Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Nu måste jag uppdatera mig vad gäller tempoanpassning på delay. Hur räknar jag ut hur många procent jag ska ställa delayen på i jämförelse till bpm? Reverbet behöver man väl inte tänka på sådant? Har inte hittat någon ratt för tempoangpassning där iaf.

Tack på förhand! 🙂

LA IN DENNA I FEL TRÅD 🙂

Redigerat av sandraML
Annons
Postat

I många delay kan man synca. Jag använder Cubases inbyggda ModDelay och DoubleDelay och där går det. Annars är det väl bara att dra i den tills du hittar rätt? Nej reverb behöver man inte tempoanpassa, varför skulle man? ☺️

Postat

Oftast låter det bäst om man har delayet i samma takt som låten. Räknar man tempot i huvet och stannar låten hör man om ekoknallarna har rätt tempo.

Men ibland tycker jag att samma tempo blir helt fel, då ändrar jag bara på måfå lite tills jag gillar det jag hör utan att bry mig om bpn eller annat.

Min nya TC Nova delay har en snygg funktion, den kan lägga delayet i trioler, snygg på tex 50-talsaktiga låtar, eller mkt långsamma låtar. Man "tappar" delayet som vanligt med foten, sen ekar det i trioler, skitsnyggt ibland. Man kan ju förstås tappa i trioler själv, man får då räkan 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3. Hoppas det gick att fatta.... 🙂

Postat
Hej!

Nu måste jag uppdatera mig vad gäller tempoanpassning på delay. Hur räknar jag ut hur många procent jag ska ställa delayen på i jämförelse till bpm? Reverbet behöver man väl inte tänka på sådant? Har inte hittat någon ratt för tempoangpassning där iaf.

Tack på förhand! 🙂

LA IN DENNA I FEL TRÅD 😛

Ang reverb så brukar jag ta korta reverb till snabba låtar och långa till långsamma. När jag sjunger live och har bra lyssning brukar jag ändra reverbet nästan för varje låt för att det ska passa. TC delay/reverbet jag har, har en ratt, "decay" där man kan förlänga eller korta reverbsvansen. Det finns ju olika typer av reverb också, jag gillar helst långa stora diskantrika varianter, fast inte med så mycket effekt förstås, man ska knappt höra dem.

Postat

Den musik-tekniska termen för Tempo är "Beats per minute", medan delay oftast använder en annan skala: millisekunder - tusendelar av en sekund. 1 sekund är lika med 1000 millisekunder. Delay, där ekonas täthet bestäms med procent .. det skulle inte jag gilla att använda på låtar och sånt, det går kanske an om man är gitarrist och bara vill styra till ett delay på känsla.

Får jag tag i "antal slag per sekund" - t.ex. 4 slag per sekund - så kan jag dela upp delaytiden rätt. Jag delar helt enkelt 1 sekund (1000 millisekunder) med "antal slag per sekund": 4. 1000 delat med 4 är 250 ms. Då ställer jag ju delayet på 250 ms så får jag ut 4 ekon per pulsslag i det nuvarande tempot. Mitt mål är alltså att hitta "antal slag per sekund" värdet.

Den enklaste gemensamma nämnaren för mig mellan de här två olika skalorna - rytmik och sekunder - är att båda är dividerbara och multiplicerbara med värdet "per minut". Översätter man båda värdena så att de står angivna i "antal per minut", så kan man dela en minut med 60 så får man ut "per sekund" värdet. Så ... där har du min grundläggande formula i alla fall.

Det finns vissa delay där teknikerna haft hjärna nog att göra delay-värdet åskådligt i musikaliska värden, eftersom det är ändå där det oftast kommer till nytta och i såna fall står delay-et angivet i hel- och halvnoter, fjädedelar, åttondelar osv.

Beats per minute betyder ju bara "slag per minut". Men vilket slags rytmiskt värde refererar "Beat" till? är det fjärdedelar? åttondelar? åttondelstrioler? Det är avgörande, att förstå vilket rytmiskt värde som "beats" referear till, vilket rytmiskt värde som sequencerprogrammet använder som referens för angivelsen Beats per minute. Om sequencerprogrammet använder åttondelstrioler som referens för beats per minute, så är det ju ett helt annat tempo än om sequencerprogrammet använder fjärdedelar som Beats. Det som bestämmer vilket rytmiskt värde sequencern (och vår skalle) använder som referens för BPM värdet, är den senare siffran i taktarten: I 4/4 takt är det alltså fjärdedelar. I 12/8 takt är det åttondelar, i 2/2 takt är det halvnoter osv.

För att hitta millisekundvärdet, vill vi som sagt få det rytmiska värdet ( som delay-ekona ska klinga i) angivet i "antal per sekund". Och för att nå dit, vill vi först få det rytmiska värdet (som delay-ekona ska klinga i) angivet i "antal per minut"; för att sen dela minutvärdet med 60. Då får vi ut "antal ekon per sekund" värdet.

Antag att vi vill ha ett 16-dels delay i tempot 124 bpm. Om du använder fjärdedelar som "beat"-värde - t.ex. 4/4-takt - så betyder ju det att det går "124 fjärdedelar per minut". Musikaliskt sett vet vi att det går 4 sextondelar på en fjärdedel. Då ska vi få ut hur många sextondelar det går "per minut", så vi kan dela det med 60 och få ut "antal sextondelar per sekund" sen.

Vi vet att i det här tempot går det 124 fjärdedelar per minut, och vi vet att det går 4 sextondelar på varje fjärdedel. Det går alltså (124 gånger 4) 496 sextondelar på en minut.

Då ska vi få ner sextondelarna till "per sekund". Det går 496 sextondelar på en minut, och en minut består av 60 sekunder. Det går alltså (496 delat med 60) 8,26 sextondelar per sekund i 124 bpm.

Till sist översätter vi det till millisekunder: En sekund (1000 ms) uppdelat i 8,26 (1000 delat med 8,26) blir 121 ms. Violá 🙂

Ett tips är att skala bort så många decimaler som möjligt eller avrunda nedåt..

Personligen har jag haft väldigt svårt att hitta ett delay som mer direkt användbart än Waves Supertap, så det får bli min rekommendation.

Postat
I TCs nya golvdelay kan man ändra från millisekunder till bpm faktiskt.

Skrev jag bpn i förra inlägget? (Bruttonationalprodukten)

Bruttoproduktnationalen...?

Postat

Googlade lite å hitta denna sida.

..en enkel liten webbaserad räknare..

Hej!

Tack på förhand! 😛

LA IN DENNA I FEL TRÅD 😄

Postat
I många delay kan man synca. Jag använder Cubases inbyggda ModDelay och DoubleDelay och där går det. Annars är det väl bara att dra i den tills du hittar rätt? Nej reverb behöver man inte tempoanpassa, varför skulle man? 😛

Som jag skrev i den andra tråden om samma ämne så kan det vara coolt att lägga predelayet i takt, t.ex. en sextondel och se till att reverbsvansen dör ut i takt också 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.