debatt Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 (redigerat) Jag undrar vilket som Ă€r bĂ€st: att ha ett ljudkort med dsp-effekter, dĂ€r sjĂ€lva ljudkortet tar över en del av cpu-ns uppgifter. Dvs. Ă€r det bĂ€ttre att belasta ljudkortet eller datorn extra hĂ„rt?? Kan man veta det innan? För det mĂ„ste vĂ€l bero pĂ„ vilken kraft, RAM, hdd etc man har?! Har man en dassig pc Ă€r det kanske bĂ€st att ha ett ljudkort med dsp-effekter, men har man en bra pc kanske det Ă€r tvĂ€rtom, för ju mindre ljudkortet dĂ„ behöver jobba ju bĂ€ttre?! Jag har mĂ€rkt att en del ljudkort kommer i tvĂ„ snarlika versioner dĂ€r den ena har inbyggda dsp-effekter (ofta med ett par extra ingĂ„ngar ocksĂ„), till ett pris som Ă€r 700-1000 kr högre. Ăr det vĂ€rt pengarna? Vad sĂ€ger ni som valt eller valt bort dsp-korten? đ //:debatt Redigerat 4 januari 2009 av debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trÄdar om ditt problem? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 januari 2009 TrÄdstartare Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trÄdar om ditt problem? Plural. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Hej jag kan bara utgĂ„ ifrĂ„n mig sjĂ€lv. Har nog forumets sĂ€msta dator men mitt ljudkort Ă€r guld đ audio1010lt det sprakar o gnisslar nĂ€r jag lĂ€gger för mkt effekter men funkar utmĂ€rkt vid inspelningar! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trĂ„dar om ditt problem? Arg? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 januari 2009 TrĂ„dstartare Dela Postat 4 januari 2009 Hej jag kan bara utgĂ„ ifrĂ„n mig sjĂ€lv. Har nog forumets sĂ€msta dator men mitt ljudkort Ă€r guld đ audio1010lt det sprakar o gnisslar nĂ€r jag lĂ€gger för mkt effekter men funkar utmĂ€rkt vid inspelningar! Ăr det ett med dsp-effekter? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
linuskarlsson Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trĂ„dar om ditt problem? lĂ€gg mĂ€rke till hans anvĂ€ndarnamn sĂ„ förstĂ„r du nog đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Jag har mĂ€rkt att en del ljudkort kommer i tvĂ„ snarlika versioner dĂ€r den ena har inbyggda dsp-effekter (ofta med ett par extra ingĂ„ngar ocksĂ„), till ett pris som Ă€r 700-1000 kr högre. Ăr det vĂ€rt pengarna? Du fĂ„r nog komma med lite exempel. Vad pratar du om för ljudkort? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trĂ„dar om ditt problem? Arg? đ Han har ju redan startat flera trĂ„dar om sitt ljudkortsproblem... Han kan vĂ€l fortsĂ€tta i dom... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trĂ„dar om ditt problem? lĂ€gg mĂ€rke till hans anvĂ€ndarnamn sĂ„ förstĂ„r du nog đ đ Det har du nog rĂ€tt i. Har han ingen fundering sĂ„ skapar han en... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Hej jag kan bara utgĂ„ ifrĂ„n mig sjĂ€lv. Har nog forumets sĂ€msta dator men mitt ljudkort Ă€r guld đ audio1010lt det sprakar o gnisslar nĂ€r jag lĂ€gger för mkt effekter men funkar utmĂ€rkt vid inspelningar! Ăr det ett med dsp-effekter? jag vet inte vad dsp Ă€r....bara att mitt ljudkort Ă€r dedikerat för musik! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 januari 2009 TrĂ„dstartare Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trĂ„dar om ditt problem? lĂ€gg mĂ€rke till hans anvĂ€ndarnamn sĂ„ förstĂ„r du nog đ Saken Ă€r ju den att jag inte startar flera trĂ„dar om ett och samma problem - det vore ju rĂ€tt meningslöst. Och skulle jag starta en enda trĂ„d som tog upp alla problemen sĂ„ skulle den bara kapas av adm. och flyttas till olika avdelningar (har hĂ€nt förut). Denna trĂ„d handlar om dsp-effekternas vara eller icke vara, ifall ni undrade. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Varför i helvete startar du hela tiden nya trĂ„dar om ditt problem? Arg? đ Han har ju redan startat flera trĂ„dar om sitt ljudkortsproblem... Han kan vĂ€l fortsĂ€tta i dom... ja visst Ă€r det sĂ„.... men det Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ kul att det dyker upp nya frĂ„gor đ ...eller? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 januari 2009 TrĂ„dstartare Dela Postat 4 januari 2009 (redigerat) Jag har mĂ€rkt att en del ljudkort kommer i tvĂ„ snarlika versioner dĂ€r den ena har inbyggda dsp-effekter (ofta med ett par extra ingĂ„ngar ocksĂ„), till ett pris som Ă€r 700-1000 kr högre. Ăr det vĂ€rt pengarna? Du fĂ„r nog komma med lite exempel. Vad pratar du om för ljudkort? Ja, t.ex. Focusrite Saffire (3000 kr) och Focusrite Saffire LE (3804 kr). Eller TC Electronic Konnect 24D (4700 kr) jfr med Konnekt 8 (3700 kr, Jam). Redigerat 4 januari 2009 av debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 (redigerat) För lite berÀkningskapacitet i ovan ljudkort. Men funkar bra för att lÀgga effekter vid inspelning och fortfarande ha 0 latency lyssning. DSP kort med ordentlig berÀkningskraft: Pro Tools HD UAD-2 Med flera. Redigerat 4 januari 2009 av drloop Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 (redigerat) Jag resonerar sÄ att om jag ska förlita mig till max pÄ DSP kort eller liknande, sÄ finns det helt enkelt ingen DSP plattform som tÀcker de plug-ins jag kÀnner att jag behöver. Att anvÀnda sig av enbart DSP skulle bli begrÀnsande för mig - pÄ det ena eller det andra sÀttet. Jag skulle vara betydligt mer mottaglig för en kombination av de tvÄ sÀtten. En stark DSP processor, typ UAD2, powercore x8 eller liknande, har förvisso berÀkningskraft motsvarande en stark PC, men Ä andra sidan anvÀnds den processkraften mycket mer dyrbart. Pluggarna Àr helt enkelt betydligt mer krÀvande Àn vad inhemska plug-ins för DX, VST eller RTAS Àr, sÄ man fÄr komma ihÄg att DSP kort inte i första hand rÀcker till förhÄllandevis fler antal plug-ins. Pluggar för DX, VST eller RTAS Àr betydligt mer processoptimerade, och förhÄllandet mellan ljudkvalité gentemot processorbelastning Àr dramatiskt mycket bÀttre ibland DX, VST och RTAS. Plug-ins som följer med som bi-funktioner i ljudapparatur Àr jag mer skeptisk till. Jag skulle inte vilja förlita mig pÄ dom i nÄgon betydande grad. Redigerat 4 januari 2009 av Opus99 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 En stark DSP processor, typ UAD2, powercore x8 eller liknande, har förvisso berÀkningskraft motsvarande en stark PC, men Ä andra sidan anvÀnds den processkraften mycket mer dyrbart. Pluggarna Àr helt enkelt betydligt mer krÀvande Àn vad inhemska plug-ins för DX, VST eller RTAS Àr, sÄ man fÄr komma ihÄg att DSP kort inte i första hand rÀcker till förhÄllandevis fler antal plug-ins. Pluggar för DX, VST eller RTAS Àr betydligt mer processoptimerade, och förhÄllandet mellan ljudkvalité gentemot processorbelastning Àr dramatiskt mycket bÀttre ibland DX, VST och RTAS. Jag hÄller inte alls med. Av vilken anledning skulle pluggar till extern DSP vara sÀmre optimerade? Klart det finns en del riktigt krÀvande pluggar till tex UAD-1 och 2. Men Àven dom Àr resursoptimerade. