Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en Martin DM och när jag kom hem från helgen hade halsen böjt sig så mycket att stränghöjden var lika med 0 för den ljusa e-strängen. En liten puckel kring 14 bandet gjorde det omöjligt att spela så jag åkte in till 4Sound där jag köpt gitarren för 3 månader sen. Där sa dom att det var så jävla torrt vilket orsakat detta, han la också märke till att hela locket buktade in vilket gjorde var det som gjorde att det blev en puckel från första början. Hans råd var helt enkelt att låta gitarren bo i badrummet i en vecka och sen komma tillbaka så skulle dom se om man behövde göra något mer. Så jag undrar över lite andra tips för att räta upp denna böjda gitarr. Jag känner mig ju helt ensam utan den... Och den går verkligen inte att spela på överhuvudtaget pga. att stränghöjden är = 0.

Tackar på förhand.

Mvh

Elvispen

Annons
Postat

Spela inte på den.. Låt den som sagt bo i badrummet.

Ställ den i ett gitarrställ och blöt upp några badlakan med varmt vatten, som du hänger upp i rummet.

Du kan också se till att det är lite vatten i handfatet eller badkaret. Det kommer dunsta i luften och återfukta gitarren.

Du kan också ta en wettexduk och blöta upp. Lägg den i en påse och peta in i gitarren.

Se till att duken inte kommer i kontakt med gitarren, men påsen ska vara öppen.

Skaffa en gitarrfuktare och förvara gitarren i fodralet ihop med den under de kallaste månaderna (förutom när du spelar på den, naturligtvis.)

Kylan, och troligtvis dina brassande element har torkat ut luften och då drar trät ihop sig.

I värsta fall så kan gitarren spricka. Men då ska det vara riktigt tok-torrt. Minst lika torrt som Jeff Lynne's sång-sound.

Om nån vecka kan du se om det har blivit bättre. Troligtvis kommer du behöva skruva lite på dragstången.

Det är rätt vanligt så här års. Jag har fortfarande inte skaffat en ordentlig luftfuktare till musikrummet... mitt nöt.

Förr året la en gitarr av och det tog månader att få fason på den.

Lycka till. Andra har kanske fler tips på häxbrygder.

Postat
Spela inte på den.. Låt den som sagt bo i badrummet.

Ställ den i ett gitarrställ och blöt upp några badlakan med varmt vatten, som du hänger upp i rummet.

Du kan också se till att det är lite vatten i handfatet eller badkaret. Det kommer dunsta i luften och återfukta gitarren.

Du kan också ta en wettexduk och blöta upp. Lägg den i en påse och peta in i gitarren.

Se till att duken inte kommer i kontakt med gitarren, men påsen ska vara öppen.

Skaffa en gitarrfuktare och förvara gitarren i fodralet ihop med den under de kallaste månaderna (förutom när du spelar på den, naturligtvis.)

Kylan, och troligtvis dina brassande element har torkat ut luften och då drar trät ihop sig.

I värsta fall så kan gitarren spricka. Men då ska det vara riktigt tok-torrt. Minst lika torrt som Jeff Lynne's sång-sound.

Om nån vecka kan du se om det har blivit bättre. Troligtvis kommer du behöva skruva lite på dragstången.

Det är rätt vanligt så här års. Jag har fortfarande inte skaffat en ordentlig luftfuktare till musikrummet... mitt nöt.

Förr året la en gitarr av och det tog månader att få fason på den.

Lycka till. Andra har kanske fler tips på häxbrygder.

Kör med vatten i badkaret just nu, stängd dörr och hoppas på det bästa.

Kommer den få några men för livet?

Ska pröva det där med vettexduken och skaffa en luftfuktare tänkte jag, för detta är min enda akustiska gura och jag älskar den lilla saken av hela mitt hjärta så att den inte går att spela på är inte kul alls.

Jewla vintern! Jag hatar den!

