Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kikat på ljudkort med flera in och ut, så man kan skippa mixern... köra syntar m.m. direkt in, och dessutom lägga på FX i realtid...

Hört många snacka här om att de gör det, undrar dock!

Blir det inte latency? eller hur går man förbi den delen...

Vill ju att de ska fungera precis som om man kopplar till mixerbord, inte massa fördröjningar och sen flytta rätt det man bouncat...

Dum fråga kanske, men jag vet inte...

Cubase SX körs... men antar att det går att gå runt i de flesta program då många verkar köra på det här sättet...

hörde någon prata om att man i cubase, kan ställa så att midikanalen skickar siglnalerna X ms "innan"... så att det låter rätt i monitor läget...

Så man skulle kunna jobba med låten i midiläget, utan att behöva bounca allt hela tiden...

Fast inte när man jammar då, utan med en inspelad midislinga...

hur fungerar det? och var hittar man det?

och vad är standard för ett ok ljudkort? om en synt går in, läggs på FX, och ut till monitorerna... 10 ms kan jag leva med =) men går det endast med toppkorten?

eller skulle ett m-audiokort fungera?

Tex ett firewirekort? de har ju ett med 4 in och 4 ut eller vad det är...

Annons
Postat (redigerat)
Vill ju att de ska fungera precis som om man kopplar till mixerbord, inte massa fördröjningar  [...] och vad är standard för ett ok ljudkort? om en synt går in, läggs på FX, och ut till monitorerna... 10 ms kan jag leva med =) men går det endast med toppkorten? eller skulle ett m-audiokort fungera?

En första tanke, om man kopplar in alla externa burkar direkt i datorn så måste datorn vara på för att man ska kuna höra. Men det kan vara en smidig lösning så länge man inte har mycket extern hårdvara. Sen så är inte all extern hårdvara i linjenivå. Du kan behöva förstärkning (preamp) på vissa ingångar.

Nya ljudkort med ASIO-drivrutiner har ofta en internmixer som gör att du kan få lyssning på de signaler du skickar in i ljudkortet utan fördröjning. Om du vill lägga på effekter i realtid (från sequenser) kommer du däremot få en fördröjning. Latency är främst beroende på ljudkortets konstruktion och dess drivrutiner, men även på datorns konfiguration och sequenserprogrammet.

En sista tanke, ett mixerbord brukar användas till fler saker än att förstärka och adressera insignaler. Jag vet inte hur du kör nu, men mixerbordet kan ju användas till att justera monitorlyssning, göra mix till musiker, hörlursförstärkare osv. Om du ska köra mixer-fritt måste du hitta alternativ till det också.

Edit: förtydligade lite, plus några skrivfel

Redigerat av joachime
Postat

Jag kör alla mina syntar rakt in - 16 kanaler - och det funkar skitsmidigt, däremot har inte mina omvandlare en omkopplare som gör att man hör ljudet direkt...datorn måste alltså vara igång.

Angående latency så får ju alla syntar /effekter samma latency på alla 16 kanaler... dessutom har nya SX 3 en latencykompensation om man använder FX-send/return funktionen och eliminerar därmed den latency som uppstår när man tar in och ut signalen 2 ggr... det finns också andra funktioner i Cubase så man kan få musiken tajt ändå... trots allt handlar det som mest om ( i mitt fall) 7ms på alla 16 kanaler och det är inget överhängande problem om man inte skulle vilja producera hårdkvantiserad tysk marschtecno 🙂

Det finns däremot tillverkare som tänkt på denna saken..t.e.x MOTU har i sin serie en "bypassknapp" som gör att du kan lira direkt du slår på synten..datorn och ljudkortet behöver alltså inte vara igång.

Postat (redigerat)

Tack för svaren, men vill ändå veta lite mer...

kan klargöra lite om min situation då första inlägget inte "passade" mig.

Gör elektronisk musik, det jag vill köra direkt in är syntar och lägga på mjukvaru fx, eq´a m.m.

Alltså det jag gör med mixerbordet, fast med mjukvaruprylar, i realtid då jag inte har råd med mixerbord med en ok eq, externa effekter m.m.

Med tanke på hur mycket gratis-fx det finns på nätet, och hur billigt de som kostar är jämfört med riktiga prylar, så vill jag köra på det sättet just nu!

tycker om att lätt kunna utomatisera fx med, visst går det med externa med, men är på nått sätt överskådligare på datorn...

