Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena gott folk!

Jag har haft lite (snarare rätt mycket) funderingar om trummprogrammering i Logic. Jag är "uppväxt" med reason och är oerhört inkörd med det smidiga sättet att skapa beats (i mitt fall med tre redrums kopplade tillvarsin mixer i en combinator osv..) Jag har gått över till att helt arbeta i Logic 8 men saknar fortfarande smidigheten av just trumsamplern i reason. Jag är på jakt efter något liknande till Logic och det känns som man har testat det mesta. Mest programmerar jag beatsen direkt på audiokanaler och det funkar skitbra till house-baserade låtar.. men för tranceliknande grejer så måste jag ha midieditering känner jag..

Har testat arbeta med Ultrabeat (där man kör DragNdrop-presetsen och från findern drar in samplingarna. Rätt smidigt speciellt om man har valet att välja trumslot via midi aktiverat.) Men gillar inte plottrigheten samt det vanliga klyddet med mutliouts... Måste ha varje spår som stereo på en egen kanal i mixern. Ultrabeat känns inte rätt.

Battery är skön men känns också lite för mycket för det jag är ute efter.

Linplug RMV ska jag demotesta men den förra versionen föll inte i smaken heller. Även om den var nära.

FXpansion Guru känns heller inte rätt.

Men jag VET exakt vad jag söker.. Kanske någon på forumet som vet om det finns en sådan plugin?

Jag vill ha en ENKEL trumsampler som jag laddar upp en instans på varje kanal (och inte kräver mer kraft än om jag laddar alla samplingar i en instans. Likt Exs24. Den måste ha någon dragndrop-funktion och vanliga samplermöjligheter som ADSR, filter, Lfo osv.. alltså precis om Exs24an men att man slipper öppna den fula och okreativa editorn bara för att få in EN ljudfil. Inget satans multilayer-velocityswitching-mög.... vill bara kunna dra in en clap, pilla lite.. dra in en snare i nästa instans osv...

Finns det en sådan?? te.x en nn19 utan massa funktioner likt Kontakt 3 (som jag rådiggar för övrigt...)

En enkel lösning på det hela är ju att hålla sig till reason 😕 men nja.. nej..

Någon annan som har samma ilandsproblem som mig?? 🙂

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Procssorsnålt och du kan redan arbeta med Reason?

Varför byta från nåt som funkar?

Postat
Tjena gott folk!

Jag har haft lite (snarare rätt mycket) funderingar om trummprogrammering i Logic. Jag är "uppväxt" med reason och är oerhört inkörd med det smidiga sättet att skapa beats (i mitt fall med tre redrums kopplade tillvarsin mixer i en combinator osv..) Jag har gått över till att helt arbeta i Logic 8 men saknar fortfarande smidigheten av just trumsamplern i reason. Jag är på jakt efter något liknande till Logic och det känns som man har testat det mesta. Mest programmerar jag beatsen direkt på audiokanaler och det funkar skitbra till house-baserade låtar.. men för tranceliknande grejer så måste jag ha midieditering känner jag..

Har testat arbeta med Ultrabeat (där man kör DragNdrop-presetsen och från findern drar in samplingarna. Rätt smidigt speciellt om man har valet att välja trumslot via midi aktiverat.) Men gillar inte plottrigheten samt det vanliga klyddet med mutliouts... Måste ha varje spår som stereo på en egen kanal i mixern. Ultrabeat känns inte rätt.

Battery är skön men känns också lite för mycket för det jag är ute efter.

Linplug RMV ska jag demotesta men den förra versionen föll inte i smaken heller. Även om den var nära.

FXpansion Guru känns heller inte rätt.

Men jag VET exakt vad jag söker.. Kanske någon på forumet som vet om det finns en sådan plugin?

