Jump to content
Annons

Dåligt ljud vid inspelning i Cubase

daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett stort problem.. Har just fått igång min studio nu.. Håller på att spela in i Cubase. Men ljudet blir kasst. Det låter som det saknas massor med frekvenser. Det finns ingen dynamik alls i ljudet. Ändå har jag en bra mic (TSM Muneo) och ljudkorten jag använder är Echo Layla 24..

Sångspåren låter presis som en radio sändning.. Jag kör med Cubase 3.11 samt de senaste drivrutinerna från Echo Audio.. Operativ systemet är Windows XP, service pack3...

Vad kan detta vara för fel?? Har suttit i tre dagar nu utan några framsteg..

Mvh Daniel

Dela på andra sajter

Annons
Helt omöjligt att svara på. Beskriv i detalj hur du går tillväga för att spela in. Hur ser signalvägen ut?

Lägg gärna upp en snut av det du spelat in också.

Hej!!

Snällt att du vill hjälpa mig... Jag har verkligen slut med ideer nu angående detta problemet..

Signalvägen ser ut så här :

Mikrofonen är en TSM Muneo. Denna är kopplad till ett Behringer MX9000 mixerbord, jag skickar sedan signalen till en subgrupp på bordet, och sedan in i ljudkortet.

Jag har även provat

att gå förbi bordet, med en preamp rätt in i ljud kortet. men det blir precis samma.

Har även provat med olika mikrofoner. Men det låter samma det också...

Det låter som ljudet är distat också, men enligt ljudkortet, cubase och mixerbordets mätare är det ingen signal som slår över på vägen in.

Alla tips mottages mycket tacksamt..

Mvh Daniel

Test_för_studioforum.mp3

Dela på andra sajter

Ja det lät tunt och lite lätt distat.

Om vi utgår från att det inte är micken eller preampen som är problemet:

Om det är möjligt, se till att signalvägen är balanserad hela vägen. Pröva alla ingångar på ljudkortet.

Pröva också koppla in en linjesignal direkt till ingångarna på ljudkortet (typ en cd-spelare eller liknande). Låter den också tunn och lite distad?

Dela på andra sajter

Ja det lät tunt och lite lätt distat.

Om vi utgår från att det inte är micken eller preampen som är problemet:

Om det är möjligt, se till att signalvägen är balanserad hela vägen. Pröva alla ingångar på ljudkortet.

Pröva också koppla in en linjesignal direkt till ingångarna på ljudkortet (typ en cd-spelare eller liknande). Låter den också tunn och lite distad?

Provade att spela in med en cd spelare (den som sitter i datorn)

Tycker ändå att ljudet blir tunt.. På baksidan på ljud kortet finns det bara tele ingångar (samt digital ingångar) (det står bal/un Bal) under ingångarna..

Har provat allt ingångarna, men med samma resultat. Har även provat att sjunga på båda sidorna miken...

Kan det vara någon inställning i mjukvaran?? Kör med Windows XP servicepack 3, kan ljudkortet på moderkortet störa ut mina ECHO kort tro??

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Lägg gärna upp en snut av det du spelat in också.

Oj det var nytt, kan man exportera sin låt som en polis i cubase?

Police menar du väl?

Dela på andra sajter

Tjena

Prova att ominstallera Cubase samt drivrutinerna till ljudkortet. En ominstallation har ibland hjälpt mig när jag inte har kunnat få bot på krånglet på annat sätt...

Har du kollat dina kablar?

Hoppas det löser sig.

// Klas

Dela på andra sajter

Tjena

Prova att ominstallera Cubase samt drivrutinerna till ljudkortet. En ominstallation har ibland hjälpt mig när jag inte har kunnat få bot på krånglet på annat sätt...

Hoppas det löser sig.

// Klas

Hej!

Har provat att ominstallera Cubase fler gånger, samt driv rutinerna för ECHO Layla kortet. Nu går det att välja ljudkortets ASIO, i Cubase.

Men nu har det uppståt ett annat problem. När man spelar in på normal nivå tex sjunger eller mikar upp en gura så låter det ok.

Men så fort man tar i så blir ljudet lite distat.. Trots att ljudkortets alla "staplar" ligger på grönt. Har provat med div mikar samt preams men det låter lika om allt. Vad kan detta bero på att ljudet blir distat när man tar i, trots att alla ingångs nivåer ligger på grönt?

/Mvh Daniel

Dela på andra sajter

Tjena

Hoppas det löser sig.

// Klas

Hej!

Har provat att ominstallera Cubase fler gånger, samt driv rutinerna för ECHO Layla kortet. Nu går det att välja ljudkortets ASIO, i Cubase.

