Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpte en laptop med Win Vista förinstallerat. Det kom med två återställningsskivor-cds med Win XP (1/2 och 2/2). Jag skapade först återställningsskivor av Win Vista (gick åt 2 dvd). Därefter installerade jag Win XP från återställningsskiva nummer 1 av 2. CD 2 av 2 kunde jag aldrig lägga i, för det kom aldrig upp någon instruktion om det. En annan jag vet la dock in cd 2 av 2 i något läge.

Jag berättade detta för supporten, men han sa att "cd nummer 2 bara var till för andra nordiska språk." Men det lät inte som ett säkert svar direkt... och han bad mig försöka installera Win XP igen (för att komma åt problemen med nätverkskorten). Och vid kontakt med supporten igen senare, så sa den andre personen där bara att "det var konstigt".

Så nu till min fråga, kan jag försöka installera Win XP igen? Nånstans på slutet så står det på skärmen: "Ta ut återställningsskivan. Tryck på Avsluta". Så då har jag gjort det (vid bägge Win XP-installationsförsöken), men först har jag lagt in återställningsskiva 2 (utan att det uttryckligen stått att man ska gör det) och sedan tagit ut den och slutligen tryckt på avsluta.

Jag har alltså hittills aldrig haft kvar cd 2 i läsaren när jag tryckt på avsluta.

Borde jag det, för att få in de drivrutiner som inte verkar ha kommit in i maskinen?

Vad betyder tpa- och crc-filer? För dessa finns på cd 2 av 2.

😮

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)
Jag köpte en laptop med Win Vista förinstallerat. Det kom med två återställningsskivor-cds med Win XP (1/2 och 2/2). Jag skapade först återställningsskivor av Win Vista (gick åt 2 dvd). Därefter installerade jag Win XP från återställningsskiva nummer 1 av 2. CD 2 av 2 kunde jag aldrig lägga i, för det kom aldrig upp någon instruktion om det. En annan jag vet la dock in cd 2 av 2 i något läge.

Jag berättade detta för supporten, men han sa att "cd nummer 2 bara var till för andra nordiska språk." Men det lät inte som ett säkert svar direkt... och han bad mig försöka installera Win XP igen (för att komma åt problemen med nätverkskorten). Och vid kontakt med supporten igen senare, så sa den andre personen där bara att "det var konstigt".

Så nu till min fråga, kan jag försöka installera Win XP igen? Nånstans på slutet så står det på skärmen: "Ta ut återställningsskivan. Tryck på Avsluta". Så då har jag gjort det (vid bägge Win XP-installationsförsöken), men först har jag lagt in återställningsskiva 2 (utan att det uttryckligen stått att man ska gör det) och sedan tagit ut den och slutligen tryckt på avsluta.

Jag har alltså hittills aldrig haft kvar cd 2 i läsaren när jag tryckt på avsluta.

Borde jag det, för att få in de drivrutiner som inte verkar ha kommit in i maskinen?

Vad betyder tpa- och crc-filer? För dessa finns på cd 2 av 2.

🙂

Svårt att hitta nåt om crc- och tpa-filer på Nätet, men det verkar som att det har att göra med import/export av ljud och nätverkskort. Just detta som jag har problem med. Hos supporten sa de bara att filerna var "bilder" av installationen på andra språk.

Jag minns också att det i slutet av Win XP kom upp en hel del frågor om Internetanvändning, typ av Internet och leverantör. Minns att jag bockade av alla varianter där, för jag hade ju inget. Och har inte fortfarande...

Redigerat av debatt
Postat

Om du stoppar in första skivan så kommer datorn fråga fall du vill installera xp osv, en ruta. Men vad händer om du stoppar in den andra? Det kanske finns drivrutiner på den som ska installeras.

Postat
Om du stoppar in första skivan så kommer datorn fråga fall du vill installera xp osv, en ruta. Men vad händer om du stoppar in den andra? Det kanske finns drivrutiner på den som ska installeras.

EXAKT vad jag tror också!! Och att det kommer lösa alla problem med WiFi, Yukon, ljudkortets pipande etc. Det fattas crc- och tpa-filer helt enkelt. Och den andre killen på supporten tyckte ju det var konstigt att jag inte kunde lägga in andra skivan nånstans.

NÄR ska jag lägga in den andra skivan?? Efter ett tag (tror det tog 20 minuter senast), så har mätaren tickat på till 99 eller 100 av 100 och det står bara "Ta ut återställningsskivan och tryck på avsluta". När jag då lägger i återställningsskiva 2 av 2 istället så hände absolut ingenting. Men jag kanske borde låta cd 2 av 2 ligga kvar då jag trycker på avsluta? För det hann flimra förbi en svart skärm med den vita texten "ingen cd i cd-läsaren".

Jag är ju språklig perfektionist och tycker det borde stå "Ta ur återställningsskivan 1 av 2. Tryck på avsluta utan att lägga i återställningsskiva 2 av 2." Om det var det de ville.

Postat

Det jag menade vara att.

Jag har på min flickvänns dator att man installerar windows som vanligt, sedan är det visa drivrutiner som man installera inne i själva datorn helt efter installationen. Det är en cd du stoppar in när datorn är igång som vanligt och installerar. Även laptop

Testa det samma, med 2 skivan? Vad händer?

Postat
Det jag menade vara att.

Jag har på min flickvänns dator att man installerar windows som vanligt, sedan är det visa drivrutiner som man installera inne i själva datorn helt efter installationen. Det är en cd du stoppar in när datorn är igång som vanligt och installerar. Även laptop

Testa det samma, med 2 skivan? Vad händer?

Jaha. Du menar att jag ska sätta in återställningsskiva 2 av 2 i laptopen nu när jag har Win XP installerat. Jag tror inte det händer ett dugg. Jag kunde se de 14 filerna i Utforskaren kommer jag ihåg iaf. Kan jag föra över dem från cd-n till nånstans i hdd-n?

Det hände ingenting när jag stoppade in den under installationen förrförra veckan iaf.

//:debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.