Jag vill ha en ENKEL trumsampler som jag laddar upp en instans på varje kanal (och inte kräver mer kraft än om jag laddar alla samplingar i en instans. Likt Exs24. Den måste ha någon dragndrop-funktion och vanliga samplermöjligheter som ADSR, filter, Lfo osv.. alltså precis om Exs24an men att man slipper öppna den fula och okreativa editorn bara för att få in EN ljudfil. Inget satans multilayer-velocityswitching-mög.... vill bara kunna dra in en clap, pilla lite.. dra in en snare i nästa instans osv...

Finns det en sådan?? te.x en nn19 utan massa funktioner likt Kontakt 3 (som jag rådiggar för övrigt...)

En enkel lösning på det hela är ju att hålla sig till reason 😄 men nja.. nej..

Någon annan som har samma ilandsproblem som mig?? 😄

Du menar i-landsproblemet att du inte vill lära dig Logic utan ha det på ditt vis?

Multi-out är inget svårt, dessutom kan du göra en template med rätt antal aux-kanaler och allt rätt kopplat. Sen behöver du aldrig göra om den igen. Midi-editering sköter du med fördel i Logics pianoroll. Om du är nöjd med Reason ser jag heller inget problem med att fortsätta med det genom rewire.

Postat
Du menar i-landsproblemet att du inte vill lära dig Logic utan ha det på ditt vis?

Multi-out är inget svårt, dessutom kan du göra en template med rätt antal aux-kanaler och allt rätt kopplat. Sen behöver du aldrig göra om den igen. Midi-editering sköter du med fördel i Logics pianoroll. Om du är nöjd med Reason ser jag heller inget problem med att fortsätta med det genom rewire.

Vilket trevligt svar! 😛 Jag ber om en pluginrekommendation efter vissa kriterier och du menar att jag inte vill lära mig Logic? Vissa människor på detta forum verkar inte göra mer på sin fritid än att sitta framför datorn och försöka trycka ner folk i marken så fort de får chansen. Kul.

Nu är jag inte värsta über-poweruser men har ägt och använt programmet nästan dagligen sedan version 5 och känner inte att jag behöver uppläxas av dig.

Enligt mig så är väl tanken att man ska jobba i en DAW lite hur man vill? Man vill väl hitta sitt eget arbetssätt?

Hursomhelst, multiout har jag inga problem med, smidigt sedan version 8. Problemet är snarare möjligheten att använda solo/mute i arrange om man har fler spår till samma plugin samt att nästan alla plugins har någon fånig begränsning till typ 8 stereo och 8 mono ut. Visst jag brukar lösa det hela med skapa multiinstruments i enviroment, skapa external midichannels och transformera mididata för att styra volym och panorering men i och med att varje plugin skiljer sig avsevärt i detta arbetssätt så ser inte jag det som särskilt strömlinjeformat att arbeta så..

Men logics nya busshantering lämnar fortfarande en del att önska. Vad skönt det vore om man kunde FLYTTA busskanalerna i trackmixern utan att behöva ha 50 bussspår i arrange. Om man nu vill ha ett trumljud per spår i arrange, kunna sola och muta dessa spår fritt, få helt egna channelstrips till dessa spår som man kan arrangera om hur man vill... ska man då tvunget gå efter hur te.x Ultrabeats skapare tänkt att man ska jobba?

har hittat lite skumma sampleplayers på kvraudio.com som jag ska testa.. annars blir det att böka med editorn i exs24.

Jo i reason fungerar just detta bra. men allt annat saknar jag. Jag tänker ju inte sluta använda reason men för just denna sorts produktion hoppas jag kunna hitta nästan samma smidighet i logic.

oj vad man är trött och tjurig.. inte kul att börja 08.00 på en lördag 😮

drloop (oregistrerad)
Postat

Gör grejerna i Reason, track to midi och exportera ut midi från Reason. Klart!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej!

Gillar Reason.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tycker diskussionen blir konstig.

Lägga 4 000 spänn på Reason och sedan inte använda Reason bara för man helt plötsligt skall köra gratis pluggar i Logic?

