Jump to content
Annons

EFI-X: OS X på en PC, vet ngn om det fungerar?


dallen

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Och inte alls så kul att behöva lämna in sin MAC på service/reparation. Mac:ar går också sönder...

Väldigt sällan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 201
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Och inte alls så kul att behöva lämna in sin MAC på service/reparation. Mac:ar går också sönder...

Väldigt sällan...

Hehe... just det.

Jag jobbar med en datasal med 20 nya iMacar plus en Mac Pro, ett par Mac Books.

Det är precis lika ofta problem med de burkarna som med PC-datasalen.

Datorer låser sig... Dina älskade macar är ju PC-datorer de med. Mac's hårdvara är inte stabilare än

annan hårdvara. Hur skulle den kunna vara det? Det är ju samma grejer i. OSX låser sig också rätt ofta.

Inte riktigt lika mysko som Xp, men det är alltid några tillfällen varje lektion när någon elev måste ha hjälp

att tvångsavsluta program.

De brukar fråga om inte Mac ska vara mer stabilt än deras PC, det är ju vad de hört (av macanvändare).

Men jag brukar råda dem att om de ska skaffa Mac, gör det INTE för ni vill ha en stabilare dator

utan för att ni vill åt OSX-specifika program och funktioner. Annars blir ni besvikna.

För mig räcker det att veta att reparationskostnaden för en Mac när de väl rasar ihop är sanslöst hög.

Det spelar inte så stor roll vad Gaskatten tycker om det, jag har tillräckligt mycket erfarenhet av trasiga

och krånglande Mac-burkar för att veta att det är så.

Men jag föredrar ändå att jobba med OSX i undevisning. Det är otroligt mycket mer pedagogiskt uppbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Och inte alls så kul att behöva lämna in sin MAC på service/reparation. Mac:ar går också sönder...

Väldigt sällan...

Hehe... just det.

Jag jobbar med en datasal med 20 nya iMacar plus en Mac Pro, ett par Mac Books.

Det är precis lika ofta problem med de burkarna som med PC-datasalen.

Datorer låser sig... Dina älskade macar är ju PC-datorer de med. Mac's hårdvara är inte stabilare än

annan hårdvara. Hur skulle den kunna vara det? Det är ju samma grejer i. OSX låser sig också rätt ofta.

Inte riktigt lika mysko som Xp, men det är alltid några tillfällen varje lektion när någon elev måste ha hjälp

att tvångsavsluta program.

finns inte en chans i helvetet att ni har lika mycket problem med macarna som med windatorerna. Att en mac av över 20 behöver tvångsavsluta något program efter en lektion är väldigt stabit jämfört med hur windowsdatorlektioner ofta ter sig, OSX låser sig i princip inte alls utan som du påpekar är det programmet...

OSX hårdvara är stabilare rent generellt eftersom Apples kvalitet är jämnare än PC sidans som ofta använder billigaste komponenterna och dessutom överklockar både processorer och grafikkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

... Mac's hårdvara är inte stabilare än annan hårdvara. Hur skulle den kunna vara det? Det är ju samma grejer i.

Stämmer inte full ut. Hårddiskar, RAM-minne och CPU:er är de samma, resten skiljer sig. Mac Pro har samma hårddiskar och RAM-minnen, resten skiljer sig åt hårdvarumässigt. Vidare är inte problemet en instabil hårdvara, varesig för PC eller Mac, utan att mjukvaran som skall "prata" med hårdvaran i de flesta fall är mer stabil till Mac jämfört med PC. Länkar dig vidare till en tråd och ett meddelande som förklarar lite bättre här: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=815801

De brukar fråga om inte Mac ska vara mer stabilt än deras PC, det är ju vad de hört (av macanvändare). Men jag brukar råda dem att om de ska skaffa Mac, gör det INTE för ni vill ha en stabilare dator utan för att ni vill åt OSX-specifika program och funktioner. Annars blir ni besvikna.

Hade varit intressant att veta vad det är för mjukvara/hårdvara du undervisar i och om. Generellt sett är mina erfarenheter att OS X och dess applikationer är mer stabila än vilken valfri version av Windows med tillhörande applikationer. Det är inte så att jag försöker lura någon på något sätt när jag säger detta och jag anser mig själv ha ganska goda kunskaper om både hård-/mjukvara för både PC och Mac och har använt Windows sedan Win 3.1 fram till Win XP SP2. Visst var jag förvirrad och oförstående för hur OS X fungerade inledningsvis innan jag lärde mig hur OS X fungerade men det berodde mer på att jag var så invand i Windows och hur det fungerar att jag inte kunde tänka på ett logiskt eller enkelt sätt.

