Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag kan inte spela upp MIDI spår och Audiospår samtidigt i Cubase LE4. Jag har angett mitt ljudkort EMU Tracker Pre USB som ASIO driver och letat förgäves efter en inställning som gör att både MIDI och Audio kan spelas upp. Dock om jag ändrar till "ASIO DirectX Full duplex "som ASIO driver så spelas både Audio och MIDI spåren upp men då har jag en latency som är på tok för hög.

Har ni några tips på vad jag bör leta efter eller vad som kan vara problemet?

Tack på förhand!

(Bifogar en bild från Device Setup)

post-20202-1231235630_thumb.jpg

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Verkar vara nåt krångel då med ditt ljudkort. Mysko. Det ska gå spela både audio och midi utan problem. Directxfull går det inte använda. Har du kollat att du har senaste uppdaterade drivrutiner?

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu börjar jag undra om folk verkligen följer instruktionerna som följer med Cubase eller om Cubase är så krångligt att ställa in?

Skönt att jag inte använder Cubase längre...

(Förlåt det hjälper inte dig som skapat tråden, men det är många som har liknande problem... och din tråd råkade bli den tråd jag reagerade på).

Postat

vad är det du försöker spela upp med midi?

du vet väl att midi inte är ljud utan du måste koppla typ något vst instrument för att få audio.

problemet är ju lite ologiskt då det inte borde vara något problem...

mar du mutat eller solat ett spår?

i mixerne eller master-regeln: kommer det ingen signal när du spelar upp vst'n kopplat till midikanalen?

är det audio eller är det midi som endast spelas upp?

Postat (redigerat)
Verkar vara nåt krångel då med ditt ljudkort. Mysko. Det ska gå spela både audio och midi utan problem. Directxfull går det inte använda. Har du kollat att du har senaste uppdaterade drivrutiner?

Har precis installerat de senaste drivrutinerna utan någon förändring...

vad är det du försöker spela upp med midi?

du vet väl att midi inte är ljud utan du måste koppla typ något vst instrument för att få audio.

problemet är ju lite ologiskt då det inte borde vara något problem...

mar du mutat eller solat ett spår?

i mixerne eller master-regeln: kommer det ingen signal när du spelar upp vst'n kopplat till midikanalen?

är det audio eller är det midi som endast spelas upp?

Jag får väl erkänna att mina kunskaper kring MIDI och Audio är något begränsade... Det jag gjorde i Cubase var att "adda" ett MIDI spår, valde sen GM drum map och ploppade ut olika "trumljud" som fanns för GM Map.

Jag ser att en signal går från spåret (se bild nedan)

post-20202-1231240927_thumb.jpg

Kanske kan ni se problemet med hjälp utav den bilden?

Återigen jag ber om ursäkt om mina knappa kunskaper inom detta gör att jag inte kan förklara det tillräckligt väl. But I'm learning! 😳

Tack igen!

(det är förresten bara MIDI som inte spelas upp. Audio-spåret låter perfekt! )

Redigerat av gibsonmatte
Postat

öppna istället ett vst-instrument och välj detta som out på midispåret

då borde det inte vara något problem...

Postat
öppna istället ett vst-instrument och välj detta som out på midispåret

då borde det inte vara något problem...

Underbart! jag la till ett VST spår, HALionOne och nu ljuder det trummor!

Men faktum kvarstår att jag inte kan spela upp MIDI och Audio samtidigt, right?

Återigen tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.