Redigerat av drloop
Postat

Kan förstå dina misstankar:) Men du behöver inte oroa dig. Jag har ägt min egen licens av reason sedan version 1.0 och de 4000kr plus x antal tusenlappar på uppgraderingarna ångrar jag inte det minsta. Kan skicka en bild på högen med kartonger om du vill?🙂

hursomhelst känner jag att logic har allt jag saknat i reason.. bortsett från smidig trumsampler (nu kanske jag är den enda i världen som efterlyser en så onödigt enkel plugg men ändå..)

blir väl att använda en Ultrabeat till varje trumsampling.

Postat

sen beror det lite på hur man ser det.. jag har inget problem att lägga 4k på en plugg som förenklar mitt producerande , stimulerar kreativiteten eller bara snabbar upp arbetsflödet. oavsett hur simpel den må vara. är den rätt för mig så..

drloop (oregistrerad)
Postat

Ja, Logic är ju en DAW och Reason är en synt så det är klart att du har fått en massa nytt godis att leka med.

Kör på och lycka till!

Postat (redigerat)
hursomhelst känner jag att logic har allt jag saknat i reason.. bortsett från smidig trumsampler (nu kanske jag är den enda i världen som efterlyser en så onödigt enkel plugg men ändå..)

Någon bra drag and drop plug har jag inte för mig existerar ? .

Men om du skulle spendera en dag med att lägga upp dina samplingar i EXS:en i olika bibliotek har du ju detta gjort och behöver inte göra om det.

Efter det kan du ju starta upp hur många EXS din dator klarar av med olika trumljud och kan ha effekter på alla separat.

Det är i alla fall så jag arbetar och tycker att det är otroligt smidigt.

Det blir ju lite oergonomisk att bara dra in ett Clap ljud när du lika gärna kan dra in 50 på en gång färdigmappade från C1-C5 sedan är det bara välja vilken som passar bäst till låten.

Går det inte att köra Reason i Logic via Rewire ? Kanske inte den bästa lösningen men ? ? ? 😲

Ps.

IDrum kanske skulle funka bättre för dig ?

Ds..

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Tack för ditt svar Piccazzo!

Det är så jag löst det än så länge.. att arbeta med stora kits i EXS24an. Men jag tycker det inte är rätt.. jag vill gärna provlyssna på samplingarna direkt i findern eftersom logics olika importfönster lämnar en del att önska. Hade velat att man bara kunde dra en sampling direkt till/på exs24-instansen och direkt få den mappad på typ C3.

Hursomhelst.. testade iDrum och den fungerade faktiskt bättre än väntat! Bra importfönster, möjlighet till 8 stereo ut, automap, men saknar för många funktioner för att kunna trixa med samplingarna.

Laddade sedan ner demon av Linplug RMV och har hårdtestat den samt lusläst manualen.. tycker den verkar riktigt bra (även om den har en sjuuuukt störig begränsning på 8 stereo och 4 mono ut... läste något om att de skulle höjja den gränsen.. varför har man en sån onödig gräns över huvudtaget???)

RMV är som 3 Redrum och 6 Dr.Rex (inklusive recycle) i samma instans!!! med riktigt sköna funktioner!! Har precis köpt den och väntar på att ordern ska handläggas.

Det ända som saknas är att Apple fixar det satans urdåliga multiout-hanteringen i Logic. Varför inte göra Auxspåren, som skapas till ett multiout-inst, möjliga för midi om man lägger in dem i arrange? eller ändra dem till en ny typ av spår som kan det?

Promo_3.jpg

RMV vill att man arbetar med olika midikanaler på olika midispår för att få tillgång till loopspelarna och padsen. MEN logic hanterar det kasst då du inte kan sola/muta ett midispår utan då solas/mutas alla spår från samma instans. Någon som vet hur man går runt det? VISST man kan programmera upp ett multiinst i enviroment och transformera om midisignaler för volym och pan.. men det känns inte rätt heller. Som tur är kan man muta/sola lösa regions.

RMVs medföljande ljudbibliotek ska vara riktigt bra men jag kommer nog inte hinna kolla igenom det..

