Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska sälja ett tiotal inspelningar med fågelläten till nån typ av multimediaskiva eller liknande, ingen jättegrej men ändå kommersiellt. Jag har inte den blekaste vad ta betalt för detta? Finns några riktlinjer att hålla sig till?

Annons
Postat

Verkar ju vara omöjligt att få folk att betala 150 spänn för en platta i dagens läge så lycka till med fågellätena

Nej men skämt åsido, jag har ingen aning vad man kan ta betalt för det

creel (oregistrerad)
Postat

Du får väl lägga ut det på MySpace :lol

Annars kan du ju sälja dem på sidor där man säljer mp3 för nedladdning. Jag lägger in dem lätt på iPoden! Kommer spelas 24/7!

Postat

fråga din köpare vad den är beredd att betala!! fågelljud är ju inte direkt höginkomst. har sålt randomlåtar till hotellföretag och där ligger inga direkt enorma summor, men överkomligt!

Postat

Jag ska förtydliga att det alltså är en beställning från ett företag som vill använda mina inspelningar till ett slags mulitmediaprojekt som även ska innehålla en mängd andra saker, och som de sedan tänker sälja, antagligen som en cd-skiva gissar jag. Men det är nog så att det inte finns något givet prisläge att hålla sig till, beror kanske på hur stort projektet är och andra faktorer, jag får förhandla helt enkelt. Tack för svar! 🙂

Postat (redigerat)

Räkna ut hur mycket tid det tog att framställa det du ska leverera och bestäm en timlön. Tänk typ 300:- i timmen om du är privatperson och det dubbla+moms om du ska fakturera. Jag jobbar inom multimediabranchen (bland annat ljud och musik till webproduktioner) en hel del och tar 600:- i timmen plus moms på faktura vilket är ganska billigt.

edit: fel

Redigerat av VacUm
Postat
Räkna ut hur mycket tid det tog att framställa det du ska leverera och bestäm en timlön. Tänk typ 300:- i timmen om du är privatperson och det dubbla+moms om du ska fakturera. Jag jobbar inom multimediabranchen (bland annat ljud och musik till webproduktioner) en hel del och tar 600:- i timmen plus moms på faktura vilket är ganska billigt.

Precis - gör så. Det kombinerat med omfattningen av projektet (i alla aspekter) bör leda till ett rimligt pris för dina grejor. Glöm inte att värdet och nivån du kan fakturera med alla kort på bordet och en lyckad förhandling, vida kan överstiga just din specifika arbetsinsats per nedlagd timme 😳

Postat

du kan lätt ta runt 3000 för ett sånt jobb. Tänk dej att jobbet innefattar dels själva arbetet med inspelningen, och dels tillåtelsen för kunden att få använda ditt ljud royaltyfritt i ett visst projekt. många kunder är rätt tacksamma över att betala en engångssumma istället för att behöva dras med STIM-skiten och betala per uppspelning etc

Postat
många kunder är rätt tacksamma över att betala en engångssumma istället för att behöva dras med STIM-skiten och betala per uppspelning etc

eftersom han inte är upphovsman för fågellätena kan han ändå inte få ersättning från stim!

däremot äger han inspelningen och den kan han sälja hur han vill.

Postat

Nu börjar jag få grepp om hur jag ska resonera. Tack för alla bra svar!

Jag har inget företag för närvarande men har tänkt ta itu med den saken i den närmsta framtiden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.