Jump to content
Annons

Rättvisa monitorer

Recommended Posts

Ghoststrokes (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Söker ett par aktiva "rättvisa" monitorer i prisklass runt 2000-4000 kr.

Det enda jag är intresserad av är om ni upplevt några som är rättvisa och någorlunda ärliga i denna prisklass. Dvs bra referensmonitorer där mixarna sedan fungerat bra i bilen eller i hemstereon osv...

Jag söker "femmor" och är väl medveten om avsaknaden av den djupa basen i dom samt rumsakustikens inverkan. Dessutom vet jag att det behövs tid att lära känna sina prylar. Därav behövs inga lektioner i detta, i alla fall inte i denna tråd 😲 Finns säkert många goda tips att få men tar gärna dom i en annan tråd för att slippa göra att denna tråd blir för omfattande och innehålla för många aspekter på ljud, som är tillräckligt komplext ändå 😛

Kan i alla fall nämna att de tilltänkta burkarna kommer att sitta i min hemstudio (sovrum på ca 15-20 m2).

Vill också gärna veta vilka ni upplevt som totalt värdelösa som referensmonitorer trots att dom ev låtit ganska välljudande vid "vanlig" lyssning, dvs ej vid referens lyssning. Inte helt ovanligt fenomen tyvärr....

Redigerat av Gäst
Annons
Postat (redigerat)
Det enda jag är intresserad av är om ni upplevt några som är rättvisa och någorlunda ärliga i denna prisklass. Dvs bra referensmonitorer där mixarna sedan fungerat bra i bilen eller i hemstereon osv...

Har mer att göra med rummet och akustiken än högtalarna i sig.

Men i den prisklassen kan jag inte rekommendera några.Har ioch för sig ett Par Behringer Truth som ligger i den prisklassen men

skulle nog inte klassa dom som rättvisa , raka eller ärliga. Dock funkar dom bra som A&R lyssning. 😲

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)
Har mer att göra med rummet och akustiken än högtalarna i sig.

Men i den prisklassen kan jag inte rekommendera några.Har ioch för sig ett Par Behringer Truth som ligger i den prisklassen men

skulle nog inte klassa dom som rättvisa , raka eller ärliga. Dock funkar dom bra som A&R lyssning. 😛

Har hört ganska många goda omdömen om Behringers 2031 i denna prisklass. Vissa till och med lyriska. Dock inte mycket sagt hur deras mixar låtit som gjorts med dom som referenser.

Var brister dom enligt dig?

Redigerat av Ghoststrokes
Postat

Någon som har någon erfarenhet av Mackies MR 5? Är dom också för "kosmetiska" i sitt ljud?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har mixat i Fostex PM02 tror jag dom hette, små och bra monitorer.

Borde gå att få tag på billigt beggade.

Men botten är svår att höra i små monitorer, du få komplettera med hörlurar.

Redigerat av drloop
Postat
du vill ha ärliga men inte större än 5" å ingen sub

hur går det ihop tycker du?

mitt tips skulle vara beggade http://www.tweakheadz.com/review_of_the_mackie_hr_824.htm

har sett nåt par gå för strax under 4000 faktiskt

Det kan funka bra med 5" i mindre rum tycker jag, får man rätt placering och rätt dämpning så kan det vara helt okay.

Sen har man ju grannjävlar också 😛

Tror inte några i denna prisklass är totalt ärliga. Men det kan finnas monitorer som levererar ljud som inte tröttar ut en efter en halvtimme och som har bra hållbarhet och en hyfsat bra stereobild. Det inbillar jag mig att man bör kunna hitta i denna prisklass i alla fall.

Jag behöver något för att göra grovjobbet på så att säga. Jag har andra referens högtalare vilket jag anser är ett måste oavsett om du har monitorer för 40 000 eller 3000. Bl.a ett med en 12 tums sub. Så jag är inte helt allergisk mot subbar 🙂 .

Tack för länken! Ska definitivt kolla upp den!

Postat
Jag tycker att dom är lite för basiga för att man ska få en korrekt bild av mixen.

Visst funkar dom säkerligen om man tar sig tid att lära dom.

Du tror inte det kan bero på placeringen eller dämpningen i rummet?

Var lite inne på dessa Behringer faktiskt trots "åttan" som jag har för mig sitter i dom. Priset är ju tilltalande även om elaka rykten säger att Behringers prylar ofta har taskig hållbarhet och att många blåst sina diskanter eller fått radiostörningar på just denna modell. Vet inte om det är ett vanligt problem, men det har fått mig att tveka lite samt att dom kanske är något stora och tunga för att passa min studio.

Men intressant att höra din erfarenhet av dom!