För mig räcker det att veta att reparationskostnaden för en Mac när de väl rasar ihop är sanslöst hög... ...jag har tillräckligt mycket erfarenhet av trasiga och krånglande Mac-burkar för att veta att det är så.

Intressant, hur mycket dyrare och längre tid tar det jämfört med en PC som rasat?

Men jag föredrar ändå att jobba med OSX i undevisning. Det är otroligt mycket mer pedagogiskt uppbyggda.

Där är en stoooooor anledning till varför många väljer Apple till förmån för valfri PC, ett väl fungerande OS som dessutom är säkert och stabilt utan diverse tilläggsprogram (Anti-Virus, Extra brandvägg, Anti-trojan osv.)

EDIT: infogade länk till annan tråd för annat ämne.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räcker det att veta att reparationskostnaden för en Mac när de väl rasar ihop är sanslöst hög... ...jag har tillräckligt mycket erfarenhet av trasiga och krånglande Mac-burkar för att veta att det är så.

Intressant, hur mycket dyrare och längre tid tar det jämfört med en PC som rasat?

Det beror nog på vilken typ av serviceavtal man har. På pc-fronten finns det flera företag som erbjuder på-plats-inom-24-timmar-service. Det borde vara det snabbaste och smidigaste alternativet. Vet t ex att PC City Business har en sån tjänst som är prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig räcker det att veta att reparationskostnaden för en Mac när de väl rasar ihop är sanslöst hög... ...jag har tillräckligt mycket erfarenhet av trasiga och krånglande Mac-burkar för att veta att det är så.

Intressant, hur mycket dyrare och längre tid tar det jämfört med en PC som rasat?

Det beror nog på vilken typ av serviceavtal man har. På pc-fronten finns det flera företag som erbjuder på-plats-inom-24-timmar-service. Det borde vara det snabbaste och smidigaste alternativet. Vet t ex att PC City Business har en sån tjänst som är prisvärd.

Okay, så vad kostar det specifika avtalet?

Link to comment
Dela på andra sajter

PC City carepack 1590 kr exkl moms, gäller i tre år.

Måste tecknas när man handlar datorn och när jag nu läser igenom ser jag ingen info om inom-24-timmar-garanti. Kan vara att jag blandat ihop med en liknande tjänst. På-plats är det dock.

Okay. Så det kostar alltså ett företag 1988kr (inkl. moms) för tre år. På samma sida hittade jag fler alternativ. Dock finner jag det svårt att avgöra om avtalen gäller företag eller privatpersoner och i vissa fall är det lurigt att veta vad som ingår och inte. I vilket fall fann jag AppleCare Protection Plan - utökat serviceavtal på plats - 3år där priserna startar på 1623 och slutar på 3348 inkl. moms. Som sagt, lite svårt att avgöra ifall Apple är dyrare än andra eller inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay. Så det kostar alltså ett företag 1988kr (inkl. moms) för tre år. På samma sida hittade jag fler alternativ. Dock finner jag det svårt att avgöra om avtalen gäller företag eller privatpersoner och i vissa fall är det lurigt att veta vad som ingår och inte. I vilket fall fann jag AppleCare Protection Plan - utökat serviceavtal på plats - 3år där priserna startar på 1623 och slutar på 3348 inkl. moms. Som sagt, lite svårt att avgöra ifall Apple är dyrare än andra eller inte...

Apple care kostar 2.995,00 inkl kr för en Mac Pro.

Edit: Och med tillägget att på-plats-service inte är tillgänglig på alla orter.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Okay. Så det kostar alltså ett företag 1988kr (inkl. moms) för tre år. På samma sida hittade jag fler alternativ. Dock finner jag det svårt att avgöra om avtalen gäller företag eller privatpersoner och i vissa fall är det lurigt att veta vad som ingår och inte. I vilket fall fann jag AppleCare Protection Plan - utökat serviceavtal på plats - 3år där priserna startar på 1623 och slutar på 3348 inkl. moms. Som sagt, lite svårt att avgöra ifall Apple är dyrare än andra eller inte...

Apple care kostar 2.995,00 inkl kr för en Mac Pro.

Edit: Och med tillägget att på-plats-service inte är tillgänglig på alla orter.

Hittade denna, något utdaterade, artikel om du vill precisera Mac Pro VS PC. Mac Pro är billigare... 😛

Är det inte dags att knäcka myten om att Mac alltid är dyrare än motsvarande PC?

