Jump to content
Annons

DXi vs. VSTi

Lewt_Mothafuckah

Recommended Posts

Jag har investerat i en hel del random ljud packs,

När jag installerar dom frågar varje (som har nån slags egen sampler typ, jag är ingen mästare på ämnet) om det ska vara VSTi eller DXi.

I min skolutbildning fick vi lära oss att använda VST, vilket får mina instinkter att säga att jag borde använda DXi.

Som jag har förstått är dom mycket lika varandra,

men någon skillnad måste det väll vara?

Vst är det inte så svårt att hitta info om men DXi är betydligt svårare, och nån jämförelse lyckas jag då inte hitta.

nån som vet?

Tack på förhand.

Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte all info, men de är kodade på olika sätt. Inte så att det är bättre ljud i den andre jämnfört med den förste. Jag låter de med mer kunskap fortsätta och ge dig en bättre och mer deltajerad förklaring.

T.ex. Cubase använder sig utav VSTi och Cakewalk använder sig utav DXi. Vissa program kan använda båda.

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
T.ex. Cubase använder sig utav VSTi

Ja VST är ju Steinbergs format så det känns rätt naturligt. Fast Cubase läser ju DX också...

Dela på andra sajter

Fast Cubase läser ju DX också...

Naj!

Eller det gör det visst, men inte DXi 😉

Tumregeln är: Om du kör Sonar installerar du DXi varianten, för alla andra värdprogram är det VST som gäller. Varför? Få program stöder automation av DX pluggar och i många fall tycks VST pluggarna vara stabilare. Dessutom tillhör DX pluggarna Windowsregistret vilket åtminstone jag tycker är lite otäckt. Ofta, men inte alltid kan en VST plugg flyttas eller avinstalleras genom att ta bort eller flytta på .dll filen. Detta gäller inte DX där all info om pluggen måste rensas från registret.

/Majken

Dela på andra sajter

Även till Cakewalk är DXierna inte alltid fullt utvecklade och kan sakna funktioner som Vstin har. Ex Battery som i dxi version bara ger stereo ut. Tror dock att Dxier i Sonar som regel blir stabilare än Vsti versionen. Borde vara logiskt ju.

Och givetvis tvärtom i Steinberg.

Dela på andra sajter

Mitt minne sviker mig men jag vet att Cakewalk varit en av de huvudsakliga drivkrafterna bakom DX formatet. Om detta var för att de vidareutvecklade tekniken eller skapade SDK'er för att andra enklare skulle kunna programmera pluggar minns jag inte.

/Majken

Dela på andra sajter

tone laboratories (oregistrerad)

vst är ett instrument endast..dvs ett virituellt sådant ex rhodes, vsti kan vara en sampler eller ett program som tex reason, svårare än så är det inte

Dela på andra sajter

VST (Virtual Studio Technology) är namnet på standarden. VSTi är bara en fin liten omskrivning för att det är ett instrument.

VST (Virtual Studio Technology) plug-ins are a software technology developed by Steinberg and are software versions of traditional recording studio hardware, such as Delay lines, Reverbs and Limiters. VST instruments are also available that reproduce specific hardware synthesizers, or other electronic musical instruments.

EDIT: Quote från Synthedit manualen. Men samma info finns lite här och var.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

vst är ett instrument endast..dvs ett virituellt sådant ex rhodes, vsti kan vara en sampler eller ett program som tex reason, svårare än så är det inte

Ehm...Tror att någon får läsa på lite... 😉

Sen när blev Reason ett VSTi?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.