Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Världen skulle nog vara bäst med klar och tydlig kommunikation, minimalt användande av antaganden, total avsaknad av prestige, och framförallt av att människor tänker en extra gång innan de talar.

eller något.

Annons
  • Svar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Pazo

3519

• Neosus

3141

• Overkill

2595

• Pico

2590

Postat mest i detta ämne

Postat
Den här relationen, och dess avslut, hade inte tagit så otroligt hårt på mig om jag inte hade tagit åt mig skulden för allting på det sätt som jag gjorde. Jag tog emot all skit och allting var ständigt och jämt mitt fel. Och sen i slutändan så räckte det ändå inte för henne, lite mer skitsnack var på sin plats, bara för att såra ännu mera och göra allting ännu svårare än det redan var.

Jag tror inte att min nya attityd kommer slå fel för mig personligen. Däremot kanske folk blir lite förvånade över att jag käftar tillbaka, men det får dom väl tåla då. Världen skulle vara en oändligt mycket bättre plats om alla visade respekt och kärlek för varandra hela tiden. Men så funkar det inte.

Sällan är det bara en människa i en relation som har all skuld. (Duh, way to state the obvious?)

Att i det fetstilta stycket se vad som hör till en själv och vad som ligger hos någon annan är nog väldigt viktigt.

On a side note; Intressant diskussion, tråkigt att den behövs dock. ☺️

Postat
Sällan är det bara en människa i en relation som har all skuld. (Duh, way to state the obvious?)

Att i det fetstilta stycket se vad som hör till en själv och vad som ligger hos någon annan är nog väldigt viktigt.

On a side note; Intressant diskussion, tråkigt att den behövs dock. 😄

Japp, och jag påstår inte att jag helt plötsligt tycker att allt är hennes fel. Men att hon behandlade mig grymt illa och sårade mig förbannat mycket är det ingen tvekan om. Och att hon i efterhand fortsätter att såra efter relationens slut gör det hela ännu värre.

Jag är inte perfekt som människa, ingen är det. Men jag vågar påstå att jag hela tiden gjorde allting jag kunde för att reparera relationen. Hon drog vid första bästa motgång och skyllde allting på mig. Jag är värd bättre än så.

Postat

jo precis 😄 det är faktiskt riktigt intressant.

De som gör snabbast karriär i chefsleden (för att ta den yrkesmässiga delen av denna diskussion) är ofta de som gör vad som krävs, vad cheferna vill ha. inte nödvändigtvis att det sammanfaller med vad som är rätt/smartast/yrkesmässigt sett bäst/etiskt riktigt/whatever.

Så det är fiffigt att lära sig ta skit. Man behöver inte ta det personligt.

För mig är det viktiga vad jag vet. Om jag vet att jag inte gjort fel, kan jag tåla att ta skit för något, om det i det stora hele blir bättre i slutändan.

Postat

Och där blev jag kanske lite för personlig...dock svårt att föra en diskussion och samtidigt hela tiden vara generell...

Postat
Japp, och jag påstår inte att jag helt plötsligt tycker att allt är hennes fel. Men att hon behandlade mig grymt illa och sårade mig förbannat mycket är det ingen tvekan om. Och att hon i efterhand fortsätter att såra efter relationens slut gör det hela ännu värre.

Jag är inte perfekt som människa, ingen är det. Men jag vågar påstå att jag hela tiden gjorde allting jag kunde för att reparera relationen. Hon drog vid första bästa motgång och skyllde allting på mig. Jag är värd bättre än så.

Jag tror dig, och du är absolut bättre värd än så.

Postat

Håller med Micke H. Ta inte skit från nån, om du inte har den läggningen.

Det sägs ju att det är djävulens verk att hämnas, att det är så långt från Gud man kan komma.

Men...

Postat
De som gör snabbast karriär i chefsleden (för att ta den yrkesmässiga delen av denna diskussion) är ofta de som gör vad som krävs, vad cheferna vill ha. inte nödvändigtvis att det sammanfaller med vad som är rätt/smartast/yrkesmässigt sett bäst/etiskt riktigt/whatever.

