Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja ljudklippen va det ja!

Jag spelade in det hela med en ADK Vienna Edition placerad ungefär 5-7 centimeter från tyget enligt bilden. Observera att jag inte testade massa olika mikplaceringar utan slängde upp den på måfå som jag brukar ha miken och bara körde. går säkert att tweaka mer med placeringen.

Vet heller inte hur det låter i monitorer då jag bara använde min lurar och lyssnade lite snabbt.

Signalen gick sedan in på kanal ett i ett Focusrite Saffire LE via den inbyggda preampen och in i Logic 8.

Ingen effekt eller mix är tillagt på spåren utan de är rena från stärkaren. Den sista filen spelar jag genom Chorus och Delay-pedalen.

Jag går igenom alla mikar på gitarren och börjar i halsläge och spelar samma sak på alla mikar neråt.

Det rena ljudet är inspelat på den rena kanalen med brightswitchen påslagen. EQ:n så ut såhär: Bas på 4, Mid på 5 och Treble på 7,5.

På båda klippen va mastern på 4.

clean.mp3

Det smått OD-aktiga klippet spelas på OD-kanalen (ja just det glömde bort att skriva att det är en moddad topp med en extra kanal) med följande EQ: Bas på 2, Mid på 6 och Treble på 3 (kanalen är sjukt bright).

Det bör sägas att jag bara använder den kanalen för en liten touch av OD och inte som en distkanal men det hör ni ju säkert på klippen.

od.mp3

Se nästa post för ett klipp med lite effekter tillagt 😱

EDIT: Oj märkte att lite mer Bas på OD-tagningen hade varit på sin plats 😄

Redigerat av lavrell
Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Ja då kommer det "blöta" ljudklippet med lite 80-tals vibe sådär.

Chorus, Delay och Strata i egg-läge blir ju inte mycket annat än just så 😱

Inspelat på den rena kanalen med samma EQ-inställning som föregående post.

effects.mp3

creel (oregistrerad)
Postat

Lavrell: Jag tycker uppmickningen kunde ha gjorts bättre. Låter lite dovt, låter som att du fått upp för mycket bas. Kanske du skulle ha placerat micken mer åt mitten (av elementet? Eller att du helt enkelt skulle använt en annan mick.

Annars lät det som att du har en fin rigg, kan tänka mig att det låter väldigt bra i rummet/verkligheten.

Postat
Lavrell: Jag tycker uppmickningen kunde ha gjorts bättre. Låter lite dovt, låter som att du fått upp för mycket bas. Kanske du skulle ha placerat micken mer åt mitten (av elementet? Eller att du helt enkelt skulle använt en annan mick.

Annars lät det som att du har en fin rigg, kan tänka mig att det låter väldigt bra i rummet/verkligheten.

Det va nästan det jag misstänkte, tror att lurarna luras (badadisch!) lite så man inte riktigt hör vad man gör så självklart hade det nog blivit bättre med lite mer nerlagd tid på att hitta rätt mikplacering.

Och ja det stämmer att det låter bättre i rummet men det gör det väl nästan alltid? 🙂

Tack för kommentaren creel!

Postat
Då var det dags för mig!....

... och till stor del Memphis här på forumet.

Han bidrog med låten och jag kastade på gurorna.

Kass ljud eftersom att det är ett youtubeklipp men det visar vad jag gjorde i alla fall!

Ett bidrag från min gamla Hiwatt DR-103.

Videon berättar resten!

Peace!!!

/Cruncha'

riktigt trevlig video!

hur gör du för att undvika fasfel när du mickar med två mickar?

vad är det för digitaltrummor du har? ser grymma ut. och låter fint!

Jag undviker det inte...

Jag lyssnar. Svårare än så är det inte. Sen kommer det väl en del tricks of the trade oxå men allt har med örat att göra.

Sitter man i skiten så kan du ju alltid flytta det ena spåret i din DAW. Alternativt så krävs det ju fasvändare eller dyligt på din micpreamp.

Sätten är många men alla hamnar i samma kategori... GE DIG INTE-KATEGORIN!!!

Trumsetet är ett Millennium från Thoman med Roland TD3 modul samt cymbaler.

Lätet är från superior tror jag.....? Kollade inte så noga för jag rycktes bara med i gitarrriffet!

Gasa och kör Puffra!

/Cruncha'

Postat

Jag förstår inte riktigt alla frågor om fasfel, mickarna sitter ju alldeles för nära varandra för att det ska uppstå fasfel iöht, sen läcker det ju inte mellan mickarna heller vilket är det största boven vid truminspelning.