Lägger gärna pengarna på syntar med =)

Redigerat av Patbos
Postat (redigerat)

Då skriver jag igen: det är precis så jag jobbar, automation, patchscripts till alla mina externa FX/syntar ( väljer patcher via Cubase alltså ), allt kör jag via Cubase..detta ger total recall på ALLT.. alla syntar, fxburkar automationsparametrar till syntarna, sendeffects..rubbet..skitsnabbt sätt att jobba

och det har resulterat i att man gör allt mellan 5 och 10 olika versioner av mixarna man håller på med...

Jag kör Creamwaregrejer, men tror att MOTU skulle lösa många av dina knutar...dom kostar en hel del om du ska upp i fler kanaler än 8 däremot.

ett 24kanals MOTU-interface gör lös på runt 20 tusen.

Ett system jag själv varit inne på att skaffa är 3st RME Fireface 800.. Firewirebaserat system med massa godsaker och finfina AD/DA omvandlare..

kostar c:a 15000:-st

...Och det var inte den prislappen du frågade efter, men jag tror inte det är någon skillnad på latency och latency... andra grejer har billigare AD/DA och färre funktioner, in och utgångar.. du skulle kunna använda E-MU kortet till detta.

Redigerat av demoniqus
Postat
dessutom har nya SX 3 en latencykompensation om man använder FX-send/return funktionen och eliminerar därmed den latency som uppstår när man tar in och ut signalen 2 ggr

Jo, men det har ju inget med mixer/inte-mixer att göra. En sequenser kan inte kompensera för ev pluggars fördröjning hos en inkommande signal. Däremot kan de flesta sequensers kompensera för pluggarnas fördröjning på redan inspelat material. Viktigt att hålla isär. 🙂

Postat
En sequenser kan inte kompensera för ev pluggars fördröjning hos en inkommande signal. Däremot kan de flesta sequensers kompensera för pluggarnas fördröjning på redan inspelat material. Viktigt att hålla isär. 🙂

Ok..explain vad PluginDelayCompensation som finns i Cubase är för något..

Postat (redigerat)
En sequenser kan inte kompensera för ev pluggars fördröjning hos en inkommande signal. Däremot kan de flesta sequensers kompensera för pluggarnas fördröjning på redan inspelat material. Viktigt att hålla isär.  🙂

Ok..explain vad PluginDelayCompensation som finns i Cubase är för något..

PDC kompenserar den fördröjning pluggar ger en signal (t ex 2 ms) genom att läsa ljudfilen från hårddisk 2 ms (i det här exemplet) tidigare. Inkommande signaler kan inte kompenseras på samma sätt eftersom de sker i realtid. Sequensern kan inte förutse hur signalen kommer att se ut 2 ms framåt i tiden.

Edit: stavfel

Redigerat av joachime
Postat

Men vid ett midi-spår i cubase, vid volym och det, har man ju en regel där man kan ställa så att cubase skickar signalerna "tidigar" än låtens övriga saker... borde inte den lösa mina problem?

föruom när jag spelar in live då vill säga, men med färdiga inspelningar av midi..

Postat (redigerat)

PDC innefattar även VSTi's. Du ska alltså inte behöva förskjuta inspelade midispår som styr softsynthar. Om midisignalen styr en extern synth (som är kopplad tillbaks till ljudkortet/-interfacet) har du samma scenario som tidigare:

En synth som skickar ljudsignal till cubase i realtid (via ljudkort/interface) påverkas av ljudkortets och eventuella pluggars fördröjning ifall du inte väljer att lyssna via kortets/interfacets interna mixer (men då kan du inte höra VST-pluggarna).

När du väl har spelat in en synth (och spelar upp den ifrån hårddisk) fungerar PDC så att spåret ligger i rätt i tidsfas trots pluggar.

Edit: skrivfel

Edit 2: skrev lite tydligare

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

Tror vi går om varann lite, jag förstår alltså vad ni menar.

Men säg såhär:

Jag vill göra en låt, både med externa syntar som har mjukvaru-fx

Och med vsti...

samt audiospår

Säg att låtens basgång och melodi är exten synt, det andra tex sång, trummor m..m. är i datorn...

Vsti och extern synt är midi hela tiden, spelar aldrig in det!

Då drar jag i regeln jag nämnde ovan på syntens midikanaler... och då går allt tajt när jag väl satt rätt värde?

