Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hei. Jeg har lest diverse byggetråder med stor interesse herfra Norge. Skal nå igang med mitt eget studio. En gammel garasje i huset som er L: 495cm B: 285cm H:240cm. (Skisse vedlagt) Ca 14 kvm.

Det er i dag gips på veggene og betong på gulvet. Jeg tenker å bygge nytt rom i rommet (flytende gulv med vegger hvilende på gulvet) og da blir rommet ennå mindre.

Her kommer noen spørsmål som dere med erfaring på området kanskje kan svare på:

Jeg skal gjøre opptak med både akustiske og elektriske instrumenter og føler behov for en innspillingsbås.

1. Hvor liten kan denne båsen være for at ikke sang/akustisk gitar skal låte for innestengd?

2. Har også piano, men bør dette ha plass rundt seg for ikke å låte innestengd? Er det realistisk å få plass til et piano inne i båsen på så liten plass?

3. Bør jeg dele rommet i to deler allerede når jeg bygger reisverket slik at lydisoleirngen imellom blir best mulig? (Tenker at om jeg senere vli rive veggen så er det dumt å måtte rive opp gulvet også)

4. Rommet skal også fungere som instrumentlager for mine gitarer, steelgitarer, amper osv.... Hvordan innreder jeg/deler rommet for at lyttingen skal bli best mulig?

-Sveinung

post-17222-1231316827_thumb.jpg

Annons
Postat

Jag tycker du ska satsa på ett rum. Isolerar du ordenligt har du ett hyggligt stort rum att musicera i och med lite akustikbehandling blir det ett tillräckligt stort rum att göra de flesta pålägg i.

Postat (redigerat)

Fördelen med två rum skulle ju ha varit att du kan ha 2 st olika instrumentalister som spelar samtidigt. (två sångare kan utan större problem bandas i samma rum samtidigt). Men dels så gör man sällan det i mindre studio-miljöer, och dels kräver det väldigt bra isolering - att fylla väggarna med tung sand eller så. Jag tycker som Joachime; med ett rum har du fler möjligheter.

Att undvika att sången låter instängd handlar mycket om att dämpa ut rummets mest resonanta frekvenser, men lämna aningen av rummets naturliga klang. Med skjutbara draperier, 1 decimeter ut från väggen, som man kan dra för eller skjuta undan, kan man åstadkomma otroligt stora variationer i rummets akustik - gradvisa justeringar t.o.m.

Flytande golv låter väldigt ambitiöst. Flytande golv används ju mest för att undvika att extremt starka låg frekventa ljud fortplantar sig in i rum som har samma golvbas. Jag tror inte du vinner mycket på det i din situation. Jag skulle gissa att vanligt golv med heltäckningsmatta räcker nog bra utmärkt.

Piano .. tror jag blir lite svårare. Jag skulle gissa att du får tåla en del av rummets ljud med i pianot. Rummet är för litet för ett stort och öppet pianoljud, och piano låter väldigt mycket i små rum.

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.