Postat

För att förtydliga mig lite bara. :rolleyes:

Jag använder alltid flera referenser vid mixning så det jag menar är inte att de monitorer jag söker i denna prisklass ensamma ska klara av jobbet att skapa perfekta mixar som fungerar på alla sorts system. Det krävs mycket erfarenhet

och kunskap om ljud oavsett om man har super prylar för att göra bra mixar.

Så jag uttryckte mig lite otydligt i mitt första inlägg.

Vad jag letar efter är mer något man kan göra grovjobbet i och som inte tröttar ut mina öron på en gång. Jag misstänker ändå att det finns de som sticker ut som bättre respektive sämre i denna prisklass och det är det i huvudsak som min fråga handlar om. Vilket sound man gillar är ju dessutom så jävla personligt.

Ska NATURLIGTVIS själv lyssna och skaffa mig en egen uppfattning, min fråga här är enbart till för att kunna få en grov ide om vad som överhuvudtaget kan vara värt att lyssna på. Fick upp ögonen för ett par passiva ADAM ANF 10 som förvisso är något dyrare och har en "sjua" som woofer men skulle nog kunna sträcka mig till det om dom lever upp till de goda rykte som de verkar ha.

Någon som har erfarenhet av dom?

Postat
Jag har mixat i Fostex PM02 tror jag dom hette, små och bra monitorer.

Borde gå att få tag på billigt beggade.

Men botten är svår att höra i små monitorer, du få komplettera med hörlurar.

Är det dom här du menar?

http://www.pricerunner.se/pl/92-386848/Hoe...ex-PM-2-priser#

Blev lite förvirrad av alla olika benämningar och uppdateringar som fanns kring dessa :rolleyes:

Tack för tipset!

Postat
Var brister dom enligt dig?

Jag tycker att dom är lite för basiga för att man ska få en korrekt bild av mixen.

Visst funkar dom säkerligen om man tar sig tid att lära dom.

Jag tycker dom låter skitdåligt, ett stort frågetecken i basen.

Har ingen aning om var jag har dom när jag mixar.

Hade jag haft cashen idag hade jag bytt ut dom direkt mot ett par genelec 8030 med sub eller så.

Postat
Hade jag haft cashen idag hade jag bytt ut dom direkt mot ett par genelec 8030 med sub eller så.

Vilket e exakt vad jag gjorde och kompletterade med ett par Auratone samtidigt.

Blev du nöjd?

Postat
Ska NATURLIGTVIS själv lyssna och skaffa mig en egen uppfattning, min fråga här är enbart till för att kunna få en grov ide om vad som överhuvudtaget kan vara värt att lyssna på. Fick upp ögonen för ett par passiva ADAM ANF 10 som förvisso är något dyrare och har en "sjua" som woofer men skulle nog kunna sträcka mig till det om dom lever upp till de goda rykte som de verkar ha.

ANF 10 är bra, men passiva, så du måste ha ett slutsteg att driva dem med.

Titta gärna på ADAM A5 om du står ut med ett lite högre pris är det du satte upp från början. De är riktiga guldklimpar för pengarna. 😳

Postat

Titta gärna på ADAM A5 om du står ut med ett lite högre pris är det du satte upp från början. De är riktiga guldklimpar för pengarna. 😉

Kul att du nämnde dom! Kollade faktiskt på dom i dag då ANF 10 priset var per/st och då landade man på en lite för saftig nota för min plånbok så här efter julen 😳

Vore kul om du kunde brodera ut din kärlek till Adam A 5 lite mer? Vad gör dom till guldklimpar i dina öron?

Postat

ESI nEar05 eXperience Har jag hört en del goda omdömen om. Förvisso också dåliga men allt beror ju på vad man förväntar sig i denna prisklass. Vissa har tyckt dom varit rätt okay för sitt pris. Någon som äger några eller har något omdöme om dom? Priset vittnar ju inte om några superhögtalare men se utgångsläget för min fråga i titdigare inlägg.

Postat

Titta gärna på ADAM A5 om du står ut med ett lite högre pris är det du satte upp från början. De är riktiga guldklimpar för pengarna. 😉

Kul att du nämnde dom! Kollade faktiskt på dom i dag då ANF 10 priset var per/st och då landade man på en lite för saftig nota för min plånbok så här efter julen 😉

Vore kul om du kunde brodera ut din kärlek till Adam A 5 lite mer? Vad gör dom till guldklimpar i dina öron?

ADAM har överlag ett stort övertag över andra enligt mina öron - och det är deras banddiskant, som ger en helt suverän upplösning. Man kan helt enkelt höra alla detaljer tydligt utan att monitorerna behöver vara överdrivna någonstans. Du får ett snabbare transientsvar eftersom banddiskanten kan pytsa ut luften mycket snabbare, så ingenting blir kamuflerat. Du får också en större sweetspot tack vare att banddiskanterna låter bättre off-axis än vad traditionella dometweeters gör.