Någon som har lite tips runt multiout-hanteringen? Har väl hittat en massa tips redan men inget sätt som känns smidigt att arbeta med.

Som sagt så är Reason inget jag kommer sluta använda och rewire är för mig inte ett smidigt sätt. Detta problem jag har gäller egentligen bara producering av en enda musikstil.. när jag gör house-liknande saker programmerar jag allt i ren audio men för den trance-baserade musiken måste jag ha det via midi:)

Tack för alla tips! Återkommer med en mindre recension av RMV efter lite användande!!

Redigerat av iGnu
Postat

jag kör stenhårt på battery.. funkar utmärkt för mina ändamål

Postat
Det är så jag löst det än så länge.. att arbeta med stora kits i EXS24an. Men jag tycker det inte är rätt.. jag vill gärna provlyssna på samplingarna direkt i findern eftersom logics olika importfönster lämnar en del att önska. Hade velat att man bara kunde dra en sampling direkt till/på exs24-instansen och direkt få den mappad på typ C3.

du kan provlyssna direkt i finder och sen är det bara att drag/drop till klaviaturet i exs24 så får man samplingen var man vill

jag har svårt att se att det kan vara enklare

Postat

fan spass.. är det så enkelt? det måste jag prova när jag drar på logic eftermiddag

Postat

du kan provlyssna direkt i finder och sen är det bara att drag/drop till klaviaturet i exs24 så får man samplingen var man vill

jag har svårt att se att det kan vara enklare

Ahh tack för tipset! Känns fortfarande som att det är onödigt många steg för att få in en sample. Att behöva ha editorn igång, gå in och klicka upp den i varje instans osv.. Men ska testa och se hur det känns!😛

Har lekt lite mer med RMV nu och gillar den skarpt! väldigt lik Redrum och en stor fördel är de olika smidiga browserna... att du har filbrowsern i själva programrutan och inte övanför är grymt för att du kan komma åt reglage som finns bakom. Sen kan man använda funktionen där man väljer trumslot via midinot (spela på klaviaturet) och välja trumsampling på alla slots utan att gå ur filbrowsern. Blir riktigt smidigt, på 1 minut har man väljt alla samplingar man behöver (iaf i en perfekt värld utan beslutsångest).

Pluspoäng till linplug då man kan ladda ner själva programfilen typ 30mb separat från trum- och loop-biblioteken på 3,1 GB. Man kan börja leka med pluggen direkt utan att behöva vänta på biblioteket...

Inga tips om multiout-hanteringen i logic? Det ända som återstår för mig.. Har skaffat en liten hemstudio nu så man kan sitta och mecka fram beats utan att behöva ta sig till studion...😄

Postat
Inga tips om multiout-hanteringen i logic? Det ända som återstår för mig.. Har skaffat en liten hemstudio nu så man kan sitta och mecka fram beats utan att behöva ta sig till studion...😛

du måste välja ett multi-output instrument!

och i esx24 instrument editor/output/routing finns det 5stereoutgångar att välja mellan +6mono

och behöver du fler laddar du samma instrument en gång till och då får du dubbelt så många kanaler...

Postat
Inga tips om multiout-hanteringen i logic? Det ända som återstår för mig.. Har skaffat en liten hemstudio nu så man kan sitta och mecka fram beats utan att behöva ta sig till studion...😛

och i esx24 instrument editor/output/routing finns det 5stereoutgångar att välja mellan +6mono

och behöver du fler laddar du samma instrument en gång till och då får du dubbelt så många kanaler...

Jepp jag har inga problem att använda ett multi-inst förutom att man inte kan sola/muta något av flera midispår kopplade till samma instans av pluggen. Samt VARFÖR I H-VETE programmtillverkarna sätter en så löjlig begränsning på antal outputs på sina instrument.. Man har tillgång till obegränsat antal spår, instanser av en plugg, antal pluggar osv.. men man kan bara ha typ 5 stereo ut från sin trumsampler som har 48 pads?????? visst detta är ett lyxproblem men ändå..

