debatt Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 (redigerat) Jag köpte en adapter för att använda mellan mitt ljudkort (E-mu 1616) och min nya laptop (Toshiba P300-1EC). Datorn hittar ljudkortet utan problem, men det piper, brusar och väsnas... men nu var det inte det som tråden skulle handla om, utan: jag undrar hur långt in man ska sätta ett express card - eller en sån här dylik adapter? Min kommer inte helt in, utan det fattas en hel centimeter, så adaptern hänger ned från uttaget och jag får stötta upp den med ett par cd-fodral, annars riskerar den att gå av eller brytas... Sedan lyser en lampa rött på den. Vet inte om den borde ha en annan färg?! Från försäljningsstället, VirtuaVia i Grenoble, så visar de i filmen hur adaptern (express card-et alltså) åker in i laptopen fullt ut. Hur är det möjligt? Finns det olika långa express card-fack? Jag provade att trycka in adaptern längre, men då åkte den ur igen. Det är väl så man tar ut ett express card, eller? //:debatt Redigerat 2 januari 2009 av debatt
D200 Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 (redigerat) Jag har en MBP och ett eSATA-expresscard och då trycker man in den tills det klickar lite o tar emot, släpper man den då så hakar den fast. Sen trycker man lite till tills det klickar till o tar emot så kan man ta ur den. Mer än så ska man väl inte behöva trycka? Menar du att den inte fastnar??? Redigerat 2 januari 2009 av D200
debatt Postat 2 januari 2009 Trådstartare Postat 2 januari 2009 Jo, men får du in HELA?? Min fastnar, men min adapter och ljudkortet i änden på den blir ju en rätt lång bit och eftersom expresscard-delen av adaptern (den som går in i express card-facket alltså) sticker ut en centimeter, så måste jag baxa upp ekipaget... Visst känner jag att det tar emot kortet därinne, men det är svårt att veta om man ska trycka ännu längre. Trycker jag efter användning in kortet lite till så släpper det och kommer ut självmant. Är det rätt så? //:debatt
Gäst Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Du får trycka till lite. Samma som när man brukar sätta in ram minne ungefär. Det ska hoppa till så sätter dig sig på plats. (tryck inte in det snet, se till så att det ligger rätt)
D200 Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Jo, men får du in HELA?? Normalt sett brukar jag få det men det har hänt att bara ollonet kunnat införas... Skämt åsido...i stort sett hela går in...kanske är 4-6 cm nånting??? Minns inte exakt hur lång den är... 😛
DieHard (oregistrerad) Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Jo, men får du in HELA?? Normalt sett brukar jag få det men det har hänt att bara ollonet kunnat införas... Skämt åsido...i stort sett hela går in...kanske är 4-6 cm nånting??? Minns inte exakt hur lång den är... 😛 4-6 cm? Ja det gör ingen tjej glad. 😎
D200 Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Jo, men får du in HELA?? Normalt sett brukar jag få det men det har hänt att bara ollonet kunnat införas... Skämt åsido...i stort sett hela går in...kanske är 4-6 cm nånting??? Minns inte exakt hur lång den är... 😛 4-6 cm? Ja det gör ingen tjej glad. 😎 Då har du inte sett hur min ser ut... 🙂
debatt Postat 2 januari 2009 Trådstartare Postat 2 januari 2009 Kan det vara så att jag inte tryckt in hela express card-adaptern... att det är därför som ljudkortet piper... har svårt att tro att man måste bruka våld... Lampa som lyser rött på adaptern. Borde inte den lysa grönt? Vad heter rött och grönt på franska? Den e från Grenoble. //:debatt
Gäst Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Det kan nog vara det kanske, testa att ta i lite bara. (inte hammare nu, lite sunf förnuft). Men som när man sätter fast processorn. Käns som att kylaren kommer att gå av men det ska vara så. Det käns som att den borde lysa grönt alltså, sedan att kortet pipet kanske har med det att göra det med. :S
debatt Postat 3 januari 2009 Trådstartare Postat 3 januari 2009 Provade inatt igen. Det går inte längre in, säger aldrig klick, men fastnar uppenbarligen. Trycker jag sedan inåt en liten bit till så tappar den greppet utan att säga klick fortfarande och åker snällt ut. //:debatt
Gäst Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Vad bra. Har du fått ljudkortet att fungera ännu då? Eller har det fortfarande tinitus?
Gäst Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 (redigerat) Btw. Är det DETTA du har. Då ska inte hela in, den plast biten som är kvar i änden ska stika ut. Redigerat 3 januari 2009 av Gäst
debatt Postat 3 januari 2009 Trådstartare Postat 3 januari 2009 (redigerat) Btw. Är det DETTA du har. Då ska inte hela in, den plast biten som är kvar i änden ska sticka ut. Eehhh... javisst, det är ljudkortet ja, men jag pratar ju om adaptern. Den som går till express card-platsen. Alltså denna: Den smala kortstumpen i änden där kör jag ju in i min express card-plats. På deras video går hela kortet in, men i min laptop stannar och hakar den fast så att jag ser all plast utanför slot-en. Är du med? Ungefär en knapp cm. Och det är den lampa du ser på plasten som jag menar lyser rött. Måste hem idag och se ifall det var med någon folder till kortet om lampan. [E-mu 1616 för jag ju in i den stora öppningen, det är ju ett pc card typ II-kort] 🙂 Redigerat 3 januari 2009 av debatt
Gäst Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Okey. Men jag stör mig på att det värkar stämma men att ditt ljudkort piper :S.
debatt Postat 3 januari 2009 Trådstartare Postat 3 januari 2009 (redigerat) Det verkar som att det går ström genom i alla fall, för laptopen hittar ju ljudkortet omedelbart. Men det sparkar, brusar, smäller och framförallt piper om ljudet. Jag har lyckats spela TSOOL i cd-läsaren utan missljud i nästan en minut, men sedan sätter värsta kanonaden av oljud in. Samtidig som musiken tystnar. Ska skaffa ny adapter mellan minitele och tele till lurarna idag. Redigerat 3 januari 2009 av debatt
Gäst Postat 3 januari 2009 Postat 3 januari 2009 Låter också som att det kanske vore en sladd eller liknande. Som en dålig gitarr kabel. Fast det har ju inte med detta att göra 🙂. Testa dinna högtalare (eller vad du nu har) med något annat så det inte är dem det är fel på, kanske? Arnars har jag ingen aning i alla fall. Finns kanske någon annan med bättre svar?
debatt Postat 3 januari 2009 Trådstartare Postat 3 januari 2009 (redigerat) Jag har letat runt på alla tänkbara Forum, även internationellt, hört med VirtuaVia och även datortillverkare och supporten för E-mu - men ingen verkar ha använt E-mu 1616 med en dylik adapter, pc card typ II till express card. Men så fort jag har i E-mu 1616 i datorn så kommer det upp en varning på skärmen "cannot access volume control" och mycket riktigt, det kan man inte. Volymkontrollen slutar fungera, den blir ännu mer grålagd, den där som redan är grå du vet (som man kan klicka på i aktivitetsfältet). Den verkar låst och kanske den är låst i ett för högt volymläge och skapar detta infernaliska oljud. Så blir det ju om man rattar upp digitala ljudkort i för högt volymläge under inspelning, vilket ljudkort som helst... 😆🙂 //:debatt Redigerat 3 januari 2009 av debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.