Låt nu inte mitt omdöme vara det enda som gör att du bestämmer dig (läs min signatur först så förstår du varför 😳 ), utan se till att lyssna och låt dina egna öron avgöra - och hör vad andra tycker om dem också. ADAM:s A7-modell vann MIPA award som 2007 års bästa närfältare - och A5 är baserad på A7, men har mindre baselement och mindre låda.

Bor du i Malmö-trakten så kan du gärna komma till mig och lyssna på dem och ett par andra modeller, om du vill. 😄

• 2 veckor senare...
Postat
ADAM har överlag ett stort övertag över andra enligt mina öron - och det är deras banddiskant, som ger en helt suverän upplösning. Man kan helt enkelt höra alla detaljer tydligt utan att monitorerna behöver vara överdrivna någonstans. Du får ett snabbare transientsvar eftersom banddiskanten kan pytsa ut luften mycket snabbare, så ingenting blir kamuflerat. Du får också en större sweetspot tack vare att banddiskanterna låter bättre off-axis än vad traditionella dometweeters gör.

Låt nu inte mitt omdöme vara det enda som gör att du bestämmer dig (läs min signatur först så förstår du varför 😉 ), utan se till att lyssna och låt dina egna öron avgöra - och hör vad andra tycker om dem också. ADAM:s A7-modell vann MIPA award som 2007 års bästa närfältare - och A5 är baserad på A7, men har mindre baselement och mindre låda.

Bor du i Malmö-trakten så kan du gärna komma till mig och lyssna på dem och ett par andra modeller, om du vill. 🙂

Tack för svaret! Konstigt nog fick jag inget mail om att inlägg gjorts och därav mitt något sena svar.

Jag ska definitivt någon gång framöver investera i ett par Adam högtalare (A7) då jag har lyssnat på dom och tycker dom är riktigt stygga i sin prisklass.

Nu hittade jag ett par beggade ESI Classic 😊 för 800 spänn paret och upptäckte genast att jag måste dämpa upp rummet lite mer då jag inte var beredd på att burkarna skulle leverera så mycket bas. Inte den mest definierade men tillräcklig mängd om man säger så.

Men helt okay för priset tycker jag.

Ska återkomma när jag gjort en mix på dom och se var dom brister ev vinner. Har suttit ganska mycket och lyssnat på mängder av olika cd skivor med olika stilar för att se hur dom uppför sig och den största buggen sitter helt klart i rummet.

Men som sagt, kan inte avgöra hur rättvisa dom är förrän jag fått bukt med rummet och gjort några mixar på dom.

Tack för tipset i alla fall, bor i Stockholm så det är lite långt för provlyssning just nu ☺️

Postat

Kanske någon som kan finna det intressant med min erfarenhet av mina ESI Near Classic.

Har inte lärt känna dom utan och innan (nyinköpta) men har gjort ett par mixar med dom och är positivt överraskad över hur det lät i andra anläggningar.

Jag får rätt mycket bas där jag mixar med dom så risken är ju att mixarna då kan bli lite basfattiga istället ,så det får man kompensera genom att ha lite bra referenser tillgängliga att jämföra med. Samt fixa akustiken i rummet så gott det går ( ska ju gå att bo där också. :rolleyes:

Har läst allt för många omdömen om högtalare som bygger på att folk sitter och lyssnar på dom i en torktumlare och förväntar sig bra ljud. 😱

ESI Classic skäms inte för sig i denna prisklass. Är klart nöjd med dom.

Finns säkert någon med motsatt uppfattning, men jag är inte här för att argumentera om vad som är bäst för andra utan bara för att dela med mig av mina erfarenheter..

Postat
Tapco by Mackie, kan det vara nåt? Bra pris här:

http://www.blocket.se/vi/19955395.htm?ca=5_s

Nu har jag redan införskaffat monitorer och tycker dom funkar helt okay. Nu är det mer rummet som jag håller på att fixa till så att jag sas eliminerar så mycket skit som möjligt som det orsakar.

Tack för tipset i alla fall, alltid intressant att höra vad andra har för åsikter i denna eviga fråga :-)

Postat
Tapco by Mackie, kan det vara nåt? Bra pris här:

http://www.blocket.se/vi/19955395.htm?ca=5_s

Nu har jag redan införskaffat monitorer och tycker dom funkar helt okay. Nu är det mer rummet som jag håller på att fixa till så att jag sas eliminerar så mycket skit som möjligt som det orsakar.

