Jump to content
Annons

Rättvisa monitorer

Recommended Posts

Ghoststrokes (oregistrerad)
Postat
Sådana kontroller finns på alla någorlunda seriösa monitorer och finns där för att man ska kunna anpassa dem lite grand till rummet - så det är inte säkert att det är fel att pilla lite på dem ändå, eftersom de kan hjälpa dig att få ett bättre ljud... 🙁

Om du t ex har dämpat rummet för mycket med tunna diskantsugande material, så kan du dra upp diskanten för att kompensera för diskantförlusten i rummet och dra ner basen för att få lite bättre balans när basen inte dämpas alls av absorbenterna...

Jo så kan det vara. Svårigheten är ju att korrigeringarna kan vara så små för att få till en bra mix så vilken ände man än börjar i så brukar man ändå få pröva sig fram. Lider själv inte av att det saknas rumskorrigering på mina burkar.

Jag använder precis som "Guitar nilsson" referenser från skivor med ljud som jag gillar. Då vet jag ungefär hur mycket rummet påverkar ljudet och hur jag ligger till med min egen mix.

Nu finns det ju visuella hjälpmedel om man så vill, även om dom i sig inte kan vägleda en till ett personligt sound, men som en rå guide kan dom nog vara bra.

Annons
Zogge (oregistrerad)
Postat
Söker ett par aktiva "rättvisa" monitorer i prisklass runt 2000-4000 kr.

Det enda jag är intresserad av är om ni upplevt några som är rättvisa och någorlunda ärliga i denna prisklass. Dvs bra referensmonitorer där mixarna sedan fungerat bra i bilen eller i hemstereon osv...

Jag söker "femmor" och är väl medveten om avsaknaden av den djupa basen i dom samt rumsakustikens inverkan. Dessutom vet jag att det behövs tid att lära känna sina prylar. Därav behövs inga lektioner i detta, i alla fall inte i denna tråd 🙂 Finns säkert många goda tips att få men tar gärna dom i en annan tråd för att slippa göra att denna tråd blir för omfattande och innehålla för många aspekter på ljud, som är tillräckligt komplext ändå 😄

Kan i alla fall nämna att de tilltänkta burkarna kommer att sitta i min hemstudio (sovrum på ca 15-20 m2).

Vill också gärna veta vilka ni upplevt som totalt värdelösa som referensmonitorer trots att dom ev låtit ganska välljudande vid "vanlig" lyssning, dvs ej vid referens lyssning. Inte helt ovanligt fenomen tyvärr....

Jag instämmer med Claes i ett tidigare inlägg! Jag tycker absolut du ska lyssna på ADAM 5. Jag köpte ett par i december och jag tycker de låter bättre för var dag. Jag jämförde en hel del olika monitorer och ADAM var helt outstanding i denna prisklass. ART-tekniken på ADAM är helt suverän....

Zogge

Postat

Tänk om det vore så enkelt…

Risken är att man tror att man har en bra lyssning och fattar beslut baserat på en återgivning som kanske inte är helt ”korrekt”, som får till följd att ens mixar inte låter så bra som de skulle kunna göra i olika system och rum.

Postat (redigerat)

Egentligen blir det ju samma problem den andra vägen också. Tycker man att man har riktigt "korrekta" högtalare, så kommer det ju att låta annorlunda för de flesta andra vanliga lyssnare .. och dom kommer att tycka att man är en dålig mixare som borde öva mera, säga att den andra mixaren (ni vet han som brassar på med massor av bas och diskant) är ju betyyydligt skickligare. Mixaren kommer att bli snor-förbannad och gorma åt dom att köpa rätt grejor istället .. och de förstnämna kommer att "jamen shååååre, skyll ifrån sig på apparaturen bara" och mixaren kommer att spräcka en artär 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Håller inte riktigt med där:

Om du sitter i ett välbyggt kontrollrum med bra "neutral" akustik och "neutrala" högtalare så kommer du att kunna göra rätt beslut och mixen kommer att låta så bra den kan göra i alla system. Om man i mixläge ovetandes korrigerar för rummets dåliga akustik eller högtalarens ojämna frekvensgång så kommer mixen att låta "bättre" i detta rum och alla rum som har samma problem, men riktigt dåligt i rum som har problem i andra frekvenser. Det enda rätta är att sträva efter neutralitet i referenssystem. Något annat är uteslutet.

Postat
Jag instämmer med Claes i ett tidigare inlägg! Jag tycker absolut du ska lyssna på ADAM 5. Jag köpte ett par i december och jag tycker de låter bättre för var dag. Jag jämförde en hel del olika monitorer och ADAM var helt outstanding i denna prisklass. ART-tekniken på ADAM är helt suverän....

