JohannesL Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Hejsan! Jag skall börja med att tala om att jag har dålig koll på vad jag håller på med. Men det är ju därför jag vänder mig hit! Det är så här här att jag skall föra över en massa rullband till datorn. Jag har en bra dator, en Zoom H4 och en rullbandspelare. på rullbandspelaren finns det 3 utgångar. en som jag förmodar har varit en DIN-kontakt men plasten är rent förstörd. en som ser ut som en telekontakt men är lite mindre än en 6,3 mm och lite större än en 2,5 mm och till slut är det en som ser ut som två parallella telepluggar men för stora för 2,5 och för små för 3,5. Nu var min tanke att jag skall byta ut någon av dessa till antingen Tele eller Xlr (om ingen har något bättre förslag) min fråga är sådeles, mono eller stereoplugg? 2,5 3,5 eller 6,3? eller är det bättre med Xlr? och i så fall vilken? funderade även på DIN men får då problem med att koppla in den i Zoomen. Fattas det några uppgifter för att hjälpa mig så säg till så skall jag se om jag kan komplettera, hoppas att jag lyckats göra mig förstådd och återigen tack på förhand. mvh Johannes
JohannesL Postat 5 januari 2009 Trådstartare Postat 5 januari 2009 är det ingen som kan hjälpa mig? eller är jag på fel ställe och söker hjälp?
Hellhoff Postat 5 januari 2009 Postat 5 januari 2009 Pluggarna på din bandare kan kanske vara av formatet "Bantam". Det kanske går att koppla en sådan kabel till en adapter av format tele eller xlr, men jag är osäker faktiskt.
pompe Postat 5 januari 2009 Postat 5 januari 2009 är det ingen som kan hjälpa mig? eller är jag på fel ställe och söker hjälp? Har du någon modell och tillverkare på din bandare, det skulle hjälpa oss att hjälpa dig =) precis som Hellhoff sa så kan det mycket väl vara bantam, men jag är inte heller hundra på det! Sålänge du inte fantommatar någon kabel är det ju bara att korstesta alla slags kopplingar och kablar du kan få upp i skallen =) Gör vad du kan utan att sätta bandaren i risksonen! Ps. jag är avundsjuk, gief das bandish!
JohannesL Postat 6 januari 2009 Trådstartare Postat 6 januari 2009 Hejsan! Här kommer lite bilder på apparaten. hoppas att det hjälper. Och pompe, du behöver inte vara orolig, jag vill bara ge den nytt liv, inte ha ihjäl den, det är därför jag vänder mig till proffs. 😆 HÄR
Konrad Postat 6 januari 2009 Postat 6 januari 2009 Jaha, en gammal Luxormaskin som tillverkades på 50-talet och var vanlig i skolorna. Kontakterna är INTE Bantam och heller inte 6,3mm telepropp, utan ett luxorspecial som bara fanns i dessa bandmaskiner. Du lär bli tvungen att försöka hitta dessa kontakterna i din kontakt/kabelsamling såvida du inte vill spetta/borra/löda i maskinen och plocka dit t ex vanliga RCA/Phonokontakter som gäller idag. Maskinen är rörbestyckad om jag inte minns fel - ingen höjdarkonstruktion tyvärr. Är drivremmen hel? Tänk på att detta är en rördriven maskin och då finns det en obehagligt hög anodspänning (kanske uppåt 350V likspänning) i den, så var försiktig med var du sätter fingrarna! Spänningen kan möjligen ligga kvar en stund även sedan apparaten är avslagen. Jag skulle inte lägga en sekund på att jobba med en sådan antikvitet, men det är ju förstås min personliga åsikt. MVH! Konrad
JohannesL Postat 7 januari 2009 Trådstartare Postat 7 januari 2009 Hahaha, Jag är ganska säker på att jag inte har någon Luxurspecial i min kontakt/kabelsamling. Då är det lödkolv och teleplugg eller XLR som gäller. spelar det någon betydelse vilken ja tar? Varför är det ingen höjdarkonstruktion? (ren nyfikenhet) Jag har prövat och tyckte att den fungerade utmärkt, men givetvis så skall så skall jag granska drivremmen när det blir dax för obduktion. Hade varit intressant att höra vad du (eller någon annan) föreslår för för alternativ. Stort tack för hjälpen hittills. MVH Johannes
Konrad Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 Du kan givetvis parallellkoppla utgången (på den gamla luxormaskinen) med en yttre phonokontakt (hängande lös). Anslut pc:ns ljudkort direkt (line in) till den kontakten och skippa mellanledet med den fina digitalspelaren. Du har ju redan en analog ingång på ljudkortet i pc:n, så gå inte över ån efter vatten! Har jag fattat dig rätt? MVH! Konrad
Konrad Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 Johannes! Tyvärr så missade jag en av dina frågor - den om alternativ bandmaskin. Jag kommer då att tänka på t ex en begagnad Revox A77:a som du säkert kan hitta på Blocket eller Tradera. Men om det nu är så att din befintliga luxorbandspelare uppför sig snällt så ska du förstås använda den, även om det medför en del löd/kopplingsarbete. Det klarar du säkert. Men, som sagt, var försiktig med anodspänningen. Det finns minst ett stift på varje rörsockel som har den spänningen över sig. Det borde ändå inte vara någon fara om maskinen stått avstängd några minuter. För att utföra detta bör du ha tillgång till lödpenna/lödstation samt några elektroniktänger. Du kanske kan låna av en kompis om du inte redan har de verktyg som behövs. MVH! Konrad
JohannesL Postat 31 januari 2009 Trådstartare Postat 31 januari 2009 Hejsan och ursäkta det sena svaret. Jag kör med Luxurn tillsvidare. så det blir en liten ombyggnation av den.. frågan är om det spelar någon roll om man kör tele eller XLR. Jag har även hört att man skall vara försiktig med att plugga in analog utrustning i datorn (kommer inte ihåg varför). Zoomen används redan till kassettband så varför inte köra på rullbanden också? 🙂 Jag Tackar och bugar så väldans för hjälpen. tills vidare. Mvh Johannes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.