva med hörlurar, så ingen i omgivningen störs. Detta går ju inte med en akustisk.

Men man vill ju ändå ha en okej förstärkare med ett gäng effekter samt möjlighet för line out. Så man får "el-gitarr-soundet"

Vad krävs för detta, att man lägger fem papp? Jag har ingen direkt koll på detta område som ni märker men vill utöka min studio lite åt det experimentella hållet 🙂

Vad jag har förstått så riggar man i "riktiga" studios upp en mic till förstärkaren, och visst, jag har en mic, men det är väl ändå lättare, till en början att köra "line in" via mitt lilla "mixerbord" där jag vanligen kopplar in MICen?

Tack på förhand!

MVH

Johan

Annons
Postat

allt handlar främst om vad du har för budget och hur du ska använda grejerna.

ska du bara spela hemma själv så är ju en pod eller voxtonelab och liknande ett alternativ.

eller om du vill ha en combo förstärkare så finns det en del av vox och line6 som har många olika ljud att välja på och inte är så dyra.

du kan inte plugga gitarren direkt in i ljudkortet om det inte har någon preamp som höjer signalen, kan funka ok genom mixerbordet fast då blir det ju rent ljud som du kan förändra i datorn med hjälp av olika pluggar (amplitube, guitarrig mm.)

en riktigt bra gitarr kostor från ca 6000:- (hagström, esp, ltd mm.)* men det finns helt ok gitarrer som är billigare, man måste ju börja nånstans och behöver inte värsta grejerna direkt.

Postat (redigerat)

Det går att få en klart godkänd gitarr för typ fyra lax också. Även billigare kan funka, särskilt om du bara ska lära dig spela. Och beggat är ju oftast mer prisvärt (om det är ett bra märke med hög kvalitet vill säga... -en halvtaskig 80-tals Samic är antagligen värre än halvtaskig idag). Det kräver lite mer letande, samt att man är lite kunnig. Köper man en ny "finamärket"-gitarr för 20.000 kr så vet man ju i regel att man får något bra (hänsyn ej tagen till eventuell otur/dumhet).

Mitt tips är; ta med nån som kan om du ska köpa en gura.

Du kan hitta tex en Epiphone eller liknande för ca 3500 som är helt ok (men den kan lika gärna vara kass, därför kräver det att du vet vad du ska känna/titta/lyssna efter). Går du upp lite i pris så verkar många rekommendera Hagström, så det är nog ett säkert kort (har inte testat dem så mycket själv dock). Jag skulle dock inte rekommendera de där riktigt billiga sakerna av "alltmöjligt"-fabrikat (tex Behringer). De är halvtaskiga, låter halvtaskigt, och är bara skräp om några år. Bättre då att köpa tex en Epiphone eller kanske en Mexico-fender. Köper du däremot en bra beggad gura (tex Fender, Gibson, Hagström, Gretch, ESP etc) så kan du ha den hela livet eller sälja nångång för ungefär samma pris du gett, förutsatt att du tar väl hand om den.

Och visst kan du köra genom datorn om du känner för det. Under bra omständigheter så låter det i regel bättre att spela in en riktig stärkare än att simulera i datorn (av naturliga skäl). Men det kräver utrustning (stärkare, mikar, preampar etc), ett bra rum och kunskap. Och det går faktiskt att få till riktigt bra resultat med bra pluggar i datorn också.

Redigerat av MrBluesman
DieHard (oregistrerad)
Postat
en riktigt bra gitarr kostor från ca 6000:- (hagström, esp, ltd mm.)* men det finns helt ok gitarrer som är billigare, man måste ju börja nånstans och behöver inte värsta grejerna direkt.

Vilken ESP kostar 6000:-?

Han skrev från 6000:- 😛

Postat

nu skrev jag lite snabbt och hade för mig att jag sett ESP och LTD gitarrer för ungefär samma pris, har inte kollat så noga på dem med vet att de brukar få bra kritik i gitarrköps trådar.

sökte på esp för att hitta priserna och då upptäckte jag en kul grej på prisjakt.nu där bla dessaa gitarrer fanns:

ESP Ltd KH-202 Kirk Hammet Signatur 6795:-

ESp ltd viper-50 3500:-

så det finns allt så esp gitarrer från 3000:- 😱

Postat (redigerat)

nu skrev jag lite snabbt och hade för mig att jag sett ESP och LTD gitarrer för ungefär samma pris, har inte kollat så noga på dem med vet att de brukar få bra kritik i gitarrköps trådar.

sökte på esp för att hitta priserna och då upptäckte jag en kul grej på prisjakt.nu där bla dessaa gitarrer fanns:

så det finns allt så esp gitarrer från 3000:- 😄

Då kallar du Epiphone för Gibson också eller?

