Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har slängt upp lite glasull och biltema-absorbenter på väggen i min lilla hytt.

Provade att spela in en gitarr med två Line Audio CM3.

En mot 14:e band, och en mot stallet. Mickarna är ca 25 cm från gitarren.

Det är en liten Seagull Folk, Artist Series med aningen sunkiga strängar.

Först lite plock, sedan plektrum-komp.

Inspelningen är helt obearbetad. Har bara panorerat kanalerna lite.

Jag tänkte bara om nån som kan lite hade lust att lyssna och säga om det går

att "höra rummet i inspelningen", och hur det låter.

Nu har jag aldrig spelat in i stereo förut så mickningen lämnar nog en del att önska.

Dessutom märkte jag att lite av toppen försvinner när man komprimerar ner det till 192kbps.

Så får ni ta det otajta spelet med en nypa salt... jag bara testar rummet och mickarna.

Så... det var nog alla ursäkter jag kunde komma på.

studiotest.mp3

*** EDIT ***

För kännedom så är rummet bara 130cm brett, 260cm långt och 230cm högt.

*** EDIT 2 ***

Senaste testet

https://www.studio.se/index.php?act=attac...ost&id=3786

Redigerat av Tophe
Annons
Postat (redigerat)

Låter rätt instängt, utan det där krispet man (åtminstone jag) vill ha. Förmodligen för litet utrymme i komb med lite för mycket dämp. Inget för mig som soloinspelning, men i mix funkar det garanterat bra med lite EQ.

EDIT: Å andra sidan behöver det ju inte vara en nackdel med så torrt ljud som möjligt. Finns ju utmärkta reverb att nyttja för att placera ljudkällan i olika utrymmen efter behov. Men EQ behövs nog ändå - eller så labbar du med mickning/placering för att få bort "filt-över-mick"-känslan.

Redigerat av bonzo
Postat

mysigt..! låter som om rummet är helt ok! nya strängar (?) och konvertering med nått bra program (Switch är gratis (och skitbra tycker jag)) så är du nog hemma!

Postat (redigerat)

Tack så mycket för att ni tog er tid och lyssnade!

Jag saknar också en del av krispet. Ska testa med mickposition...

Jag vill nog ha rätt torrt ljud ändå. Det mesta kommer ligga i en mix och då får jag ju en del möjligheter med reverbpluggar.

Borde egentligen testa att micka exakt likadant i ett större rum och jämföra.

Eller så försöker jag helt enkelt hitta min sweet-spot.

Har jag byggt en studio så får jag väl tusan ta och använda den!

*** EDIT ***

Bara för att jämföra EQ'ade jag och la på lite reverb och en aning kompressor.

studiotest_02.mp3

Redigerat av Tophe
Postat

nu låter det ju bättre! men helst ska man ju inte behöva eqa fram det där götta..😄 keep on pilling!

Postat

Tack.. ja, det är ju det sista krispet jag är ute efter. Utan EQ!

Jag har en polare som, om möjligt, kan ännu mindre än jag. Han får alltid underbart gitarrljud utan EQ!

Borde göra studiobesök!

drloop (oregistrerad)
Postat

Klart man använder EQ.

Hellre dra på lite EQ än att behöva dra ifrån vasst ljud.

Postat (redigerat)

* EDIT *

Hade lagt upp ett exempel till. Men nu har jag suttit ett tag och börjar kanske hitta nåt...

Ska spela in lite mer så får vi se.

Tack så mycket för er tid!

Redigerat av Tophe
Postat

Tycker det låter bra. Aningen "instängt" möjligtvis, men klart godkänt. Kul!

Detta gör mig glad... jag köpte nämligen också just två CM3:or 😎

Postat

Kul!

Jag har lånat dessa. Ska köpa två i nästa vecka.

De verkar vara det klart mest prisvärda alternativet.

Jag ska prova att ta bort lite glasull...

Undrar om det låter mindre instängt ifall jag byter ut en del av de tjocka absorbenterna mot lite tunnare.