Men nu har det uppståt ett annat problem. När man spelar in på normal nivå tex sjunger eller mikar upp en gura så låter det ok.

Men så fort man tar i så blir ljudet lite distat.. Trots att ljudkortets alla "staplar" ligger på grönt. Har provat med div mikar samt preams men det låter lika om allt. Vad kan detta bero på att ljudet blir distat när man tar i, trots att alla ingångs nivåer ligger på grönt?

/Mvh Daniel

Vad är det för mic? Det finns micar som har väldigt stark utsignal - och då kan första steget i preampen dista utan att det syns på några mätare eller kan påverkas av preampens pad och gain. Testa att aktivera Pad på micen och om det inte hjälper, så sätt en extern pad på kabeln för att få ner signalnivån in till preampen.

Dela på andra sajter

Tjena

Hoppas det löser sig.

// Klas

Hej!

/Mvh Daniel

Staplarna som visas i Cubase överensstämmer inte med vad som går in i ljudkortet, man får testa sig fram.

Kör själv med Cubase 4 med RME-ljudkort. Ljudkortet visar ibland rött (peakar), men ändå så distar inte signalen i Cubase. Det verkar som ljudkorten har ett slags mätvärde på signalnivåer och programmen ett annat.

Som alltid är är det bättre att lyssna, än att kolla vad som visas på skärmen.

Redigerat av Sleap
Dela på andra sajter

Tjena

Hoppas det löser sig.

// Klas

Hej!

/Mvh Daniel

Vad är det för mic? Det finns micar som har väldigt stark utsignal - och då kan första steget i preampen dista utan att det syns på några mätare eller kan påverkas av preampens pad och gain. Testa att aktivera Pad på micen och om det inte hjälper, så sätt en extern pad på kabeln för att få ner signalnivån in till preampen.

Hej Igen!

Miken är en TSM Muneo.. En rör mik på hela 2kg.. Med till miken finns det bara ett spänningsaggregat. Finns ingen dämpning där, bara karaktäristik man kan ställa. Jag har även provat med mina AKG 3000 mikar, men det blir samma fenomen, och det spelar ingen roll om jag går via mixerbordet eller sätter preampen rätt i kortet. Vad kan man hitta en sådan här extern pad? Har inte hört talas om det innan, men det kanske hade funkat. men det konstiga är att det låter ju samma om alla mina mikar? Kan mina ljudkort vara extremt känsliga? Kan man se utsignalen på en sådanhär extern pad från miken?

Mvh Daniel

Dela på andra sajter

Tjena

Hoppas det löser sig.

// Klas

Hej!

/Mvh Daniel

Staplarna som visas i Cubase överensstämmer inte med vad som går in i ljudkortet, man får testa sig fram.

Kör själv med Cubase 4 med RME-ljudkort. Ljudkortet visar ibland rött (peakar), men ändå så distar inte signalen i Cubase. Det verkar som ljudkorten har ett slags mätvärde på signalnivåer och programmen ett annat.

Som alltid är är det bättre att lyssna, än att kolla vad som visas på skärmen.

Hello!

Lägger ut ett ljudexempel här, hur det låter när man sjunger högt i miken. Provade o lägga en pad efter miken också men det blev samma sak..

När jag spelade in detta var det inga röda staplar någonstans..

Vad kan va fel tro??

test_för_studioforum_ett_två.mp3

Dela på andra sajter

Och du har slagit på fantommatningen till micken också? (48V)

Miken levereras med ett spänningsaggregat, där man bla kan ställa karaktestiken. Finns ingen fantommatning (ingen knapp ialla fall) på spänningsaggregatet.

Är det så att man ändå måste mata miken med fantommatning via preampen?? (har inte testat)

Jag förutsatte att det inte behövdes någon fantommatning när det ingick ett spänningsaggregat, eller är jag helt fel ute?

Eller är spänningsaggregatet bara till för strömmen till röret i miken?

Mvh Daniel

Dela på andra sajter

Och du har slagit på fantommatningen till micken också? (48V)

Miken levereras med ett spänningsaggregat, där man bla kan ställa karaktestiken. Finns ingen fantommatning (ingen knapp ialla fall) på spänningsaggregatet.

Är det så att man ändå måste mata miken med fantommatning via preampen?? (har inte testat)

Jag förutsatte att det inte behövdes någon fantommatning när det ingick ett spänningsaggregat, eller är jag helt fel ute?

Eller är spänningsaggregatet bara till för strömmen till röret i miken?

Mvh Daniel

Hej!

Nu är problemet löst.. Fick tanka ner "äldre" drivrutiner till mina ljudkort...

Nu funkar det hur bra som helst..

Mvh Daniel

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.