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna, något utdaterade, artikel om du vill precisera Mac Pro VS PC. Mac Pro är billigare... 😛

Är det inte dags att knäcka myten om att Mac alltid är dyrare än motsvarande PC?

Tror faktiskt inte att någon i den här tråden har påstått att Mac är dyrare än annan motsvarande märkesdator. Mac Pro är ju närmast att betrakta som serverdator (i specarna) och sådana kostar ju en slant.

Vad vi däremot jämfört de sista inläggen är kostnad för service. Och den sida du länkar till ger inget i det avseendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna, något utdaterade, artikel om du vill precisera Mac Pro VS PC. Mac Pro är billigare... 😲

Är det inte dags att knäcka myten om att Mac alltid är dyrare än motsvarande PC?

Tror faktiskt inte att någon i den här tråden har påstått att Mac är dyrare än annan motsvarande märkesdator. Mac Pro är ju närmast att betrakta som serverdator (i specarna) och sådana kostar ju en slant.

Vad vi däremot jämfört de sista inläggen är kostnad för service. Och den sida du länkar till ger inget i det avseendet.

Mjaha... Trodde att man bland mycket annat jämförde priser i denna tråden, som är helt utanför det ursprungliga ämnet. Har aggerat motpart då jag upplever att man inte har en speciellt objektiv syn på sakers vara och icke vara och dessutom vältrar sig i direkta felaktigheter grundade på felaktig information och antaganden. Det är mer åsikter som speglats än faktiskt fakta enligt egen mening.

I senaste tråden jag länkade till står det att totalpriset, där 3 års support ingår, är högre för Dell enligt nedan. Misstänker att det inte finns någon som köper support utan dator 😛

Mac Pro - $3048

(2) Quad Core Intel Xeon (2.8GHz)

2GB ECC DDR2 RAM

320GB SATA HDD (7200RPM)

ATI Radeon HD 2600 XT 256MB (Two dual-link DVI)

SuperDrive (16x Dual Layer DVD Burner)

No Monitor

AppleCare (3yr Support)

Dell Precision T5400 - $4197

(2) Quad Core Intel Xeon X5440 (2.83GHz)

2GB ECC DDR2 RAM

320GB SATA HDD (7200RPM)

256MB PCIe x16 nVidia NVS 290, Dual Monitor DVI Capable

16X DVD+/-RW w/ Cyberlink PowerDVD™ and Roxio Creator™ Dell Ed

No Monitor

3 Year ProSupport for IT and 3 Year NBD Onsite Service

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

I senaste tråden jag länkade till står det att totalpriset, där 3 års support ingår, är högre för Dell enligt nedan. Misstänker att det inte finns någon som köper support utan dator 😛

Du har all rätt att stå på dig för det du tycker är rätt. Bara du inte missar att det också skrivits en hel del intressant och relativt opartisk info i den här tråden.

Och ja, enligt listan du länkar till framgår att Dell-datorn totalt sett är dyrare. Men eftersom du citerat inlägg om serviceavtal vill jag poängtera att det inte framgår vilket av serviceavtalen som kostar mest.

Och om vi tänker efter steg till trillar nog diskussionen om serviceavtal utanför den ursprungliga diskussionen. Poängen med att installera OS X på en pc är väl att man kan konfigurera datorn helt själv. Vill man ha hårdvara motsvarande Appledatorerna verkar man ju inte komma särskilt mycket billigare undan. Och att överväga en Dell (eller motsvarande märkesdator) gör att man förlorar möjligheten att välja moderkort t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

I senaste tråden jag länkade till står det att totalpriset, där 3 års support ingår, är högre för Dell enligt nedan. Misstänker att det inte finns någon som köper support utan dator 😏

Du har all rätt att stå på dig för det du tycker är rätt. Bara du inte missar att det också skrivits en hel del intressant och relativt opartisk info i den här tråden.

Min förhoppning är att jag är opartisk och håller mig till fakta och/eller anger källor när det är något som är oklart, allt för att andra skall kunna följa upp och kontrollera/reflektera över det jag skriver på ett korrekt sätt. Jag har inte missat det som är intressant. Ifrågasätter bara det jag finner felaktigt med "bevis" på var man finner den information som många vältrar sig i.