Zogge

Hej!

Scrolla upp i tråden så ser du att jag redan köpt burkar. Tack ändå för ditt tips.

Det blir säkert Adam framöver och i så fall Adam 7.

Men man får väl se hur länge man orkar hålla på att ratta ljud, är nöjd med burkarna jag köpte så det får bli i en okänd framtid som Adam 7 kanske får gästa min studio.

Postat
Tänk om det vore så enkelt…

Risken är att man tror att man har en bra lyssning och fattar beslut baserat på en återgivning som kanske inte är helt ”korrekt”, som får till följd att ens mixar inte låter så bra som de skulle kunna göra i olika system och rum.

Kanske är läge att citera Farbror Barbro. "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" 😉

Så länge man sitter i hemstudior med sin ofta taskiga akustik så får man lära sig att mixa MED rummet i åtanke.

Vad man ofta gör fel är att man försöker mixa bort rummets akustik. Ju sämre,desto större risk 😆

Jag försöker istället lära mig hur rummet/monitorerna påverkar ljudet (ingen ambition att ljudfixa mitt sovrum för stora pengar) och då tycker jag att det varit värdefullt att lyssna på Pro mixat material då man åtminstone (i regel) kan lita på att soundet är på plats.

Man hör då vad rummet/monitorerna gör med ljudet och man vet att detta är ett "naturligt" tillägg som inte beror på att original ljudet är skit utan på att rummet/monitorerna färgar det man lyssnar på.

Missen man gör är att man drar ner bas för att rummet "lägger till" bas, man drar på diskant för att monitorerna ger för lite eller tvärtom osv osv. Där kan pro inspelat material tjäna som en bra referens tycker jag.

Så antingen fixar man till rummets akustik i proffsklass och inhandlar monitorer för 70 000 eller också lär man sig hur rummet och monitorerna färgar ljudet och undviker på så sätt att bli knäckt när man lyssnar i polarns värsting stereo och det låter monkey ☺️ .

Det är inte allt man kan göra men åtminstone ganska gratis 🙂

Postat

Om du sitter i ett välbyggt kontrollrum med bra "neutral" akustik och "neutrala" högtalare så kommer du att kunna göra rätt beslut och mixen kommer att låta så bra den kan göra i alla system. Om man i mixläge ovetandes korrigerar för rummets dåliga akustik eller högtalarens ojämna frekvensgång så kommer mixen att låta "bättre" i detta rum och alla rum som har samma problem, men riktigt dåligt i rum som har problem i andra frekvenser. Det enda rätta är att sträva efter neutralitet i referenssystem. Något annat är uteslutet.

och där var det full pott i dressinen

alla rätt

Zogge (oregistrerad)
Postat

Glöm inte den mänskliga faktorn! Det finns urdåliga mixare och producenter.... oavsett prylarna. Det som viss tycker är bra, tycker andra är dåligt. Jag brukar fundera på hur Håkan Hellström kan få pris för sin sång....

Zogge

• 2 veckor senare...
Postat
Egentligen blir det ju samma problem den andra vägen också. Tycker man att man har riktigt "korrekta" högtalare, så kommer det ju att låta annorlunda för de flesta andra vanliga lyssnare .. och dom kommer att tycka att man är en dålig mixare som borde öva mera, säga att den andra mixaren (ni vet han som brassar på med massor av bas och diskant) är ju betyyydligt skickligare. Mixaren kommer att bli snor-förbannad och gorma åt dom att köpa rätt grejor istället .. och de förstnämna kommer att "jamen shååååre, skyll ifrån sig på apparaturen bara" och mixaren kommer att spräcka en artär 😕

Haha! Jävla roligt inlägg!

Den förstnämnda kanske hinner få en spräckt läpp innan Artären sprack? 😆

Zogge (oregistrerad)
Postat
Haha! Jävla roligt inlägg!

Den förstnämnda kanske hinner få en spräckt läpp innan Artären sprack? 😛

Jag tänker på killarna som "demar" stereoanläggningar i butiker typ Elgiganten, OnOff m.fl., full bas och full diskant! Antagligen tycker man att det ska låta så på riktigt... Har någon av er förresten varit inne på ett Disco, den senaste tiden? Subbas är bara förnamnet...

Ha en trevlig helg!

Postat
Jag tänker på killarna som "demar" stereoanläggningar i butiker typ Elgiganten, OnOff m.fl., full bas och full diskant! Antagligen tycker man att det ska låta så på riktigt... Har någon av er förresten varit inne på ett Disco, den senaste tiden? Subbas är bara förnamnet...

Ha en trevlig helg!

Kan bara hålla med...

Trevlig Helg!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.