Vad tror ni?

drloop (oregistrerad)
Postat

Det låter bra om dina inspelningar.

Byt strängar, det gör skillnad.

drloop (oregistrerad)
Postat
Kul!

Jag har lånat dessa. Ska köpa två i nästa vecka.

De verkar vara det klart mest prisvärda alternativet.

Jag ska prova att ta bort lite glasull...

Undrar om det låter mindre instängt ifall jag byter ut en del av de tjocka absorbenterna mot lite tunnare.

Vad tror ni?

Tunnare så tar du bara bort höga frekvenser och kanske inte dom lite jobbigare lägre frekvenserna.

Postat

Hmmm.... lurigt.

Finns det nåt bra sätt att absorbera de lägre frekvenserna utan att ta bort toppen?

Kan man ha tjocka absorbenter blandat med diffusorer eller helt enkelt en något reflekterande yta på absorbenterna.

Så att de tjocka reflekterar de höga frekvenserna men absorberar de höga... Och sedan ha lite tunnare absorbenter för

de höga frekvenserna. Jag bara yrar lite - tänker högt.

Men tusan vad kul det är! Är det meningen att det ska vara så här kul?

Borde det inte vara nån slags straffskatt på det här?

Postat
Jag ska prova att ta bort lite glasull...

Undrar om det låter mindre instängt ifall jag byter ut en del av de tjocka absorbenterna mot lite tunnare.

Vad tror ni?

att du ska behålla det som det är

som nån påpekade är det bättre att dämpa jämnare än bara det tunnare - om du fattar

tror att krispet snarare hänger mer på ditt sätt att spela, hur du mickar å nya strängar

tyckte överlag det lät riktigt bra i mina smålurar i laptopen - sitter ju inte i nån studio å lyssnar

Postat
Men tusan vad kul det är! Är det meningen att det ska vara så här kul?

Borde det inte vara nån slags straffskatt på det här?

Haha, känns ju som det när man bor i Sverige. Finns det något att beskatta så beskattas det... och sen tillkommer moms på det..

drloop (oregistrerad)
Postat
Klart man använder EQ.

Hellre dra på lite EQ än att behöva dra ifrån vasst ljud.

tvärtom skulle jag vilja säga

Kanske borde förklara lite hur jag tänker.

Många mickar har en diskanthöjning. Det var väl bra när man spelade in på tape men idag så tycker jag att det blir alldeles för mycket diskant på inspelningarna.

Inte sällan tycker jag att denna diskant låter fult.

Speciellt när man får inspelningar gjorda av bandet själva som man skall mixa, oftast låter diskanten som man får en kniv i örat...

Därför kanske jag har börjat tycka om mindre diskantrika grejer.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

dem är sverigetillverkade va?

Postat

De är svensktillverkade ja.

Än så länge är jag jätteimponerad av dem!

Ska bli kul att äga ett par.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

okej, bara bläddra förbi dom på jam's hemsida för ett tag sen.

tänkte lite fort för mig själv. nja, e nog inge vidare :rolleyes:

så jävla typiskt fördomsfullt 😄

nu blir de nog o beställa 2st nån dag.

behöver nog en ny preamp/ljudkort bara för o kunna driva båda samtidigt.

har 2 line in på ljudkortet. men bara 1 på preampen. :rolleyes:

Postat
Klart man använder EQ.

Hellre dra på lite EQ än att behöva dra ifrån vasst ljud.

tvärtom skulle jag vilja säga

Kanske borde förklara lite hur jag tänker.

Många mickar har en diskanthöjning. Det var väl bra när man spelade in på tape men idag så tycker jag att det blir alldeles för mycket diskant på inspelningarna.

Inte sällan tycker jag att denna diskant låter fult.

Speciellt när man får inspelningar gjorda av bandet själva som man skall mixa, oftast låter diskanten som man får en kniv i örat...