Om man bara närmickar är fasen inget att tänka på alls anser jag.

creel (oregistrerad)
Postat

Det va nästan det jag misstänkte, tror att lurarna luras (badadisch!) lite så man inte riktigt hör vad man gör så självklart hade det nog blivit bättre med lite mer nerlagd tid på att hitta rätt mikplacering.

Och ja det stämmer att det låter bättre i rummet men det gör det väl nästan alltid? 🙂

Jag vet hur det är, jag har själv gjort liknande misstag 100 ggr. När man väl håller på och håller på med uppmickningen, så blir öronen till slut "blinda" på det sättet att de inte längre hör lite enklare fel (att det är för basigt, diskantigt etc).

Inte alltid det låter bättre i rummet, men oftast ja. Men jag menade att din stärkare verkade låta väldigt trevligt, inte som vilken stärkare som helst. Dvs att jag skulle gilla ljudet i verkligheten. Det hörs att det är Fender, men du har inte lyckats med upptagningen/mickningen riktigt tyvärr som sagt.

Är ju dock inte dåligt, säger bara att det går definitivt få in bättre ljud från den där! 😄

Postat
Jag förstår inte riktigt alla frågor om fasfel, mickarna sitter ju alldeles för nära varandra för att det ska uppstå fasfel iöht, sen läcker det ju inte mellan mickarna heller vilket är det största boven vid truminspelning.

Om man bara närmickar är fasen inget att tänka på alls anser jag.

Jo då....

Det ligger en hel del i det du säger Lavrell.

Först vill jag kommenter ditt ljud!

Satan vilken Paradise City-varning det var på 80-soundet!!! Riktigt gott.

Det första klippet var snyggt. Kändes som fullt register dock har jag dålig lyssning här hemma så jag återkommer om detta.

Fasfel då.

Gör ett test Lavrell.

Ta ett av dina gitarrklipp och duplicera ett monospår.

Nu har du två identiska spår med samma gitarrmick.

Pröva att flytta det ena ljudspåret så lite som bara en millisekund.....!

Dramatisk skillnad eller hur!?

Millimeterskillnader på avståndet är egentligen inte det besvärligaste i en gitarrlåda.

Kruxet sitter i att elementen sällan slår i fas med varandra och i kombination med nån millimeters skillnad i avstånd på mickarna, från elementen, så skapar detta ofta ett jäkla fasfel!

Naturligtvis underlättar du det hela genom att micka ett och samma element eller rent av endast använder en enkelelementsbestyckad låda.

Där har du minst risker!

Kom oxå ihåg att en conding mick är massvis snabbare än en trög dynamisk mikrofon.

Detta tillför ytterligare problem!

Det brukar ta en dag att sätta ett bra gitarrljud. Även för de fantastiska proffsen!

Sen är det inlyssning som gäller för att höra om gitarrljudet verkligen funkar med låten...

.... om inte! Bara att börja om från början, ta en kopp java och testa en ny approach!

Lycka till Lavrell!

/Cruncharn'

Postat

Jag vet hur det är, jag har själv gjort liknande misstag 100 ggr. När man väl håller på och håller på med uppmickningen, så blir öronen till slut "blinda" på det sättet att de inte längre hör lite enklare fel (att det är för basigt, diskantigt etc).

Inte alltid det låter bättre i rummet, men oftast ja. Men jag menade att din stärkare verkade låta väldigt trevligt, inte som vilken stärkare som helst. Dvs att jag skulle gilla ljudet i verkligheten. Det hörs att det är Fender, men du har inte lyckats med upptagningen/mickningen riktigt tyvärr som sagt.

Är ju dock inte dåligt, säger bara att det går definitivt få in bättre ljud från den där! 😄

+1

/Cruncha'

Postat
Jag undviker det inte...

Jag lyssnar. Svårare än så är det inte. Sen kommer det väl en del tricks of the trade oxå men allt har med örat att göra.

Sitter man i skiten så kan du ju alltid flytta det ena spåret i din DAW. Alternativt så krävs det ju fasvändare eller dyligt på din micpreamp.

Lätet är från superior tror jag.....? Kollade inte så noga för jag rycktes bara med i gitarrriffet!

Gasa och kör Puffra!

/Cruncha'

Riktigt jäkla rolig video!

Ett bevis på att viljan övervinner tekniken, många skulle inte ens vilja försöka krana fram ett bra gitarrljud ur en VTB och en ART (och en POD) men du gör det med den äran. Skitkul att se, imponerande att höra och roligt att det finns fler än jag som gärna sätter ett fullt komp så fort som möjligt när man får en bra idé.