LTD är inte ESP, liksom Epiphone inte är Gibson, Liksom Squire inte är Fender, Liksom Skoda inte är Wolkswagen.

I mina ögon.

Hade släppt det här om det inte handlande om gitarrer. Gitarrer är allvarliga saker. Vill du kalla Skoda för Wolkswagen så går det bra för mig. 😱

Redigerat av DrHans
Postat

LTD är inte ESP, liksom Epiphone inte är Gibson, Liksom Squire inte är Fender, Liksom Skoda inte är Wolkswagen.

I mina ögon.

Hade släppt det här om det inte handlande om gitarrer. Gitarrer är allvarliga saker. Vill du kalla Skoda för Wolkswagen så går det bra för mig. 😉

jag hade lite bråttom och skrev fel, förlåt.

att sedan prisjakt kallar ltd gitarrerna för esp kan jag tyvärr inte hjälpa.

håller hellt med dig om att epiphone inte är gibson osv.

Postat

I mina ögon.

Hade släppt det här om det inte handlande om gitarrer. Gitarrer är allvarliga saker. Vill du kalla Skoda för Wolkswagen så går det bra för mig. 😉

Fan trodde vi skulle ha en liten fajt. Det fajtas ju så hejvillt i andra trådar.

Vi han ju inte ens börja använda könsord innan du slängde in handuken.

Bättring nästa gång Sixties! 😄

Postat

I mina ögon.

Hade släppt det här om det inte handlande om gitarrer. Gitarrer är allvarliga saker. Vill du kalla Skoda för Wolkswagen så går det bra för mig. 🙂

På min LTD står det LTD på framsidan av huvudet och ESP på baksidan. Jag står alltid med ryggen mot publiken just av den anledningen!

Postat

LTD och ESP är samma sak.

Epiphone och Gibson är samma sak.

Squire och Fender är samma sak.

Till och med Skoda och Wolkswagen är samma sak.

Kom igen nu! Hit me!!!

Postat

så det finns allt så esp gitarrer från 3000:- ☺️

I mina ögon.

Hade släppt det här om det inte handlande om gitarrer. Gitarrer är allvarliga saker. Vill du kalla Skoda för Wolkswagen så går det bra för mig. 😎

Håller med att LTD inte är ESP!

Vi kan kalla dem för små och stora syskon om ni inte har något emot det! 😄

Nu äger jag varken ena eller den andra!

Har en gammal hederlig fender strata men känner till flera fall där LTD slog ESP-n på fingrarna fast den är mycket billigare!

Postat

Åh gud vad kul med alla svar! Tyvärr ligger jag hemma i nånting som liknar lugninflammation så jag har inte kunnat gå in på forumet förrän nu 🙁

I vilket fall så valde jag att ta ett snack med ett gäng grabbar på Musikbörsen. Med min budget typ 2000-3000 kr fanns det ju inte så mycket tyvärr.

Så jag blev först rekommenderad denna "Red Revil" http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=198345

Killen sa att det var nåt typ halvkänt märke som tillverkade den egentligen men inte brandadades som det, jag vet inte.

Jag åkte iaf in och kollade, och då var den slut. Istället hade den någon "specialutgåva" av samma gitarr som var svart och hade "bättre" mickar från märket "EMG". Bandet som gav ut denna gitarr hette tydligen "D-A-D" och är danskt.

Grisen i säcken eller inte, jag bad killen i affären spela lite på den och well, jag slog till.

Nu var det kanske rätt dumt gjort, men jag testade den lite snabbt hemma men jag är nöjd än så länge 🙂

Just den här delen med förstärkare och effekter osv, jag kör den via mitt externa ljudkort Yamaha Audiogram 6 till datorn ATM så jag kan höra den live, utan effekter såklart.

Så, här står jag nu, med en gitarr, och jag är än så länge inte missnöjd, dock så kommer det säkert att förändras efter era svar 😉

Precis som ni säger behöver jag pluggar till datorn för att få till lite schyssta förstärkar-effekter. Något enkelt tips vad kan det vara?

