debatt Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 (redigerat) Halloj! Jag funderar på att lämna mitt E-mu 1616 pcmcia-ljudkort bakom mig och köpa nåt annat. Det bara piper vid inkoppling till laptopen nämligen. Ska väl försöka uppdatera till de senaste drivrutinerna som en sista åtgärd förvisso, när jag skaffat Internet till den maskinen... Men... om jag nu skulle skaffa annat ljudkort så undrar jag: vad är skillnaden mellan fw och usb 2? Det sägs att fw är stabilare, men att usb 2 kan vara något snabbare. Vad gäller?Mitt behov är främst att kunna spela in uppemot 20 audiospår och kanske några midi... Har funderat på E-mu 0404 usb 2.0 för 2300;- (eftersom jag trots allt gillar E-mus grejer på nåt sätt). Alternativt någon av Alesis Multimix firewire-mixer/kort (2000;- - 4200;-) (då dessa är mixers med inbyggt fw-kort och jag har funderat kring en Soundcraft EMP-mixer) eller Presonus Firebox (som jag har hört mycket gott om) för 3200;-. Vad är viktigast hos en dator för att kunna spela in audiospår? Processorhastigheten? RAM-storleken? Ljudkortet (om det är usb, fw eller express card)? Hårddiskens varvtal? //:debatt Redigerat 2 januari 2009 av debatt
sixties Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 firewire är väl bättre om du ska spela in flera spår samtidigt, annars tror jag inte det spelar så stor roll. viktigast för att spela in audio tycker jag är ett ljudkort med låg latency (pci, fw och usb , i den ordningen), sen en bra processor och mycket ramminne (2-4 gb), visst är det bra om hårddisken snurrar hyffsat fort men det är bättre att ha 2 st, en för op och program och en för ljudfiler.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.