Dialekten är svårplacerad.. nånstans längs tåglinjen mellan karlstad och göteborg tippar jag.. Töreboda? Eller är det mer åt Skaraborg?

Postat
Jag undviker det inte...

Gasa och kör Puffra!

/Cruncha'

Riktigt jäkla rolig video!

Ett bevis på att viljan övervinner tekniken, många skulle inte ens vilja försöka krana fram ett bra gitarrljud ur en VTB och en ART (och en POD) men du gör det med den äran. Skitkul att se, imponerande att höra och roligt att det finns fler än jag som gärna sätter ett fullt komp så fort som möjligt när man får en bra idé.

Dialekten är svårplacerad.. nånstans längs tåglinjen mellan karlstad och göteborg tippar jag.. Töreboda? Eller är det mer åt Skaraborg?

Falan!

Tre mil söder om Skövde.

Gällande orsaken till varför jag försöker sätta grejjerna direkt är för min totalt bristande notkompetens.

Jag måste få ner det på tape så jag inte förlorar idén. När det är hett och groovet finns där.

Oftast så är det just dom tagningarna som låter bäst i slutändan.

Basshole..?

Basist? Om så är fallet så jagas det en basist till Memphis projekt.

Sorry för the offtopic!

/Cruncharn'

Postat

Chorus, Delay och Strata i egg-läge blir ju inte mycket annat än just så :rolleyes:

effects.mp3

Shiiiit! EXAKT sådär vill jag kunna få till mitt ljud! Vad för kul pluggar körde du med? 🙂

Postat

Chorus, Delay och Strata i egg-läge blir ju inte mycket annat än just så :rolleyes:

effects.mp3

Shiiiit! EXAKT sådär vill jag kunna få till mitt ljud! Vad för kul pluggar körde du med? 😄

Pluggar? Nej usch! 🙂

Kolla på föregående sida så ser du mina effektpedaler. Här använde jag en Boss CH-1 Super Chorus samt en Boss DD-20 Delaypedal 🙁

Postat

Chorus, Delay och Strata i egg-läge blir ju inte mycket annat än just så 😲

effects.mp3

Shiiiit! EXAKT sådär vill jag kunna få till mitt ljud! Vad för kul pluggar körde du med? 😉

Pluggar? Nej usch! ☺️

Kolla på föregående sida så ser du mina effektpedaler. Här använde jag en Boss CH-1 Super Chorus samt en Boss DD-20 Delaypedal 😎

Åh, okej. Det var nästan det jag misstänkte. Satt och bläddrade igenom tråden och alla verkade använda hårdvara så misstänkte det :rolleyes:

Men nåväl! Ruggigt skönt sound i vilket fall!

Keep up the good work! 🙂

Postat

Kass ljud eftersom att det är ett youtubeklipp men det visar vad jag gjorde i alla fall!

Videon berättar resten!

Peace!!!

/Cruncha'

ååååh, jag blir glad när jag ser dig! haha, får smala sussi-vibbar, eller kanske är helt åt helvete och cyklar? :rolleyes:

anywho, hur har du din kondensatormik riktad mot elementet?

Postat (redigerat)

Jävla skoj tråd.

Här kommer lite smakprov på del av min uppsättning, Gibson Les Paul Standard till Vox VBM-1 till Orange Rocker 30 sen in i datorn.

Spelar först complete control, sen Clash city rockers sen Tyst för fan, sen nån figur. Brydde mig inte speciellt mycket om spelandet, hoppas att det funkar.

edit: Måste bara tillägga, volymen på orangen var inte speciellt högt, ska försöka spela in nån gång då jag är ensam hemma så jag kan brassa på lite mera, blir mycket bättre då. Nu blev det lite tunt.

Redigerat av Thorell
Postat

Videon berättar resten!

Peace!!!

/Cruncha'

ååååh, jag blir glad när jag ser dig! haha, får smala sussi-vibbar, eller kanske är helt åt helvete och cyklar? 😆

anywho, hur har du din kondensatormik riktad mot elementet?

Smala-Sussie!!! Ha ha ha!

Min dialekt verkar vara mer roande än innhållet i tråden hmmm... får ta en funderare på om det inte var komiker jag skulle bli istället!!! 😱

No offence taken Jesus!

Kondingen är placerad mitt i elementet vinklad off axis in mot mitten påkabinettets bakre vägg.

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.