Tack för tipset i alla fall, alltid intressant att höra vad andra har för åsikter i denna eviga fråga :-)

Vad slog du till på? Har du mer än ett högtalarpar? Jag har förutom mina Event monitorer även lite större JBL stereohögtalare som jag är van att lyssna på sen åratal, den kombinationen känns helt suverän, nu känner jag mig helt säker på att inte goofa till det med för mycket bas. Det dumma var att jag blev utan stereo i TV-rummet.

Postat
Vad slog du till på? Har du mer än ett högtalarpar? Jag har förutom mina Event monitorer även lite större JBL stereohögtalare som jag är van att lyssna på sen åratal, den kombinationen känns helt suverän, nu känner jag mig helt säker på att inte goofa till det med för mycket bas. Det dumma var att jag blev utan stereo i TV-rummet.

Du sätter ju fingret på helt rätt grej, just att man är van vid att lyssna på ett speciellt system och vet hur det överförs på andra system.

Jo jag har ett engelskt specialbyggt system med en 12 tums bas sub som tillsammans med diverse andra "vanliga" stereosystem får tjäna som referenser också.

"Arbetshästen" blev dock ett par ESI classic som jag hittade för 800 kr/paret beggade.

Blev mycket nöjd med dom då jag nu hunnit mixa ett par låtar med dom som har funkat mycket bra på mina andra referenser.

Med det krävs alltid som du mycket riktigt säger att man har en vana med sina grejer och att man vet hur man ska kompensera upp för rums akustiken.

Kul att du kör Event!! Är det TR 5 eller Alp eller vilka har du? Det var faktiskt mellan TR 5 och ESI det stod i slutänden.

Hade nog gått för Event om det inte var för att priset var så attraktivt för ESI burkarna som dessutom var i grymt bra skick.

Postat

Du sätter ju fingret på helt rätt grej, just att man är van vid att lyssna på ett speciellt system och vet hur det överförs på andra system.

Jo jag har ett engelskt specialbyggt system med en 12 tums bas sub som tillsammans med diverse andra "vanliga" stereosystem får tjäna som referenser också.

"Arbetshästen" blev dock ett par ESI classic som jag hittade för 800 kr/paret beggade.

Blev mycket nöjd med dom då jag nu hunnit mixa ett par låtar med dom som har funkat mycket bra på mina andra referenser.

Med det krävs alltid som du mycket riktigt säger att man har en vana med sina grejer och att man vet hur man ska kompensera upp för rums akustiken.

Kul att du kör Event!! Är det TR 5 eller Alp eller vilka har du? Det var faktiskt mellan TR 5 och ESI det stod i slutänden.

Hade nog gått för Event om det inte var för att priset var så attraktivt för ESI burkarna som dessutom var i grymt bra skick.

Event ASP6 heter dom.

Postat
Event ASP6 heter dom.

Har läst om dom. Event verkar generellt få bra omdömen bortsett från dom som inte kan tänka sig monitorer för under 30 000. 😉

Postat
Event ASP6 heter dom.

Har läst om dom. Event verkar generellt få bra omdömen bortsett från dom som inte kan tänka sig monitorer för under 30 000. 😉

Har också läst mkt positivt om den. Hittade mina på Musikbörsen i Gävle, beg i nyskick för 4000 kr. Någon hade bytt in dem dan innan till förmån för ett par större Event, med 8" bas, jag funderade i två minuter typ innan jag bestämde mig. Jag kan spela cd, såna jag vet har bra ljud, i portan genom Eventen, då kan man inte ändra nåt annat än volymen. Det är ju ett sätt att vänja sig hur en bra mix kan låta igenom just mina monitorer.

På mina monitorer kan man, om man vill, med kontroller på baksidan gasa på mer bas och diskant. Det ska man nog låta bli.

Postat
Event ASP6 heter dom.

Har också läst mkt positivt om den. Hittade mina på Musikbörsen i Gävle, beg i nyskick för 4000 kr. Någon hade bytt in dem dan innan till förmån för ett par större Event, med 8" bas, jag funderade i två minuter typ innan jag bestämde mig. Jag kan spela cd, såna jag vet har bra ljud, i portan genom Eventen, då kan man inte ändra nåt annat än volymen. Det är ju ett sätt att vänja sig hur en bra mix kan låta igenom just mina monitorer.

På mina monitorer kan man, om man vill, med kontroller på baksidan gasa på mer bas och diskant. Det ska man nog låta bli.

Sådana kontroller finns på alla någorlunda seriösa monitorer och finns där för att man ska kunna anpassa dem lite grand till rummet - så det är inte säkert att det är fel att pilla lite på dem ändå, eftersom de kan hjälpa dig att få ett bättre ljud... 😉

Om du t ex har dämpat rummet för mycket med tunna diskantsugande material, så kan du dra upp diskanten för att kompensera för diskantförlusten i rummet och dra ner basen för att få lite bättre balans när basen inte dämpas alls av absorbenterna...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.