Jag konstruerar mest lite dystra melodier, inget metal eller så. Jag undrar bara en kort sak, det karatäristiska el-gitarr-soundet i introt på denna video:

Beror det mest på gitarr/stärkare/spelare (såklart båda). Jag inser ju att spelandet på den där kräver MYCKET färdighet, men vad krävs rent hårdvarumässigt, om jag ger min gitarr till rätt person, kan något liknande åstadkommas (med t.ex. en plugg i cubase), eller krävs det helt enkelt en gitarr för 20 papp och en riktigt fet riktig fysisk förstärkare?

Och well, oavsett om det går eller inte, tips på pluggar? 🙂

Inser ju också att man får lägga på effekterna efteråt, så blir ju svårt att få "feelingen" medan man spelar eftersom man hör den helt clean, men men... 🙂

Ska lägga mig och krya på mig nu ett tag... Men hoppas jag får möjlighet att testa nåt kul sen 🙂

Tack för all feedback, tack!

MVH

Johan

Postat (redigerat)

här finns 32 gitarrförstärkar pluggar gratis, vet ej hur de är men juicy77 kände jag igen namnet på så den har nog någon rekomenderat nån gång förut.

http://www.audiomastermind.com/browse-amps...-5887083-1.html

ang din gitarr så är du själv nöjd och tycker den är ok att spela på så är ju de det viktigaste om något/några år kanske du känner att du vill byta upp dig och då kanske du vet bättre vad det är för gitarr som passar dig bäst.

D-A-D är Disneyland after dark, de har gjoirt endel bra låtar.

Redigerat av sixties
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det är bara köra på med din billiga gura från MB. Den duger fint för stunden. När man är ny vet man ändå inte skillnaden mellan en medelbra, bra och grym gura. Det viktigaste är inte vilken man har, bara man har någonsånär som passar till det man vill spela. Med tiden kommer du byta upp dig. Så har alla gitarrister, inklusive mig. Min första var någon skitgitarr, no name på gamla förstärkardoktorn.

DieHard (oregistrerad)
Postat

så det finns allt så esp gitarrer från 3000:- 😆

I mina ögon.

Hade släppt det här om det inte handlande om gitarrer. Gitarrer är allvarliga saker. Vill du kalla Skoda för Wolkswagen så går det bra för mig. 😆

Håller med att LTD inte är ESP!

Vi kan kalla dem för små och stora syskon om ni inte har något emot det! 😆

Nu äger jag varken ena eller den andra!

Har en gammal hederlig fender strata men känner till flera fall där LTD slog ESP-n på fingrarna fast den är mycket billigare!

Instämmer totalt. Har testat vissa LTD som varit bättre än vissa ESP. Den vanliga uppfattningen är att ESP är bättre än LTD helt och hållet. De flesta som uttalar sig har antingen inte testat båda, bara upprepar vad andra säger. Eller så har de bara testat någon enstaka LTD och dragit slutsatsen av det.

DieHard (oregistrerad)
Postat

så det finns allt så esp gitarrer från 3000:- 😆

I mina ögon.

Hade släppt det här om det inte handlande om gitarrer. Gitarrer är allvarliga saker. Vill du kalla Skoda för Wolkswagen så går det bra för mig. 😆

Fan trodde vi skulle ha en liten fajt. Det fajtas ju så hejvillt i andra trådar.

Vi han ju inte ens börja använda könsord innan du slängde in handuken.

Bättring nästa gång Sixties! 😆

Enkelt dra igång. Räcker bara med nån som tar åt sig rejält. 😆 Okej då, fender är för gamla gubbar som är gamla runkpellar och inte ens kan få upp den. Den suger och är så jävla tråkig att spela på. Gitarrens motsvarighet till volvo. Säker men så förbannat tråkig spela på och så tråkigt ljud. 🙂

Postat

Enkelt dra igång. Räcker bara med nån som tar åt sig rejält. 😆 Okej då, fender är för gamla gubbar som är gamla runkpellar och inte ens kan få upp den. Den suger och är så jävla tråkig att spela på. Gitarrens motsvarighet till volvo. Säker men så förbannat tråkig spela på och så tråkigt ljud. 😆

NU JÄVVLLARR!!!NU JÄVVLLARR!!!NU JÄVVLLARR!!! Snacka inte skit om mrs Fender! 😆

😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.