Postat

Jepp jag har inga problem att använda ett multi-inst förutom att man inte kan sola/muta något av flera midispår kopplade till samma instans av pluggen. Samt VARFÖR I H-VETE programmtillverkarna sätter en så löjlig begränsning på antal outputs på sina instrument.. Man har tillgång till obegränsat antal spår, instanser av en plugg, antal pluggar osv.. men man kan bara ha typ 5 stereo ut från sin trumsampler som har 48 pads?????? visst detta är ett lyxproblem men ändå..

låter mer som du försöker skapa problem

ja ja

Postat

Skapa problem? Öhh..

Mitt problem är i stort sett att pluggarna inte har nästan obegränsat antal outputs (eller ja.. typ 20 stereo istället för 5). Speciellt när trumpluggen har 48 pads typ. vad tänker de med?

Sen problem nr 2 är att om man skapar ett multitimbral-inst med multi ut i logic så går det inte att sola de olika midispåren för sig. eller muta för den delen.

Är det någon störig checkbox man missat?

Önskemål nr 1, precis som mååånga andra, är att multi-ut kanalerna görs om så istället för att vara vanliga bussar ska de kunna hantera midi...

Postat (redigerat)
Sen problem nr 2 är att om man skapar ett multitimbral-inst med multi ut i logic så går det inte att sola de olika midispåren för sig. eller muta för den delen.

Skapar du ett Multi Instrument i Arrange kan du lägga Midispåren under Multiintrumentet säg kanal 1-16 och på så vis kan du sola varje kanal för sig.

Givetvis är dessa skickade till varsin Auxkanal.

Multi-instrumentet måste även i enviroment vara kopplad till dessa sexton midikanaler. Lite krångligt men så har jag lagt upp det i min Autoload

Nu har jag logic uppe så här är en lite detaljerad förklaring.

- I Enviroment skapar du ett nytt Multi-Instrument

- Lilla triangeln i höger övre hörn drar du till valfritt Audio-Instrument ( nummer 30 i detta exempel )

- Bocka av alla kanaler du vill använda 1-16

- I arrange skapar du Audio-Instrument nummer 30

- Under AI 30 skapar du sexton Multiinstument Midispår ( Ctrl + Vänster mus )

- Sedan ser du till att alla dessa midispår är unika m.a.o 1till16 ( Inspector-rutan / channel )

- Tillbaka i Enviroment skapar du sedan 16 Auxkanaler

Sedan öppnar du RMV på AI 30 och i Enviroment tilldelar du Auxkanalerna .

Samt VARFÖR I H-VETE programmtillverkarna sätter en så löjlig begränsning på antal outputs på sina instrument.. Man har tillgång till obegränsat antal spår, instanser av en plugg, antal pluggar osv.. men man kan bara ha typ 5 stereo ut från sin trumsampler som har 48 pads?????? visst detta är ett lyxproblem men ändå..

Dom flesta Multi-instument jag har kan skicka 16 Stereo så det är mer ett problem från Linplugs sida än från logic.

Och begränsningarna är mer i Midiprotokollet än i tillverkarnas mjukvara.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

Skapar du ett Multi Instrument i Arrange kan du lägga Midispåren under Multiintrumentet säg kanal 1-16 och på så vis kan du sola varje kanal för sig.

Givetvis är dessa skickade till varsin Auxkanal.

Multi-instrumentet måste även i enviroment vara kopplad till dessa sexton midikanaler. Lite krångligt men så har jag lagt upp det i min Autoload

Nu har jag logic uppe så här är en lite detaljerad förklaring.

- I Enviroment skapar du ett nytt Multi-Instrument

- Lilla triangeln i höger övre hörn drar du till valfritt Audio-Instrument ( nummer 30 i detta exempel )

- Bocka av alla kanaler du vill använda 1-16

- I arrange skapar du Audio-Instrument nummer 30

- Under AI 30 skapar du sexton Multiinstument Midispår ( Ctrl + Vänster mus )

- Sedan ser du till att alla dessa midispår är unika m.a.o 1till16 ( Inspector-rutan / channel )

- Tillbaka i Enviroment skapar du sedan 16 Auxkanaler

Sedan öppnar du RMV på AI 30 och i Enviroment tilldelar du Auxkanalerna .