Det enda jag lyssnar på är då ljudkortets utgång... inte nån monitorlyssning eller så, utan det slutgiltliga ljudet...

Rätt?

alltså, jag vill inte spela in allting externt helta tiden, utna vill ha det som midi för att kunna ändra och bygga...

Har jag förstått rätt då? och kommer det fungera?

Redigerat av Patbos
Postat
PDC kompenserar den fördröjning pluggar ger en signal (t ex 2 ms) genom att läsa ljudfilen från hårddisk 2 ms (i det här exemplet) tidigare. Inkommande signaler kan inte kompenseras på samma sätt eftersom de sker i realtid. Sequensern kan inte förutse hur signalen kommer att se ut 2 ms framåt i tiden.

Edit: stavfel

Alltså, jag vet det där med PDC och vad den gör..är du hundra procent säker på det där med att PDC'n inte jobbar i realtid? Signalen använder ju ASIO när den spelas upp..oavsett om det är livesignal eller förinspelat..Cubase skiljer väl inte på hur signalen spelas upp... 😲

.om vi talar om noll latency så existerar bara det i ett system där signalen inte måste passera andra beräkningar / ad/da omvandlingar på vägen.. Det kanske var det det var frågan om?

Ursäkta om jag var klumpig i mitt framträdande.

Postat (redigerat)

Ja du har rätt, det kommer att fungera förutsatt att du ställer fördröjningen rätt för varje separat spår.

En fråga bara. Har du tänkt att lägga VST-pluggar på externa ljudkällor (som du inte tänker spela in)? Om inte, så kan du låta mjukvarumixern till ljudkortet hantera de externa synthljuden. Då slipper du en massa delay-tweakande.

Edit: Det här är alltså svaret på Patbos senaste inlägg 🙂

Redigerat av joachime
Postat

Klurig tråd det här, när tre stycken personer lyckas prata i mun på varandra. Jag tar en liten paus och återkommer med svar på ditt inlägg senare, demoniqus. Ok? 🙂

Postat
Tror vi går om varann lite, jag förstår alltså vad ni menar.

Men säg såhär:

Jag vill göra en låt, både med externa syntar som har mjukvaru-fx

Och med vsti...

samt audiospår

Säg att låtens basgång och melodi är exten synt, det andra tex sång, trummor m..m. är i datorn...

Vsti och extern synt är midi hela tiden, spelar aldrig in det!

Då drar jag i regeln jag nämnde ovan på syntens midikanaler... och då går allt tajt när jag väl satt rätt värde?

Det enda jag lyssnar på är då ljudkortets utgång... inte nån monitorlyssning eller så, utan det slutgiltliga ljudet...

Rätt?

alltså, jag vill inte spela in allting externt helta tiden, utna vill ha det som midi för att kunna ändra och bygga...

Har jag förstått rätt då? och kommer det fungera?

Jag har kopplat mitt system som du är ute efter... ( börjar tro att du menar något helt annat eftersom du svarar att vi går om varandra.. 🙁 )

använder denna teknik utan att bli störd på 7ms fördröjning, audio, liveaudio och midi ..om man kör hårdkvantiserad midi märker man givetvis en liten skillnad ( 7ms)+eventuell fördröjning i synten/effekten i sig.. mot den signalen jag tar in via creamware's AD-box...om man nu använder hårt kvantiserad MIDI kan man använda tidsförskjutning på den MIDIsignalen så den line'ar upp tidsmässigt mot den inkommande "livesignalen"..allt detta kan man tillverka en Template att innehålla så du bara behöver ställa in det en (1) gång..

Jag har kört så här "mixerlöst" i snart 2 år och inte uppfattat detta som ett problem... Jag använder däremot en extern mixer för att få preamp till mikrofonerna samt kopplingen mot slutsteget..

Om du vill diskutera detta i detalj, skicka mig ett PM istället

Postat (redigerat)

Ok.... *funderar riktigt länge nu innan jag svarar*

Demonen:

TROR! att jag förstår nu, det är bara att vi förklarar det på två olika sätt, iallafall i mitt huvud...

fråga, om du har 7ms fördröjning, varför kompenserar du det inte med regeln till midispåret? eller är det det du gör?!

Hur som helst... kortet jag riktat in mig på nu är behringers externa usb2.0 kort, BCA-2000.

Det har några in och ut, och en A-dat in och ut, digital och en midi.

Mycket saker, för 2600:-

De korten du pratade om vad på 5 siffrigabelopp och är lååångt utanför min ekonomi...

