Jump to content
Annons

SUBGRUPPER på livebord = Nödvändighet ?

onedown

Recommended Posts

Hej ! Ge mig lite hjälp då !!! 😆

Gruppen tittar på ett mixerbord att ha till replokal i förstahand och naturligtvis livegig

Vi tittar på två alternativ just nu.

MACKIE CFX 20 MK II, http://www.thomann.de/se/mackie_cfx_20_mk_ii.htm och

ALLEN&HEATH ZED-22FX http://www.thomann.de/se/allenheath_zed22fx.htm

Brukar ni använda subgrupper till tex, trummor, Leslie, körsång, whatever...

eller klarar man sig galant utan ?????????

Ge GÄRNA synpunkter på detta.. Jag har egentligen INGEN erfarenhet av att just mixa, eller

jobba med mixerbord.

Mackien har om ni inte orkar titta på länkarna, 4 st subgrupper

A&H saknar detta helt och hållet !

Klarar man sig (bra) utan ??? 🥰

A&H-bordet har däremot USB, vilket ju onekligen är lockande !

Om ni nu bara kunde tala om att det är skitsamma med subgrupper för ett litet bluesgäng...

sättning: trummor, ett par sångmickar, Git, bas, Leslie med tre mickar....

HELP ME !!! 😛

Dela på andra sajter

Annons
Hej ! Ge mig lite hjälp då !!! 😮

Gruppen tittar på ett mixerbord att ha till replokal i förstahand och naturligtvis livegig

Ge GÄRNA synpunkter på detta.. Jag har egentligen INGEN erfarenhet av att just mixa, eller

jobba med mixerbord.

Klarar man sig (bra) utan ??? 😛

Om ni nu bara kunde tala om att det är skitsamma med subgrupper för ett litet bluesgäng...

HELP ME !!! 😛

När jag rattar live använde jag väldigt sällan subgrupper. De undantagen är ifall det är flera olika band som lirar så man kan sänka/höja hela trumpaketet med en regel eller två.

Ska ni sköta ljudet själva från scenen ställer ni nog ett ljud och sen finjusterar under giget och då är det nog separata kanaler ni vill ändra på och inte en hel grupp av grejer.

Men alla jobbar olika så du kommer säkert få andra svar här i tråden också 🙂

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag jobbar alltid med subgrupper.... hur gott som helst att snabbt kunna ställa om balansen mellan instrument.

Det är nog av lathet jag kör subgrupper....

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Om jag sköter monitor från foh så använder jag subgrupper till att skicka dit all sång. Då kan man inserta kompressor som jobbar hårt utan att det påverkar scenmonitorljudet. Oftast så blir det lätt rundgång om man insertar på kanal eftersom inserten påverkar aux (en del bord kan man switcha ur det)

Faktum är att jag föredrar detta även om det är monitormix.

Dela på andra sajter

Jag funderar ju så här:

subbar man tex trummor på ett soundcheck, till en bra nivå för lätt kunna använda subgrupp senare under giget

så kan man väl ge sig fan på att ljudbilden LIK FÖRBANNAT ändrat sig när lokalen blir full osv,

och så är det bara lite mer baskagge man vill ha från trummorna. då får man ju ändå ner å pilla på "per kanal" ändåå.. ???

Tack för era svar , by the way, UPPSKATTAS !!!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om jag sköter monitor från foh så använder jag subgrupper till att skicka dit all sång. Då kan man inserta kompressor som jobbar hårt utan att det påverkar scenmonitorljudet. Oftast så blir det lätt rundgång om man insertar på kanal eftersom inserten påverkar aux (en del bord kan man switcha ur det)

vilket i realiteten , för mig, innebär att subgrupper är bra att ha live ? ( Du är på ÖVERkurs för mig nu ) 😛

Redigerat av onedown
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

vilket i realiteten , för mig, innebär att subgrupper är bra att ha live ? ( Du är på ÖVERkurs för mig nu ) 😮

Jag brukar ofta använda VCA-grupper istället för subgrupper då en fader räcker för att övervaka stereosignaler så på det viset räcker 8 faders för 8 VCA-grupper och ändå behåller man stereosignalen till main-mix. Nackdelen med VCA är att man inte kan köra insert på gruppen som man kan på en subgrupp eftersom signalen aldrig går genom VCA:n. Fördelen med subgrupper är om du har begränsat med outboards och behöver tex kompressor på alla solomickar. Då använder man med fördel den kompressorn på exempelvis subrupp 1 & 2 och kör kompressorn som insert på grupperna. 😛

Dela på andra sajter

Subgrupper är så smidigt när man mixar trummor, körpaket mm. Däremot så tror jag absolut att ni klarar er utan grupper på den lineup som du beskriver ovan, men självklart är det alltid smidigare om man kan köra grupper.