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 En stark DSP processor, typ UAD2, powercore x8 eller liknande, har förvisso berÀkningskraft motsvarande en stark PC, men Ä andra sidan anvÀnds den processkraften mycket mer dyrbart. Pluggarna Àr helt enkelt betydligt mer krÀvande Àn vad inhemska plug-ins för DX, VST eller RTAS Àr, sÄ man fÄr komma ihÄg att DSP kort inte i första hand rÀcker till förhÄllandevis fler antal plug-ins. Pluggar för DX, VST eller RTAS Àr betydligt mer processoptimerade, och förhÄllandet mellan ljudkvalité gentemot processorbelastning Àr dramatiskt mycket bÀttre ibland DX, VST och RTAS. Jag hÄller inte alls med. Av vilken anledning skulle pluggar till extern DSP vara sÀmre optimerade? Klart det finns en del riktigt krÀvande pluggar till tex UAD-1 och 2. Men Àven dom Àr resursoptimerade. Det Àr nog mÄnga som Àr betydligt mer ovana vid att koda för en DSP-plattform, jÀmför nÀr spel kommer till en ny spelkonsol. Det tar ett par Är nÀstan innan utvecklarna lÀr sig plattformen ordentligt. Mjukvaran Àr ocksÄ betydligt krÄnligare att debugga o.s.v. nÀr den inte körs pÄ ens egen dator sÄ att sÀga. Sedan brukar det vara sÄ att ju flera anvÀndare en mjukvara har desto mer resurser brukar det lÀggas pÄ utveckling (fler buggar hittas o.s.v.) vilket oftast Àr positivt. SÄdant bidrar ju ocksÄ. Min erfarenhet Àr att de flesta plugins av motsvarande typ/karaktÀr/funktion ofta Àr bÀttre optimerade för X85 Àn för nÄgon DSP plattform. Har iofs inte testat just UAD-1, men vÀl TC och Focusrite. Det Àr nog dÀtrmoy svÄrt att göra nÄgon exakt jÀmförelse. De dÀr DSP funktionerna man fÄr med i vissa ljudkort Àr nog mest till för monitorering, eller möjligtvis livemixning. Det rÀcker inte pÄ lÄnga vÀgar för att köra vid mix om man inte har ett vÀldigt litet projekt. Dessutom behöver man ju inte vÀlja, man kan ju köra bÄde native och DSP sÄ vad Àr problemet? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 januari 2009 TrĂ„dstartare Dela Postat 4 januari 2009 (redigerat) Jösses vilken teknisk debatt jag startade... đ TĂ€nkte bara att DSP-effekter var bra att ha i sitt ljudkort, eftersom det var ett försĂ€ljningsargument nĂ€r jag köpte mitt E-mu 1616. Att cpu-n inte behöver jobba sĂ„ mycket. Förstod jag "er" rĂ€tt (om jag generaliserar), sĂ„ har dessa av mig relativt sett enklare fw-ljudkort sĂ„ liten dsp-kraft, att den nĂ€stan inte gör varken frĂ„n eller till? M.a.o. skulle jag lika gĂ€rna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istĂ€llet för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gĂ€rna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt]. Ă andra sidan har jag mest fluktat pĂ„ ett Terratec Phase x24 nu... E d skit? đ //:debatt Redigerat 4 januari 2009 av debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 Det Àr nog mÄnga som Àr betydligt mer ovana vid att koda för en DSP-plattform, jÀmför nÀr spel kommer till en ny spelkonsol. En ganska skev liknelse. UAD, TC med flera DSP-system anvÀnder SHARK-processorer som ju knappast kom igÄr. Jag Àr varken programmerare eller chip-nörd sÄ rÀtta mig gÀrna om jag har fel. Men en spelkonsol Àr vÀl snarare att likna vid en komplett dator (med egen processor, minneskretsar, moderkort, grafikkort, ljudkort, lagringsmedia etc.). Och hÀr Àr det inte frÀmst spelet (vilket borde motsvara pluggen) som dras med barnsjukdomar, utan operativsystemet (som dÄ motsvarar vÀrdprogrammet) vilket ligger utanför diskussionen huruvida pluggar Àr bÀttre eller sÀmre optimerade pÄ DSP-system. Mjukvaran Àr ocksÄ betydligt krÄnligare att debugga o.s.v. nÀr den inte körs pÄ ens egen dator sÄ att sÀga. Tar det lÀngre tid att testa mjukvara pÄ extern DSP Àn native? Sedan brukar det vara sÄ att ju flera anvÀndare en mjukvara har desto mer resurser brukar det lÀggas pÄ utveckling (fler buggar hittas o.s.v.) vilket oftast Àr positivt. SÄdant bidrar ju ocksÄ. HÄller helt med. UAD, TC Powercore och Focusrites Liquid-serie tillhör storsÀljarna i pluggvÀrlden. De borde dÀrmed ha relativt stora resurser att lÀgga pÄ utveckling. Min erfarenhet Àr att de flesta plugins av motsvarande typ/karaktÀr/funktion ofta Àr bÀttre optimerade för X85 Àn för nÄgon DSP plattform. Har iofs inte testat just UAD-1, men vÀl TC och Focusrite. Det Àr nog dÀtrmoy svÄrt att göra nÄgon exakt jÀmförelse. Hur har du gjort jÀmförelserna? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 januari 2009 TrĂ„dstartare Dela Postat 4 januari 2009 Jösses vilken teknisk debatt jag startade... đ TĂ€nkte bara att DSP-effekter var bra att ha i sitt ljudkort, eftersom det var ett försĂ€ljningsargument nĂ€r jag köpte mitt E-mu 1616. Att cpu-n inte behöver jobba sĂ„ mycket. Förstod jag "er" rĂ€tt (om jag generaliserar), sĂ„ har dessa av mig angivna relativt sett enklare fw-ljudkort sĂ„ liten dsp-kraft, att den nĂ€stan inte gör varken frĂ„n eller till? M.a.o. skulle jag lika gĂ€rna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istĂ€llet för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gĂ€rna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt]. Ă andra sidan har jag mest fluktat pĂ„ ett Terratec Phase x24 nu... E d skit? đ //:debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
joachime Postat 5 januari 2009 Dela Postat 5 januari 2009 Förstod jag "er" rÀtt (om jag generaliserar), sÄ har dessa av mig relativt sett enklare fw-ljudkort sÄ liten dsp-kraft, att den nÀstan inte gör varken frÄn eller till? M.a.o. skulle jag lika gÀrna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istÀllet för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gÀrna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt]. Jag skulle kunna tÀnka mig att vÀlja ett kort med inbyggd DSP om pluggarna i sig tiltalade mig. Det finns sÀkert en del matnyttiga pluggar bÄde till TC och Focusrite-korten. RÀkna dÀremot inte med att dessa lastar av processorn nÄgot nÀmnvÀrt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 5 januari 2009 Dela Postat 5 januari 2009 AnvÀndbart om man vill ha lite lyssningsreverb vid sÄnginspelning. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 5 januari 2009 Dela Postat 5 januari 2009 Jösses vilken teknisk debatt jag startade... đ TĂ€nkte bara att DSP-effekter var bra att ha i sitt ljudkort, eftersom det var ett försĂ€ljningsargument nĂ€r jag köpte mitt E-mu 1616. Att cpu-n inte behöver jobba sĂ„ mycket. Förstod jag "er" rĂ€tt (om jag generaliserar), sĂ„ har dessa av mig relativt sett enklare fw-ljudkort sĂ„ liten dsp-kraft, att den nĂ€stan inte gör varken frĂ„n eller till? M.a.o. skulle jag lika gĂ€rna kunna ha ett Focusrite Saffire LE istĂ€llet för ett Focusrite Saffire, eller ett TC Electronic Konnekt 8 lika gĂ€rna som ett TC Electronic Konnekt 24D? [Frost rekommenderar dock 24-varianten kraftigt]. Ă andra sidan har jag mest fluktat pĂ„ ett Terratec Phase x24 nu... E d skit? đ //:debatt Det Ă€r bra med lite dsp i ljudkortet om du vill lĂ€gga t.ex. reverb pĂ„ en sĂ„nginspelning. DĂ„ kan du köra "direct monitoring" och Ă€ndĂ„ fĂ„ effekter, till skillnad ifrĂ„n om du lĂ€gger pĂ„ effekten i ditt inspelningsprogram. Det Ă€r vĂ€l den frĂ€msta fördelen. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 5 januari 2009 Dela Postat 5 januari 2009 Det Àr nog mÄnga som Àr betydligt mer ovana vid att koda för en DSP-plattform, jÀmför nÀr spel kommer till en ny spelkonsol. En ganska skev liknelse. UAD, TC med flera DSP-system anvÀnder SHARK-processorer som ju knappast kom igÄr. Jag Àr varken programmerare eller chip-nörd sÄ rÀtta mig gÀrna om jag har fel. Men en spelkonsol Àr vÀl snarare att likna vid en komplett dator (med egen processor, minneskretsar, moderkort, grafikkort, ljudkort, lagringsmedia etc.). Och hÀr Àr det inte frÀmst spelet (vilket borde motsvara pluggen) som dras med barnsjukdomar, utan operativsystemet (som dÄ motsvarar vÀrdprogrammet) vilket ligger utanför diskussionen huruvida pluggar Àr bÀttre eller sÀmre optimerade pÄ DSP-system. Mjukvaran Àr ocksÄ betydligt krÄnligare att debugga o.s.v. nÀr den inte körs pÄ ens egen dator sÄ att sÀga. Tar det lÀngre tid att testa mjukvara pÄ extern DSP Àn native? Sedan brukar det vara sÄ att ju flera anvÀndare en mjukvara har desto mer resurser brukar det lÀggas pÄ utveckling (fler buggar hittas o.s.v.) vilket oftast Àr positivt. SÄdant bidrar ju ocksÄ. HÄller helt med. UAD, TC Powercore och Focusrites Liquid-serie tillhör storsÀljarna i pluggvÀrlden. De borde dÀrmed ha relativt stora resurser att lÀgga pÄ utveckling. Min erfarenhet Àr att de flesta plugins av motsvarande typ/karaktÀr/funktion ofta Àr bÀttre optimerade för X85 Àn för nÄgon DSP plattform. Har iofs inte testat just UAD-1, men vÀl TC och Focusrite. Det Àr nog dÀtrmoy svÄrt att göra nÄgon exakt jÀmförelse. Hur har du gjort jÀmförelserna? Kod mÄste opptimeras för ett visst instruktionsset vilket Àr unikt för varje processor. Det lÀr alltsÄ ta en tid att lÀra sig programmera effektivt mot t.ex. en SHARK processor (eller en CPU i en PS3:a för den delen). NÀr det gÀller musikprogram Àr det ofta vÀldigt smÄ utvecklarteam, wavelab Àr t.ex. bara en person o.s.v. Det finns nog inte allt för mÄnga erfarna utvecklare som kan programmera ljudalgoritmer pÄ en shark CPU.... Och ja - jag har arbetat som programmerare. Det som gör jÀmförelsen svÄr Àr att dessa CPU:er har en annan arkitektur vilket inte gör dem direkt jÀmförbara. Jag har haft powercore Ànda sedan den kom, och dÄ pÄstods det att den var jÀmförbar med en normal PC i kraft ungefÀr. Efter 7-8 Ärs erfarenhet kan jag konstatera att jag oftast kunde ladda in flera plugins i datorn Àn vad jag kunde pÄ mitt DSP-kort. Det Àr ingen vetenskap, bara min egen erfarenhet. Det Àr hur som helst inte relevant, för dÄ rÀckte inte en PC till men det gör den idag. Den som köper ett DSP-kort idag gör det nog mest för mjukvaran och inte för prestandan, om man inte kör vÀldigt stora mixar. För mig Àr det i vart fall inget problem och jag har ofta projekt med 50+ audiokanaler pÄ en vanlig PC. Jag skulle dock tro att de flesta av DSP-pluggarna finns i en motsvarande nativeversion, inte exakt men nÄgot liknande. Det finns ju flera företag som har tagit fram riktiga "high-end"vintage plugins för en native miljö. Hade DSP-plattformarna haft flera mjukvaruinstrument, samplingsbaserade reverb och liknande hade det varit mer motiverat kanske, men vanliga vintage kompressorer och EQ kan man i princip gössla med utan att fÄ problem pÄ en quad CPU. Jag har kört med DSP kort i 10 Är, men nu har jag Àntligen sÄlt av allt. Dagens snabba datorer rÀcker till för mina behov i alla fall. Anyway, det Àr bara min Äsikt som sagt. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 5 januari 2009 Dela Postat 5 januari 2009 Jag resonerar sÄ att om jag ska förlita mig till max pÄ DSP kort eller liknande, sÄ finns det helt enkelt ingen DSP plattform som tÀcker de plug-ins jag kÀnner att jag behöver. testat denna? http://www.solid-state-logic.com/music/Xlo...ander/index.asp kör bÄde egna Ä vst Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.