JJRockford Postat 22 november 2004 Dela Postat 22 november 2004 Undrar om någon vet vilket företag det är som egentligen ligger bakom TSM mikrofoner? Egentligen är jag ute efter lite mer info om deras aktiva PA-system, men jag antar att det kanske är större chans att någon här känner till mickarna. Luthman är generalagent, men dom visste inte om dom hade någon hemsida (???). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 november 2004 Dela Postat 22 november 2004 TSM är Luthmans eget "märke" - precis som JJLabs är Jam:s eget "märke" etc. Det är CEM-produkter som - i likhet med väldigt många märken - beställs på de kinesiska fabrikerna med valbart tryck på kåpan om man beställer tillräckligt många. Köpare som är extra kreativa, kan beställa mikrofonerna med egna modifieringar på fabrikens standardmodell, medan mindre kreativa bara köper standardmodellen med eget märkestryck på. TSM finns alltså inte som tillverkare. En av de få som berättar vilken fabrik som tillverkar, är Studio Projects. De gör ingen hemlighet av att det är kinesiska 797 som tillverkar deras modeller - medan de flesta andra försöker hålla det hemligt av någon anledning, precis som om det skulle vara "farligt" att det kom ut att de får sina micar tillverkade på samma fabriker som en massa andra... 😉 Egentligen finns det nog inte många som inte har sin tillverkning i Kina. Ett fåtal undantag är Oktava och de andra ryska märkena, som tillverkas i Ryssland och BLUE, som tillverkas i Lettland. Till många som är "assembled in USA", har alla delar tillverkats i Kina, på samma fabriker som en stor mängd andra... Vill du lyssna på jämförande inspelningar av olika micar, så finns det ett gäng på min testsite... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 22 november 2004 Dela Postat 22 november 2004 Vill du lyssna på jämförande inspelningar av olika micar, så finns det ett gäng på min testsite... 😉 Började nästan sakna den där frasen. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 november 2004 Dela Postat 22 november 2004 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 22 november 2004 Dela Postat 22 november 2004 Du är nog en av de få som kan göra så pass skamlös reklam för sig och ändå inte tittas snett på. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 Du är nog en av de få som kan göra så pass skamlös reklam för sig och ändå inte tittas snett på. 🙂 😄 ...men testsiten är ju faktiskt till för alla - inte bara för de som väljer att köpa från mig... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 (redigerat) ...en sådan unik, grym, oväntad & användbar sida förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Stort beröm för nedlagt arbete. Redigerat 23 november 2004 av milton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 ...en sådan unik, grym, oväntad & användbar sida förtjänar all uppmärksamhet den kan få.Stort beröm för nedlagt arbete. Tack så mycket för berömmet! 😆 Vänta bara - under vintern ska det komma in ännu fler micar - och lite annat också efter hand som jag klurar ut hur jag ska utföra testerna för att det ska ge relevanta resultat... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 Du är nog en av de få som kan göra så pass skamlös reklam för sig och ändå inte tittas snett på. 🙂 🙂 ...men testsiten är ju faktiskt till för alla - inte bara för de som väljer att köpa från mig... 😄 Jo jag vet. Jag försökte lite med glimten i ögat där. 😆 Majken gör ju faktiskt lite samma sak med sin Cubase sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Håkan Ekberg Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 (redigerat) Du är nog en av de få som kan göra så pass skamlös reklam för sig och ändå inte tittas snett på. 🙂 😄 ...men testsiten är ju faktiskt till för alla - inte bara för de som väljer att köpa från mig... 😆 Synd bara att man/jag inte har a ) tillräckligt tränade öron 🙂 b ) tillräckligt bra lyssningsutrustning c ) både och för att kunna höra någon skillnad 🙂 MVH Håkan Redigerat 23 november 2004 av Håkan Ekberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 23 november 2004 Trådstartare Dela Postat 23 november 2004 Aha, då förstår jag. Tack Claes för infon! Du råkar möjligen inte veta om det är något mer fabrikat som köper från samma? (Nu tänker jag på PA-högtalarna). Vore ju intressant att veta vad man kan jämföra det med. Håller för övrigt med vem det nu var som skrev att så länge Claes egna sidor är såpass matnyttiga som dom är, så får han gärna göra reklam för dom! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 När det gäller micar så hävdar Roede att de tillverkar i egen regi i Australien. Sen finns det ju märkesmickarna, som väl oftas tillverkas i egna fabriker (typ, Neumann, Sennheiser, DPA, osv ...). Men även där förekommer OEM märkningar, till exempel sålde Neumann under sina tidiga år mikar till andra som satte sina namn på dem. För OEMtyp TSM är det inte omöjligt att samma miksort kommer från olika fabriker beroende på var det råkar vara billigast vid tillfället. Troligen kommer inte mikar och högtalare från samma fabrik. T. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 Men även där förekommer OEM märkningar, till exempel sålde Neumann under sina tidiga år mikar till andra som satte sina namn på dem. Några tips på OEM märkningar som kan vara värt att veta om? (typ AKG C12 kapseln finns i ADK's snikmodell) 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 23 november 2004 Dela Postat 23 november 2004 (redigerat) Några tips på OEM märkningar som kan vara värt att veta om?(typ AKG C12 kapseln finns i ADK's snikmodell) 🙂 Nja, kopia tror jag. edit. Eller snarare vet. C12-kapseln tillverkas inte längre, men gjordes i en hel massa varianter genom tiderna. Inte ens AKG fick allihop att låta så där himla bra. AKG gör numera en kopia, som säkert är bra, men som inte uppnått samma fixpunkt på himlen som en del av de gamla C12-orna. ADK är nog oftast ett OEM-brandat märke, gjort i Kina som många andra. Inte därmed sagt att det är dåligt. Jag har ett par TSM MT184 som låter helt OK i mina öron för vissa användningar. Tr. Redigerat 23 november 2004 av trombonisten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Jo, jag är medveten om att det är kopior.... Var lite ironisk bara. (därav smileyn) Däremot har jag hört de "nya" C12:orna som AKG gör, och i mina öron lät de bra... kan dock inte jämföra med en "orginal" eftersom jag inte direkt har en liggande i byrålådan. Var mest nyfiken på ifall det fanns tex. sennheiser eller neumannmickar att köpa under annat "namn"... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.