Däremot så funderar jag på A&H-mixern som du har tittat på. Som jag uppfattar det på den så går det inte att spela in flerkanals-ljud med den över USB, utan det är bara en stereotappning, och då tycker jag du lite förlorar meningen med att välja just den. Nu är jag inte hundra på detta eftersom jag inte har provkört den, men tittade lite i manualen på deras hemsida och jag kan inte utläsa i den att det skulle gå att ta ut flera kanaler. Bättre är väl i så fall att titta på en Alesis Multimix eller liknande där du kan få ut de olika kanalerna för separat inspelning...

Redigerat av henning
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Det kan vara ganska smidigt med subgrupper om man spelar in livekonserter med körer (eller liknande) där man inte behöver kunna mixa varje mick i efterhand utan kanske nöjer sig med en kanal per stämma. Men för er setup verkar det inte så nödvändigt.

Dela på andra sajter

Subgrupper är så smidigt när man mixar trummor, körpaket mm. Däremot så tror jag absolut att ni klarar er utan grupper på den lineup som du beskriver ovan, men självklart är det alltid smidigare om man kan köra grupper.

Däremot så funderar jag på A&H-mixern som du har tittat på. Som jag uppfattar det på den så går det inte att spela in flerkanals-ljud med den över USB, utan det är bara en stereotappning, och då tycker jag du lite förlorar meningen med att välja just den. Nu är jag inte hundra på detta eftersom jag inte har provkört den, men tittade lite i manualen på deras hemsida och jag kan inte utläsa i den att det skulle gå att ta ut flera kanaler. Bättre är väl i så fall att titta på en Alesis Multimix eller liknande där du kan få ut de olika kanalerna för separat inspelning...

Helt Rätt. Det är inte multikanalsinspelning. Enbart Stereo som du säger. Däremot kan man om jag fattade rätt, assigna valfria kanaler till USB:n

Alltså , detta är inte det primära med mixerbordet, men en bra "bling-bling", tycker jag.

Frågan är om det är värt såpass att man kan skippa subgrupper.

Mitt Leslie, tex kan man ju köra i en liten separat submixer om man vill...

Tror att A&H-bordet är liiiite bättre kvalite´än det Mackiebordet som är mitt alternativ ? Men om det är någon hörbar skillnad i

användning är väl tveksamt...

Dessutom, Mackien har en sjubands EQ onboard, Det finns inte heller på A&H...

Svårt som fan, detta... Men som sagt.. TACK för ALLA synpunkter !!!!

Dela på andra sajter

Det kan vara ganska smidigt med subgrupper om man spelar in livekonserter med körer (eller liknande) där man inte behöver kunna mixa varje mick i efterhand utan kanske nöjer sig med en kanal per stämma. Men för er setup verkar det inte så nödvändigt.

Precis så jag tänker med...

Men de klart, det är inget MINUS att ha, det förstår jag !

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

vilket i realiteten , för mig, innebär att subgrupper är bra att ha live ? ( Du är på ÖVERkurs för mig nu ) 😮

Jag brukar ofta använda VCA-grupper istället för subgrupper då en fader räcker för att övervaka stereosignaler så på det viset räcker 8 faders för 8 VCA-grupper och ändå behåller man stereosignalen till main-mix. Nackdelen med VCA är att man inte kan köra insert på gruppen som man kan på en subgrupp eftersom signalen aldrig går genom VCA:n. Fördelen med subgrupper är om du har begränsat med outboards och behöver tex kompressor på alla solomickar. Då använder man med fördel den kompressorn på exempelvis subrupp 1 & 2 och kör kompressorn som insert på grupperna. 😛

Okay... Jag ska prova att röka crack, så får vi se om det gör att jag fattar mer... 😛 Mindre kommer jag INTE att begripa,,, hehe

Redigerat av onedown
Dela på andra sajter

För att förtydliga för trådskaparen: VCA/DCA är inget annat än en remotekontroll över dom kanaler man har valt att styra volymmässigt eller att mute´a!

En subgrupp skickar man dom kanalerna man valt till en den subgrupp där man kan påverka ljudet mer/ ha konroll över. ex ett trumset som man vill komprimera eller en kör man vill eq'a osv.

Dela på andra sajter

Klart som korvspad att det är lättare att arbeta med subgrupper och VCA:er.

Läste om er sättning samt behov och tycker nog att det viktigaste för er är att få tillgång till bra preamps ch bra EQ del på mixerbordet.

Speciellt i en replokal.

Ni väljer ju att lägga lite pengar på detta så jag hade tagit kontakt med en PA firma och kollat efter ett begagnat bord av lite bättre nivå.