Och ja, enligt listan du länkar till framgår att Dell-datorn totalt sett är dyrare. Men eftersom du citerat inlägg om serviceavtal vill jag poängtera att det inte framgår vilket av serviceavtalen som kostar mest.
Jag angav en källa på den prisuppgift du gav för en PC och använde samma källa för att visa Mac alternativen. Inget mer.
Och om vi tänker efter steg till trillar nog diskussionen om serviceavtal utanför den ursprungliga diskussionen. Poängen med att installera OS X på en pc är väl att man kan konfigurera datorn helt själv. Vill man ha hårdvara motsvarande Appledatorerna verkar man ju inte komma särskilt mycket billigare undan. Och att överväga en Dell (eller motsvarande märkesdator) gör att man förlorar möjligheten att välja moderkort t ex.
Den ursprungliga diskussionen har tyvärr helt tappat sin fråga i denna tråd och istället fallit in på gamla fördommar och allmän smutskastning. Försöker hålla mig utanför det så gott det går. Poängen med att installera OS X är att man vill komma undan Windows och inte att man kan "konfigurera datorn helt själv". Att göra så är i mina ögon ungefär som att köpa alla bildelar på biltema, en karross på skroten, ta en motor från valfritt bilmärke och sedan bygga ihop bilen själv, bara för att man vill "konfigurera allt själv". Visst finns det entusiaster som faktiskt gör detta men de flesta väljer att köpa en färdig bil och inte bygga den själv, antar att du hänger med på resonemanget. Du missar också helt poängen om varför man köper en Mac och inte en "Hackintosh". Man vill inte "konfigurera" datorn och all mjukvara för att få allt att fungera optimalt. Den som väljer att bygga en PC och installera OS X på den väljer också att lägga sin fritid på att "konfigurera" datorn/mjukvaran för att den förhoppningvis skall fungera till ett specifikt ändamål. De som vill göra så får väl göra det sålänge de inte sprider felaktigheter och smutskastar något "bara för att de kan".

Så, återigen, en Mac är inte per automatik dyrare än en PC som en del i denna tråden försöker frammhålla.

Love, peace and pittbulls

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja, enligt listan du länkar till framgår att Dell-datorn totalt sett är dyrare. Men eftersom du citerat inlägg om serviceavtal vill jag poängtera att det inte framgår vilket av serviceavtalen som kostar mest.
Jag angav en källa på den prisuppgift du gav för en PC och använde samma källa för att visa Mac alternativen. Inget mer.

Nu hänger jag inte med. Vilken pc syftar du på?

Poängen med att installera OS X är att man vill komma undan Windows och inte att man kan "konfigurera datorn helt själv".

Vad grundar du det på? Det absolut enklaste sättet att "komma undan" Windows är att skaffa en Appledator. Trodde vi var överens om det.

Den som väljer att bygga en PC och installera OS X på den väljer också att lägga sin fritid på att "konfigurera" datorn/mjukvaran för att den förhoppningvis skall fungera till ett specifikt ändamål.

Både ja och nej. Den som väljer att byga en egen datoor lägger självklart ned mer tid på att välja komponenter och installera dessa än någon som inte bygger själv. Helt riktigt.

Men vad menar du med förhoppningsvis? Den som bygger en dator och inte får den att fungera är endera cutting edge eller ganska okunnig om vad den håller på med.

De som vill göra så får väl göra det sålänge de inte sprider felaktigheter och smutskastar något "bara för att de kan".

Syftar du på de som väljer att bygga själva? Hur kommer smutskastning in på deras agenda? Jag känner inte igen mig i din beskrivning.

Däremot ser jag en entusiasm hos DIY-männsikor att det nu går att bygga fungerande Mac-datorer på samma sätt som det länge gått att bygga Windows- och Linuxdatorer.

Du missar också helt poängen om varför man köper en Mac och inte en "Hackintosh". Man vill inte "konfigurera" datorn och all mjukvara för att få allt att fungera optimalt.

Har du missat att jag är Mac-användare? De två/tre senaste datorköpen har jag valt Apple. Och det av flera olika orsaker. Kan ta det någon annan gång i en annan tråd.

Jag kan hålla med dig om att behovet att konfigurera dator och mjukvara är mindre på en dator som kör OS X än en som kör XP. Det gäller iofs även för dem som väljer att köra Hackintosh.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Du angav ett pris på support, vilken PC du åsyftade från början vet jag inte. Jag använde mig av samma källa för att göra en prisjämförelse mellan PC och Mac d.v.s. mellan all support man kan få till vilken PC som nu kan tänkas finnas representerad på denna lista och Apple Care. Någon åsyftade att Apple hade dyr support och mitt syfte var att man skulle kunna göra en jämförelse om man så önskar för att se om det verkligen är så och angav samtidigt prisuppgifterna för Apple Care och övrig support från Apple som din källa hade.

2) Citat Joachime: "Poängen med att installera OS X på en pc är väl att man kan konfigurera datorn helt själv.".

