Guitar Nilsson Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Är det nån som bemödat sig att själv bygga en mic screen? Det kan väl inte vara så fu¤#in svårt... typ en sån här http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;gk=&bn= Ska man sjunga samtidigt som hela bandet rockar loss i samma rum kanske en sån där kan vara bra? Nån som testat detta? Den kanske även kan vara bra live så publiken inte ser hur ful man är? Och om de ändå kastar tomater så ger den ett visst skydd?
Guitar Nilsson Postat 2 januari 2009 Trådstartare Postat 2 januari 2009 Är det nån som bemödat sig att själv bygga en mic screen? Det kan väl inte vara så fu¤#in svårt...typ en sån här http://www.thomann.de/se/search_dir.html?x...amp;gk=&bn= Ska man sjunga samtidigt som hela bandet rockar loss i samma rum kanske en sån där kan vara bra? Nån som testat detta? Den kanske även kan vara bra live så publiken inte ser hur ful man är? Och om de ändå kastar tomater så ger den ett visst skydd? Ingen som fuskat ihop en själv? Vad består de av egentligen? Det ser ut som det våffliga skumgummit som är i mick-kartonger. Såg en annons nyss här på en som kostat 3 papp från början! Fan va dyrt tycker jag! https://www.studio.se/index.php?showtopic=59915&hl= Jag tror man kan göra samma sak med heltäckningsmatta och bockade järntrådar... Sen köper man en fin mick för de tre tusen kronorna. Eller en racerhoj till sommaren! 😉
Gäst Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Det dämpar väl ljudet helt enkelt. Fungerar som isolering typ. Det går säkert att göra med en matta eller liknande 😉 Vad vet jag.
Guitar Nilsson Postat 2 januari 2009 Trådstartare Postat 2 januari 2009 Här finns en variant:) Tack för den tråden. Man kan nog göra lite hipp som happ bara man har med lite sunt förnuft. Karva ur innanmätet i en drickaback tex (om man inte har en gammal drickback att tillgå) och klä den invändigt med skumgummi och utvändigt med nåt hårdare kanske heltäckningsmatta. (?)
MrBluesman Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Jag har byggt en sån. Funkar helt ok. Ingen mirakelskillnad, men lite torrare blir det allt. Har aldrig testat en köpevariant, så jag har ingen aning hur den står sig i jämförelse (antagligen inget vidare, men det var kul att bygga iaf 😄 och den blev ju rätt snygg 🙂 ) Jag gjorde så att jag skar ut halvcirkelformade remsor i sån där foam som man isolerar motorrum med (ganska tungt, självhäftande) och klistrade dem ovanpå varandra till lämplig höjd. Ovan och under svartlackad mdf i samma form. Utsidan täckte jag med en perforerad aluminiumplåt. Böjt runt insidan satte jag en akustikskiva från Biltema (astungt asfalts-/plast-material ingjuten i foam, med äggkartongsformad vit framsida). Svarta plastlister för finishen. Håll till godo! Bilder:
Guitar Nilsson Postat 3 januari 2009 Trådstartare Postat 3 januari 2009 (redigerat) Jag har byggt en sån. Funkar helt ok. Ingen mirakelskillnad, men lite torrare blir det allt. Har aldrig testat en köpevariant, så jag har ingen aning hur den står sig i jämförelse (antagligen inget vidare, men det var kul att bygga iaf 🙂 och den blev ju rätt snygg 😄 ) Jag gjorde så att jag skar ut halvcirkelformade remsor i sån där foam som man isolerar motorrum med (ganska tungt, självhäftande) och klistrade dem ovanpå varandra till lämplig höjd. Ovan och under svartlackad mdf i samma form. Utsidan täckte jag med en perforerad aluminiumplåt. Böjt runt insidan satte jag en akustikskiva från Biltema (astungt asfalts-/plast-material ingjuten i foam, med äggkartongsformad vit framsida). Svarta plastlister för finishen. Håll till godo! Bilder: Dra åt skogen vad snyggt! Det blir ju lite känsla om man kan bygga åtminstone en del grejer själv, det gör man ju inte med mickar av Neumannkvalle... Jag skulle försöka dämpa även "golvet" i lådan så mindre av muller från baskagge och gitarrförstärkare på golvet läcker in den vägen. Ovansidan skull nog vara öppen så jag kan ha någorlund ögonkontakt med polarna. Man får sätta micken så att ögonröerna sticker upp precis över kanten som på en lömsk krokodil. Eller också skulle man sätta i ett mini treglasfönster i mitten! 😄 Albert Engström-skämt: Vad är det med dig Olfert, är du sjuk? Du är ju alldeles vit på ögonröerna! Edit: Fick du bygga nåt grovt specialstativ för att hålla upp tyngden? Ännu en edit: Såg att du har en ADK mick på finplatsen. Vill du köpa en till lika av mig? Redigerat 3 januari 2009 av Guitar Nilsson
MrBluesman Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 (redigerat) 🙂 Nä, det funkar på ett vanligt rakt stativ. Sämre med bom (funkar i vertikalt läge, men sämre "utfällt" såvida du inte har nått östtyskt zuper-schtative), för den är ju ganska tung... ADK:n har jag bara som extramik nuförtiden. Kör en Studio Projects B3 som huvudsaklig sångmik numera. Gillar den mycket bättre. ADK:n har dessutom blivit lite sämre med tiden. Tappat lite diskant och upplösning. Membranet verkar ha fått lite för mycket stryk eller nått, men den funkar för att ge lite botten i en akustisk gura och så. Det är en helt ok mik i grunden, men jag föredrar B3:an (eller B1). Lite mjukare varmare ljudkaraktär och mindre "kina-diskant" (jämfört när det fanns någon diskant i ADK:n 😄 ). Redigerat 4 januari 2009 av MrBluesman
MrBluesman Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Hur har det gått? Har du försökt dig på att bygga nått?
gumpbert Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 Dra åt skogen vad snyggt! +1 Snyggt jobbat Bluesman 🙂
Guitar Nilsson Postat 8 januari 2009 Trådstartare Postat 8 januari 2009 Inte försökt nåt än. Men jag har sparat några äggkartonger! 😛 Nu har jag fått nån otäck flunsa eller vad det är.
MrBluesman Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 Dra åt skogen vad snyggt! +1 Snyggt jobbat Bluesman 🙂 😛 äsch... 😛 tackar, kul att det gillas! Hoppas nån blir inspirerad. Tycker det suger att ett sånt där SE Electronics-filter kostar typ tre lax. Bra att de får lite konkurrens... 🙂
mickesavhi (oregistrerad) Postat 13 augusti 2013 Postat 13 augusti 2013 Skit fint bygge de där Bluesman. Undrar hur du har fått fast filtret på stativet? Jo de är nedrans dyrt med sånna där filter. Hur mycket la du ut för materialet btw? Blev pepp på å försöka hehe 😄.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.