Till och med kan en gammal Yamha 01 fungera som samtidigt ger er mycket bang for the buck!

Lycka till!

/Cruncharn'

Dela på andra sajter

Till och med kan en gammal Yamha 01 fungera som samtidigt ger er mycket bang for the buck!

Lycka till!

/Cruncharn'

Bara du inte menar den vanliga 01:an? v96:an tycker jag låter riktigt bra för sin storlek och begagnatpris med den gamla tråkiga 01V tycker jag inte är rolig alls, har jobbat med den i över ett år och 01v96:an ett tjugotal gånger och jag upplever stor ljudskillnad både i AD/DA, preamps och effekter.

My 5 öres

Dela på andra sajter

Ett tips lite utanför det du frågade om; Men om ni vill ha något som är lite behändigare att rigga så kanske ni skulle välja ett mixerbord som passar i ett rack, t ex detta: http://www.thomann.de/se/soundcraftspirit_fx_16_ii.htm eller detta: http://www.thomann.de/se/mackie_1604_vlz3.htm

Edit: Jag har för mig att jag läste i ett test på Musikermagasinet (säkert flera år sen) att man MÅSTE routa via subgrupperna på Mackies CFX bord för att kanalerna ska hamna på masterbussen.

Redigerat av JJRockford
Dela på andra sajter

Lycka till!

/Cruncharn'

Bara du inte menar den vanliga 01:an? v96:an tycker jag låter riktigt bra för sin storlek och begagnatpris med den gamla tråkiga 01V tycker jag inte är rolig alls, har jobbat med den i över ett år och 01v96:an ett tjugotal gånger och jag upplever stor ljudskillnad både i AD/DA, preamps och effekter.

My 5 öres

+1

/Crunch'

Dela på andra sajter

Jag hade 01v96 innan jag bytte bord och det funkade riktigt bra. Det är mycket som är likt med de större borden från Yamaha. Jag kör ju nu med DM1000VCM.

Redigerat av Analogfreak
Dela på andra sajter

Ett tips lite utanför det du frågade om; Men om ni vill ha något som är lite behändigare att rigga så kanske ni skulle välja ett mixerbord som passar i ett rack, t ex detta: http://www.thomann.de/se/soundcraftspirit_fx_16_ii.htm eller detta: http://www.thomann.de/se/mackie_1604_vlz3.htm

Edit: Jag har för mig att jag läste i ett test på Musikermagasinet (säkert flera år sen) att man MÅSTE routa via subgrupperna på Mackies CFX bord för att kanalerna ska hamna på masterbussen.

Stämmer ! Man är tvungen att routa via subgrupper för att få ljud till Mastersektionen på CFX !!

Dela på andra sajter

Lycka till!

/Cruncharn'

My 5 öres

+1

/Crunch'

VÄGRAR DIGITALMIXER !!! Ska bara kunna gå fram til mixern och vrida ner "whatever" som behövs... INga undermenyer tack...

Dela på andra sajter

Lycka till!

/Cruncharn'

My 5 öres

+1

/Crunch'

VÄGRAR DIGITALMIXER !!! Ska bara kunna gå fram til mixern och vrida ner "whatever" som behövs... INga undermenyer tack...

Det låter som att du aldrig arbetat med en digitalmixer? Det är mycket enklare än vad folk tror, ett annat tänk men man får tillbaka så otroligt mycket mer när man lärt sig strukturen (som tar max 2 timmar och inte ens det om man bara ska sköta de väsentliga sakerna och struntar i remotelager för externa AD/DA och liknande)

Så va inte rädd för digitalt det är en riktigt trevlig värld!

Dela på andra sajter

Hej ! Ge mig lite hjälp då !!! 🙂

jobba med mixerbord.

Klarar man sig (bra) utan ??? 🙂

HELP ME !!! 😛

Vad jag vet så använder man subgrupper för monitormix..

Dela på andra sajter

Hej ! Ge mig lite hjälp då !!! 🙂

jobba med mixerbord.

Klarar man sig (bra) utan ??? 😆

HELP ME !!! 😛

Vad jag vet så använder man subgrupper för monitormix..

Det gör jag alldrig. Väldigt osmidigt. Då kan man inte reglera hur mycket från varje kanal som ska gå till varje monitormix. Monitor kör jag genom Aux.

Trummisen kan få mycket bas medans sångaren kan får mycket keyboard och tvärtom.

Dela på andra sajter

Det gör jag alldrig. Väldigt osmidigt. Då kan man inte reglera hur mycket från varje kanal som ska gå till varje monitormix. Monitor kör jag genom Aux.

+1 😆

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.