Citat Implasticyde: "Poängen med att installera OS X är att man vill komma undan Windows och inte att man kan "konfigurera datorn helt själv."

Förklaring på vad jag menade: Varför vill man installera OS X på en PC: Förmodligen för att man av någon anledning inte nöjer sig med Windows. Bygger man en "Hackintosh" är man tvungen att välja hårdvara som fungerar med OS X och dessutom använda sig av hack som gör det möjligt att använda mjukvara som OS X på en Hackintosh. Har aldrig sagt, menat eller hänvisat till att OS X bör köras på något annat än en renodlad Mac.

3) Jag håller med dig. Den som bygger sin dator själv bör veta vad den håller på med för att få allt att fungera felfritt. Vet man inte vad man håller på med så fugnerar datorn inte alltid som tänkt, därav mitt "förhoppningsvis". Tillbaka till min poäng: Den som köper en Mac behöver inte bry sig om hårdvarukomponenterna fungerar tillsammans med OS X eller inte.

4) Är du helt allvarlig när du påstår att ingen spridit felaktig information i denna tråd eller svängt sig med felaktig "fakta/information" som inte har källor eller grund? Det är dessa inlägg som jag åsyftar och där jag använder mig av temen "smutskastning", inget annat. Är du allvarlig har vi olika åsikter i frågan. Do-It-Yourself människor är just entusiaster, vilket geneme man generellt sett inte är när det kommer till datorer. Poängen är fortfarande att det är enklare, säkrare, mindre tidskrävade och framförallt lagligt att köpa en färdig Mac jämfört med att "DIY" bygga en Hackintosh.

5) Jag har missat att du äger och använder Mac. En Hackintosh kan omöjligt vara lika enkel som en Mac av ovanstående anledningar.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
En Hackintosh kan omöjligt vara lika enkel som en Mac av ovanstående anledningar.

Jo nästan faktiskt det lilla du får böka för att få igång det på PC hårdvara motsvarar inte prisskillnaden dessvärre. Jag har ju själv testat och när det gäller benchmarktester i musiksammanhang så bygger man en pc som kan köra osx och prestera bättre än tex dyrare imacen för under 7000 spänn ex osx (som då kostar ca 1100 kronor). Köper du Efixen och håller dig till det som gäller för den så kan du ju tydligen oxå uppgradera oset utan problem när det kommer nya uppgraderingar, vilket inte går utan Efixen. Utan den så måste man tydligen mecka lite vid uppdateringar men inte för flera tusen spänn om man säger så, jag har själv gjort en uppdatering bara för att testa just den delen.

Det är klart att man ska vara laglig och köpa en Mac om man är sugen men problemet är ju som sagt priserna och att det inte går att mecka med dom efter behov. Kort sagt en Imac räcker kanske inte ens för genomsnitts användaren när det gäller musik. Det finns inga Pci platser i en imac eller någon intelmac, det finns många som har tex äldre uad kort som dom vill kunna fortsätta dra nytta av iom att dom ändå äger dom. Det går ju bara på en hackmac dessväre om man vill köra mac och det ska man inte få göra ens om man äger all programvara, det är ju inte rimligt och förmodligen inte lagligt heller. Oavsett om det råder delade meningar om hur bra tex en imac står sig mot en hackmac så är det ändå så att en G 5a har oftast inte en chans mot en hembygd hackmac för runt 7000 spänn. På dom (g5orna) fanns det visst pci slotar om jag inte har fattat det hela fel. På en Imac är det ju mycket begränsat vad du kan montera i form av extra minne fler grafikkort etc etc och en imac har inga pci platser så.......

Men oavsett det så kommer jag att köpa värsta mac pron med dubbla proppar så fort jag bara har råd men innan dess så kanske jag måste slå på min PC ibland, för windows tycker inte jag heller om längre dessvärre. Det är bara personligt dock och har inget med att göra om det i själva verket är bättre eller sämre, det får andra träta om.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte dags att knäcka myten om att Mac alltid är dyrare än motsvarande PC?

Det är väl dock inte en myt. Du får en burk med Intel Core i7 940, 8Gb RAM och 1.28 TB HD (2x640) för 17000:- (inkl moms) och den åker ifrån vilken Mac Pro som helst (i 32-64 samples latency enl. SOS).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl dock inte en myt. Du får en burk med Intel Core i7 940, 8Gb RAM och 1.28 TB HD (2x640) för 17000:- (inkl moms) och den åker ifrån vilken Mac Pro som helst (i 32-64 samples latency enl. SOS).

Där ser man, var inte medveten om att det satt samma hårdvara i en Mac Pro och den dator du hänvisar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...