Tack för ditt svar! Så brukar jag göra för Kontakt 3. Och med en transform så ändrar man midisignalen för tex Volym och Pan till kontakts motsvarighet.

Men nu menar du att jag skapar External Midi-spår i arrange? och inte en kopia av instrumentspåret? För om jag skapar en kopia av instrumentspåret så går det inte att sola/muta själv.

Ytterligare ett problem som ställer till det.. säg att jag vill ha 22 spår. de första spår 1-16 måste vara kopplad till samma midikanal (iaf med RMV) te.x midikanal 10. Sen de andra spåren kan ha varsin (för att få tillgång till loopspelarna) midikanal 11, 12 osv.. Går det att lösa?

Allt går säkert att lösa med avancerad koppling i enviroment men hela sättet känns så onödigt krångligt! det ska inte behöva vara så här krångligt med Multiout-instrument.. Tänk så många stora plugins som använder detta system.. och i Logic måste du dessutom koppla i enviroment OLIKA för olika pluggar. tex volym/panorering i EW Play, Kontakt 3, Stylus RMX fungerar helt olika.. Macprovideo har en bra intruktionsvideo om det hela.. men det är INTE smidigt och INTE särskilt logiskt.

Redigerat av iGnu
Postat
Samt VARFÖR I H-VETE programmtillverkarna sätter en så löjlig begränsning på antal outputs på sina instrument.. Man har tillgång till obegränsat antal spår, instanser av en plugg, antal pluggar osv.. men man kan bara ha typ 5 stereo ut från sin trumsampler som har 48 pads?????? visst detta är ett lyxproblem men ändå..

Dom flesta Multi-instument jag har kan skicka 16 Stereo så det är mer ett problem från Linplugs sida än från logic.

Och begränsningarna är mer i Midiprotokollet än i tillverkarnas mjukvara.

Ja givetvis bör det vara plugintillverkarens val men det är sååå många pluggar som har ett snålt tilltagen output-antal och man bara undrar varför???🙂

Ska kontakta linplug om en anledning. Finns säkert någon skönt begränsning i systemet eller i midigränssnittet så som du nämner.

• 4 veckor senare...
Postat

Uppdatering!

Har kommit en bit på vägen nu. använder Linplug RMV för ljuden jag behöver ha i midi samt vanliga audiokanaler för ljuden jag inte behöver ha i midi och tycker det fungerar riktigt bra! Smidigt och bekvämt, trots man inte får ut varje ljud på egen kanal...

Linplug RMV är riktigt smidig, fylld med bra funktioner (inget onödigt direkt) samt en oerhört kraftful loopspelare (snarare 6st i samma instans).

Sen har jag kommit på en liten lösning för mitt problem att inte kunna sola/muta enskilda midispår kopplade till samma instans utan att alla midispår (till den instansen) också blir solade/mutade:

i inställningarna i logic under Audio/General kan man välja Track Solo/Mute-mode:

-Fast (Remote Channel Strips)

-Slow Response (CPU-saving)

där man genom att välja fast knyter soloknappen på spåret i arrange direkt till channelstripen i mixern. Jag som har många spår kopplade till samma instrument hade ju problemet att alla spåren till samma inst mutades och solades samtidigt.. Detta löser man genom att välja Slow Response istället. Nackdelen är att det känns som det tar en jäkla tid innan spåret blir mutat efter att ha tryckt på knappen.. det laggar liksom.

Sen nästa steg blir att lista ut hur man kopplar på bästa sätt.. RMV har typ 4 stereo ut och 2 mono så man kanske får ha fler instanser igång samtidigt.. får testa runt hur mycket mer cpu det tar 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.