nobodys hero Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Hej igen! Jag har stött på ett litet problem, nämligen mikarna. Jag vet inte på vilket avstånd första singel coil´en sitter på från halsen sett. Inte heller andra miken som sitter i stallet. nej, Jag vet inte ens var stallet ska sitta. Avståndet från halsen då vill säga. Om det finns någon som vet så sä gärna ifrån! Tack!
AndyPandy Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Jag vet inget om gitarrbygge, men jag misstänker att biblioteket har en uppsjö av böcker i ämnet!
osiris Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Har du byggt hela gitarrkroppen själv? För då kan det bli väldigt svårt tror jag... Hör med killarna på gmf.se om dom har några mått-samlingar... Annars är det bara till att ta fram tumstocken och mäta... Sen så får man ju intonera 😉
nobodys hero Postat 23 november 2004 Trådstartare Postat 23 november 2004 nej jag har inte byggt den ännu. allt är på ritningsstadiet än så länge. jag har en tele men det är en 72 thinline, alltså inte dom mikarna jag vill använda. jag hör för fullt med folket på gmf. tack
Poppen Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Vid 12:e bandet skall man väl ha halva strängens längd om jag inte är helt ute och köper korv....
Kringlan Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Sant. Fast frågan var väll mickarna? Mickarna kan sitta lite var du vill ha dom så länge du inte har dom på greppbrädan. Sätter du dom närmare stallet får du metalliskt ljud närmare brädan och det lir varmare. Hur många mickar ska du ha förresten?.. och vilken typ?. Ska du ha en switch så du kan välja vilken mick du ska ha aktiv.
Stinkey (oregistrerad) Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Vilken sorts mickar hade du tänkt ha? Om du bygger gittaren själv är det du som bestämmer placeringen. Men ett tips kan vara att när du har fått ihop halsen och kroppen göra en pickgard av kartong eller liknande så att du kanl ödamickarna till utgången och flytta runt dom och lyssna dig till de bästa placeringarna. Låt dina öron vägleda dig. Så har jag gjort med mina byggen.
Poppen Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Sant. Fast frågan var väll mickarna? Läs inlägget så ser du att frågan även gällde stallets position. 🙂
Stinkey (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) Stallet måste sitta lika långt från tolfte bandet som det tolfte bandet är från sadeln. Att ha en mick x antal cm från stallet och en andra mick på samma avständ från halsens "slut" är ett hyfsat utgångsläge. Håll oss underrättade om utvecklingen. Redigerat 25 november 2004 av Stinkey
trombonisten Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Alltså, kineserna brukar låna nån fungerande sak o så bara kopiera. Vad hindrar en svensk från att göra sammaledes. Måttband får man väl gratis på Ikea tror jag. Ledsen om jag raljerar lite, men det brukar vara bästa sättet att göra första grejen, kopiera friskt. Tr.
Zando Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) Googlade på Gitarrbygge fann detta:http://hem.passagen.se/r-ahlin/ och http://www.nitery.net/fagerlund/index1.htm värt att kolla. Kolla in denna sida http://www.aresguitar.se/ Mickmått på min Charvel från halsslutet till 1 singel 6mm, 2 singel 67mm, 3 humbuck 105mm. Redigerat 25 november 2004 av Zando
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.