Så det är fiffigt att lära sig ta skit. Man behöver inte ta det personligt.

Vad Emulator försöker säga är att det kan gynna en själv ekonomiskt om man är en rövslickare.

Men det funkar inte för Micke H... eller mig...

Postat

behöver inte vara rövslickare. man kan låta det rinna av en helt enkelt. tänka, "jag är större man än honom".

Till exempel. Det ger även en egoboost.

Om någon är elak mot mig, utan att ha fog för det, så är problemet inte mitt. Personen som är elak utan anledning har problemet, och kommer bli varse det på något sätt.

Postat
Håller med Micke H. Ta inte skit från nån, om du inte har den läggningen.

Det sägs ju att det är djävulens verk att hämnas, att det är så långt från Gud man kan komma.

Men...

Tack! Nån som håller med mig. 😛

Fast jag snackar inte om att hämnas. 😄

Postat
jo 😄

Nej, jag snackar om att inte ta åt dig allt, att inte tro att allt är ditt fel och att inte ta emot käftsmällar. Vad har det med hämnd att göra?

Postat
Om någon är elak mot mig, utan att ha fog för det, så är problemet inte mitt. Personen som är elak utan anledning har problemet, och kommer bli varse det på något sätt.

Tror man kan komma att ångra om man inte sätter hårt mot hårt. Och varför ångra det efteråt och tänka på det på ålderns höst att "varför lät jag mig behandlas si och så" eller efter detta livet hos Sankte Per, Buddha or whatever... då är det försent.

Det är inte säkert att den person som gör en illa ens HAR ett problem - den personen kanske bara är genuint ondskefull.

Många gånger, ja hela livet har jag tänkt att den och den personen får sitt straff tids nog, men varför chansa på det. Det kanske inte alls blir så. Jag har lärt mig att agera tämligen omgående. Man har inte hur mycket tid som helst på sig...

😄

Postat

Hur gör man när man vägrar ta skit? säger emot? ignorerar?

vad blir bättre av att säga emot/tjafsa gentemot att ignorera? Jo, du får rätt, oavsett hur den andre tar emot det. Att ignorera är inte heller så snällt gjort. Så, någon form av vedergällning pratar vi om, i ett större perspektiv 😄

Postat

Jag har ALDRIG trott att något är mitt fel om jag inte redan själv vetat om det och har egentligen ALDRIG tagit åt mig något om jag inte vetat att det var mitt fel - men då har jag ju redan vetat om att det var mitt eget fel. Så vad folk "tycker och säger" är verkningslöst.

Har nog oförskämt starkt psyke...

Men att hämnas deras försök till att märka en på olika sätt är... ljuvligt...

Postat
Tror man kan komma att ångra om man inte sätter hårt mot hårt. Och varför ångra det efteråt och tänka på det på ålderns höst att "varför lät jag mig behandlas si och så" eller efter detta livet hos Sankte Per, Buddha or whatever... då är det försent.

Det är inte säkert att den person som gör en illa ens HAR ett problem - den personen kanske bara är genuint ondskefull.

Många gånger, ja hela livet har jag tänkt att den och den personen får sitt straff tids nog, men varför chansa på det. Det kanske inte alls blir så. Jag har lärt mig att agera tämligen omgående. Man har inte hur mycket tid som helst på sig...

😄

Ni har säkert rätt i allt ni säger. Jag ventilerar bara min personliga åsikt 😛 Om det alltid vore rätt att agera på instinkt och vad som är rätt för stunden, skulle vi inte behöva diplomater och förhandlare.

det finns aldrig något som är gratis. Allt kostar, så jag väljer mina strider väl 😛

Postat

Utan att dra några växlar på det egentligen så tycker jag att

Har nog oförskämt starkt psyke...

Går lite halvdåligt ihop med

Men att hämnas deras försök till att märka en på olika sätt är... ljuvligt...

Hämnd leder aldrig till nåt bra. Eller..nästan aldrig 😄

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.