Därför kanske jag har börjat tycka om mindre diskantrika grejer.

mm

och det jag menade var att det är lättare å ofta bättre att kapa bort nåt än att lägga till det som inte finns eller bara finns lite av

inte att överdriven diskant är skönt att lyssna på :rolleyes:

Postat

Ja, jag håller med. Hellre att det är lite vasst på toppen och lite rumligt i botten än att det saknas bas och topp.

Tycker det är som att jobba med foto. Det är bäst att få en riktigt skarp bild med riktigt bra färgdjup redan i kameran.

Då blir bilden garanterat bättre även efter redigering.

Det är ju ganska lätt att ta bort något som stör än att lägga till något som aldrig fanns där.

Högpass och lågpass är kung.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skall inte starta en diskussion om vad som är lättare eller bättre med att ta bort eller lägga till diskant.

Dina inspelningar kan få lite mer diskant med nya strängar och och troligen också med en annan mickplacering, vilket redan är sagt i tråden.

Jag tycker att det låter bra om din inspelning, det är ju en fråga om smak i slutändan mer eller mindre diskant.

Redigerat av drloop
Postat

Tack.

Jag ska byta strängar och lägga ett par spår ikväll igen.

Så fortsätter jag att terrorisera er då.

Tack för all respons. Jag är överväldigad!

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Tycker att det låter helt ok, sen är det ju som sagt en smakfråga.

Postat (redigerat)

Gör så här om du vill få det ännu lite bättre:

Dämpa mer i hörnen (alla hörn funkar, även uppe i taket osv). Där får du enklast bukt med lägre mellanregister och bas. Glasfiber funkar bra till detta (stenull ännu bättre). Du "fasar" helt enkelt av hörnet så att säga, och fyller tomrummet (kilen) som blir med glasfiber. Detta kan göras ganska enkelt genom att bygga en simpel ram (som du fäster i golv och tak tex) som med ståltråd håller glasfibern på plats (i/bakom). Tyg eller foam eller vad du vill ovanpå. Voila! Basdämp!

Sen kan du ha en hård reflekterande skärm (helst inte plan, utan mer av någon diffusorvariant) ovanpå din vanliga dämp nånstans för att behålla lite diskanter.

-Detta är inte obligatoriskt dock, men något du kan laborera lite med (så räcker det roliga lite längre 😛 ). Prova sån där masonit med hål i. Borde ju släppa igenom det mesta utom diskanter...?

Men börja du med att dämpa riktigt ordentligt i hörnen, så blir nog kurvan jämnare direkt. Mycket av det där "instängda" ljudet är förhöjningar i bas/mellanregister ( samt utsläckningar, tillsammans med överdämpad diskant).

Har du lyssning i samma rum? I så fall kommer det hjälpa din lyssning också. Monitorerna ställer du så nära väggen du bara kan, mot dämpmaterialet.

EDIT: Jag syftar alltså på hela hörnet mellan vägg/vägg, eller vägg/tak (inte bara "trippelhörn", även om detta naturligtvis ger effekt också)

Redigerat av MrBluesman
Postat

Lyssnade på det andra exemplet och det låter bra tycker jag. Rent generellt alltså, för exakt hur man vill att det skall låta beror ju en hel del på vad det är för känsla man vill bygga upp i låten... skulle vara kul att höra ett exempel med nya strängar, det kan gör jättestor skillnad. Ju!

Postat

Ok.. här kommer ett till litet försök.

Har lite fräschare strängar. La på lite reverb för att se om det låter ok med rumsklangen.

Bara lite reverb, ingen EQ, kompressor eller så. Spelat med naglarna på en Seagull Folk.

Två cm3'or..

studiotest_04.mp3

Postat

Hehe. Tack!

Lilltjejen har titta på Pippi och Alfons hela jullovet. Man spelar vad man har i huvet...

Bara så evigt tacksam att hon inte gillar teletubbies!

Är det ok tydlighet i gitarrljudet, alltså som utgångspunkt?

Sen är det ju gött att vässa lite i mellanregistret och skära lite bas...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.