Jump to content
Annons

STIM stämmer pizzabagare


kirre777

Recommended Posts

Annons
Faktum kvarstår. Vad är det som är bra med detta system?

1. Faktum kvarstår: Det mest pikanta "KÖP-PIZZA-I-MIN-POLARES-PIZZERIA"-reklamkampanjtricket jag stött på hittills.

2. "Detta system" är väl knappast något nytt för dig, eller? Är det något särskilt med just det här ärendet som du anser skiljer sig från andra ärenden de senaste 46 åren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna säger att du ska betala Stim-pengar om du har en tv i lokalen.

Pizzerian har en tv i lokalen.

Ska de då inte betala?

Varför ska de inte betala?

Visst kan de som äter pizza på Lundagatan tycka att det här är för djävligt, dessutom är det ju goda pizzor och pizzabagaren hejar alltid glatt, men om vi i samhället satt regler för hur tingens ordning ska fungera så bör vi väl följa dessa? Om det är så att reglerna är absurda så är det reglerna / lagarna som det ska ändras på, inget annat. Följdaktligen bör då regelerna ändras för samtliga näringsidkare, alternativt pizzerior om de anses utgöra ett särintresse.

Eller är det endast de pizzabagare som inte hejar glatt på kunderna som ska betala Stim? Eller hur ska vi tänka när vi avgör vilka pizzerior som ska befrias från Stim eller inte?

Det här kan knappast handla om en pizzeria på Lundagatan, utan frågan är huruvida butiker/offentliga rum som innehar tv-mottagare ska betala Stim eller inte.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum kvarstår. Vad är det som är bra med detta system?

1. Faktum kvarstår: Det mest pikanta "KÖP-PIZZA-I-MIN-POLARES-PIZZERIA"-reklamkampanjtricket jag stött på hittills.

2. "Detta system" är väl knappast något nytt för dig, eller? Är det något särskilt med just det här ärendet som du anser skiljer sig från andra ärenden de senaste 46 åren?

Nej. Systemet är inte nytt. Jag var bara nyfiken på hur de som stödjer stim/sami/ifpi resonerar kring den här typen av händelser som kan te sig lätt absurda för den som inte är insatt i problematiken. Tycker du att sami:s agerande i frågan är rätt? Uppenbarligen har de vissa juridiska möjligheter att agera som de gör men är det rätt ur en moralisk synvinkel? För när man diskuterar upphovsrättsfrågor kommer man nästan oundvikligen in på moral och etik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var bara nyfiken på hur de som stödjer stim/sami/ifpi resonerar kring den här typen av händelser som kan te sig lätt absurda för den som inte är insatt i problematiken. Tycker du att sami:s agerande i frågan är rätt? Uppenbarligen har de vissa juridiska möjligheter att agera som de gör men är det rätt ur en moralisk synvinkel?

Innan jag ens vågar kommentera vidare måste jag igen ställa frågan vad du anser skiljer just det här ärendet från andra ärenden de senaste 46 åren.

Vad är det för" typ av händelse"?

I vad ligger det "absurda" eller, om så, det omoraliska?

Har SAMI i det här ärendet — när de "agera som de gör" — agerat på ett sätt som de aldrig tidigare gjort?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag ens vågar kommentera vidare måste jag igen ställa frågan vad du anser skiljer just det här ärendet från andra ärenden de senaste 46 åren.

>Antagligen ingenting

Vad är det för" typ av händelse"?

>Sami stämmer en pizzabagare för att han har tv.

I vad ligger det "absurda" eller, om så, det omoraliska?

>Att sami har befogenheter att ta betalt även om de rättighetshavare som har avtal med stim inte spelats. Ett flertal kunder har ju dessutom intygat att ingen musik spelats.

Har SAMI i det här ärendet — när de "agera som de gör" — agerat på ett sätt som de aldrig tidigare gjort?

>Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen ingenting [../..] Sami stämmer en pizzabagare för att han har tv.

Då är det helt klart så, som Roffe var inne på [ofrivilligt rim], att det snarare är regelverket man ska ifrågasätta, inte SAMI:s agerande. Kanske även pizza-bloggarens tillvägagångssätt i marknadsföringen för sin polares pizzor. Fast bara kanske.

Men visst... nog har väl absurdum och omoral dragits till dess absoluta ytterkanter när man kan bli stämd för TV-innehav 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA i Sverige som har radio eller TV i sina affärer (tex ICA, Frisören osv..) måste betala STIM avgift!

Jag kan inte förstå varför denne Pizzabagare tycker att han skall slippa betala (tycker han att han är mer värd än andra tro?)!!!!?

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA i Sverige som har radio eller TV i sina affärer (tex ICA, Frisören osv..) måste betala STIM avgift!

Jag kan inte förstå varför denne Pizzabagare tycker att han skall slippa betala (tycker han att han är mer värd än andra tro?)!!!!?

Äh, han är väl rädd om degen ..(kanske inte alla fattar men helt enkelt jättekul kommentar typ!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...