Tack för dom grymma tipsen!

Postat

Tycker att det verkar märkligt. Har själv haft 100 tals olika gitarrer i 20 tal olika hus och lägenheter med varierande luftfuktighet och aldrig råkat ut får något liknande. Är du säker på att det inte är fel på gitarren?

Kolin

Rokkztar (oregistrerad)
Postat

Hm, verkar jävligt skumt.. aldrig varit med om något liknanden.. Det ska väl ändå väldigt mycket till innan gitarren vrider sig så mycket? 🙂

Postat
Tycker att det verkar märkligt. Har själv haft 100 tals olika gitarrer i 20 tal olika hus och lägenheter med varierande luftfuktighet och aldrig råkat ut får något liknande. Är du säker på att det inte är fel på gitarren?

Kolin

Får väl hoppas det, är den helt miffo så är den ju bara 3 mån gammal så jag ska nog kunna vara en jobbig kund och få dom att fixa den eller ge mig en ny. 🙂

Under 35% luftfuktighet så går det rätt fort. Har fått problem med två akustiska gitarrer och skaffat luftfuktare för att klara av problemet.

http://www.maurysmusic.com/humidity___acoustic_guitars

Ska göra det också så fort jag kan. Men nu får han stå i badrummet så länge. Hur länge borde det ta innan saken sväller igen tror du?

Postat

Det kan ta ett par veckor eller mer.

Det är svårt att skynda på det. Se som sagt till att det är hög luftfuktighet i rummet bara.

En riktig luftfuktare är att rekommendera en som står och fuktar luften i rummet där gitarren förvaras mest.

Det här problemet är rätt vanligt. I synnerhet för lite finare gitarrer, de är mycket känsligare än billiga

plywood-gitarrer.

Postat
Det kan ta ett par veckor eller mer.

Det är svårt att skynda på det. Se som sagt till att det är hög luftfuktighet i rummet bara.

En riktig luftfuktare är att rekommendera en som står och fuktar luften i rummet där gitarren förvaras mest.

Det här problemet är rätt vanligt. I synnerhet för lite finare gitarrer, de är mycket känsligare än billiga

plywood-gitarrer.

Mwahhh!

Min enda akustiska ju, får jag ringa min bror och ta hem den andra! 😄

Ska skaffa en sån, jo, hade aldrig något problem med den gamla skitgitarren från Takamine (OBS, jag vet att dom gör bra gitarrer, men den jag hade var väldigt dålig) .

Dom på 4sound sa att jag skulle komma tillbaka till dom efter en vecka med den så skulle dom kolla på den. Jag vill ju spela på den nu..

Jag älskar min Martin 🙂

Postat

Kan ta lite tid innan den rättar till sig. Jag behövde ändå justera den ena lite efteråt hos gitarrtekniker.

Har en polare som tog hela klivet ut och byggde ett bås i studion med rätt temperering och luftfuktare. Där hänger alla gitarrerna. Den lär dessutom vara sektionerad så att hans elgitarrer är därinne också.

Postat

dags att skaffa en luftfuktare tror jag minsann

även om jag inte haft några liknande problem med min takamine iofs! 🙂

hoppas den återställer sig iaf.. lycka till!

Postat
dags att skaffa en luftfuktare tror jag minsann

även om jag inte haft några liknande problem med min takamine iofs! 😄

hoppas den återställer sig iaf.. lycka till!

I hope so too!

Blir dom återställda? Det borde dom ju bli?

Borde bara vara att få in den där fukten som fanns där innan så borde det ju bli precis som förut...

Eller ska jag vara orolig?

😛

• 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag varit på 4sound igen och nu är den fin!

Den böjde glatt tillbaka sig med era tips, var bara det att den var "för rak" enligt killen som joksade med den. Så han släppte lite på halsen och nu låter den kalas igen!

Tack så mycket för alla tips och ha det fett!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.