USB.2 är helt ok som kontakt med...

Måste vara ett externt kort då jag ska kunna koppla in det till mer än en dator (inte samtidigt dock :-P )

A-dat är bra med för framtida bruk...

Medveten att det blir lite ökad fördröjning med extern kort, men eftersom (om jag nu förstått rätt) kan kompensera detta i vilket fall, så är några ms hit eller dit inte hela världen...

Stämmer detta nu då? :-P

Redigerat av Patbos
Postat

Ok..jag ska förklara lite mer ingående hur mitt system ser ut nu och hur jag jobbar:

Mitt system är externt men är baserat på firewireprotokollet vilket har högre överföringshastighet jämfört med USB 2.

Jag har en Yamaha Motif, en Waldorf micro Q, en MS2000r och en JV 1080, en Lexicon MPX 1, en TCelectronics M-ONE och en TC M-300, alla dessa går in med 2 kanaler i Creamware omvandlarna, sen har jag en stereobuss från mixerbordet och dessa är mickingångar bl.a ( preamps före ).

Eftersom jag har 7ms latency in på enbart dessa kanaler så får man kompensera midikanalerna OM det blir aktuellt att kvantisera VSTi'erna .

Jag spelar ofta in allting utan att kvantisera speciellt mycket och oftast går man på dom externa instrumentens rytm, vilket då resulterar i att all midi spelas in efter denna rytm och då automatiskt hamnar 7ms senare..

Men även om jag gör tvärtom, programmerar en trumbakgrund som är hårt kvantiserat kan man använda Timeshiftfunktionen i Cubase på trumbakgrunden och shifta dess MIDInoter att externa och interna syntar Line'ar upp på samma tidaxel..

Så det är korrekt iakttaget att man måste kompensera MIDI datat beroende på vilken ljudkälla som ska spelas in via MIDI...

men detta är inget problem du behöver oroa dig för, det är värre om inte ditt ljudsystem orkar med datamängden som krävs för att köra alla kanaler i monitorläge samtidigt.. USB 2 är långsammare än Firewire.. så återigen, kolla detta innan du skaffar prylarna.

Postat (redigerat)

Jo, alltså, förstår vad du skriver, men ja...

När jag avslutar mina inlägg med frågeställningar, vill jag väl ha ett klart och tydligt "ja" eller "nej"... inte en 15 raders utlägg om "kanske"...

Men förstår nu tillslut ändå =)

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Angående USB2.

Har kollat upp vad det klarar av! och det är lugnt...

USB.2 har väl 480mbit/s i överföring, och det står klart och tydligt i manualen vad den klarar av beroende på om den körs på usb 1 och usb 2. Vilka du kan köra samtidigt och i vilken kvalitet... och det passar mig perfekt!

En klar och tydlig tabell... ska självklart testa den innan med! men har inte hört nått kasst om den, tvärt om...

Och just Adat porten lockar =) samt priset... är väl ungefär vad jag klarar just nu.

Redigerat av Patbos
Postat
Jo, alltså, förstår vad du skriver, men ja...

När jag avslutar mina inlägg med frågeställningar, vill jag väl ha ett klart och tydligt "ja" eller "nej"... inte en 15 raders utlägg om "kanske"...

Dom frågorna du ställde hade blivit svårt att svara på med enbart ett "ja" eller ett "nej"..och jag tyckte det verkade som om formuleringen inte klargjorde att det du var ute efter var fullt möjligt... mitt fel

..men jag lovar att inte göra en grundlig genomgång nästa gång du frågar 🙂

Postat
..är du hundra procent säker på det där med att PDC'n inte jobbar i realtid? Signalen använder ju ASIO när den spelas upp..oavsett om det är livesignal eller förinspelat..Cubase skiljer väl inte på hur signalen spelas upp...

PDC kompenserar fördröjning hos pluggar men bara på spår, grupper och effekter inte på ingångskanaler. Detta därför att sequensern inte har möjlighet att förutsäga signalen på inkommande signal.

Så om du lägger en plugg på inserten på en ingångskanal kommer ljudet att fördöjas dels på grund av kortets latency och dels de pluggar du använder.

Jag tänkte öppna upp Plugins-fönstret i SX för att ge lite exempel på olika pluggars fördröjning, men det glömde jag bort... 😉 Men det handlar i runda slängar om ett par millisekunder har jag för mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.